Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62B44 viritystä(dynolappu #73)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181



    Tuntu olevan tehot tallella.
    Moottori vakio. Ei katteja (tuskin lopun peleissä hirvee vaikus muuhun kuin ääniin, kun oem katit ovat aika harvan näköiset metallikennot). Putki pakosarjoilta suoraa 2x2,5" ja X-pipe.

    Ilman suhteellinen kosteus oli forecan mukaan 90%. Lämpötila 18C, ilmanpaine 997hPa. Konepelti kiinni ja puhallin keulan edessä. Auto ajettu suoraan rullille ja eka veto.
    Liekö löytyny muutama hevonen enemmän jos ois ollu kuivempi keli?



    Noilla ylläolevilla nokillahan meno muuttuisi aivan toiseksi. Tiedä sitten mitenkä tuon ala- ja keskiväännön käy? :think
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      Tuntus olevan konit kotona. Vääntökin melko mukava
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Targo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2013
        • 226
        • Raisio

        Originally posted by bemmeri View Post
        http://aijaa.com/GoDqgc

        Tuntu olevan tehot tallella.
        Moottori vakio. Ei katteja (tuskin lopun peleissä hirvee vaikus muuhun kuin ääniin, kun oem katit ovat aika harvan näköiset metallikennot). Putki pakosarjoilta suoraa 2x2,5" ja X-pipe.

        Ilman suhteellinen kosteus oli forecan mukaan 90%. Lämpötila 18C, ilmanpaine 997hPa. Konepelti kiinni ja puhallin keulan edessä. Auto ajettu suoraan rullille ja eka veto.
        Liekö löytyny muutama hevonen enemmän jos ois ollu kuivempi keli?



        Noilla ylläolevilla nokillahan meno muuttuisi aivan toiseksi. Tiedä sitten mitenkä tuon ala- ja keskiväännön käy? :think
        komiasti löytyy voimaa täytyy ens kuussa oma lappu puskea tänne myös, pääsee hyvin vertaamaan eroja ( 4.4 ilman katteja ja 2,5 röörillä...)

        jannmann kehtaako udella mitä otti hintaa nokkien hionnalta?
        Nykyiset
        E39 96' 540i

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Alle 700e kustansi hionta. Mutta noilla nostoilla ei onnaa vakiot paininkupit,eikä jouset. Mutta hionta+nostimet+jouset+retainerit oli yhteensä samaa luokkaa kuin pelkät nokat olis ollu.. Nyt yläkerta kestää 8500rpm.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            Muutama kuva oman projektin osista jotka tänään sain kotiin





            Ja sitten vertailua nostimilla.

            Vakio 33m hytikka nostin



            Cat Cams:sin Saab nostin



            Ja viimeisenä mittatilaus nostin.




            Aprilia RSV4

            Comment

            • zoonas
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 300
              • Vantaa

              e39 540i

              Tällänen tapaus.

              Tehot on ihan ok, mut mihin ihmeeseen noi väännöt on karannut.
              Autossa m62 non vanos imusarja ja ecussa joku tuntematon virisofta.

              Voiko tuo "virisofta" aiheuttaa tuon väännön pudotuksen kun siitä ei tiedä että kuka tai mikä se on.



              Tehdas ilmoittaa 286hv/440nm
              Muutenkin tuo vääntökäyrä hieman kummallinen.
              Last edited by zoonas; 07-09-2014, 13:52.
              E28 m30b34 HX55

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                Myyjä kertoili että V-max, tms. on autossa ja taisi olla sama maininta mobilen myynti-ilmossakin aikoinaan. Itse käsitin, että vaan nopeusrajoitin poistettu, tms. :think

                Paremmin se rupes vetämään tuolla imusarjan vaihdolla, enkä muistaakseni huomannu että ois väännössä hävinny.


                Edit. Siinä on vm. 97 M62 imusarja jos et oo vaihtanu toista. Eli ei oo niitä tötteröitä joita on joissain varhaisissa M60 imusarjoissa. (tuossa alpinassakin on ilman niitä tötteröitä oleva sarja, vaikka on M60-johdannainen.)
                Last edited by bemmeri; 07-09-2014, 13:43.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by zoonas View Post
                  Tällänen tapaus.

                  Tehot on ihan ok, mut mihin ihmeeseen noi väännöt on karannut.
                  Autossa m60 imusarja ja ecussa joku tuntematon virisofta.

                  Voiko tuo "virisofta" aiheuttaa tuon väännön pudotuksen kun siitä ei tiedä että kuka tai mikä se on.



                  Tehdas ilmoittaa 286hv/440nm
                  Muutenkin tuo vääntökäyrä hieman kummallinen.
                  Se johtuu siitä imusarjasta, kanavien pitää olla riittävän pienet jotta virtausnopeus saadaan suureksi ja sylinterin täytös hyväksi. Vanos-koneessa kun vielä yläkierrosten täytös perustuu myöhäiseen nokan ajoitukseen ja suureen virtausnopeuteen imusarjassa. Tuolla imusarjamodilla on saatu 50nm vääntöä mäkeen lähes koko kierrosalueelta ja vakio huipputeho tulee vasta 500 kierrosta vakiota korkeammilla kierroksilla - melkein on tehty koneesta puoli litraa vakiota pienempi

                  Ylipäätään suosituin viritys bemareissa tuntuu olevan isokanavaisen non vanos-imusarjan istuttaminen vanoskoneisiin vaikka kyseinen viritys ei oikeastaan ikinä paranna moottorin tehontuottoa, M50 imusarjan pieni tehonlisä M52-imusarjaan ei perustu suurempiin kanaviin vaan jonkin verran lyhyempiin imuputkiin jolloin vaikutus yläkierroksilla on sama kuin vähän pitempiaukiolon omaavalla nokka-akselilla.

                  Comment

                  • zoonas
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 300
                    • Vantaa

                    Originally posted by bemmeri View Post
                    Myyjä kertoili että V-max, tms. on autossa ja taisi olla sama maininta mobilen myynti-ilmossakin aikoinaan. Itse käsitin, että vaan nopeusrajoitin poistettu, tms. :think

                    Paremmin se rupes vetämään tuolla imusarjan vaihdolla, enkä muistaakseni huomannu että ois väännössä hävinny.


                    Edit. Siinä on vm. 97 M62 imusarja jos et oo vaihtanu toista. Eli ei oo niitä tötteröitä joita on joissain varhaisissa M60 imusarjoissa. (tuossa alpinassakin on ilman niitä tötteröitä oleva sarja, vaikka on M60-johdannainen.)
                    Okei. En ole vaihtanut imusarjaa, muistin väärin.
                    Sanoivat englannista että eivät rupea muakkaamaan nykyistä softaa koska on jo muokattu. Eivät osanneet sanoa mitä siihen on tehty... :think
                    E28 m30b34 HX55

                    Comment

                    • zoonas
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 300
                      • Vantaa

                      Originally posted by naukkis View Post
                      Se johtuu siitä imusarjasta, kanavien pitää olla riittävän pienet jotta virtausnopeus saadaan suureksi ja sylinterin täytös hyväksi. Vanos-koneessa kun vielä yläkierrosten täytös perustuu myöhäiseen nokan ajoitukseen ja suureen virtausnopeuteen imusarjassa. Tuolla imusarjamodilla on saatu 50nm vääntöä mäkeen lähes koko kierrosalueelta ja vakio huipputeho tulee vasta 500 kierrosta vakiota korkeammilla kierroksilla - melkein on tehty koneesta puoli litraa vakiota pienempi

                      Ylipäätään suosituin viritys bemareissa tuntuu olevan isokanavaisen non vanos-imusarjan istuttaminen vanoskoneisiin vaikka kyseinen viritys ei oikeastaan ikinä paranna moottorin tehontuottoa, M50 imusarjan pieni tehonlisä M52-imusarjaan ei perustu suurempiin kanaviin vaan jonkin verran lyhyempiin imuputkiin jolloin vaikutus yläkierroksilla on sama kuin vähän pitempiaukiolon omaavalla nokka-akselilla.
                      Korjasin postausta. Se olikin m62 non vanos imusarja?
                      E28 m30b34 HX55

                      Comment

                      • zoonas
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 300
                        • Vantaa

                        Rupes sen verran nyt kiinnostamaan että laitan tuon vakioimusarjan takaisin ja käyn mittauttaa uudestaan tehot. :think
                        E28 m30b34 HX55

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by zoonas View Post
                          Rupes sen verran nyt kiinnostamaan että laitan tuon vakioimusarjan takaisin ja käyn mittauttaa uudestaan tehot. :think
                          Kannattaahan sitä kokeilla, näkee ainakin onko koneessa jotain muutakin pielessä.

                          Yksi asia missä liika koko ei todellakaan ole hyväksi on imusarjan kanavissa, kanavan pienentäminen siihen asti että se ei ala leikkaamaan huipputehoa nostaa koko vääntökäyrää ylöspäin. Jostain syystä kaikissa BMW:n 90-luvun alun moottoreissa imusarjan kanavakoko oli reippaasti liian suuri ja asia on aivan päivänselvä kun noita on mitattu virtauspenkeissä. Lisäksi tuosta M62:n imusarjasta on tehty vielä tuollainen ei imusuppiloilla varustettu malli jonka ideaa on vaikea tajuta kun muovivaluun nekin saa tehtyä helposti. 5% maksimiväännöstä häviää heti ilman imusuppiloita.

                          Comment

                          • Targo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2013
                            • 226
                            • Raisio

                            katit pois ja putkisto uusittu:think
                            Attached Files
                            Nykyiset
                            E39 96' 540i

                            Comment

                            • ike24
                              BTCF Member
                              • Mar 2011
                              • 957
                              • haapavesi

                              Originally posted by targo View Post
                              katit pois ja putkisto uusittu:think
                              Penkitetty ennen sitä?

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                Originally posted by targo View Post
                                katit pois ja putkisto uusittu:think
                                Paljon lähti niistä muista 540i:stä, toisesta topikista luin että useempi olisi ollu dynopäivillä.
                                Komeet lukemat.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎