Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B35, S38B36 ja S38B38 korjaukset ja huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by jannmann View Post
    Mitään 0-5w alkuista en koneeseen laittaisi.

    Ratapäivillä kun vedät öljyt 120°C niin sitten huomaat koneen äänessä onko sulla siellä 10w40 vai 10W60 ölpät.

    ps. Suomen tehokkain vapari S38 on käyttänyt vuosia 10w60 ja 20w60 öljyjä.
    Käsittääkseni low grade öljyt on kielletty ohjekirjassa? Suosituskin on 15w.

    Mitä öljyä tehokkain vapari käyttää, mitä tuo 20w-60 on?

    Muualta:"Don't go with Castrol anymore. Due to the E39 M5 people sharing the UOA's of their TWS samples already since 2003, I was able to assemble some trending data of ZDDP anti-wear compound of TWS 10W60 and it was shockingly low. In fact, these trending data correlated the camlobe damage of my S38B36 to Castrol lowering ZDDP-elements in TWS in 2004-2006. Mobil1 Extended Life 10W60 has 40% more of phosphorous and zinc."

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Mitä öljyä tehokkain vapari käyttää, mitä tuo 20w-60 on?
      TWS ja Motul 20w-60 V300 LeMans, joista ennemmin Motul. Sen saatavuus on vaan vähän huonompi.

      Jos halua hifistellä ostaa M3:sen tarkoitettua Castrolin kilpaöljyä B353.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by jannmann View Post
        TWS ja Motul 20w-60 V300 LeMans, joista ennemmin Motul. Sen saatavuus on vaan vähän huonompi.
        Motulin 300v 15W-50 http://www.motul.com/system/product_...pdf?1329125523 Tuota olen miettinyt ja öljyanalyysin mukaan parempaa kuin TWS. Saksalaisella foorumilla kehuivat hyväksi 150tkm kokemuksella josta osa Nurburgringillä. Öljyanalyysin mukaan tuo 20w-60 on hieman parempaa, tosin kylmänä jäykempää.

        Mobil 1 Extended Life 10W-60 http://www.mobil.com/Turkey-English/...fe_10W-60.aspx



        "The differences between the two colums (300091km and 291824km) do not need further explanation; so yes Mobil1 EL 10W60 definitely performs better for S38/M88/S14 and S50 applications"

        "TWS was specified for having a Ph content of 1000ppm (typical). This is sufficient for the S38. Now, as from 2004, Castrol lowered the Zn and Ph-content of TWS gradually to meet the requirements for new cars. At the same time, TWS was removed from the BMW special oil list (which was discontinued in February 2004)."

        Mietin Motulien ja Mobilin väliltä, hinnatkin on aika samoissa. Katsotaan mitä tilaan. Kuitenkin TWS ei ole öljyanalyysien valossa hyväksi, eikä sitä BMW tai Castrol sinne suosittelekkaan.

        Comment

        • tepabmw
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 834
          • LAITAMAA

          Täällä kun 99% porukasta tekee noita "koneremppoja" ja vaihtavat huuto-äänestyksen värisiä laakereita ja kasaavat sen vielä vähintään kerran venytetyillä pulteilla,niin mun mielestä sitä on enää aivan turha kysellä,että mitä öljyä siellä pitäis käyttää...

          S38-moottori on ollut oman aikansa ainutlaatuinen keksintö ja se myöskin ansaitsee oikeanlaisen läpikäynnin ja oikeaoppisen käyttämisen,ennenkuin sillä oikealla öljylaadulla voidaan se oikea hyöty saada
          -Tepan Paja-
          Veikkola city
          0405203098
          Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by tepabmw View Post
            Täällä kun 99% porukasta tekee noita "koneremppoja" ja vaihtavat huuto-äänestyksen värisiä laakereita ja kasaavat sen vielä vähintään kerran venytetyillä pulteilla,niin mun mielestä sitä on enää aivan turha kysellä,että mitä öljyä siellä pitäis käyttää...

            S38-moottori on ollut oman aikansa ainutlaatuinen keksintö ja se myöskin ansaitsee oikeanlaisen läpikäynnin ja oikeaoppisen käyttämisen,ennenkuin sillä oikealla öljylaadulla voidaan se oikea hyöty saada
            Mitäs öljyä olet käyttänyt koneremontin jälkeen?

            Laakereita punainen ja kaksi erikokoista keltaista, Plastigaugella eka mitata ja sitten tilata liuskat? Vai meneekö vakiokokoiseen kampuraan 0 kokoiset punaiset?

            Comment

            • tepabmw
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 834
              • LAITAMAA

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Mitäs öljyä olet käyttänyt koneremontin jälkeen?

              Laakereita punainen ja kaksi erikokoista keltaista, Plastigaugella eka mitata ja sitten tilata liuskat? Vai meneekö vakiokokoiseen kampuraan 0 kokoiset punaiset?
              Castrol edge fst 0w-40,sininen laakerikoko oli myös silloin kun omaani tein saatavilla runkolinjaan..

              Bmw antaa AINA ohjeistuksen,että jokaisen kaulan mitoitus katsotaan välysnauhalla ja laakeriliuskat valitaan sen mukaan,näin sen omaanikin tein,oli ensimmäinen S-moottori mitä olen kasannut vaikka noita Bmw:n muita moottoreita on tullut lukuisia kaiveltua.
              -Tepan Paja-
              Veikkola city
              0405203098
              Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by tepabmw View Post
                Bmw antaa AINA ohjeistuksen,että jokaisen kaulan mitoitus katsotaan välysnauhalla ja laakeriliuskat valitaan sen mukaan,näin sen omaanikin tein,oli ensimmäinen S-moottori mitä olen kasannut vaikka noita Bmw:n muita moottoreita on tullut lukuisia kaiveltua.
                No tuohan pätee kaikkiin vähän tasokkaammin kasattuihin koneisiin. Joskus nuorena poikana kasailtiin toyotan 4AGE:tä ja koitettiin hankkia niitä orkkilaakereita parin tuhannesosamillin välein niin tuli konetta kisakäytössä virittävältä kaverilta räkäset naurut ja kommentit perään että stanu on stanu. Enkä ole sen jälkeen nysvännyt laakerivälyksiä sen tarkemmin enkä toistaiseksi ole asiasta kärsinyt.

                Ja varsinainen virikonehan kun tehdään niin välyksiä joudutaan kasvattamaan ihan reilusti, nuo stanukoneiden tiukat välykset on vähän turhanpäiväistä hifistelyä IMO. Ja varsinkin jos sitä konetta on tarkoitus kuitenkin käyttää jollain moottorivaseliinilla.....
                Last edited by naukkis; 15-02-2014, 18:04.

                Comment

                • tepabmw
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 834
                  • LAITAMAA

                  Originally posted by naukkis View Post
                  No tuohan pätee kaikkiin vähän tasokkaammin kasattuihin koneisiin. Joskus nuorena poikana kasailtiin toyotan 4AGE:tä ja koitettiin hankkia niitä orkkilaakereita parin tuhannesosamillin välein niin tuli konetta kisakäytössä virittävältä kaverilta räkäset naurut ja kommentit perään että stanu on stanu. Enkä ole sen jälkeen nysvännyt laakerivälyksiä sen tarkemmin enkä toistaiseksi ole asiasta kärsinyt.




                  Ja varsinainen virikonehan kun tehdään niin välyksiä joudutaan kasvattamaan ihan reilusti, nuo stanukoneiden tiukat välykset on vähän turhanpäiväistä hifistelyä IMO. Ja varsinkin jos sitä konetta on tarkoitus kuitenkin käyttää jollain moottorivaseliinilla.....
                  Nyt puhutaan siitä,miten s-moottori tulisi kasata,ei siitä kuinka räkäset naurut joku jostain tojotan moottorista saa..

                  Uskaltaisin myöskin väittää,että "virikonetta" ei tolla asenteella kannata lähtee tekemään..

                  Viri-viri jutuille löytyy omat topiccinsa,tätä tuskin kannattaa lähteä niillä sotkemaan?
                  -Tepan Paja-
                  Veikkola city
                  0405203098
                  Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                  Comment

                  • Peksu_M20
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 2122
                    • Lahti

                    Stanu sinne vaan suosiolla jos kampiakseliakaan ei ole hiottu tai kiillotettu uudelleen. Voihan niitä välyksiä tsekkailla ja pitääkin mutta samat sinne ku siellä on nyt eli todennäköisesti punaiset.
                    Mahtiala kustom - No connection
                    Bmw E21 320A -81 "330i"
                    Bmw e30 318is

                    Comment

                    • Peksu_M20
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 2122
                      • Lahti

                      Originally posted by tepabmw View Post
                      Castrol edge fst 0w-40,sininen laakerikoko oli myös silloin kun omaani tein saatavilla runkolinjaan..

                      Bmw antaa AINA ohjeistuksen,että jokaisen kaulan mitoitus katsotaan välysnauhalla ja laakeriliuskat valitaan sen mukaan,näin sen omaanikin tein,oli ensimmäinen S-moottori mitä olen kasannut vaikka noita Bmw:n muita moottoreita on tullut lukuisia kaiveltua.
                      Minkälainen väri soppa syntyi? Ja on noita eri värejä myös samanlailla muihin bmw moottoreihin.
                      Mahtiala kustom - No connection
                      Bmw E21 320A -81 "330i"
                      Bmw e30 318is

                      Comment

                      • tepabmw
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 834
                        • LAITAMAA

                        Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                        Minkälainen väri soppa syntyi? Ja on noita eri värejä myös samanlailla muihin bmw moottoreihin.
                        Tuosta on jo jokunen vuosi aikaa,enkä tarkemmin muista muuta kun,että ihan "väri-väriin" ei mennyt,mitä oli maalitäplät tehtaan jäljiltä.

                        Tilasin ensin jokaista kokoa yhdet ja mittailun jälkeen loput.

                        Ehkä olen liian ehdoton ton omani suhteen,(tutut kyllä tietää ),mutta en halunnut "oikaista" missään kohtaan

                        Kyllähän noihin värimerkattuihin törmää monesti,yleensä ne on niitä -ei tavis moottoreita-.
                        -Tepan Paja-
                        Veikkola city
                        0405203098
                        Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by tepabmw View Post
                          Nyt puhutaan siitä,miten s-moottori tulisi kasata,ei siitä kuinka räkäset naurut joku jostain tojotan moottorista saa..

                          Uskaltaisin myöskin väittää,että "virikonetta" ei tolla asenteella kannata lähtee tekemään..

                          Viri-viri jutuille löytyy omat topiccinsa,tätä tuskin kannattaa lähteä niillä sotkemaan?
                          Se on jotenkin psykologista että kun on kyse jostain BMW:n S-moottorista tai prätkän koneesta niin kaikki on tehtävä heti vaikeimman ja kalleimman kautta. Vaikka nimenomaan tehdas on noissa hipo-koneissa tehnyt kaiken mahdollisimman hyvän voitelevuuden kannalta eli öljykanavat on hyvin virtaavia yms. joka antaa helvetin paljon anteeksi vähän eriäville laakerivälyksille.

                          Onhan se hyvä tarkistella välyksiä kun oikein vimpan päälle kasailee mutta siinä samalla saa sitten useamman ylimääräisen kiristyskerran kriittisille laakeripulteille eli jos on tasokkaammista osista kasailtu alakerta niin vaihtoehdothan on sangen kallis uusi pultitus alakertaan tai mahdollisimman vähän kiristyskertoja.

                          Ja japsikoneissa tuo laakerivälykset tehtaalta katsotaan yleensä parin tuhannesosamillin tarkkuudella. Ainoa tarve em. tarkkuuden välyksille on että kone on täysin vapaa kaikenlaisista laakeriäänistä käynnistettäessä uutena, eipähän tule koneita takaisin sivuäänien takia huoltoon. Korjaus- ja tarkistusrajat on jotain ihan muuta, puhutaan kuitenkin kymmenesosamillien välyksistä.

                          Mutta sitten että joku viihtii hifistellä johonkin ketjujakopää S-koneeseen joka kuulostaa jokatapauksessa betonimyllyltä käynnistettäessä......

                          Ja suoran kutosen laakeriongelmat eivät kierrättäessä liity mitenkään laakerivälyksiin vaan kampuran vääntövärähtelyihin, konetta rakentaessa kannattaa keskittyä siihen mikä on tärkeää ja sijoittaa ylimääräiset rahat vaikka uuteen kampuran dampperiin, ne alkuperäiset laakeritkin todennäköisesti kyrvähtivät vasta sen jälkeen kun alkuperäisen dampperin kumi on menettänyt ominaisuutensa, tehtaan kisakoneissahan dampperin lämpötilaa seurataan ja dampperin käytyä riittävän kuumana se vaihdetaan aina. Kymmenen vuotta vanhalla dampperilla ei tee enää mitään.

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            Originally posted by naukkis View Post

                            Ja japsikoneissa tuo laakerivälykset tehtaalta katsotaan yleensä parin tuhannesosamillin tarkkuudella. Ainoa tarve em. tarkkuuden välyksille on että kone on täysin vapaa kaikenlaisista laakeriäänistä käynnistettäessä uutena, eipähän tule koneita takaisin sivuäänien takia huoltoon. Korjaus- ja tarkistusrajat on jotain ihan muuta, puhutaan kuitenkin kymmenesosamillien välyksistä.
                            Missä kymmenesosamillien välyksiä?
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • tepabmw
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 834
                              • LAITAMAA

                              Originally posted by naukkis View Post
                              Se on jotenkin psykologista että kun on kyse jostain BMW:n S-moottorista tai prätkän koneesta niin kaikki on tehtävä heti vaikeimman ja kalleimman kautta. Vaikka nimenomaan tehdas on noissa hipo-koneissa tehnyt kaiken mahdollisimman hyvän voitelevuuden kannalta eli öljykanavat on hyvin virtaavia yms. joka antaa helvetin paljon anteeksi vähän eriäville laakerivälyksille.

                              Onhan se hyvä tarkistella välyksiä kun oikein vimpan päälle kasailee mutta siinä samalla saa sitten useamman ylimääräisen kiristyskerran kriittisille laakeripulteille eli jos on tasokkaammista osista kasailtu alakerta niin vaihtoehdothan on sangen kallis uusi pultitus alakertaan tai mahdollisimman vähän kiristyskertoja.

                              Ja japsikoneissa tuo laakerivälykset tehtaalta katsotaan yleensä parin tuhannesosamillin tarkkuudella. Ainoa tarve em. tarkkuuden välyksille on että kone on täysin vapaa kaikenlaisista laakeriäänistä käynnistettäessä uutena, eipähän tule koneita takaisin sivuäänien takia huoltoon. Korjaus- ja tarkistusrajat on jotain ihan muuta, puhutaan kuitenkin kymmenesosamillien välyksistä.

                              Mutta sitten että joku viihtii hifistellä johonkin ketjujakopää S-koneeseen joka kuulostaa jokatapauksessa betonimyllyltä käynnistettäessä......

                              Ja suoran kutosen laakeriongelmat eivät kierrättäessä liity mitenkään laakerivälyksiin vaan kampuran vääntövärähtelyihin, konetta rakentaessa kannattaa keskittyä siihen mikä on tärkeää ja sijoittaa ylimääräiset rahat vaikka uuteen kampuran dampperiin, ne alkuperäiset laakeritkin todennäköisesti kyrvähtivät vasta sen jälkeen kun alkuperäisen dampperin kumi on menettänyt ominaisuutensa, tehtaan kisakoneissahan dampperin lämpötilaa seurataan ja dampperin käytyä riittävän kuumana se vaihdetaan aina. Kymmenen vuotta vanhalla dampperilla ei tee enää mitään.
                              Viitsii tai ei viitsi,mul on ollu tapana tehdä asiat niinkuin ne jollain tapaa pitäisi,silloin kun kyseessä laitteet josta ei ole tarkoitus luopua,vaan ajaa huolettomasti..

                              Kyseiseen S-moottoriseen autooni en ainostaan takertunut pelkkään laakerivälys-jumppaan(jonka jumpan jälkeen myös vaihdoin uudet pultit),moottoriin tuli myös Bmw:ltä uusi dampperi,vauhtipyörä ja kytkin sekä lukemattomia muita uusia osia..

                              Kuten sanoin,olen ehkä liiankin tarkka,mutta mm. hyvinkin huomaamattoman synkronointivian takia tilasin myöskin tehdasuuden vaihdelaatikon..

                              Sairastako?
                              -Tepan Paja-
                              Veikkola city
                              0405203098
                              Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                              Comment

                              • Kal.ju
                                BTCF Member
                                • Mar 2003
                                • 2883
                                • Akaa / Toijala

                                S38B38

                                Minkämerkkiset puolat kannattaa hommata?? Onko Bosch OEM valmistaja?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎