Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B35, S38B36 ja S38B38 korjaukset ja huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kal.ju
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 2883
    • Akaa / Toijala

    Originally posted by Micce///M View Post
    Mikä pultti on poikki?
    Tästä joskus olen jo saattanut mainitakkin, eli välikannen ja kannen välinen pultti, minkä takia vuotaa öljyä.

    Tuo siis oli poikki silloin kun auton ostin ja edellinen omistaja sanoi että oli laittanut vääränlaisen pultin, mikä oli katkennut kun oli momenttiin kiristetty. En tuosta nyt ole niin kauheasti välittänyt, mutta tuon kautta tahtoo kuitenkin öljyä valua ja sen puoleinen alue koneesta on ollut todella öljyinen. Huomasin myös että tuo on vuotanut nyt vaikka koneessa ei ole öljyjä sisällä ja että kone on kiinni pukissa.

    Nyt kun kone on autosta irti, niin tarkoitus oli että tuon jämän tuosta irroitan irroitustyökaluilla, mutta osoittautuikin todella vittumaiseksi loppupeleissä. Ensinnäkin porahan ei mahtunut kunnolla tuohon, tai sitten olisi pitänyt olla joku 150mm pitkä poranterä, mitä nyt ei taida olla tuossa 3,2mm koossa. Yritin myös porata alakautta, mikä osoittautui vielä vaikeammaksi. Irroitin sitten venttiilikopan, jonka johdosta sainkin paremmin tilaa porata. Terä tahtoi jatkuvasti livetä pultinjämästä aluvaluun, ja tekikin jonkinverran jälkiä.

    Lopputuloksena on nyt että sain porattua 3,2mm reijän tuohon, joka on mielestäni ainakin osittain alumiinissa. Reikä on myös sen verran vinossa että m3 ruuvin mutteri ei mahdu paikoilleen.

    Näin ollen paras ratkaisu siis olisi että kansi olisi kokonaan pois koneesta ja tuo alue porataan kokonaan auki ja alumiinihitsauksella täytetään, jonka jälkeen tehdään uusi reikä ja kierre.

    Tiedä sitten... Saattaisi tuon tuosta vielä saada korjattua, mutta ei ilman välikannen irroitusta.











    Nyt kun kone on putsattu sun muuta niin olisi hölmöä laittaa se takaisin autoon ja jatkaa tuon öljyvuodon kattomista.
    Last edited by Kal.ju; 13-05-2021, 07:54.

    Comment

    • Arde92
      BTCF Member
      • Aug 2010
      • 1330
      • Lohtaja/keski-pohjanmaa

      Originally posted by Kal.ju View Post
      El Problemos
      Ottaisin vain välikannen pois ja tekis irtokierteet tuonne. Samallahan saa venttiilit säädettyä.
      Joskus varmaan vaihtunnu kansi kun tuo välikannen pykälä nuin kamalasti kohdistamatta :think vai onko ne aina nuin
      E39 M5 Titansilber<------
      F11 530D Spacegray
      E36 323i M-sport Med Hölsteri
      Ex :E61 525D Lci Carboni
      Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
      Ex :E61 530XD Monacoblau<------
      Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
      Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

      Comment

      • Kal.ju
        BTCF Member
        • Mar 2003
        • 2883
        • Akaa / Toijala

        Originally posted by Arde92 View Post
        Ottaisin vain välikannen pois ja tekis irtokierteet tuonne. Samallahan saa venttiilit säädettyä.
        Joskus varmaan vaihtunnu kansi kun tuo välikannen pykälä nuin kamalasti kohdistamatta :think vai onko ne aina nuin
        Tuo se olisi periaatteessa helpoin ratkaisu. Ongelmaksi muodostuu se että tuota vanhaa alkuperästä kierrettä/reikää saattaisi joutua isontamaan, koska sen verran vituilleen tuli tuo reikä porattua. Toki pitää yrittää tuohon vanhaan paikkaan vaikka helicoililla tai jollain muulla. Homma selviää, kun saa välikannen irti. Jonkinverran haastetta aiheuttaa myös mahdollinen metallisilpun lentäminen koneen sisälle porattaessa, mutta toki saahan sen suojatta, mutta vaatii tarkkoja toimenpiteitä.

        Jos sitä sitten taas isontaa, niin enää ei alkuperäisen pultti siihen menekkään, vaan pitää olla pykälää isompi. En nyt muista varmaksi, mutta luulen että tuo alkuperäinen on M6 kierteellä. Tuo alue on kohtalaisen ahdas ja alkuperäisessä pultissa kierteet loppuu aikaisemmin ja siitä tulee tuollainen ohuempi tappi varmistamaan ketjunohjurin kiinnityksen. Kovin paljoa ei myöskään materiaalia ole tuon reiän ympärillä sen isontamiseen.

        Tuosta syystä kunnollinen läpiporaus, reijän täyttöhitsaus ja kokonaan uuden kierteen ja reijän teko olisivat paras ratkaisu.

        Lainasin t0mpp4:n kuvia, kun ne on selkeitä ja kunnon resolla olevia. Poistan toki, jos häiritsee.

        kuva1

        kuva2
        Last edited by Kal.ju; 13-05-2021, 14:10.

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          Luulen että tuohon saa jopa paikallaan asennettua time-sertin, ei kannata tuon takia kantta irrottaa.

          Comment

          • Kal.ju
            BTCF Member
            • Mar 2003
            • 2883
            • Akaa / Toijala

            Originally posted by Micce///M View Post
            Luulen että tuohon saa jopa paikallaan asennettua time-sertin, ei kannata tuon takia kantta irrottaa.
            Täytyipä ihan googletella mistä on kysymys ja totta tosiaan tuo saattaisi olla ihan aikuistenoikeesti hyväkin ratkaisu.

            Pikainen tarkistus saatavuudesta ym ym, niin tahtoo siis olla wurthin tuote ja kuluttajan hankala hankkia ilman y-tunnuksia. Ei viittis firmaa perustaa ton takia. Toki ebay tarjoaa myös sitten jo ihan kaikille.

            Hintaahan tuolla näyttää olevan, mutta niin se heilahtaa lähes 500€ alkuperäiseen tiivisteeseen ja kannenpultteihinkin...

            Onko sulla Micce tuo työkalu?
            Puuilon mainosta hieman siteeraten "Tuutko tekee?". Toki korvauksien kanssa.


            Aloitan nyt kuitenkin tosta välikannen irroituksesta. Sitä ennen en viitti hankkia 200€ työkalua, mitä en välttämättä osaa kuitenkaan kunnolla käyttää ja pilaa loputkin tuosta korjauksesta.

            E: samalla saa sitten tiivistettyä uudelleen tuon välikannen uudella massalla. Tuskin vuoto loppuu pelkän ruuvin laitolla, sen verran montavuotta se siitä on vuotanut.

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              Originally posted by Kal.ju View Post
              Täytyipä ihan googletella mistä on kysymys ja totta tosiaan tuo saattaisi olla ihan aikuistenoikeesti hyväkin ratkaisu.

              Pikainen tarkistus saatavuudesta ym ym, niin tahtoo siis olla wurthin tuote ja kuluttajan hankala hankkia ilman y-tunnuksia. Ei viittis firmaa perustaa ton takia. Toki ebay tarjoaa myös sitten jo ihan kaikille.

              Hintaahan tuolla näyttää olevan, mutta niin se heilahtaa lähes 500€ alkuperäiseen tiivisteeseen ja kannenpultteihinkin...

              Onko sulla Micce tuo työkalu?
              Puuilon mainosta hieman siteeraten "Tuutko tekee?". Toki korvauksien kanssa.


              Aloitan nyt kuitenkin tosta välikannen irroituksesta. Sitä ennen en viitti hankkia 200€ työkalua, mitä en välttämättä osaa kuitenkaan kunnolla käyttää ja pilaa loputkin tuosta korjauksesta.

              E: samalla saa sitten tiivistettyä uudelleen tuon välikannen uudella massalla. Tuskin vuoto loppuu pelkän ruuvin laitolla, sen verran montavuotta se siitä on vuotanut.
              Ei ole työkalusarjaa, mutta joskus noita on tullut tehtyä. Mutta jos ei muuten, niin moottori vaikka peräkärryyn ja lähimpään moottorikoneistamoon. Onnistuu homma ihan odotellessa, eikä yhden holkin takia kannata omaa settiä ostaa.

              Jos löytyy pitkät tapit, niin kierteen teko holkille saattaa onnistua ilman välikannen irrotusta ja kalvainta. Se holkki voidaan asentaa alapuolelta kovalla kierrelukitteella, kanta siis jää tuonne alapuolelle. Toki jos vähänkin epäilyttää tiiveys, niin nythän se välikansi on helppo ottaa irti.

              Comment

              • Kal.ju
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 2883
                • Akaa / Toijala

                Originally posted by Micce///M View Post
                Mutta jos ei muuten, niin moottori vaikka peräkärryyn ja lähimpään moottorikoneistamoon. Onnistuu homma ihan odotellessa, eikä yhden holkin takia kannata omaa settiä ostaa.
                Helpommin sanottu kuin tehty. Itsellä kun ei moottorinosturia ole, niin sen lainaaminen ja paikalle roudaaminen ensiksi ym ym veivailut tekee hommasta hankalan.

                Viikonloppuna tilasin tarvaraa ym tiivisteitä välikannen irroitusta varten. Se nyt on tossa työlistalla ensimmäisenä.

                Alunperin oli tarkoitus tehdä ihan oma topicci koko projektoinnista, mutta ei sitä nyt ole saanu aikaseks. Pommitetaan nyt sitten tätä topiccia.
                Last edited by Kal.ju; 26-05-2021, 14:52.

                Comment

                • Kal.ju
                  BTCF Member
                  • Mar 2003
                  • 2883
                  • Akaa / Toijala

                  Päivitellääns tätä.

                  Välikansi on nyt saatu irroitettua ja saatu parempi kuva missä kunnossa tuo kierre nyt on. Nythän tuon jämän tuosta voisi periaatteessa saada, mutta aikaisemmin vinoon porattu reikä vaikuttaa siltä että perus vastakierretapilla jos yrittää, niin kairaa vaan tuohon alumiiniin.

                  Tarkistin vielä että tuo siis on M6 kierteellä.

                  Olisko arvon raadilla nyt jotain lisävinkkejä miten ton kanssa voisi edetä. Koneistamoon en ala tota nyt roudaamaan. Parasta olisi jos joku tuon osaa korjata ja tulisi paikanpäälle jeesaamaan. Itseä hieman arvelluttaa alkaa tusaamaan, sen verran tota olen jo onnistunut pilaamaan.

                  Lisähuomiona tuli tehtyä että välikannen ja kannen välissä ei ollut mitään tiivistemassaa. Voisi olettaa että mikäli olisi massa laitettu aikaisemmassa kasauksessa, niin tuo ei olisi niin paljon vuotanut.

                  Comment

                  • tepabmw
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 834
                    • LAITAMAA

                    Originally posted by Kal.ju View Post
                    Päivitellääns tätä.

                    Välikansi on nyt saatu irroitettua ja saatu parempi kuva missä kunnossa tuo kierre nyt on. Nythän tuon jämän tuosta voisi periaatteessa saada, mutta aikaisemmin vinoon porattu reikä vaikuttaa siltä että perus vastakierretapilla jos yrittää, niin kairaa vaan tuohon alumiiniin.

                    Tarkistin vielä että tuo siis on M6 kierteellä.

                    Olisko arvon raadilla nyt jotain lisävinkkejä miten ton kanssa voisi edetä. Koneistamoon en ala tota nyt roudaamaan. Parasta olisi jos joku tuon osaa korjata ja tulisi paikanpäälle jeesaamaan. Itseä hieman arvelluttaa alkaa tusaamaan, sen verran tota olen jo onnistunut pilaamaan.

                    Lisähuomiona tuli tehtyä että välikannen ja kannen välissä ei ollut mitään tiivistemassaa. Voisi olettaa että mikäli olisi massa laitettu aikaisemmassa kasauksessa, niin tuo ei olisi niin paljon vuotanut.

                    Wurthin "case saver"-kierteen korjausholkki mestoille,niitä on käytetty esim alumiinilohkoissa kannenpultin kierteen vahvikkeena ja myös valurauta lohkoissakin ym. ym.

                    6mm kierteen omaava "holkki" vaatii n.10,5-11mm reiän,niin vois olla erittäin hyvä vaihtoehto tuon korjaamiseen,yksittäin en tiedä,että saako noita,aikanaan ostin koko salkun..
                    -Tepan Paja-
                    Veikkola city
                    0405203098
                    Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Eikös tuossa ole tyhjää alla, eli reikä läpi vaan ja prikka ja mutteri kehiin.

                      Comment

                      • Haatainen
                        BTCF Member
                        • Jul 2009
                        • 1451
                        • Tampere

                        Originally posted by naukkis View Post
                        Eikös tuossa ole tyhjää alla, eli reikä läpi vaan ja prikka ja mutteri kehiin.
                        Se reiän vastapuoli ei ole suora, joten sitä joutuisi sitten työstämään, että prikka kantaisi muutoinkin, kuin yhdestä reunasta
                        Alla:
                        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                        E24 635Csi -84 Polaris metallic

                        Ennenkin on ollut autoja

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Haatainen View Post
                          Se reiän vastapuoli ei ole suora, joten sitä joutuisi sitten työstämään, että prikka kantaisi muutoinkin, kuin yhdestä reunasta
                          No ei ole tarpeellista välikannen tiukkaamiseksi, kiitos sen että saa rautamutterin vastapuolelle alumiinijenkojen sijaan takaa sen että sen saa kireämmälle kuin alunperin. Ja jos epäilyttää niin vaihtaa pari milliä paksumman pultin kerran tilaa on.....

                          Comment

                          • mortimer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1079
                            • Satulinna kaukomaan

                            Eikö tuohon olisi helpointa tehdä M8-kierre ja ostaa kuusiokolokannalla oleva pultti.
                            Sorvari pienentää kannan halkaisijan sopivaksi ja ajaa alapäähän sopivan kevennyksen kiristimen akselin lukitukselle.
                            Yksinkertainen, nopea ja halpa korjaus.
                            Ja jos tuntuu että 8mm jenka jää väljäksi, laittaa helicoilin.


                            Kuinkahan "syvälle" edellinen remontti on yltänyt, onkohan muutakin ryssitty kuin ko pultti ja välikannen liimaus.

                            i3S -20
                            E30M3 slotcar 1:32
                            XKE FHC 1971
                            Mgb Gt -66
                            T6 -19
                            E91 -08

                            Comment

                            • Kal.ju
                              BTCF Member
                              • Mar 2003
                              • 2883
                              • Akaa / Toijala

                              Hienoa että porukka vastailee ja jeesaa tän kanssa.


                              Originally posted by naukkis View Post
                              Eikös tuossa ole tyhjää alla, eli reikä läpi vaan ja prikka ja mutteri kehiin.
                              Kaikessa yksinkertaisuudessaan näin, mutta tuo tila ei vaan tahdo riittää. Ehkä jollekkin m3/m4 kokoiselle mutterille.



                              Originally posted by mortimer View Post
                              Eikö tuohon olisi helpointa tehdä M8-kierre ja ostaa kuusiokolokannalla oleva pultti.
                              Sorvari pienentää kannan halkaisijan sopivaksi ja ajaa alapäähän sopivan kevennyksen kiristimen akselin lukitukselle.
                              Yksinkertainen, nopea ja halpa korjaus.
                              Ja jos tuntuu että 8mm jenka jää väljäksi, laittaa helicoilin.


                              Kuinkahan "syvälle" edellinen remontti on yltänyt, onkohan muutakin ryssitty kuin ko pultti ja välikannen liimaus.
                              "Helpointa" ja helpointa. Sitten pitäisi lähteä etsimään joku sorvari jostain. Mun tsägällä lähin löytyy jostain kaukaa...

                              Kyllä tuo koko kone on tehty. Mäntiä ym myöden. Tuo ruuvi oli ainoa mikä oli laitettu "bulkkikamana", kun alkuperäistä ei vissiin siihenhetkeen ollut saatavilla. Se sitten ei kestänyt tuota momenttiin kiristämistä, tai näin mulle se asia silloin selitettiin. Uusi OEM ruuvi on siis lojunut takapaksissa jo reilun 10 vuotta odottamassa asennusta.


                              Micce///M lahjoitti parikappaeltta noita time sert holkkeja kera asennusohjeen, joten niitä nyt olis tarkoitus kokeilla. Toki aluksi kokeilen vielä kerran josko tuon jämän saisi jollain torx päällä liikkeelle ja samalla jos vaikka föönillä lämmittää alua.

                              E: Millä tavaralla tuo välikansi kannattaa liimata??
                              Last edited by Kal.ju; 09-06-2021, 13:30.

                              Comment

                              • aae30
                                BTCF Member
                                • May 2010
                                • 2718
                                • .fi

                                fwiw., bongasin netin ihmeellisest maailmast pienempien kalliimpaa(ainakin ekas paikas mist katoin oli b36 tiiviste kalliimpi)
                                kannentiivistettä orggiksena alle 90e/kpl kuluineen myyjältä, joka lähetti mulle jarrusatulat sillä nopeudella, ettei ole valittamista.

                                11 12 1 316 705 - https://allegro.pl/oferta/uszczelka-glowicy-bmw-m-3-5-3-6-11121316705-oryg-5685238783
                                Sorry I'm Not Sorry
                                E34 540iA 93 sedan
                                E34 540iA 93 sedan
                                E39 530iA 00 touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎