Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62B44 viritystä(dynolappu #73)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    No pitäis se 350hp/470Nm saada todellista. Jos menee yli niin plussaa kaikki. Mutta hirveesti euroja ei viittisi lyödä.

    Noissa b46 nokissa on nyt n. 1.4mm nostoa enemmän kuin vakioissa tönärillä mitattuna. Perusympyrä sama. Asteista en ole vielä varma mitä noissa nyt on.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      Originally posted by bemmeri View Post
      No pitäis se 350hp/470Nm saada todellista. Jos menee yli niin plussaa kaikki. Mutta hirveesti euroja ei viittisi lyödä.

      Noissa b46 nokissa on nyt n. 1.4mm nostoa enemmän kuin vakioissa tönärillä mitattuna. Perusympyrä sama. Asteista en ole vielä varma mitä noissa nyt on.

      Tuon väännön uskon toteutuvan jo alemmallakin teholla.

      Minun autossa tuli tatechilla 450Nm ja siinähän ei ole muuta viritystä kuin isompi iskutilavuus/puristus. Hevosia 313kpl puristuksesta tosin taitaa tulla nimenomaan tuota vääntöä.

      Aikoinaan yks ykkeli joka oli tehnyt m62 känsityöt ja asentanut schrickin nokat jotka toimivat vielä hydraulisten nostajien kanssa sanoi että tehoa tuli yli 350 vääntöä en muista.

      Virtauta ne kannet niin tiedät kannattaako noille tehoille vielä maksaa niiden teosta. Sen tiedän että muutokset eivät ole isoja mitä kansityössä tehdään. Alpina kansikin on lopulta vain hifistelty kansi mutta virtaa kyllä erittäin hyvin.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Tuskin tarvii kansien avarrusta. Mun F3 kannet virtaa 580hv 12mm nostolla 28" vesipatsaalla.
        Vakio venttiilitkin on muodoltaan erittäin hyvät. Eli niillekkään ei tartte tehdä mitään.

        Ehkä pieni höyläys kannesta ruttujen takia ja kevyt koneistus niille b46 nokille. Venakoloista myös hivenen varmuudeksi pois.
        Venttiilin jousien pohjaaminen pitää sit katsoa. Ettei tuu yllätyksiä.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          Originally posted by jannmann View Post
          Tuskin tarvii kansien avarrusta. Mun F3 kannet virtaa 580hv 12mm nostolla 28" vesipatsaalla.
          Vakio venttiilitkin on muodoltaan erittäin hyvät. Eli niillekkään ei tartte tehdä mitään.

          Ehkä pieni höyläys kannesta ruttujen takia ja kevyt koneistus niille b46 nokille. Venakoloista myös hivenen varmuudeksi pois.
          Venttiilin jousien pohjaaminen pitää sit katsoa. Ettei tuu yllätyksiä.
          Oliko sulla vielä tallessa se e53 X5 4.6IS mäntä?
          Oisitko saanu katottua että männän laessa ois varmasti reilusti varaa tehdä noita koloja syvemmäksi?





          Virtaselle soitin, niin epäili että noihin nokkiin saisi n. millin enemmän nostoa ja aukioloa lisää. Eli nostoa oisi sitten 11,4mm.
          Mutta jos kiikuttaisi Virtaselle myös nuo kannet, niin pakettina olisi edullisempi kuin teettää nokat ja kansityö eri paikoissa. Kansityön hinta oli ihan Maurilla ihan kohtuullinen, mitä puhelimessa arvoi. Sanoi ettei kannata kanavia porttailla sen suuremmaksi, tms. Siistiminen ja jotain pientä.
          Tosin kiirettä kuulemma on ja menee ensi vuoden puolelle.
          Last edited by bemmeri; 09-09-2020, 22:02.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            Ei oo enää mäntää. Oli laina mäntä. Mut omiin alpinan mäntiin kairattiin n. Milli lisää syvyyttä niihin vakiokoloihin nähden ja uskon ja toivon ettei se aiheuta ongelmia.
            Ennen kuin hiot nokkia, tarkista miten paljon jousissa on varaa ennen kuin pohjaa. Ettei tuu ongelmaa niistä. Jouset vois myös mitata ja miettiä toimiiko ne vielä varmasti uudella nokalla.
            Ainakin F3 koneessa jouset oli juuri ja juuri vakioon kokoonpanoo riittävät. Niin kansi mies kuin lahden nokkamies oli molemmat mittailujensa jälkeen sitä mieltä että ompas vedetty jouset tosi lähelle limiittiä.

            Mulla itellä kovat nostajat ja huomattavasti jäykemmät jouset. Noilla yläkerran rojuilla pitäis uskaltaa pyörittää 8500rpm jatkuvaa.
            Last edited by jannmann; 21-11-2016, 13:47.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • ike24
              BTCF Member
              • Mar 2011
              • 957
              • haapavesi

              Originally posted by bemmeri View Post
              Oliko sulla vielä tallessa se e53 X5 4.6IS mäntä?
              Oisitko saanu katottua että männän laessa ois varmasti reilusti varaa tehdä noita koloja syvemmäksi?





              Virtaselle soitin, niin epäili että noihin nokkiin saisi n. millin enemmän nostoa ja aukioloa lisää. Eli nostoa oisi sitten 11,4mm.
              Varmaan myös lahdessa kannattaisi hiottaa nokat, kun sama hinta neljälle kepille, mutta jos kiikuttaisi Virtaselle myös nuo kannet, niin pakettina olisi edullisempi kuin teettää nokat ja kansityö eri paikoissa. Kansityön hinta oli ihan Maurilla ihan kohtuullinen, mitä puhelimessa arvoi. Sanoi ettei kannata kanavia porttailla sen suuremmaksi, tms. Siistiminen ja jotain pientä.
              Tosin kiirettä kuulemma on ja menee ensi vuoden puolelle.
              Ihan mielenkiinnosta mitä tuo kannet teko maksaa mistä ootta kyselly? Ite teetin kosusella m60kannet.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by ike24 View Post
                Ihan mielenkiinnosta mitä tuo kannet teko maksaa mistä ootta kyselly? Ite teetin kosusella m60kannet.
                Silmät käteen.. Sehän lukee siellä.

                Edit...
                Eipäs lue enää...
                Aprilia RSV4

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  [/url

                  Edit. 2014 maksoi kansityöt reilu 700€ kahdelle m60 kannelle. Oikasu ja venttiilityöt. En muista enää laittoko k-linerit. R-seetit teki, kanaviin ei koskenu kun alpinan jäljiltä oli vähän hiposteltu. PJK-kansityö Varkaudessa. Tuossa paikassa nyt ei oo koneet kunnossa ja useemman kuukauden kuulemma ootellu osia/huoltoa.

                  Makkosen käyttämä ulkopuoleinen tekijä suunnilleen samoissa hinnoissa. Makkosen kannen työstö 650/kansi.

                  Virtanen tuntu olevan jonkun verran halvempi mutta tarkkaa hintaa ei osannu suoraan sanoa puhelimessa, nokkien hionta n. 700€.
                  Last edited by bemmeri; 09-09-2020, 22:04.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Kysyin huvikseen Dbilakselta millaisen hionnan tarjois nokille. Vastasi että hiovat b46 nokar 11mm nostolle ja asteet 268. En tiiä onko mainosasteet vai miten ilmoittavat, enkä enää kysynyt sen tarkemmin paljonko on esim millistä milliin asteet.




                    Vanokset askarruttaa. Mittailin että b46 vanoksessa on kääntöä 21 astetta ja b44 vanoksessa 23.5 astetta. Mitattu kännyn astemittarilla, että ei ehkä ole absoluuttisia mittoja, mutta keskenään vertailukelpoiset.

                    Oisko b46 vanoksessa sen takia vähemmän kääntöä kun nokissa asteita enemmän, niin ovat saaneet päästöt paremmin kohdalleen, tms.? En muuta syytä keksi mikä olisi eron syy. :think

                    Se mikä mietityttää, niin kumpaako tässä nyt käytetään? Saanko jotain hyötyä enemmän kääntyvästä imuvanoksesta vai tuleeko joku ongelma tämän vuoksi?
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Kysyin huvikseen Dbilakselta millaisen hionnan tarjois nokille. Vastasi että hiovat b46 nokar 11mm nostolle ja asteet 268. En tiiä onko mainosasteet vai miten ilmoittavat, enkä enää kysynyt sen tarkemmin paljonko on esim millistä milliin asteet.




                      Vanokset askarruttaa. Mittailin että b46 vanoksessa on kääntöä 21 astetta ja b44 vanoksessa 23.5 astetta. Mitattu kännyn astemittarilla, että ei ehkä ole absoluuttisia mittoja, mutta keskenään vertailukelpoiset.

                      Oisko b46 vanoksessa sen takia vähemmän kääntöä kun nokissa asteita enemmän, niin ovat saaneet päästöt paremmin kohdalleen, tms.? En muuta syytä keksi mikä olisi eron syy. :think

                      Se mikä mietityttää, niin kumpaako tässä nyt käytetään? Saanko jotain hyötyä enemmän kääntyvästä imuvanoksesta vai tuleeko joku ongelma tämän vuoksi?
                      Omassa Dbilasin nokassa ilmoitettu astemäärä vastaa suunnilleen seat to seat-asteita.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Itellä nyt verrattuna M62 ja S62 retainerit.
                        ...... S62 retainer jolla saa äkkiseltään mitattuna 0,5mm lisää pituutta jouselle.
                        Oliko tuo varma mittaus, että S62 retainerilla puoli milliä lisää varaa pituudelle, verrattuna m62 retainerilla?
                        Katellu vähän varuilta noita s62 retainereita ja muutamalta kysynyt, mutta ei oo kellään nurkissa purettuja moottoreita/kansia joista joutais myydä nuo.
                        Voi tarjota jos joltain löytyy täysi 32kpl sarja s62 retainereita sopihintaan!
                        Eihän nuo uutenakaan hirveitä maksa, mutta satasia tuntuu aina menevän kun jotain päivittelee.





                        Originally posted by jannmann View Post
                        Noi vakiot jouset on ihan toivottoman löysät m62 koneissa. Niitten varaan ei kannata paljoa laskea.
                        Oliko sulla ne non-vanos 4.6l B10:n jouset kuinka paljon jäykemmät kuin normi m62:n?

                        Tuossa on m62 normaali jousi ja x5 4.6IS jousi vierekkäin. En oo mittauttanut vielä jousta(jousia), mutta langan paksuudet on 3,4mm vs 3,7mm. Käteen tuntuu aika paljon jäykemmille 4,6IS jouset.

                        Last edited by bemmeri; 19-12-2016, 18:34.
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by bemmeri View Post
                          Oliko tuo varma mittaus, että S62 retainerilla puoli milliä lisää varaa pituudelle, verrattuna m62 retainerilla?
                          Katellu vähän varuilta noita s62 retainereita ja muutamalta kysynyt, mutta ei oo kellään nurkissa purettuja moottoreita/kansia joista joutais myydä nuo.
                          Voi tarjota jos joltain löytyy täysi 32kpl sarja s62 retainereita sopihintaan!
                          Eihän nuo uutenakaan hirveitä maksa, mutta satasia tuntuu aina menevän kun jotain päivittelee.







                          Oliko sulla ne non-vanos 4.6l B10:n jouset kuinka paljon jäykemmät kuin normi m62:n?

                          Tuossa on m62 normaali jousi ja x5 4.6IS jousi vierekkäin. En oo mittauttanut vielä jousta(jousia), mutta langan paksuudet on 3,4mm vs 3,7mm. Käteen tuntuu aika paljon jäykemmille 4,6IS jouset.

                          En verrannut niitä vakioihin m62 jousiin vielä. Pitääpä mitata noi paksuudet. Ne f3 jouset kun mitattiin, niin mitoitus tosi rimaa hipoen jyst ja just vakioihin spekseihin.. Ja kuten sunkin mittaus osoitti, ne vakiot on vieläkin kesymmät.


                          Tilaa yks s62 retsku niin saa 100% varmuuden. Ite en enää muista tarkkoja mittoja ja ne on jo koneessa kiinni.
                          Ne on myös vahvemman oloiset kuin vakiot. Lisäks ne keskitti mun uudet jouset paremmin.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            Tilasin yhden s62 retainerin kokeeksi, ei yllättäen ollu edes ruotsissa näitä ja menee väliviikolle ennen kun saa. Aika suolaisen hintainen, ainakin suomesta ostettuna, reilu 9€. :think
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Turhaa mutuilua
                              Last edited by bemmeri; 09-09-2020, 22:05.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Muistaakseni lahdessa myös. Mitattiin myös Tuusulassa kansi miehellä.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎