Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B35, S38B36 ja S38B38 korjaukset ja huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    S38B35, S38B36 ja S38B38 korjaukset ja huolto

    Moottori S38B3X ylläpito, huolto ja korjaus:

    1) Mistä voi ennakoida remottitarpeen, seurattavat oireet ja millaisina?
    - Äänet
    - Öljynkulutus
    - Nykiminen
    - ?

    2) Mitä voi tehdä koneen toiminnan pitkittymisen hyväksi?
    - Öljylaadut ja vaihtoväli?
    - Venttiilikoneiston, nostimien, ohjurikumien, voiteluputkien, imu- ja pakosarjojen oireet.
    - Välysten säätö, huoltovälit, jakoketju ja sen ohjuri.
    - Kierrosten käyttö?

    3) Ennakkoon uusittavat osat:
    - Jakoketju ja ohjuri (100tkm välein)?
    - Kansiremppa milloin vaikka kaikki toimisi täydellisesti ja maahantuojan katkeamaton huolto takana.
    - Kampiakselin pään lukkomutterin vaihto


    4) Motronicin vaihto tietokoneella säädettävään?
    - Autronic


    Muuta?
    Last edited by tsbmw; 07-05-2010, 06:04.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • ana80
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 150
    • Lohja

    #2
    Originally posted by tsbmw View Post


    2) Mitä voi tehdä koneen toiminnan pitkittymisen hyväksi?


    b36 ja b38:

    Ei anna kenkää kylmänä
    (ei voi liikaa korostaa), öljynvaihdot sekä jäähdyttimen nesteen vaihdot ajallaan. Venttiilitkin olis hyvä säätää välillä. Järki kädessä niin kestää siinä missä muutkin motit.

    Comment

    • MM-5
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 153
      • Askola

      #3
      Pari kommenttia:

      Ei jakoketjua tarvitse 100 tkm välein mielestäni vaihtaa, ellei halua vaihtaa ehjiä osia uusiin. Varmaan joku tarkistus ehkä siinä 150 tkm ja vaihto mahdollisesti noin 200 tkm.

      Jakoketjun kiristin kannattaa vaihtaa paremman malliseksi S50B32 koneesta.

      Öljyähän noi moottorit saa tehtaan ilmoituksenkin mukaan kuluttaa aikalailla, varsinkin rankemmassa käytössä.

      Sytytystulppien (S38B36 ja S38B38 vakiokoneissa ainakin suositus Bosch Y6DC) väristä ja kunnosta voi päätellä paljon koneen terveydentilasta. Näitäkin kannattaa vaihtaa silloin tällöin. Myös puristuspainemittaus helpottaa diagnoosia .

      3.8 koneissa ei ole vastaavia ongelmia kun 3.6 mallissa kampiakselin pultin kanssa, kun dampperi on kiinni neljällä pultilla yhden sijaan.

      Tosiaan odottelee AINA että öljynlämmöt on nousseet tarpeeksi korkealle ennen kovilla kierroksilla ajoa. Huoltaa hyvin ja vaihtaa "normaalissa ajossa" öljyt 5 tkm => 10 tkm välein niin kestää. Tarkistaa venttiilivälykset noin 30 tkm välein.

      Hyviä moottoreita noi on oikein käytettyinä. Suurin osa hajonneista on rikottu väärällä käytöllä ja huoltamattomuudella.
      Pojat me ollaan hävitty tää peli...

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        Imuvuotoja ei saa olla, muuten patti sulaa.
        Eli kaikki läppärunkojen/plenumin tiivisteet jne. alipaineletkut kannattaa vaihtaa kerralla.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Hannu_H
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 410
          • Paskakaupunni

          #5
          Originally posted by MM-5 View Post
          Pari kommenttia:
          3.8 koneissa ei ole vastaavia ongelmia kun 3.6 mallissa kampiakselin pultin kanssa, kun dampperi on kiinni neljällä pultilla yhden sijaan.
          On tullut vastaa 3.8 koneisiakin mistä on alapyörä irti ja pultit poikki. Kannattaa siis uusia ne pultit, koska ne löystyvät.

          Comment

          • Miika Tissari
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 1802
            • Varkaus

            #6
            Jos autolla ajetaan normaalia ajoa ei siihen tarvitse sen useemmin huotoja tehdä kuin muihinkaan. Mikäli kone kuulostaa terveelta ei ehjää toinna korjata.

            Olen ajanut omalla e34 m5:llä 50000km ja moottoriin en ole muuta huoltoa tehnyt kuin öljyt ja suodattimet 10tkm välein ja puhdistanu plenumista öljykupin joka öljynvaihdossa. Nyt mittarissa reilu 230tkm ja hyvin tuntus toimivan. Ainoa korjaus mitä olen moottoriin liittyen tehny on venakopan huohotusletku ja pakosarjan joustinosa on vaihdettu.
            E28 ///M-tech V8 -83
            E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

            Comment

            • duuk
              Moderator
              • Dec 2006
              • 10506
              • Saaressa

              #7
              Originally posted by Miika Tissari View Post
              10tkm välein ja puhdistanu plenumista öljykupin joka öljynvaihdossa.
              Mikä tälläinen öljykuppi on?

              duke's garage:
              Suzuki R50
              E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
              M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
              S38 S54 S62

              instagram: _duuk

              Comment

              • Miika Tissari
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1802
                • Varkaus

                #8
                Originally posted by duuk View Post
                Mikä tälläinen öljykuppi on?

                Plenumin pohjalla on kuppi minne valuu huohotusöljyt ja siitä pientä letkuapitkin öljytikun putkeen. Talvella kertyy täyteen vedensekaista öljyä ja jäätyy kun ajetaan vain lyhyita ajoja. Putsaus vaatii koko plenumin irroituksen.

                osanumero 4

                E28 ///M-tech V8 -83
                E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1495
                  • Ilvola

                  #9
                  Venttiilin katkeamisen ennakointi, kierrokset, äänet, öljynkulutus, öljyn väri?
                  Johtuuko ohjurien kulumisesta ja venttiilien sivusuuntaisesta värinästä korkeilla kierroksilla - kitka kasvaa kun ohjuri sallii sivusiirtymän?

                  Kannattaako koneeseen teettää kansiremppa joillakin ajokilometrimäärillä vaikka oireita venttiilien katkeamisesta, öljyn läpipäästämisestä tai merkkejä nokka-akselin kulumisesta ei ole?

                  Entä jos ventiilien ohjurit päästävät öljyä läpi? Kierrokset 6000 tasaista ajoa ja kaasu pois - sininen savu kertoo kannesta ohjurien ohi pääsevän öljyn? Kansi hoitoon? Entä jos kaikki on kunnossa, ei savua kaasu ylhäällä, äänet ok jne. Nuo koneet ovat liian kalliita hajottaa turhaan.

                  Putki josta suihkuaa öljyä nostajille putsataan, nokka-akseli tunnustellaan ja kiilto sivuvalossa? Jos kaikki on ok - mitä pitää tehdä ajokilometrien mukana? Voiko venttiilin kakeamisen yläkieroksille vedossa ennakoida?
                  Last edited by tsbmw; 08-05-2010, 22:21.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11699
                    • Kouvola

                    #10
                    Originally posted by tsbmw View Post
                    Venttiilin katkeamisen ennakointi, kierrokset, äänet, öljynkulutus, öljyn väri?
                    Johtuuko ohjurien kulumisesta ja venttiilien sivusuuntaisesta värinästä korkeilla kierroksilla - kitka kasvaa kun ohjuri sallii sivusiirtymän?

                    Kannattaako koneeseen teettää kansiremppa joillakin ajokilometrimäärillä vaikka oireita venttiilien katkeamisesta, öljyn läpipäästämisestä tai merkkejä nokka-akselin kulumisesta ei ole?

                    Entä jos ventiilien ohjurit päästävät öljyä läpi? Kierrokset 6000 tasaista ajoa ja kaasu pois - sininen savu kertoo kannesta ohjurien ohi pääsevän öljyn? Kansi hoitoon? Entä jos kaikki on kunnossa, ei savua kaasu ylhäällä, äänet ok jne. Nuo koneet ovat liian kalliita hajottaa turhaan.

                    Putki josta suihkuaa öljyä nostajille putsataan, nokka-akseli tunnustellaan ja kiilto sivuvalossa? Jos kaikki on ok - mitä pitää tehdä ajokilometrien mukana? Voiko venttiilin kakeamisen yläkieroksille vedossa ennakoida?
                    Ihme kysymyksiä. Jossei sillä moottorilla ole ajettu päälle 300tkm, niin en murehtisi tuollaisista ollenkaan. Omasta vanhasta purettiin moottori 240tkm ajettuna ja yläkerta oli edelleen hyvässä kunnossa. Eli ei siis mitään M20- ja M30-moottoreille tyypillisiä voiteluongelmia ja niistä aiheutuvia normaalia nopeampia kulumisia. Kannattaa välttää noita lastuja, jotka nostaa kierrosrajoitinta yli sen normaalin oliko 7250rpm. Huolto-ohjelman mukaiset venttiilien palasäädöt kannattaa, niin muuten melko varmaa tekniikkaa!

                    Sen sijaan mitä 240tkm ajetussa motissa oli havaittavissa, niin ketjunkiristäjä ihan loppu, jakoketju venynyt melko paljon, samoin siinä sivussa rattaat jne. eli ei mitään katteita, että kuinka kauan tuolla olisi vielä ajanut ilman kallista vauriota. Öljypumpun pultit oli löystyny lähes irti eli niitäkin kannattaa vilkasta.

                    Resonanssiläpän toiminta kannattaa tarkastaa. Sen toimimattomuus on yleensä merkki myös imuvuodoista! Kannattaa vaihtaa myös se pieni muoviletku, joka menee koneen etupuolelta sinne öljypohjan tuntumaan sillä ainakin itseltä se oli sulanut poikki. Muutenkin toi resonanssiläppä vaikuttaa kulkupuoleen huomattavasti!

                    Comment

                    • Tumppa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1812
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Esko View Post
                      Kannattaa vaihtaa myös se pieni muoviletku, joka menee koneen etupuolelta sinne öljypohjan tuntumaan sillä ainakin itseltä se oli sulanut poikki.
                      Realoemista kuvaa tai numeroa tälle? Mielestäni kaikki alipaineletkut vaihtelin omaani ja tarkistin muut kumiletkut melko tarkkaan vaan tämä on ehkä vaihtamatta.



                      edit: Linkki Oisko tuolta osa 18?
                      F31 320d LCI

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11699
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by Tumppa View Post
                        Realoemista kuvaa tai numeroa tälle? Mielestäni kaikki alipaineletkut vaihtelin omaani ja tarkistin muut kumiletkut melko tarkkaan vaan tämä on ehkä vaihtamatta.



                        edit: Linkki Oisko tuolta osa 18?
                        Juurikin toi osanumero 18. Näyttää kuvassa lyhyeltä nysältä, mutta on todellisuudessa toista metriä pitkä muoviputki. Siinä pitäisi olla ympärillä toi nro. 19 suojaamassa kuumimmalta paikalta koneen keulilla, mutta itellä se oli ainakin sulannu sieltä koneen oikealta puolelta ennen tota venttiiliä (12). Jätin sen itekkin aiemmin vaihtamatta ku noi resonanssiletkut vaihdoin, kun ajattelin, että se on ehjä mut myöhemmin huomasin vasta tuon sulamisen. Etralta löytyy tota putkea ku vie mallin..

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1495
                          • Ilvola

                          #13
                          S38b3x?

                          Kihelmöivää kevätodotusta, kertokaa kokeneet millainen moottori on?
                          - Ensimmäinen minuutti odotellaan tyhjäkäynnillä ennen ajoa?
                          - Öljyt - mitkä sopivimmat - perus jäykkyys / moniaste?
                          - Koneen perusluonne, ilmeisesti yläkierrosherkkä?
                          - Säädöt ajoitus, seossuhde, lastutus | eri käyttötarkoituksiin?
                          ÄÄNET?
                          Ominaisuudet: teho, reagointi, alakierrokset, cruising, hiljaisuus, raakuus, herkkyys...
                          Last edited by tsbmw; 11-05-2010, 22:23.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • Miika Tissari
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 1802
                            • Varkaus

                            #14
                            Originally posted by tsbmw View Post
                            Kihelmöivää kevätodotusta, kertokaa kokeneet millainen moottori on?
                            - Ensimmäinen minuutti odotellaan tyhjäkäynnillä ennen ajoa?
                            - Öljyt - mitkä sopivimmat - perus jäykkyys / moniaste?
                            - Koneen perusluonne, ilmeisesti yläkierrosherkkä?
                            - Säädöt ajoitus, seossuhde, lastutus | eri käyttötarkoituksiin?
                            ÄÄNET?
                            Ominaisuudet: teho, reagointi, alakierrokset, cruising, hiljaisuus, raakuus, herkkyys...
                            -Ei tarvitse odotella sen pitempään kuin muillakaan moottoreilla, mutta ei kannata antaa kenkää ennenkuin kone on kunnolla lämmin.
                            -Öljyt castrol tws 10w-60
                            -motti on perus M30, mutta yläkierroksilla tuntuu kuin pieni ahdin heräis.
                            -Itse en ainakaan mitään lastuja laittais. Jos auto on tulossa perus käyttöö, niin luulisi bmw:n ingenjöörit juuri semmoisen ohjelman siihen suunnitellu. Tosin jos tuntuu että 250km/h ei riitä niin rajoittimen voi poistaa.
                            -Äänet ei vakioputkella ole kummoiset. Tyhjäkäynnillä hieman jytisee, mutta ajossa perus e34.
                            E28 ///M-tech V8 -83
                            E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                            Comment

                            • ana80
                              Bimmer Rookie
                              • May 2005
                              • 150
                              • Lohja

                              #15
                              Originally posted by Miika Tissari View Post
                              -Ei tarvitse odotella sen pitempään kuin muillakaan moottoreilla, mutta ei kannata antaa kenkää ennenkuin kone on kunnolla lämmin.
                              -Öljyt castrol tws 10w-60
                              -motti on perus M30, mutta yläkierroksilla tuntuu kuin pieni ahdin heräis.
                              -Itse en ainakaan mitään lastuja laittais. Jos auto on tulossa perus käyttöö, niin luulisi bmw:n ingenjöörit juuri semmoisen ohjelman siihen suunnitellu. Tosin jos tuntuu että 250km/h ei riitä niin rajoittimen voi poistaa.
                              -Äänet ei vakioputkella ole kummoiset. Tyhjäkäynnillä hieman jytisee, mutta ajossa perus e34.

                              -Öljyt valmistajan suositus 5w-40

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎