Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säteilylämmitin..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jania78
    Bimmer Rookie
    • Jul 2009
    • 93
    • Rovaniemi

    #46
    Originally posted by BMW528i-84 View Post
    Itse olen käyttänyt sisätilan lämmitintä moottoritilassa.
    Jos jotain etueja hakee, niin ne on halpa hankintahinta, helppo asennus ja ohjaustehostajan öljy on huomattavasti notkeampaa -23 asteen pakkasessa.

    Vakuutusyhtiö voi tietysti olla erimieltä asennuksen laillisuudesta, jos vahinko sattuu, mutta eikös toi moottoritila ole ~ sisätila?
    Minäki olen käyttänyt tuota versiota lämittämiseen Mutta olis tarkotus viikonloppuna laittaa säteilylämmitin tuonne öljy pohjaan kiini...
    Ex: e61 530xd Touring
    Ex: e39 520i Touring
    Ex: e46 330d Touring
    Ex: e46 320d Touring
    Ex: e39 525 tds Touring
    Ex: e39 530dA Touring
    Ex: e36 323i Touring

    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #47
      Originally posted by BMW528i-84 View Post
      Vakuutusyhtiö voi tietysti olla erimieltä asennuksen laillisuudesta, jos vahinko sattuu, mutta eikös toi moottoritila ole ~ sisätila?
      Ei ole, jos sattuu joku tulipalo niin ihan varmasti vakuutusyhtiö vetää hernettä nokkaan tuosta. Pienihän se riski on ja parasta toivotaan, mutta voi se harmittaa jos vaikka katoksellinen autoja sattuu menemään.
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • 324tdic2d
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 136
        • Kemi, Oulu, Vaala

        #48
        Originally posted by janne320d View Post
        itsellä ei kyllä defan säteilylämmitin auta juuri lainkaan ainakaan kovemmilla pakkasilla,-20 pakkasta ja 4tuntia piuhassa ja ei huomaa mitään eroa oliko auto lämppärissä vai ei,ja lämmitin on kyllä oikein asennettu.........kuraahan nuo on
        Asensin 330d e46:seen säteilylämmittimen syksyllä.
        Luin syksyllä noita topicin alkupään kommentointeja ja vaikutuin siten, että näin järkevänä hankintana.

        Asennettu on varmasti juuri kuten pitääkin, ei tahnaa liikaa eikä liian vähän, tasaisesti ohjeen mukaan jne..

        Nyt kovia pakkasia jo nähneenä -33c ja edellinen viikko kokoajan yli -20c.

        Olen lämmittänyt säteilijällä käytännössä 23h vuorokaudessa, eli aina kun en aja ja SILTI LÄMMITYSTEHO EI RIITÄ! Tolpassa on jatkuva sähkö.

        Elementti toimii sitä olen tarkkaillut säännöllisesti mittaamalla, että ottaa virtaa juuri oikean määrän 1,3A eli 300W.

        -10c pakkasella ei riitä edes sulattamaan lunta konepelliltä vaikka on läpi yön lämmityksessä.

        Nyt asennusta odottaa peräkontissa Calixin letkulämmitin.

        Kaverin 320d e46:ssa on juurikin tuo letkulämmitin ja se toimii todella hyvin.
        -24c pakkasessa laitettiin aamulla roikkaan kahdeksi tunniksi, jonka jälkeen kokeilu mielessä kurkattiin konepellin alle. Käsin koittamalla kokolohko oli selvästi lämmin toisin kuin säteilijällä vaikka lämmittää ympäri kellon.

        En voi suositella säteilylämmitintä. Ehkä aivan Etelä-Suomessa on mahdollista juuri pärjätä kun on huomattavasti leudompi talvi. Sähköä mennyt aivan saatanasti, letkulämmittimellä tuntuu normi kaksi tuntinen riittävän mainiosti.
        325iA Cabriolet 3/1987
        330d 6/2003

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #49
          Originally posted by 324tdic2d View Post
          -10c pakkasella ei riitä edes sulattamaan lunta konepelliltä vaikka on läpi yön lämmityksessä.
          Ihanko totta. No onpa jännä kun sen ei pidäkkään kuin lämmittää öljyt. Harjaa se konepelti jos meinaa lumet nostattaa verenpainetta, tai asenna erillinen konepellinlämmitin.

          Käsin koittamalla kokolohko oli selvästi lämmin toisin kuin säteilijällä vaikka lämmittää ympäri kellon.
          No ei varmasti lämpeäkään kun se säteilijä lämmittää pelkästään öljypohjaa. Olisipa melkonen lämppäri jos tiivistepinnan ylitse lämmittäis lohkonkin.

          En voi suositella säteilylämmitintä. Ehkä aivan Etelä-Suomessa on mahdollista juuri pärjätä kun on huomattavasti leudompi talvi. Sähköä mennyt aivan saatanasti, letkulämmittimellä tuntuu normi kaksi tuntinen riittävän mainiosti.
          Miten niin ei pärjää. Se lämmittää öljyt joten voitelu toimii heti käynnistäessä ja polttoainettakin säästyy kun ei tartte sitä marmeladia vatkata. Ei sulata lumia, ei nosta viisaria lämpömittarista, ei kasvata palmujakaan manteereelle mutta antaa koneelle juuri sen mitä se tarvitsee, eli välittömän voitelun. Lisäksi se myös höyrystää pätkäajossa kondensoitunutta kosteutta öljystä. Ei nyt mun mielestä ihan turha kapistus?

          Johan täälläkin yksi oli joka sai letkulämppärillä käynnistysongelmia dieseliin, lämmitti lämpöanturin ja lakkasi hehkuttamasta. Niinjoo, viisari kuitenkin nousi kabiinissa joten täydet viisi peukkua
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • 535SD
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 1068
            • Lahti

            #50
            Originally posted by Cell View Post
            Ihanko totta. No onpa jännä kun sen ei pidäkkään kuin lämmittää öljyt. Harjaa se konepelti jos meinaa lumet nostattaa verenpainetta, tai asenna erillinen konepellinlämmitin.

            No ei varmasti lämpeäkään kun se säteilijä lämmittää pelkästään öljypohjaa. Olisipa melkonen lämppäri jos tiivistepinnan ylitse lämmittäis lohkonkin.

            Miten niin ei pärjää. Se lämmittää öljyt joten voitelu toimii heti käynnistäessä ja polttoainettakin säästyy kun ei tartte sitä marmeladia vatkata. Ei sulata lumia, ei nosta viisaria lämpömittarista, ei kasvata palmujakaan manteereelle mutta antaa koneelle juuri sen mitä se tarvitsee, eli välittömän voitelun. Lisäksi se myös höyrystää pätkäajossa kondensoitunutta kosteutta öljystä. Ei nyt mun mielestä ihan turha kapistus?

            Johan täälläkin yksi oli joka sai letkulämppärillä käynnistysongelmia dieseliin, lämmitti lämpöanturin ja lakkasi hehkuttamasta. Niinjoo, viisari kuitenkin nousi kabiinissa joten täydet viisi peukkua

            No kerroppas kun sinulla tuntuu tuota tietoa olevan että kuinka nopeasti ne öljyt sitten jäähtyy kun menevät esim -30c lohkoon ???
            Olleita ja menneitä
            1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

            Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #51
              Originally posted by Cell View Post
              Ihanko totta. No onpa jännä kun sen ei pidäkkään kuin lämmittää öljyt. Harjaa se konepelti jos meinaa lumet nostattaa verenpainetta, tai asenna erillinen konepellinlämmitin.

              No ei varmasti lämpeäkään kun se säteilijä lämmittää pelkästään öljypohjaa. Olisipa melkonen lämppäri jos tiivistepinnan ylitse lämmittäis lohkonkin.

              Miten niin ei pärjää. Se lämmittää öljyt joten voitelu toimii heti käynnistäessä ja polttoainettakin säästyy kun ei tartte sitä marmeladia vatkata. Ei sulata lumia, ei nosta viisaria lämpömittarista, ei kasvata palmujakaan manteereelle mutta antaa koneelle juuri sen mitä se tarvitsee, eli välittömän voitelun. Lisäksi se myös höyrystää pätkäajossa kondensoitunutta kosteutta öljystä. Ei nyt mun mielestä ihan turha kapistus?

              Johan täälläkin yksi oli joka sai letkulämppärillä käynnistysongelmia dieseliin, lämmitti lämpöanturin ja lakkasi hehkuttamasta. Niinjoo, viisari kuitenkin nousi kabiinissa joten täydet viisi peukkua
              Säteilylämmittimen kanssa asia on juurikin näin niinkuin Cell tiivisti. Se ei ole matkustajien mukavuutta vaan moottorin hyvinvointia varten ja riittää siihen tarkoitukseen aivan mainioisti. Jos mukavuutta eli kauttaaltaan lämmintä konetta ja sisätilaa haluaa Eberspächer ja Webasto ovat tähän tarkoitukseen.

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                #52
                Originally posted by Pekka84 View Post
                No kerroppas kun sinulla tuntuu tuota tietoa olevan että kuinka nopeasti ne öljyt sitten jäähtyy kun menevät esim -30c lohkoon ???
                Ootko tosissas?
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #53
                  Originally posted by Pekka84 View Post
                  No kerroppas kun sinulla tuntuu tuota tietoa olevan että kuinka nopeasti ne öljyt sitten jäähtyy kun menevät esim -30c lohkoon ???
                  Jaa-a, enpä oo mitannu. Sen kuitenkin voi heittää suoraan, että öljyn lämpökapasiteetti on n. kolme kertaa suurempi kuin alumiinin. Öljyä on massaltaan noin neljännes lohkon painosta. Tästä sitten vois laskea että jos öljyä lämmittää 50 astetta, se on sama kuin jos pelkkää lohkoa olis lämmittäny vajaa 40 astetta. Letkulämmitin ei lämmitä kuitenkaan öljyjä ollenkaan, joten ne marmeladit lähtee liikenteeseen sitten aikanaan. Öljy myös lämpeää vasta aikanaan, jolloin kondensoitunut vesikin alkaa haihtumaan vasta sitten joskus.

                  Jäähdytysnesteen lämpötila vaikuttaa 99% käyttäjän mukavuuteen, öljyn lämpötila 99% koneen "mukavuuteen".

                  Eikö kuitenkin ole lähtökohtaisestikin kovin typerää asentaa öljynlämmitin ja olettaa sen lämmittävän lohkoa? Saati sitten konepeltiä...
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Slapshot
                    Newbiemmer
                    • Nov 2007
                    • 9

                    #54
                    Originally posted by Cell View Post
                    Johan täälläkin yksi oli joka sai letkulämppärillä käynnistysongelmia dieseliin, lämmitti lämpöanturin ja lakkasi hehkuttamasta.
                    Tossa tänään kyselin autosähköasentamossa tarjousta Webastosta/Eberistä. 2000€ minikellolla.

                    Tuli puheeksi noi muut värkit kanssa. Sanoivat asentaneensa Calixin letkuvastuksia. Kun kyselin noista Cellin mainitsemista ongelmista, sanoivat että on käyttäneet lisänä Calixin kiertovesipumppua, jolloin lämpö jakaantuu paremmin moottorissa.

                    Miltä toi nyt sitten kuulostaa? Miten ne noi lämpöanturit futaa?

                    Comment

                    • 535SD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1068
                      • Lahti

                      #55
                      Originally posted by Cell View Post
                      Jaa-a, enpä oo mitannu. Sen kuitenkin voi heittää suoraan, että öljyn lämpökapasiteetti on n. kolme kertaa suurempi kuin alumiinin. Öljyä on massaltaan noin neljännes lohkon painosta. Tästä sitten vois laskea että jos öljyä lämmittää 50 astetta, se on sama kuin jos pelkkää lohkoa olis lämmittäny vajaa 40 astetta. Letkulämmitin ei lämmitä kuitenkaan öljyjä ollenkaan, joten ne marmeladit lähtee liikenteeseen sitten aikanaan. Öljy myös lämpeää vasta aikanaan, jolloin kondensoitunut vesikin alkaa haihtumaan vasta sitten joskus.

                      Jäähdytysnesteen lämpötila vaikuttaa 99% käyttäjän mukavuuteen, öljyn lämpötila 99% koneen "mukavuuteen".

                      Eikö kuitenkin ole lähtökohtaisestikin kovin typerää asentaa öljynlämmitin ja olettaa sen lämmittävän lohkoa? Saati sitten konepeltiä...
                      Juu minulle on kyllä täysin selvää että miten kumpikin lämmitin toimii ja mitä lämmittää.
                      Tuli vain mieleen tuo juttu tuossa ohimennen.
                      Viisain vaihtoehto taitaisi olla säteiliä+sisähaara. niillä saadaan sekä kone että käyttäjä tyytyväiseksi.
                      Olleita ja menneitä
                      1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                      Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                      Comment

                      • 535SD
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1068
                        • Lahti

                        #56
                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Ootko tosissas?
                        no väitätkö et ne lämpenee? ei herneitä
                        Ja kyllähän tähän vastaus tulikin jo.
                        Olleita ja menneitä
                        1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                        Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #57
                          Originally posted by Slapshot View Post
                          Miltä toi nyt sitten kuulostaa? Miten ne noi lämpöanturit futaa?
                          Ei nuo ongelmat kovin yleisiä ole ilmankaan kiertovesipumppua, mutta kuulostaa kyllä ihan fiksulta lisältä. Jos letkulämppärin sinne haluaa niin sama se kai on kokeilla ensin ilman kun ilmeisesti kyse oli erillisestä kikkareesta?
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            #58
                            Katsoin tuossa yli 20 asteen pakkasilla mun E91:n vedenlämpöjä öljypohjanlämmittimen käytön jälkeen. Vedetkin olivat parhaimmillaan plussalla. Mistään öljytikunreiästä en ole öljyjä mittaillut, mutta luulenpa niiden olevan oikein hyvissä lämmöissä käynnistettäessä.

                            Sisätiloja varten mulla on sisähaara, ja kaupan päälle samoissa verkkovirroissa on vielä akkulaturikin. Kun ei se säteilijä sitä akkuakaan lämmitä.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #59
                              Originally posted by Slapshot View Post
                              Tossa tänään kyselin autosähköasentamossa tarjousta Webastosta/Eberistä. 2000€ minikellolla.
                              Eli ne ottas 1400€ töistä?
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Slapshot
                                Newbiemmer
                                • Nov 2007
                                • 9

                                #60
                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Eli ne ottas 1400€ töistä?
                                Onhan se tolla tavalla kallis paketti. Pistää miettimään vaihtoehtoja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎