Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B35, S38B36 ja S38B38 korjaukset ja huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dynss
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 178
    • Kellokoski

    Originally posted by Kal.ju View Post
    Kysytääs täältä.

    Millainen homma on irroittaa dampperin pyörä B38 moottorista? Lähinnä että jos vaikka kampiakselin etutiivisteen ja ketjukopan tiivisteet vaihtaisi.

    Kone on jo pukilla ja kaikki ns. paikat hyvin esillä. En vain uskalla noita dampperin pultteja aukaista, kun en tiedä mitä pitää ottaa huomioon. Tarvitaanko siihen uudet pultit? Pitääkö se jotenkin lukita, onko riskinä että jako menee persiilleen??:think

    Ei mene jako pieleen, uudet pultit suositellaan. VP:n lukitset niin saat auki helposti ja uudestaan kiinni. Dampperi pitäisi pystyä saada vain yhdessä asennossa takaisin paikalleen, toki sen voi merkitä
    BMW huollot ja korjaukset
    https://www.micars.fi/
    Puh. 040 166 7576 / Whatsapp

    Comment

    • Kal.ju
      BTCF Member
      • Mar 2003
      • 2883
      • Akaa / Toijala

      Kiitos nopeasta vastauksesta.

      Vauhtis ja kytkin on jo koneesta poistettu, joten VP lukitseminen ei nyt onnistu.

      Eli ne on nuo keskimmäiset 4 torx ruuvia ja sitten nuo ympärillä olevat 8 pulttia? Onko jotain momentteja jossain?

      Joo, tyhmiä kysymyksiä.

      Comment

      • dynss
        BTCF Member
        • Jul 2016
        • 178
        • Kellokoski

        Originally posted by Kal.ju View Post
        Kiitos nopeasta vastauksesta.

        Vauhtis ja kytkin on jo koneesta poistettu, joten VP lukitseminen ei nyt onnistu.

        Eli ne on nuo keskimmäiset 4 torx ruuvia ja sitten nuo ympärillä olevat 8 pulttia? Onko jotain momentteja jossain?

        Joo, tyhmiä kysymyksiä.

        Tarvii vaan nuo 4 pulttii ottaa irti keskeltä. Kiristäessä 60nm, 50 astetta ja uudestaa 50 astetta.
        BMW huollot ja korjaukset
        https://www.micars.fi/
        Puh. 040 166 7576 / Whatsapp

        Comment

        • Kal.ju
          BTCF Member
          • Mar 2003
          • 2883
          • Akaa / Toijala

          Kiittäen jälleen.

          Comment

          • Kal.ju
            BTCF Member
            • Mar 2003
            • 2883
            • Akaa / Toijala

            Empä nyt sitten kuitenkaan sitä uskaltanut irroittaa, kun se VP puuttuu toisesta päästä. Hieman aloin yhtä pulttia kääntämään ja heti tuntui siltä että kone vaan lähtee pyörimään väärään suuntaan.

            Täytynee nyt kattoa, josko vaikka parempi puolisko saisi pidettyä dampperista kiinni samalla.

            Toki voishan tuon VP:n tuohon takasin pultata, jotta saa sitäkautta lukittua. Miten se tehdään??

            E: ja niin kaikenkattavat kiristysmomentit olis kanssa kiva saada. Sen muistan että nuo 10mm pultit/mutterit tulee 10nm, mutta tuossa koneessa on myös aika paljon 13mm pulttiloita.

            Comment

            • dynss
              BTCF Member
              • Jul 2016
              • 178
              • Kellokoski

              Originally posted by Kal.ju View Post
              Empä nyt sitten kuitenkaan sitä uskaltanut irroittaa, kun se VP puuttuu toisesta päästä. Hieman aloin yhtä pulttia kääntämään ja heti tuntui siltä että kone vaan lähtee pyörimään väärään suuntaan.

              Täytynee nyt kattoa, josko vaikka parempi puolisko saisi pidettyä dampperista kiinni samalla.

              Toki voishan tuon VP:n tuohon takasin pultata, jotta saa sitäkautta lukittua. Miten se tehdään??

              E: ja niin kaikenkattavat kiristysmomentit olis kanssa kiva saada. Sen muistan että nuo 10mm pultit/mutterit tulee 10nm, mutta tuossa koneessa on myös aika paljon 13mm pulttiloita.
              Laita vaikka pari pultti vauhtipyörään ja kanki välii joko maahan tukemaan tai sitten pidät samaan aikaa kiinni kun väännät? Tai ammulla pulttipyssyllä jos löytyy vain taivas on rajana miten saat ne avattua.
              BMW huollot ja korjaukset
              https://www.micars.fi/
              Puh. 040 166 7576 / Whatsapp

              Comment

              • sierra4x4tbo
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 2098
                • Lappeenranta

                Guugleen: ”bmw tightening torques (pdf)”, niin alkaa löytyä.

                Linkki kys. dokkariin:
                http://www.e38.org/bmw_torq.pdf

                -Timo
                M535i BiTurbo -85
                740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                --=MushroomMotorsport=--
                --=MaxTuned.com=--

                Comment

                • Kal.ju
                  BTCF Member
                  • Mar 2003
                  • 2883
                  • Akaa / Toijala

                  Kiitos taas avuista. Momentti pdf on nyt tallennettu.

                  Seuraava tyhmä kysymys. Pitääkö pakosarjan pinnapultteihin ja noihin dampperin pultteihin laittaa lukitetta? Jos pitää, niin onko jokin tietty?

                  Comment

                  • dynss
                    BTCF Member
                    • Jul 2016
                    • 178
                    • Kellokoski

                    Originally posted by Kal.ju View Post
                    Kiitos taas avuista. Momentti pdf on nyt tallennettu.

                    Seuraava tyhmä kysymys. Pitääkö pakosarjan pinnapultteihin ja noihin dampperin pultteihin laittaa lukitetta? Jos pitää, niin onko jokin tietty?
                    Ei tarvitse.
                    BMW huollot ja korjaukset
                    https://www.micars.fi/
                    Puh. 040 166 7576 / Whatsapp

                    Comment

                    • Kal.ju
                      BTCF Member
                      • Mar 2003
                      • 2883
                      • Akaa / Toijala

                      Nyt näyttää uhkaavasti siltä että tuo kone pitää nyt kuitenkin purkaa. Tarina on pitkä, mutta yksi kriittinen pultti on katkennut ja sen kunnolliseen korjaamiseen olisi siis parasta että kansi irroitetaan ja pultinpaikka/kierteet korjataan.

                      Näin päästäänkin sitten siihen että tarvitaan uutta kannentiivistettä ja pulttia ym ym hilpettä, mitä ei ollut ollenkaan tarkoitus laittaa.

                      Kuukkeli kertoo että Ajusalta saisi kivasti koko yläkerran tiivistesarjan, tai tarvittaessa koko koneen tiivistesarjan lähes pelkän OEM kannentiivisteen hinnalla. Onko porukalla kokemusta noista "tarvike" kannentiiviste valmistajista? Athenaa ym "performance" tiivisteitä löytyy sitten siinä 300€ nurkilla. Saako niillä mitään oikeaa lisäarvoa, kun auto kuitenkin pysyy edelleen vaparina.

                      Kun kansi on irti tarvitseeko se nyt sitten käyttää koneistuksessa? Kovasti M5boardilla jupisevat että BMW ei ole speksannut ollenkaan B38 kantta niin että siitä voisi ottaa yhtään siivua pois.

                      Comment

                      • M_Power
                        Moderator
                        • Jul 2003
                        • 2766
                        • Espoo, HML

                        Etsi ELRINGin tiivistesarja. Pitäisi olla hinta/laatu kohdallaan.

                        Edit. myös Victor Reinz toimii. En osaa sanoa saatavuudesta S38.
                        Last edited by M_Power; 09-05-2021, 12:21.
                        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                        Team vier Zylinder!

                        Comment

                        • sierra4x4tbo
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 2098
                          • Lappeenranta

                          Jos ei siivua kannesta, niin sit uusi kansi paikalleen.
                          Ei varmasti pidä, jos koittaa ilman oikaisua.

                          -Timo
                          M535i BiTurbo -85
                          740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                          --=MushroomMotorsport=--
                          --=MaxTuned.com=--

                          Comment

                          • t0mpp4
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2011
                            • 275
                            • Pori

                            Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                            Jos ei siivua kannesta, niin sit uusi kansi paikalleen.
                            Ei varmasti pidä, jos koittaa ilman oikaisua.

                            -Timo
                            Kannattaa ihan katsoa onko se kansi kiero ennen kuin ihan turhaan koneistelee siivua pois. Järjetöntä sitä ois ihan huvinvuoksi siivuta ehjää kantta...

                            Terveisin siivuamatta ja Ajusan tiivisteellä kasasin juuri omani. Ekat 100km toiminut ilman ongelmia, viikon päästä pääsee kerryttämään reilummin kilsoja.

                            Ajusalla mentiin koska en kyllä minkään muun merkin tiivistesatsia löytänyt B38 malliin noita hankkiessani.
                            Höntsä kompakti

                            Comment

                            • Kal.ju
                              BTCF Member
                              • Mar 2003
                              • 2883
                              • Akaa / Toijala

                              Originally posted by M_Power View Post
                              Etsi ELRINGin tiivistesarja. Pitäisi olla hinta/laatu kohdallaan.

                              Edit. myös Victor Reinz toimii. En osaa sanoa saatavuudesta S38.
                              Tosiaan Elring ei tee B38:siin kannentiivistettä, muuten kyllä muut tiivisteet löytyy. Tuon Victor reinzin haukkuivat pystyyn M5boardilla, ei kuulemma saisi tehdä kannentiivisteitä ollenkaan... Tiedä sitten.

                              Originally posted by t0mpp4 View Post
                              Kannattaa ihan katsoa onko se kansi kiero ennen kuin ihan turhaan koneistelee siivua pois. Järjetöntä sitä ois ihan huvinvuoksi siivuta ehjää kantta...

                              Terveisin siivuamatta ja Ajusan tiivisteellä kasasin juuri omani. Ekat 100km toiminut ilman ongelmia, viikon päästä pääsee kerryttämään reilummin kilsoja.

                              Ajusalla mentiin koska en kyllä minkään muun merkin tiivistesatsia löytänyt B38 malliin noita hankkiessani.
                              Jännä sinänsä että tuo Ajusan kannetiiviste on 2mm, kun orkkis tiiviste ön 1,82mm. Onkohan siinä ajateltu että se 0,10mm - 0,20mm on otettu kannesta siivua veke. :think


                              Joo tästä tulikin viimeviikolla t0mpp4:n kanssa juteltua ihan puhelimitse, taino lähinnä tuon kannen & nokkien irroituksen, kasauksen ja ajoituksen tarkistamisen ym ym mitä tuohon prosessiin kuuluu. Kovasti olen myös M5boardia kahlannut ja tietoa etsinyt, jotta tilanne ei eskaloituisi niin että nokka on poikki ja venttiilit männissä kiinni...

                              Täytynee kaivella auton kuitteja. Edellinen omistaja on siis tehnyt "complete overhaulin" tuohon koneeseen, joten jos silloin on kantta siivutettu, niin olisi hyvä tietää. Ainakin orkkistiiviste on paikoillaan, eikä ylikokoinen. Toki jos tuon ruuvinjämän ym kierteen saisi tehtyä tuohon ilman kannen irroitusta kunnolla, niin ei tarvitsisi näitä asioita miettiä. Periaatteessa saattaisi riittää pelkkä välikannen irroitus. Totuus kuitenkin on että itse sitä en osaa korjata, en edes vaikka kansi olisi pöydällä, joten ammattilaisen käsittelyä toi vaatii. :think

                              Comment

                              • Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

                                Originally posted by Kal.ju View Post
                                Tosiaan Elring ei tee B38:siin kannentiivistettä, muuten kyllä muut tiivisteet löytyy. Tuon Victor reinzin haukkuivat pystyyn M5boardilla, ei kuulemma saisi tehdä kannentiivisteitä ollenkaan... Tiedä sitten.



                                Jännä sinänsä että tuo Ajusan kannetiiviste on 2mm, kun orkkis tiiviste ön 1,82mm. Onkohan siinä ajateltu että se 0,10mm - 0,20mm on otettu kannesta siivua veke. :think


                                Joo tästä tulikin viimeviikolla t0mpp4:n kanssa juteltua ihan puhelimitse, taino lähinnä tuon kannen & nokkien irroituksen, kasauksen ja ajoituksen tarkistamisen ym ym mitä tuohon prosessiin kuuluu. Kovasti olen myös M5boardia kahlannut ja tietoa etsinyt, jotta tilanne ei eskaloituisi niin että nokka on poikki ja venttiilit männissä kiinni...

                                Täytynee kaivella auton kuitteja. Edellinen omistaja on siis tehnyt "complete overhaulin" tuohon koneeseen, joten jos silloin on kantta siivutettu, niin olisi hyvä tietää. Ainakin orkkistiiviste on paikoillaan, eikä ylikokoinen. Toki jos tuon ruuvinjämän ym kierteen saisi tehtyä tuohon ilman kannen irroitusta kunnolla, niin ei tarvitsisi näitä asioita miettiä. Periaatteessa saattaisi riittää pelkkä välikannen irroitus. Totuus kuitenkin on että itse sitä en osaa korjata, en edes vaikka kansi olisi pöydällä, joten ammattilaisen käsittelyä toi vaatii. :think
                                Mikä pultti on poikki?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎