Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62B44 viritystä(dynolappu #73)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by mige95 View Post
    tässä olis logit m62tub44 imusarjalla ja is imusarjalla eli samaku m60b40 imusarja.
    Edit ei ole täysin sama ku m60b40 imusarja mutta iso kuitenki.


    is imusarja



    vakio imusarja

    kg/h lukemia ei kannata sen enempää ihmetellä tällä k.a.e maffilla huiput on toi 850kg kun se oli esim boschilla 970-1000kg.

    eli vakio imusarja puutuu 5900rpm jälkee ja is 6400rpm.
    mutta esim 4000-4500 välissä on aikamoinen ero yms.
    kummalla imusarjalla ite jatkaisit ?

    Edit: ainaki yhden suuttimen o-rengas vuotaa vakio imusarja vedossa, vaikka tuskin se täyskaasulla juurikaan vaikuttaa kun käy tyhjäkäyntiäkin ihan ok
    Tässä muuten näkyy hyvin se mitä BMW itsekin huomasi, käyttivät alkuunsa aivan liian suuria runnereita.

    Tostahan voi valita imusarjan sen mukaan mitä haluaa, eli huipputehoarvoksi saa paremman arvon tuolla suurirunnerisella imusarjalla, mutta senkään suhteen ero ei näytä olevan enempää kuin 5% yli 6000rpm alueella. Sen sijaan pienirunnerisella imusarjalla saa 3 tonnista 5 tonniin koko alueelle kymmenkunta prosenttia lisää vääntöä.

    --> tuo konehan näyttäisi maffikäyränsä perusteella kehittävän huipputehonsakin alle 6K kierroksilla joten tuo isompirunnerinen imusarja häviää ihan kaikessa sata nolla pienempirunneriselle. Kireempi imunokka paljon parempi vaihtoehto huipputehon lisäämiseksi kuin tuo suurempirunnerinen imusarja.

    Comment

    • -kalevi-
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 507
      • Tuusula

      Originally posted by ekkoo1 View Post
      Olen kohta laittamassa remmiahdinta M60 koneeseen ja rupesin pohdiskelemaan tuota huohotusta. Miten olette toteuttaneet / toteuttaisitte ahdettuun moottoriin?
      Minä laitoin ahdettuun m60 molemmista venttiilikopista ja orkkis putkelta jakopäästä letkut erilliseen 1l säiliöön. Säiliön pohjasta letku öljynsuodatinjalantyhjennysletkuun. Säiliön ylälaidasta vielä yksi letku toiselle säiliölle, minkä päällä on suodatin ulkoilmaan. Auto ei ole vielä ajokunnossa, joten toimivuudesta en osaa vielä sanoa
      E87 118d
      E70 3.0d
      Ex: E36 M3
      Ex: E36 cabriolet m60b40
      Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
      Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1182
        • lahti

        Originally posted by naukkis View Post
        Tässä muuten näkyy hyvin se mitä BMW itsekin huomasi, käyttivät alkuunsa aivan liian suuria runnereita.

        Tostahan voi valita imusarjan sen mukaan mitä haluaa, eli huipputehoarvoksi saa paremman arvon tuolla suurirunnerisella imusarjalla, mutta senkään suhteen ero ei näytä olevan enempää kuin 5% yli 6000rpm alueella. Sen sijaan pienirunnerisella imusarjalla saa 3 tonnista 5 tonniin koko alueelle kymmenkunta prosenttia lisää vääntöä.

        --> tuo konehan näyttäisi maffikäyränsä perusteella kehittävän huipputehonsakin alle 6K kierroksilla joten tuo isompirunnerinen imusarja häviää ihan kaikessa sata nolla pienempirunneriselle. Kireempi imunokka paljon parempi vaihtoehto huipputehon lisäämiseksi kuin tuo suurempirunnerinen imusarja.
        Joo vakio imusarjalla jatkoin ajoa, 4.6is nokat piristi tuota b44tu konetta kyllä mukavasti, toi isompi reikänen imusarja oli aika pettymys, kaisiinä 4,6is koneessa se imusarja toimii vähän paremmin tai sitten ne halus vaan paremmat huipputehot paperille.
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        • mige95
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 1182
          • lahti

          Originally posted by -kalevi- View Post
          Minä laitoin ahdettuun m60 molemmista venttiilikopista ja orkkis putkelta jakopäästä letkut erilliseen 1l säiliöön. Säiliön pohjasta letku öljynsuodatinjalantyhjennysletkuun. Säiliön ylälaidasta vielä yksi letku toiselle säiliölle, minkä päällä on suodatin ulkoilmaan. Auto ei ole vielä ajokunnossa, joten toimivuudesta en osaa vielä sanoa
          Kuulostaa muuten ihan hyvältä mutta re85:sella ainaki kerää sitä vesi/viina höyryä kylmänä aikapaljon, tollanen keruu pönttö täyttyy aika nopeesti siitä, niin en ite ainakaa halua niitä laskea takas öljypohjaan :think
          -g20 330e
          -e31 840ci sc
          -e46 316i (m52tub25)

          EX- f11 530d lci
          Ex- f01 730d
          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
          Ex: -06 e61 535d m-sport
          Ex:-02 e39 530d manual
          Ex -93 e34 520i

          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

          M62tu ajoitustyökalut.
          N47/n57 ajoitustyökalut.

          Comment

          • -kalevi-
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 507
            • Tuusula

            Originally posted by mige95 View Post
            Kuulostaa muuten ihan hyvältä mutta re85:sella ainaki kerää sitä vesi/viina höyryä kylmänä aikapaljon, tollanen keruu pönttö täyttyy aika nopeesti siitä, niin en ite ainakaa halua niitä laskea takas öljypohjaan :think
            E85 tulee polttoaineeksi. Ajatuksena oli, että öljyä tulee jonkun verran liikkumaan huohotinputkissa ja ensimmäisestä säiliöstä öljy pääsisi valumaan takaisin öljypohjaan. Toisesta säiliöstä hengittää ulkoilmaan ja tähän säiliöön toivottavasti keräisi e85/vesimähmät
            E87 118d
            E70 3.0d
            Ex: E36 M3
            Ex: E36 cabriolet m60b40
            Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
            Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by -kalevi- View Post
              E85 tulee polttoaineeksi. Ajatuksena oli, että öljyä tulee jonkun verran liikkumaan huohotinputkissa ja ensimmäisestä säiliöstä öljy pääsisi valumaan takaisin öljypohjaan. Toisesta säiliöstä hengittää ulkoilmaan ja tähän säiliöön toivottavasti keräisi e85/vesimähmät
              Jos on ihan katukäyttöön tulossa niin suosittelen kyllä pitäytymään pakkohuohotuksessa, eli siis alkuperäinen systeemi on tehty poistamaan huohotinkaasut kampikammiosta alipaineen/kampikammion kautta kierrätetyn ilman avulla ja jos pitäydytään vain huohotinputkessa ilman pakkotuuletusta niin huohotinkaasut pääsevät tiivistymään kampikammioon. Jo bensalla katukäytössä öljynvaihtoväli pitää puolittaa ilman kampikammion pakkotuuletusta ja E85:llä vaikutus ei ole ainakaan pienempi.

              Comment

              • -kalevi-
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 507
                • Tuusula

                Originally posted by naukkis View Post
                Jos on ihan katukäyttöön tulossa niin suosittelen kyllä pitäytymään pakkohuohotuksessa, eli siis alkuperäinen systeemi on tehty poistamaan huohotinkaasut kampikammiosta alipaineen/kampikammion kautta kierrätetyn ilman avulla ja jos pitäydytään vain huohotinputkessa ilman pakkotuuletusta niin huohotinkaasut pääsevät tiivistymään kampikammioon. Jo bensalla katukäytössä öljynvaihtoväli pitää puolittaa ilman kampikammion pakkotuuletusta ja E85:llä vaikutus ei ole ainakaan pienempi.
                Eli miten käytännössä pakkohuohotus rakennetaan? Laitanko tuon öljypohjaan menevän letkun tukkoon ja seuraan kuinka nopeasti säiliö täyttyy? Jos tulee paljon öljyä, niin tyhjentää pönttöä useasti ja lisää moottoriin uutta öljyä samalla? Kadulle tosiaan tulossa
                E87 118d
                E70 3.0d
                Ex: E36 M3
                Ex: E36 cabriolet m60b40
                Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by -kalevi- View Post
                  Eli miten käytännössä pakkohuohotus rakennetaan? Laitanko tuon öljypohjaan menevän letkun tukkoon ja seuraan kuinka nopeasti säiliö täyttyy? Jos tulee paljon öljyä, niin tyhjentää pönttöä useasti ja lisää moottoriin uutta öljyä samalla? Kadulle tosiaan tulossa
                  No se catch-can voi olla tyhjennysputkella öljypohjaan tai manuaalisesti tyhjennettävä, mutta se itse kampikammion pakkotuuletus on siis että kampikammiosta imetään ilmaa pois ja sinne johdetaan tuoretta ilmaa muualta. Näin suurin osa huohotinkaasujen mukana tulevasta kosteudesta ja polttoaineesta saadaan samantien pois kampikammiosta sen sijaan että se jätettäisiin sinne kondensoitumaan.


                  Eli pelkkä putki kampikammiosta ulkoilmaan = vapaa kampikammion tuuletus. Pakkotuuletus on taas imuri kampikammioon ja tuoretta ilmaa tilalle toisesta putkesta, kuristimen läpi jos halutaan samalla alipaineistaa kampikammiota. Vakiosysteemi käyttää imurina imusarjan alipainetta, muita imurivaihtoehtoja on ejektori pakoputkistoon tai erillinen pumppu. Jos vakiosysteemi löytyy niin yleensä ei ole tarpeen muuta kehitellä, turbokäytössä vaan varmistaa että takaiskuventtiilit mahdollistavat huohottimen toiminnan ahdoillakin.

                  Comment

                  • -kalevi-
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 507
                    • Tuusula

                    Originally posted by naukkis View Post
                    No se catch-can voi olla tyhjennysputkella öljypohjaan tai manuaalisesti tyhjennettävä, mutta se itse kampikammion pakkotuuletus on siis että kampikammiosta imetään ilmaa pois ja sinne johdetaan tuoretta ilmaa muualta. Näin suurin osa huohotinkaasujen mukana tulevasta kosteudesta ja polttoaineesta saadaan samantien pois kampikammiosta sen sijaan että se jätettäisiin sinne kondensoitumaan.


                    Eli pelkkä putki kampikammiosta ulkoilmaan = vapaa kampikammion tuuletus. Pakkotuuletus on taas imuri kampikammioon ja tuoretta ilmaa tilalle toisesta putkesta, kuristimen läpi jos halutaan samalla alipaineistaa kampikammiota. Vakiosysteemi käyttää imurina imusarjan alipainetta, muita imurivaihtoehtoja on ejektori pakoputkistoon tai erillinen pumppu. Jos vakiosysteemi löytyy niin yleensä ei ole tarpeen muuta kehitellä, turbokäytössä vaan varmistaa että takaiskuventtiilit mahdollistavat huohottimen toiminnan ahdoillakin.
                    Inusarjan takakansi on vaihdettu. Mitä jos tekisi huohotuksen näin: molemmilta venttiilikopilta letkut catch-caniin, josta tyhjennys öljypohjaan. Samasta catch-canista letku toiseen, jonka päällä suodatin. Orkkis putki jakopäältä suoraan pakoputkeen evac venttiilille. Ja lisäksi vielä korvausilmaa kampikammioon pienen catch-canin kautta (esim öljypohjan yläreunasta). Pitäisi löytää kohta missä öljyä roiskuu mahdollisimman vähän
                    E87 118d
                    E70 3.0d
                    Ex: E36 M3
                    Ex: E36 cabriolet m60b40
                    Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                    Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by -kalevi- View Post
                      Inusarjan takakansi on vaihdettu. Mitä jos tekisi huohotuksen näin: molemmilta venttiilikopilta letkut catch-caniin, josta tyhjennys öljypohjaan. Samasta catch-canista letku toiseen, jonka päällä suodatin. Orkkis putki jakopäältä suoraan pakoputkeen evac venttiilille. Ja lisäksi vielä korvausilmaa kampikammioon pienen catch-canin kautta (esim öljypohjan yläreunasta). Pitäisi löytää kohta missä öljyä roiskuu mahdollisimman vähän
                      Juu toimii noin hyvin, tuollaista ratkaisua on käytetty paljon virikoneissa joissa eivät halua johtaa huohotinkaasuja imusarjaa/kaasutinta sotkemaan. Ongelmahan kireässä koneessa joka huohottaa reiluhkosti pienillä kierroksilla on että jos ne huohotinkaasut jättää vain purkautumaan konehuoneeseen niin ei sillä vehkeellä kenenkään nenä kestä seisoa kaupungissa liikennevaloissa kun lämmityslaite imee huohotinkäryt kabiiniin.

                      Comment

                      • TIRAX
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2007
                        • 102

                        Onko muuten kokemusta rautapinnoitetuista eli alusil männistä Nikasilin kanssa? Porsche puolella kaiketi toiminut ok nuo ferrocoat männät Nikasil sylintereissä, kun renkaat vaihdettu sopiviin.

                        Itse ainakin poistaisin tinat ferrocoatin päältä ensin, ei kulu heti pois vaikka käytetyt männät. Sitten kutakuinkin sama helma materiaali kuin renkaat.

                        M62B44tu tyypillisesti laikkuja alusil sylintereissä, mistä alkaa kuluminen. Tarkempaa syytä ilmiölle pitäisi selvittää.

                        Comment

                        • t0mpp4
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2011
                          • 275
                          • Pori

                          Täällä on tuota imusarja juttua ollut, niin saattaisi olla kaasuläppätietoakin. Sopiiko M60B40 imusarjaan suoraan M62B44 sähkökaasuläppä paikoilleen? Ja onko näissä läpissä kokoeroa?
                          Höntsä kompakti

                          Comment

                          • aae30
                            BTCF Member
                            • May 2010
                            • 2727
                            • .fi

                            tämän laipan se ainakin väliin haluaa:


                            kokoerosta en tiedä, eikä nyt purkamatta ole mistä mitata.
                            Sorry I'm Not Sorry
                            E34 540iA 93 sedan
                            E34 540iA 93 sedan
                            E39 530iA 00 touring

                            Comment

                            • t0mpp4
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 275
                              • Pori

                              Joo siltä näyttää. Nettiä kun kauheasti kaiveli niin ilmeisesti molemmat ovat samaa 78mm läppäkokoa, mutta M60 läpässä on kiinni sellainen hassu lisämöykky, kun M62 läppä perinteisen tasainen.

                              Löytyi myös samoilla googlauksilla infoa, että N62 50i kaasuläppä olisi 84mm ja melkein yhtä helppo soveltaa paikoilleen. :think

                              Mietinnän alla on siis M60B44 yhdistelmän muutos sähkökaasulle, omassa käytössä tuo isompi läppä tuskin ainakaan haitaksi olisi kun kilpurista kyse, niin alapään väännöt ei ole prioriteetti.
                              Höntsä kompakti

                              Comment

                              • mige95
                                BTCF Member
                                • Mar 2014
                                • 1182
                                • lahti

                                Originally posted by t0mpp4 View Post
                                Joo siltä näyttää. Nettiä kun kauheasti kaiveli niin ilmeisesti molemmat ovat samaa 78mm läppäkokoa, mutta M60 läpässä on kiinni sellainen hassu lisämöykky, kun M62 läppä perinteisen tasainen.

                                Löytyi myös samoilla googlauksilla infoa, että N62 50i kaasuläppä olisi 84mm ja melkein yhtä helppo soveltaa paikoilleen. :think

                                Mietinnän alla on siis M60B44 yhdistelmän muutos sähkökaasulle, omassa käytössä tuo isompi läppä tuskin ainakaan haitaksi olisi kun kilpurista kyse, niin alapään väännöt ei ole prioriteetti.
                                Mulla oli aikanaa n62 läppä, tarvii johtosarja adapterin muuten käy ainaki suoraa m62 imusarjoihin eli se välilevy vähintää m62 koneesta ja sen reikää pitää suurentaa n62 läpälle. löytyis hyllystä m62tub44 läppä.
                                -g20 330e
                                -e31 840ci sc
                                -e46 316i (m52tub25)

                                EX- f11 530d lci
                                Ex- f01 730d
                                Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                                Ex: -06 e61 535d m-sport
                                Ex:-02 e39 530d manual
                                Ex -93 e34 520i

                                Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                                M62tu ajoitustyökalut.
                                N47/n57 ajoitustyökalut.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎