Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säteilylämmitin..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jucke
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 518
    • Keski-suomi

    [QUOTE=aripaa;Oikeassa olet, minulla toimii (itse asennettu) ja jopa lämmittääkin kyseessä m62 pata[/QUOTE]

    Minkälainen homma tuo on asentaa M62:en? Muistelen lukeneeni jostakin että tilaa ei ole paljoa ylimääräistä..
    E34 ///M5 3.8 '93,
    ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Clavurion View Post
      Tai ihan yleismittarilla mitataan vastus pistokkeesta, jos kulutusmittaria ei ole.

      P(teho, W) = U(jännite) pot2 / R(vastus) = ~55000 / R
      Sama mutta toisin ilmaistuna:

      Mittaa sen vastuksen vastuksen , ja kattoo että siitä kolmannesta piikistä on maayhteys (onnistuu myös vastusmittauksena).
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Jamppa1983
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 739
        • Pirkanmaa

        Originally posted by nikke.h View Post
        Mites noi säteilylämmittimet, löytyykö näistä mitään yleismalleja. Kävin kysymässä autooni (E34 M5) mutta mitään mallikohtaista säteilylämmitintä ei ole tarjolla. Joudun aina silloin tällöin talvellakin ajamaan ko. autolla ja uskoisin että säteilylämmitin olisi parempi lämmittämään öljyjä vrt. lohkolämmitin? Kellään tietoa minkä auton lämmittimen sais käymään tähän? On niitä jotkut tainneet ainakin laittaa näihin:think
        Jos jossakin e34 on sama öljypohjan muoto niin silleen vois löytyä / mikä e34 m5 moottoria lähimpänä. Tai jos öljypohjasta löytyy tasainen kohta niin varmaan siihen saa laitettua jonkun tasaisella pinnalla olevan lämppärin. Pääasiahan on että se lämmitysvastus on mahdollisimman hyvin kiinni lämmitettävässä kohteessa.
        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

        M3 e90 & "M3" e30 turbo

        Comment

        • aripaa
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 520
          • Kuhmo

          Originally posted by Jucke View Post
          Minkälainen homma tuo on asentaa M62:en? Muistelen lukeneeni jostakin että tilaa ei ole paljoa ylimääräistä..
          Repsikan puolelle onnistuu hyvin, mutta kuskin puolelle tekee vähän enemmän töitä, simpukka pahimoilleen edessä, mutta 12 mm kiintoavaimen kanssa touhuten onnistuu. Kahteen olen asentanut.
          Ext. bmw:t
          e28 518i -87
          e34 518i -92
          e39 540ia sedan 7/98
          e39 540ia sedan 9/98
          e39 540ia tour. 12/98
          E34 525i Touring 7/92

          Vikakoodien lukua/nollausta.

          e39 540 ia sedan 7/96

          Comment

          • nikke.h
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 244
            • Lahti

            Originally posted by Jamppa1983 View Post
            Jos jossakin e34 on sama öljypohjan muoto niin silleen vois löytyä / mikä e34 m5 moottoria lähimpänä. Tai jos öljypohjasta löytyy tasainen kohta niin varmaan siihen saa laitettua jonkun tasaisella pinnalla olevan lämppärin. Pääasiahan on että se lämmitysvastus on mahdollisimman hyvin kiinni lämmitettävässä kohteessa.
            Jep niinhän se on mutta kun muihin kuin V8 koneisisiin E34:siin ei taida olla tarjolla säteilylämppäriä. Sen takia kyselisinki jos jollain olisi käytännön tietoa asiasta minkä auton lämppäri vois käydä suoraan?:think

            Comment

            • Kiko750
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 358
              • Oulu/Finland

              Originally posted by zener View Post
              Mitkä elementit passaa M70:iin?

              Tuo letkulämmitinki kyllä hoitaa asiansa, mutta sekottaa lienee ecua koska eka starttaus lämmittimen jäljiltä hieman vaikeaa.
              En muista ulkoa mikä Defan elementin numero oli minkä ostin. Pitää kattoa kun pääsee tallille tässä lähipäivinä. En ole vielä kiinnittäny elementtiä. Sopiva paikka sille on vänkärin puolen öljypohjan kyljessä. Tasaista pintaa löytyy koko elementin alalta ja mahtuu vielä öljyproppukin aukeamaan. Alemman öljypohjan pulttien alle pitää rakentaa joku kiinnitysrauta. Toinen elementti mahtuista vaikka öljypohjan taakse, hiukan tiukka väli on mutta kyllä sinne mahtuu.

              Comment

              • Jarno
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 645
                • Äänekoski

                Originally posted by aripaa View Post
                Repsikan puolelle onnistuu hyvin, mutta kuskin puolelle tekee vähän enemmän töitä, simpukka pahimoilleen edessä, mutta 12 mm kiintoavaimen kanssa touhuten onnistuu. Kahteen olen asentanut.

                Itse asensin juuri lämmittimet ja tosiaan siellä kuskinpuolella ei liikaa sitä tilaa ole.Hommaa helpotti kun katkaisin 12mm kiintoavaimmesta noin 4cm "lenkkipäästä" pois ja kavensin avainta toisesta päästä.
                e30 325i cabrio
                Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

                Comment

                • janne320d
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1342
                  • jns

                  aatto aamuna pakkasta -31c ja auto 3h lämmityksessä ennen lähtöä,juuri ja juuri lähti käyntiin ja tuntui että lämmityksellä ei olis ollu mitään merkitystä.
                  autohan on 320da säteilylämmitimellä
                  ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                  Comment

                  • Limit
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 144
                    • Tsuomi

                    Originally posted by janne320d View Post
                    aatto aamuna pakkasta -31c ja auto 3h lämmityksessä ennen lähtöä,juuri ja juuri lähti käyntiin ja tuntui että lämmityksellä ei olis ollu mitään merkitystä.
                    autohan on 320da säteilylämmitimellä
                    Joo, ei vaikutus ole kauheasti helpottava, mutta koneen kannalta suurikin merkitys, koska öljyt ovat lämpimät.
                    Itsellä myös säteilylämmitin ja 330d lähtee -25 tärähtäen käyntiin, muutama epätasainen tahti ravistaa muutaman sekunnin.
                    Eikä mitään vikaa autossa ja kaikki hehkut toimii.

                    Diesel pumppattavuushan on -34, joten ollaan kai aika ääri lukemissa. Onko akku kunnossa sekä hehkut?
                    Limits in life

                    Comment

                    • Spetke
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 3449
                      • Janakkala

                      Jokainen voi tehdä omat johtopäätökset, että kun säteilijä lämmmittimen teho on yleensä 300w niin miten tehokkaasti sillä sitten lämmitetään sadan kilon metalli löntti
                      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                      Comment

                      • Petteri80
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 578
                        • Joensuu

                        Originally posted by janne320d View Post
                        aatto aamuna pakkasta -31c ja auto 3h lämmityksessä ennen lähtöä,juuri ja juuri lähti käyntiin ja tuntui että lämmityksellä ei olis ollu mitään merkitystä.
                        autohan on 320da säteilylämmitimellä
                        Eihän noi säteilylämppärit mitenkään pärjää tehoissa vanhalle kunnon lohkarille, mut parempi se on kun ei mitään. Ite pidän näillä paukkupakkasilla vähintään 5h piuhassa et saa maksimihyödyn mtä tosta saa. -10 pakkasessakin oon pitäny ainakin 2h.

                        Dieselit tietysti ihan eri juttu kun bensat..

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Spetke View Post
                          Jokainen voi tehdä omat johtopäätökset, että kun säteilijä lämmmittimen teho on yleensä 300w niin miten tehokkaasti sillä sitten lämmitetään sadan kilon metalli löntti
                          Laskin äkkiä noilla numeroilla että kahden tunnin lämmityksellä klöntti lämpiäisi 46 C lämpimämmäksi. Mistä pääsemmekin siihen että suurin ero lämppäreiden välillä on hukkaan menevän lämmön osuus. Samantehoisen vastuksen jos saisi tänäpäivänäkin vielä vesikanavaan sisään niin kyllä ne uudetkin lämpiäisi.

                          Niin , laskussa käytin teräksen ominaislämpökapasiteettia
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • -KK-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 265

                            Mittailin tänään miten omassa autossa lämmittää nuo säteilylämppärit. E39 540iA -99 ja kahdella elementillä noin luokkaa 800W yhteisteholla. Käytin mittaukseen infrapunalämpömittaria lasertähtäimellä, jolla koitin sohia niin hyvin kuin mahtui. Nuo on siis metalliosien pintalämpötiloja.

                            Lähtötila oli -14 astetta ja 1h 30 minuutin jälkeen oli suunnilleen näin noilla alueilla ylhäältä alaspäin:

                            Venttiilikoppien päädyt -1
                            Termostaatti -2
                            Vesipumppu +3

                            Näytti esimerkiksi tuo termostaatin yläosa lämpeävän noilla pakkasilla noin 4 asteen verran puolessa tunnissa. Konepellin päältä mitaten en huomannu vielä noin lyhyellä ajalla lämmön nousseen, eikä pohjamuovikaan ollu lämmenny alapuolelta. Lisäksi konehuoneessa koneesta irti olevat osat oli yhtä kylmiä kuin alussa. Tuntuisi siis kohtuu hyvin johtavan lämmön koneeseen eikä hukkaan.

                            Mutta varmaan se vesitilan vastus kummiskin jotenkin antaisi merkittävästi säteilylämppäriä enemmän lämpöä koneeseen siitä samasta tehomäärästä kun sitä niin pontevasti hoetaan

                            Comment

                            • Ravermeister
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1508
                              • Melkeen Turkkuses

                              Tuli omaan autoon asennettua defan säteilijä. Tänään -6 asteen pakkasessa auto 3 tuntia johdon päässä ja E46:sen OBC:n "piilovalikko" kertoi jäähdytysnesteen olevan +25 asteista.
                              -Turku Connection-
                              HDJ80 4.2TD
                              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                              Comment

                              • -KK-
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2005
                                • 265

                                Jampsu laitto äsken linkin defan testeistä toisaalle foorumiin ja kyllä tuolta näkee, ettei edes se pikkuisin 300w säteilylämppäri ihan turhaan siellä ole.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎