memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joni_wt
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 3625
    • Yka

    Sama kysymys ku edellisellä. :think
    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

    Comment

    • kanikune
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 92
      • Teerijärvi

      Joo nuo kitit jatkaa aukioloaikaa suhteessa läpi menneeseen suuttimenohjauspulssiin, ja tuota suhdetta voi säätää.

      Itse en näe mitään syytä sille miksei toimisi, koska autot toimii suoraan 50/50 seoksella ja kun ruiskutusta lisätään, toimii tuolla 85:lläkin.

      Ei tuolla boksilla kannata minnekään Kemoran kiihytyskisoihin lähtiä, mutta perusajossa pitäs pelittää minun käsityksen mukaan.

      Ja tuo boksihan vaaditaan, koska autojen moottoriohjauksien suutinten korjausvara on jätetty vajaaksi (monessa lähteessä kuullut +-25%) jotta ne ei ole kaikelle löpölle sopivia. Mutta tuo säätövara kuitenkin sen lisäruiskutuksen kanssa mahdollistaa ajon jopa normi 95:lla.
      Range Rover 2004 M62TUB44
      BMW 325i 2008 N53-B30A

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6023
        • Sipoo

        Joo, mutta ei poista sitä faktaa, että suurimmissa osissa tapauksista jää silti vakio suuttimet pieniksi, vaikka pistäis mitä laatikoita sinne väliin..

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by kanikune View Post
          Joo nuo kitit jatkaa aukioloaikaa suhteessa läpi menneeseen suuttimenohjauspulssiin, ja tuota suhdetta voi säätää.

          Itse en näe mitään syytä sille miksei toimisi, koska autot toimii suoraan 50/50 seoksella ja kun ruiskutusta lisätään, toimii tuolla 85:lläkin.

          Ei tuolla boksilla kannata minnekään Kemoran kiihytyskisoihin lähtiä, mutta perusajossa pitäs pelittää minun käsityksen mukaan.

          Ja tuo boksihan vaaditaan, koska autojen moottoriohjauksien suutinten korjausvara on jätetty vajaaksi (monessa lähteessä kuullut +-25%) jotta ne ei ole kaikelle löpölle sopivia. Mutta tuo säätövara kuitenkin sen lisäruiskutuksen kanssa mahdollistaa ajon jopa normi 95:lla.
          Tuossa linkissä väitetään, että käyttää orggis lambdaa säätääkseen seosta. Miten suuttimien johdoista saa lambdan tietoa?

          Comment

          • kanikune
            Bimmer Rookie
            • Apr 2011
            • 92
            • Teerijärvi

            Ei se kitti säädäkään, vaan ECU, joka säätää varsinaista ruiskutuksen kestoa, joka vaikuttaa suoraan myös ylimääräiseen ruiskutukseen.

            Rautalanka: tuo kitin boksi ruiskuttaa ECU:n tietämättä liikaa löpöä koneeseen. Mikäli koneessa onkin alle 85%:sta polttoainetta, on seos liian rikkaalla. Tällöinhän lambda aistii rikkaan seoksen. ECU reagoi tähän vähentämällä ruiskutusaikaansa. Tällöin myös lisäruiskutus vähenee samassa suhteessa.

            ECU vähentää ruiskutusaikaa, kunnes seos kohillaan. -Olettaen että ECUn säätövara riittää. Tämän takia "lisäruiskutus" on säädettävissä näissä bokseissa.

            Ja kaikissa autoissa, missä on reguloitu paine pa-linjassa, ruiskutuksen säätö tapahtuu suuttimen aukioloaikaa muuttamalla. Eli peruskäytössä suutin ei jää pieneksi, koska normi kierrosalueella ruiskutusaikaa voi jatkaa minkään menemättä sekaisin. Ainoastaan täyskaasulla seos voi käydä laihalla, mikäli perusruiskutus päällä koko ajan, eikä tarpeeksi löpöä kerkeä pumppautua imusarjaan ennen ottosykliä.

            Korjatkaa mikäli asiavirrheitä.
            Range Rover 2004 M62TUB44
            BMW 325i 2008 N53-B30A

            Comment

            • humala
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 739
              • Kemi

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Tuossa linkissä väitetään, että käyttää orggis lambdaa säätääkseen seosta. Miten suuttimien johdoista saa lambdan tietoa?
              Missä niin sanotaan? Ainakin tuon mukaan kampe työntää 20% enemmän polttoainetta ja ecu säätää lambdan avulla loput että seos pysyy rajoissa.

              * In “Auto” mode adapter will add only 20% fuel, and if your stock ECU can do correction by oxygen (lambda) sensor, you will not need to switch fuel modes when you fill different fuel.*


              * If your ECU can not do correction by oxygen (lambda) sensor, you need to select type of fuel on adapter. Usually there are two blends of ethanol fuels - E85 (summer blend) with 85% of ethanol and 15% of gasoline, and E70 (winter blend) with 70% of ethanol and 30% of gasoline.

              Katsotaan sitten kun tuo tulee miten se pelaa. Kuten edellä sanottiin ei tuolla kemoran kiihdytysajoihin kannata lähteä. Ei tuo niin kallis ole kuitenkaan ja ei suurta tuhoa tee kun volvoon olen tuota laittamassa.
              E70 X5 3.0d -07
              E39 530da touring -99
              ex: E36 325i sedan -93

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by humala View Post
                Missä niin sanotaan?
                Auto mode: there is no need for any attention from the driver. The fuel injection system is automatically adjusted for the fuel that is being used (gasoline, E85, or another mixture) by the stock lambda sensor.

                Mutta tosiaan, tuohan ei tietä mistään mitään vaan pidentää aukioloa.

                Comment

                • kanikune
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2011
                  • 92
                  • Teerijärvi

                  Onko täyskaasutuksessa kovemmilla kierroksilla ruiskut auki jatkuvasti?
                  Last edited by kanikune; 15-04-2012, 18:55. Reason: lisää kirjaimia
                  Range Rover 2004 M62TUB44
                  BMW 325i 2008 N53-B30A

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by kanikune View Post
                    Onko täyskaasutuksessa kovemmilla kierroksilla ruiskut auki jatkuvasti?
                    Jos ovat niin suuttimet ovat auttamattomasti liian pienet. Eli eivät ole. Siirryttäessä käyttämään E85:ttä joka tarvitsee sen 30% pidemmät suuttimen aukioloajat voidaan joutua tilanteeseen jossa suuttimet ovat liian pienet ja ovat täyskaasulla täysin auki yläkierroksilla mikä tarkoittaa että siitä suuremmilla kierroksilla moottoriin ei saada syötettyä riittävästi polttoainetta.

                    Ja suuttimet on mitoitettu vakiona tarjoamaan vain sen parikymmentä prosenttia ylimääräistä kapasiteettiä sen takia että mitä pienemmät suuttimet sen pidempi aukioloaika ja sen myötä tasaisempi seoksen muodostus, tämähän on tehty yleensä jopa niin pitkälle että suuremmilla kuormituksilla hylätään ruiskutuksen sekventiaalisuus suuttimien tuoton riittämättömyyden takia koska pienemmillä suuttimilla saavutetaan parempi seoksen muodostus osakaasu-alueille.

                    Comment

                    • humala
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 739
                      • Kemi

                      Originally posted by naukkis View Post
                      Jos ovat niin suuttimet ovat auttamattomasti liian pienet. Eli eivät ole. Siirryttäessä käyttämään E85:ttä joka tarvitsee sen 30% pidemmät suuttimen aukioloajat voidaan joutua tilanteeseen jossa suuttimet ovat liian pienet ja ovat täyskaasulla täysin auki yläkierroksilla mikä tarkoittaa että siitä suuremmilla kierroksilla moottoriin ei saada syötettyä riittävästi polttoainetta.

                      Ja suuttimet on mitoitettu vakiona tarjoamaan vain sen parikymmentä prosenttia ylimääräistä kapasiteettiä sen takia että mitä pienemmät suuttimet sen pidempi aukioloaika ja sen myötä tasaisempi seoksen muodostus, tämähän on tehty yleensä jopa niin pitkälle että suuremmilla kuormituksilla hylätään ruiskutuksen sekventiaalisuus suuttimien tuoton riittämättömyyden takia koska pienemmillä suuttimilla saavutetaan parempi seoksen muodostus osakaasu-alueille.
                      Tämä oli hyvä vastaus.
                      Onneksi tuolla vulvalla ei ole tarvetta koskaan painaa lappua lattiaan on se sen verran laiska..
                      E70 X5 3.0d -07
                      E39 530da touring -99
                      ex: E36 325i sedan -93

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1495
                        • Ilvola

                        E28 / 528i / 1984 käy ja kukkuu normisti 66f/33b seoksella.

                        Onkos se laihalla vai säätyykö kaasujalalla eli huomaamattaan painaa vakionopetta ylläpitäessään enemmän? Hajottasko tuo seos koneen jos on laihalla?
                        Just sain kampuran vaihdettua ja käy niinnätistiettä

                        Polttoaineletkut joutuu varmaan uusimaan - joskus? Hyvä niin kun onhan ne jo vanhat.
                        Punottua tavaraa niin tuskin ratkeavat eli alkavat ennemminkin tihkua jostain?
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by tsbmw View Post
                          Punottua tavaraa niin tuskin ratkeavat eli alkavat ennemminkin tihkua jostain?
                          E28 bensaletkut ratkeaa bensallakin ilman ennakko varoitusta.
                          Muutaman kerran maantiellä bensalammikossa maannut ja niitä vaihtanut kesken matkan.

                          Comment

                          • jakeluvesimies
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2010
                            • 2726
                            • On the road @ Laplandia

                            Originally posted by tsbmw View Post
                            E28 / 528i / 1984 käy ja kukkuu normisti 66f/33b seoksella.

                            Onkos se laihalla vai säätyykö kaasujalalla eli huomaamattaan painaa vakionopetta ylläpitäessään enemmän? Hajottasko tuo seos koneen jos on laihalla?
                            Kokeilin tänään e28 528e:ssä noin 50/50 seosta (ei bio-boksia, vielä). Kone muuttui jotenkin vaisummaksi. Kaasua piti painaa enemmän, edellisen mukaisesti, jotta alkoi tapahtua. Täyskaasulla en uskaltanut kierrättää. Moottoritienopeudella tuntui vetoa olevan entistä vähemmän... eli loppuiko kakku kesken vakio-ohjelmalla ja suuttimilla? Kickdowni otti kyllä herkästi.

                            Lambda-anturi irroitettuna veti vielä huonommin... Eikös silloin pitäisi käydä rikkaammalla?
                            Last edited by jakeluvesimies; 16-04-2012, 19:01.

                            Comment

                            • energy
                              BTCF Member
                              • May 2003
                              • 1698
                              • Haukipudas, Oulu

                              Originally posted by jakeluvesimies View Post
                              Lambda-anturi irroitettuna veti vielä huonommin... Eikös silloin pitäisi käydä rikaammalla?
                              Jostain luin speksiä että nuo vanhat ECUt käyttää kiinteitä arvoja lambdalle jos otat johdon irti, eli sieltä tulee joku failsafe-arvo käyttöön millä pitäs seoksen olla teoriassa kohdallaan vakiokoneessa.
                              :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                              :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                              :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                              Comment

                              • tsbmw
                                BTCF Member
                                • Jun 2004
                                • 1495
                                • Ilvola

                                Repäsin kyllä täyskaasulla valoissa ja motarin rampissa yli 6000r.
                                Huipputeho puuttuu hiukka, mutta väittäsin 200kmt/E85 tikkaavan!
                                Jos tehosta joku 15% puuttuu niin ei sitä täällä Suomessa AINA tarvii.

                                PS. Mistä ja millaista bensaletkua, ne kyllä vaihdan tähänkin heti.
                                Oikeesti tarviiko E28 / E85 muuta?
                                Last edited by tsbmw; 16-04-2012, 19:23.
                                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                                - E28 528i, 528i+, M5

                                Comment

                                Working...
                                X