memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Ei edes lupaa. Tuohon nyt varmaan pikapuolin saan korjauksen softatekijältä. Raakasti vaan lisää rikastusta. Tosin näillä pakkasilla alkaa toi kesälaatu varmaan muutenkin vaatimaan hieman lämmitystä ennen kuin jaksaa syttyä.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by Thuppu View Post
      Tosin näillä pakkasilla alkaa toi kesälaatu varmaan muutenkin vaatimaan hieman lämmitystä ennen kuin jaksaa syttyä.
      Ei vaadi. Sopiva määrä vaan ainetta niin auto käynnistyy.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        Suosittelen lämpimästi lisärikastussuutinta, ja sille ohjausventtiili sekä nappi kabiiniin.
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
          Ei vaadi. Sopiva määrä vaan ainetta niin auto käynnistyy.
          Ok, näyttää tosiaan toisella foorumilla olevan kokemuksia et nätisti lähtee tulille -20 asteen pakkasessakin ilman lämmitystä kunhan säädöt on kunnossa.


          Originally posted by A.I View Post
          Suosittelen lämpimästi lisärikastussuutinta, ja sille ohjausventtiili sekä nappi kabiiniin.
          Kyllähän käynnistysrikastuksen saa softaamallakin kohdilleen ilman ylimääräisiä suuttimia.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • jakeluvesimies
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2010
            • 2726
            • On the road @ Laplandia

            Onko ollut kulutuksen kasvua nyt kelien kylmetessä?

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Onkos kukaan vielä nyhjännyt itse moottoria E85:lle paremmin sopivaksi, eli puristusten nosto ~14-15:1 korville olisi aika optimi, kulutus laskisi 10-20%, teho ja vääntö nousisivat kymmenkunta prosenttia ja erityisesti tuo kylmäkäynnistys helpottuisi paljon.

              Itse meinasin tuon M52B25:n muokata kunhan saan aikaiseksi, eli M52:ssa on varaa ohentaa kannentiivistettä ainakin milli ja kannen tasopinnasta saanee toisen höylättyä, näillä likistykset nousevat jonnekin 13:1 korville. B20-kannella pääsisi sitten 15:1 tasollekin mutta noita on vähän huonosti saatavilla ja venttiilien koossa tulisi takapakkia, tosin sopivamman kokoiset kanavat kompensoisivat eroa.

              Riittävän ylös kun saa rutistukset niin kylmäkäynnistyskin toimii ihan vastaavalla kompensaatiolla kuin muukin E85 käyttö, se turhanpäiväinen läträäminen kylmäkäynnistyksessä polttoaineella ei ole millään tavalla kovin hyväksi moottorille. Kovilla rutuilla onnistuu tarvittaessa bensalla ajokin kun ei turhanpäiten vedätä.

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1289
                • HKI

                Tuollainen projektihan kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta mitähän alumiinilohko tykkää 13-15 rutuista?
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by ///Jone View Post
                  Tuollainen projektihan kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta mitähän alumiinilohko tykkää 13-15 rutuista?
                  Ei se nyt niin heikko ole että tuollaisesta pikkumuutoksesta mitään tuumaisi.

                  Nakutus tietysti aiheuttaisi rasituksia mutta E85:lla tuskin nakuttaa ennen 20:1 puristuksia, ja paljealueiden välyksen minimointi vähentää nakutusriskiä ja -rasituksia, M52B25:ssa on aika reilu 1,75mm paljerako vakiona(ja b28:ssa vielä suurempi ~2mm).

                  Onkohan kukaan testaillut kuinka ohuella kansipahvilla b25 tulee toimeen vakiohuippukierroksilla, noihinhan saa tosi ohuita kerrosmetallitiivisteitä mutta lienevät B28:iin enemmin tarkoitettu kun siinä mäntä jää reilun puoli milliä dekin alle vakiona? Täytyy varmaan tähdätä siihen perinteiseen kymppi per 1000 rpm, siihenkin tosin jää vatvomista että 0,65 vai varman päälle 0,75..... Alublokinen vaan saattaisi tietysti toimia paljon pienemmälläkin välyksellä jos viitsisi kokeilla, on vaan reilun pari sataa tiiviste niin ei niitä viitsi kovin montaa hankkia.

                  Comment

                  • karitammi
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2012
                    • 78
                    • Espoo

                    ^Mikä on paljealue?

                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Ok, näyttää tosiaan toisella foorumilla olevan kokemuksia et nätisti lähtee tulille -20 asteen pakkasessakin ilman lämmitystä kunhan säädöt on kunnossa.
                    Olisiko linkkiä /viitettä? Olen koittanut kaivella MS43:n tuunausohjeita, muttei tahdo oikein löytyä.

                    Olisi haluja muuttaa e46 325 cabbe viinalla kulkevaksi. Ei tarvitse olla flexi, mutta sekin on plussaa. Jotain pientä tuunausta haluttaisi tehdä päälle (= 330 sisuskaluja). Jos joku on innokas neuvomaan PK-seudulla, niin ota YV:tä tms.

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by karitammi View Post
                      ^Mikä on paljealue?
                      Kannen ja männänpään väliin jäävä alue josta polttoaine-ilmaseos puristuu pois.

                      Kuva: http://www.grumpysperformance.com/quench1g.jpg
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by karitammi View Post
                        ^Mikä on paljealue?
                        Palotilan alue joka aiheuttaa palotilan pinta-alamuutoksia ja sitä kautta turbulenssia. Käytännössä siis kannen kohdat jotka tulevat liki mäntään kiinni yläkuolokohdassa.

                        Ja em-alueet vaikuttavat moottorin toimintaan paljon, mm sen takia että sinne joutunut polttoaine-ilmaseos palaa myöhemmin kuin muualla palotilassa, -> viritettäessä mäntä kannattaa tuoda niin lähelle kantta kuin osumatta pystyy tuomaan. Liian pieni välys aiheuttaa ikävän sivuäänen moottorin käyntiin......

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          Originally posted by naukkis View Post
                          sinne joutunut polttoaine-ilmaseos palaa myöhemmin kuin muualla palotilassa
                          Paljealueella ei ole palamiskelpoista seosta sytytyshetkellä jos moottori on tehty oikein ja sytytysennakko on moottorille sopiva. Paljealueelle jäänyt seos aiheuttaa nakutuksen koska se syttyy paineesta kun tulpan sytyttämä palorintama nostaa paineen paljealueella riittäväksi.

                          KUVA
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11218
                            • Oulu

                            Originally posted by karitammi View Post
                            ^Mikä on paljealue?


                            Olisiko linkkiä /viitettä? Olen koittanut kaivella MS43:n tuunausohjeita, muttei tahdo oikein löytyä.

                            Olisi haluja muuttaa e46 325 cabbe viinalla kulkevaksi. Ei tarvitse olla flexi, mutta sekin on plussaa. Jotain pientä tuunausta haluttaisi tehdä päälle (= 330 sisuskaluja). Jos joku on innokas neuvomaan PK-seudulla, niin ota YV:tä tms.
                            Jos oikeesti riittää kiinnostusta ruveta värkkäämään sitä etanolille, niin osta ebaystä kwp 2000+ adapteri, tunerpro softa, ja ne 30% suuremmat suuttimet. Myös win OLS -ohjelmalla voi säädellä karttoja, mut MS43:lle ei oo löytyny mitään järkevää dokumentaatiota.

                            Tuner prolle löytyy esim. täältä XDF -tiedosto, joka helpottaa kummasti karttojen säätöä. Vammanen foorumi, kun tuon tiedoston lataamista varten pitää kirjautua ja tehdä 10 asiapostausta, ennenkö tiedostoja voi ladata.

                            Sitten toki säätämisessä ois hyvä olla ainakin laajakaista lamda apuna.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • karitammi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2012
                              • 78
                              • Espoo

                              ^Kiitos vastauksista ja vinkeistä. Galletto on jo ostettu ja nuo binit löydetty. Checksumit ym. vähän mietityttää. Kuinka helposti korruptio koko ECUn? Helpoiten varmaan menisi 330 suuttimilla 325 koneessa, vaikkei olekaan ihan tuota 30% eroa, voisi ehkä antaa pienemmän suutinkoon Gallettolla. Ms43 ei tosiaan ole kovin hyvin julkisesti dokumentoitu.

                              Käytettävissä olisi myös m54b30 moottori ja mietin miten hyödyntää sitä.

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11218
                                • Oulu

                                Multa löytyy plugini dll:t checksumien laskemiseen ms43:lle, jos et oo muualta löytäny.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X