Ei paljoa hv lukemat jää m5 koneisesta 😎
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M62B44 viritystä(dynolappu #73)
Collapse
X
-
Suomen penkit on kyllä ku sirkuksesta
Omassa samanlaisessa paketissa aikoinaan 313hv tosin pakosarjat lähes vakiot mutta ei todellakaan tee 27hv eroa. S62 sarjathan on hyvin samanlaiset
Mutta varsin mukava moottori siitä tuolla reseptillä tulee.
M62b44 virinokilla on tehoiltaan normaalisti tuota luokkaa säädettynä.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostSuomen penkit on kyllä ku sirkuksesta
Omassa samanlaisessa paketissa aikoinaan 313hv tosin pakosarjat lähes vakiot mutta ei todellakaan tee 27hv eroa. S62 sarjathan on hyvin samanlaiset
Mutta varsin mukava moottori siitä tuolla reseptillä tulee.
M62b44 virinokilla on tehoiltaan normaalisti tuota luokkaa säädettynä.
Comment
-
-
Nostellaan taas; täällä ollutkin aikasemmin juttua non vanos vs vanos koneen osista.
Tämänpäiväinen huomio ei suoranaisesti ollut virittämistä mutta oli omassa non vanos koneessa lainassa vanoskoneen hihnapyörät, koska vanhat putosi lattialle ja säkyivät. Vanhat oli mulla muovia ja nämä toiset rautaa. Esim pelkässä öljypumpun pyörässä painoeroa oli 170g vs 500g ? Luulisi tämän jo vaikuttavan jo jotain hukkatehoihin? Aika hifistelyä mutta onhan se aina hauskaa. Kuitenkin taisi jopa sama varaosanumero olla näillä?Nykyiset
E39 96' 540i
Comment
-
-
Originally posted by Targo View PostNostellaan taas; täällä ollutkin aikasemmin juttua non vanos vs vanos koneen osista.
Tämänpäiväinen huomio ei suoranaisesti ollut virittämistä mutta oli omassa non vanos koneessa lainassa vanoskoneen hihnapyörät, koska vanhat putosi lattialle ja säkyivät. Vanhat oli mulla muovia ja nämä toiset rautaa. Esim pelkässä öljypumpun pyörässä painoeroa oli 170g vs 500g ? Luulisi tämän jo vaikuttavan jo jotain hukkatehoihin? Aika hifistelyä mutta onhan se aina hauskaa. Kuitenkin taisi jopa sama varaosanumero olla näillä?
Jotenkin en jaksa uskoa että havaittavaa hyötyä voisi saada kevyemmällä hihnapyörällä. Kuitenkin puhutaan pienistä massoista ja pieneltä kehän halkaisialta. Tuommoinen vaikka kilon painoinen 120mm pyörä, ei hirveästi tehoa vaadi että sen saa hihnalla pyörimään, verrattuna muihin moottorin osiin, esim. jakopää, öljypumppu, sekä muut vastukset.
Mutta kun pyörä laitetaan tekemään työtä, eli pyörittämään sitä pumppua, laturia, yms. jossa vastusta enemmän, niin siinä tapauksessa se vastustaa huomattavasti enemmän kuin vapaasti pyöriessään. Huomaa jossain mopomoottoreissa ilmastoinnin kompuran päälle menon kun nykäisee.
Sitten kun sitä pyörän halkaisijaa suurennataan, jolloin välitys suurenee ja kuormittaa vähemmän moottoria (=tehoa pyörille enemmän). Vertaa tiheämpi perä, tai polkupyörässä isompi takaratas. Tällöin pyöritettävä laite ei pyöri enää samalla nopeudella suhteessa moottorin kierroksiin ja käytettävästä laitteesta tulee tehottomampi, että ihan mielinmäärin niitä pyöriä ei voi suurentaa.
En osaa sanoa onko laturin ja ohjaustehostimen pumpun pyörän suurentamisella millainen ero käytännössä esim. m62/m60:ssa. Yhteen kasiin vaihdoin isommat pyörät ja samalla pienemmän vesipumpun pyörän (parempi jäähdytys), mutta ei oikein ole vertailukohtaa vakioihin, kun silloin samalla tuli muitakin muutoksia.Last edited by bemmeri; 21-07-2018, 10:17.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
Comment