Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62B44 viritystä(dynolappu #73)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • #BMW#
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 488
    • Espoo

    M62B44 viritystä(dynolappu #73)

    Tietääkö kukaan nokkien asteita noihin koneisiin?
    Tarkoitus olis viritysnokkia katella..
    Last edited by #BMW#; 04-11-2010, 16:31.
    E38 pre 740i 4.4l Manual
  • #BMW#
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 488
    • Espoo

    #2
    Google pelasti jälleen kerran.

    m60b40 imu 246* Avautuu ennen yläkuolokohtaa 14*, sulkeutuu alakuolokohdan jälkeen 52*
    pako 242* avautuu ennen alakuolokohtaa 48*, sulkeutuu yläkuolokohdan jälkeen 14*

    m62b35 imu 238* aeyk 12*, sakj 46*
    pako 228* aeak 42*, sykj 6*

    m62b44 imu 238* aeyk 8*, sakj 50*
    pako 228* aeak 42*, sykj 6*


    s62b50 imu 252*
    pako 248*
    Muuta nokkien liittyvää tietoa s62 koneesta en löytänyt.
    Joku joka ymmärtää nokkien päälle vois valaista.

    Itteäni ihmetyttää b35 ja b44 väliset ominais hp/l. b35:ssa 67hp/l, b44:ssa 65hp/l ja näiden välillä ole kuin imunokan ajoitus.. voiko olla noin pienestä kiinni?

    m60b40 taas kovin viritysaste em, 71.5hp/l.
    Ja ihme ettei s62 nokat ole kummoset vrt. muihin ämmän koneisiin tai vaikka m60b40:seen...

    mitä jos b40 nokat ->m62b44 oisko 315hp mahdollista näin saavuttaa?
    Toisaalta oon kuullut m62b44 vakiona penkitettävän 310hp...

    ..että tälläisiä ajatuksia heräsi..
    Last edited by #BMW#; 07-06-2010, 08:43.
    E38 pre 740i 4.4l Manual

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Nuo B35 ja B44 arvot on vanokselliselle koneelle.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • #BMW#
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 488
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Nuo B35 ja B44 arvot on vanokselliselle koneelle.
        Unohdin sanoa, mainitut m6x koneet ovat vanoksettomia.

        m62b35tu 246* aykj 4°, sakj 62°
        228* aeak 31°, sykj 17°


        m62b44tu 246* aykj 4°, sakj 62°
        228* aeak 38°, sykj 10°
        E38 pre 740i 4.4l Manual

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4647
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by #BMW# View Post
          mitä jos b40 nokat ->m62b44 oisko 315hp mahdollista näin saavuttaa?
          Toisaalta oon kuullut m62b44 vakiona penkitettävän 310hp...
          M62B44 imusarja (vai olikohan se TU:n imusarja) on jonkin muistikuvan mukaan "ahdistavampi" kuin M60B40 imusarja, joten siellä voisi piillä lisähevosia? Onko B44 ja B40 kaasuläpät yhtä suuret?

          ~300hp tehoja noista B44:sta on penkitetty vakiona (toki aina arvelluttaa miten mikäkin penkki näyttää..) Luonnollisesti MAF:n, lambdojen jne antureiden tulee olla ehjiä. B40:a on muutama tuttu penkittänyt, niissä tehot ollee 280-290hp lukemissa. Säätämällä saatu hitusen 300hp päälle..

          Nokkien vaihto toki vaatisi jo kunnon säädönkin, imusarjan (?) ja nokkien vaihdolla voisikin jo päästä 310-320hp sarjaan kunnolla säädettynä.. ?

          Siitä eteenpäin viritys meneekin kalliiksi, remmillä saa toki sitten hevosia paljon
          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • #BMW#
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 488
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Jonsku View Post
            M62B44 imusarja (vai olikohan se TU:n imusarja) on jonkin muistikuvan mukaan "ahdistavampi" kuin M60B40 imusarja, joten siellä voisi piillä lisähevosia? Onko B44 ja B40 kaasuläpät yhtä suuret?
            B40 ja B44 käyttää sama imusarja kunnes tuli vanos malli samoin on kaasuläppien kanssa.

            Originally posted by Jonsku View Post
            ~300hp tehoja noista B44:sta on penkitetty vakiona (toki aina arvelluttaa miten mikäkin penkki näyttää..) Luonnollisesti MAF:n, lambdojen jne antureiden tulee olla ehjiä. B40:a on muutama tuttu penkittänyt, niissä tehot ollee 280-290hp lukemissa. Säätämällä saatu hitusen 300hp päälle..

            Nokkien vaihto toki vaatisi jo kunnon säädönkin, imusarjan (?) ja nokkien vaihdolla voisikin jo päästä 310-320hp sarjaan kunnolla säädettynä.. ?
            Tota luokkaa varmaan tulis + 4-2-1 peltisarjat päälle (OBX), on ihan realistista odottaa 320-330hp. vakiokäyrät kun ovat mitä ovat..

            Originally posted by Jonsku View Post
            Siitä eteenpäin viritys meneekin kalliiksi, remmillä saa toki sitten hevosia paljon
            hmm. joku kauniiina päivänä se vielä tapahtuu
            E38 pre 740i 4.4l Manual

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4647
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by #BMW# View Post
              Tota luokkaa varmaan tulis + 4-2-1 peltisarjat päälle (OBX), on ihan realistista odottaa 320-330hp. vakiokäyrät kun ovat mitä ovat..
              Olikohan se nick "2 bar aahhh" tjms joka ainakin signaturessaan mainosteli "335 rwhp E34 540", kannet ja nokat oli kuulemma siitä tehty joten joskohan siltä suunnalta irtoaisi apuja .. ?

              Ja eipä ne vakiosarjat nyt mahdottoman huonot ole, S62:ssa käytännössä samat pakosarjat ja remmin kanssa penkittävät M60:stä yli 500hp:tä joten kyllä ne aika pitkälle riittävät..

              Itsellä cabriosta tipahti väännöt tehtaan arvoista ~15Nm, uskoisin syyllisen moiseen piilevän itse nikkaroiduissa pakosarjoissa.
              Last edited by Jonsku; 07-06-2010, 13:52.
              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • #BMW#
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 488
                • Espoo

                #8
                Joo mutta toisaalta penkissä saatu +30hp M5:sta pelkällä supersprint pakosarjaa käyttämällä, kertoo sekin jotain vakio "peltisarjan" hengittävyydestä.

                Minkä kokoiset läpimitat sulla oli omassa kyhäilmässä? Näyttävät kyllä hyviltä..
                Ettei vaan ois ylimitoitettu 3l koneelle.

                OT: ois sattumoisin M60B40 myynnissä ..
                E38 pre 740i 4.4l Manual

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4647
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by #BMW# View Post
                  Joo mutta toisaalta penkissä saatu +30hp M5:sta pelkällä supersprint pakosarjaa käyttämällä, kertoo sekin jotain vakio "peltisarjan" hengittävyydestä.
                  Jep, mutta yritäpä rytäistä supersprintin sarjoilla läpi melu- tai päästörajoista, tai pitää tehot aiotussa luokassa ilman että käytettävyys kärsii.. Kyllä niitä on suunniteltu

                  Minkä kokoiset läpimitat sulla oli omassa kyhäilmässä? Näyttävät kyllä hyviltä..
                  Ettei vaan ois ylimitoitettu 3l koneelle.

                  OT: ois sattumoisin M60B40 myynnissä ..
                  ~42mm putkea parin millin seinämällä, joten olisikohan sisäreikä luokkaa 38-39mm. Vakiosarjoihin verrattuna huomattavasti suuremmat anyways joten sieltähän se ero tulee..

                  Heh, ei konejumppa ainakaan vielä kovin suuresti jaksa innostaa mutta katsoo josko se kärpänen taas syksyllä / talvella puraisisi..
                  ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • #BMW#
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 488
                    • Espoo

                    #10
                    postilaatikkoon kolahti tommonen setti.

                    Oletin ensiö putkien olevan isommat, mutta ovat vain n. 37.5mm ja sisähalkaisija n.35mm..
                    Design puoli on huomattavasti parempi, vaikka putkien pituudet heittävätkin paljon toisistaan.
                    Myyntipuheissa virtaavat 35% paremmin..?

                    Muuttuuko muuten moottorin käytösmitenkään jos laittaa vain putket paikalleen ilman säätöä?
                    Ääni tos varmaan ainakin kovenee, seinämät todella ohuet vs. vakioon.

                    noh mutta sen näkee sitten...
                    Attached Files
                    E38 pre 740i 4.4l Manual

                    Comment

                    • 2bar..ahhh
                      BTCF Honorary Member
                      • Nov 2004
                      • 3351
                      • haapavesi

                      #11
                      hmmm..

                      jos vaparina meinaat viritteleen rueta "kunnolla" niin kanavat ja nokat ehdottomasti täytyy tehdä noi pakosarja on varmasti yxs jarrukohta m60b40 motissa imusarja ei ole suuri jarru virtauksille.

                      ite tosiaan porttasin kannet ja nokat teetin en ruennut maksaan maltaita valmiista kun ei oikein mieluisia loytynytkään...

                      kanteen tuli noka,seetit,kannenlasku,jäykemmät venajouset,ventiilin kupit esijännitys jousilla (bmw:ssä ei ole) ja overlapit hiottujen nokkien takia.
                      jäykillä jousilla pääsee vuorokauden seisonnan jälkeen hydrauliset säätime valummaan tyhjiksi ja käyntiin laittaessa "rasahtaa" kerran ja taas täytyvät.
                      jäykillä säätimillä katoaa vika...
                      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                      Comment

                      • Jaska.T
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1536
                        • TaNpere

                        #12
                        Originally posted by #BMW# View Post
                        postilaatikkoon kolahti tommonen setti.

                        Oletin ensiö putkien olevan isommat, mutta ovat vain n. 37.5mm ja sisähalkaisija n.35mm..
                        Design puoli on huomattavasti parempi, vaikka putkien pituudet heittävätkin paljon toisistaan.
                        Myyntipuheissa virtaavat 35% paremmin..?
                        Mistäs tuollaiset sarjat löytyi?

                        G30 530e Msport
                        -------------------------------------------------
                        F30 330e Msport
                        E60 525d Msport LCI
                        E39 530d Touring
                        Ex E46 320i coupé
                        Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                        Ex ALPINA B6
                        Ex E34 525i Touring
                        Ex E36 328i Coupe
                        Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                        Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                        Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                        Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                        Never Drive Faster Than
                        Your GuardianAngel Can Fly

                        Comment

                        • RiZ3*
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 353
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                          hmmm..

                          jos vaparina meinaat viritteleen rueta "kunnolla" niin kanavat ja nokat ehdottomasti täytyy tehdä noi pakosarja on varmasti yxs jarrukohta m60b40 motissa imusarja ei ole suuri jarru virtauksille.

                          ite tosiaan porttasin kannet ja nokat teetin en ruennut maksaan maltaita valmiista kun ei oikein mieluisia loytynytkään...

                          kanteen tuli noka,seetit,kannenlasku,jäykemmät venajouset,ventiilin kupit esijännitys jousilla (bmw:ssä ei ole) ja overlapit hiottujen nokkien takia.
                          jäykillä jousilla pääsee vuorokauden seisonnan jälkeen hydrauliset säätime valummaan tyhjiksi ja käyntiin laittaessa "rasahtaa" kerran ja taas täytyvät.
                          jäykillä säätimillä katoaa vika...
                          Missä teetit nokat?
                          The will to do - the soul to dare

                          E93 M3

                          Comment

                          • #BMW#
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 488
                            • Espoo

                            #14
                            Missä teetit nokat, paljonko tuli asteita?
                            Ootko penkittänyt?

                            Juu emmä mitään "kunnon" viritystä meinaa, kunhan perusasiat laitan kuntoon.
                            Ahtaus kuitenkin päälimmäisenä mielessä, tavotteena saada 320-330hp tänä kesänä b44:stä vaparina.
                            Se olisi mainio pohja jatkoa (ahtausta) ajtelleen..

                            Löytyyks kuvia kannesta porttauksen jälkeen?
                            E38 pre 740i 4.4l Manual

                            Comment

                            • #BMW#
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 488
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Jaska.T View Post
                              Mistäs tuollaiset sarjat löytyi?
                              OBX on merkki ja Jenkki ebay:sta. Käy ainoastaan e38:iin ainakin näin myyjä ilmoitti...
                              E38 pre 740i 4.4l Manual

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎