Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    M54 vanos remontti

    On nyt suoritettu. Oli ihan suht simppeli homma. Mitään ihmeellisiä työkaluja ei tarvittu ja kerrankin homma meni ihan putkeen. O-renkaiden vaihto sujui beisanin ohjeilla ihan helposti. Aikaa kului n. 4 tuntia melko verkkaisella tahdilla. Ja sitten siitä lopputuloksesta;

    Kone käy nyt todella tasaisesti. Kone ei nyi enää liikkeellelähdöissä ja kone käy korkeaa tyhjäkäyntiä ilman sytytyskatkoksia. Ennen se putputti satunnaisesti tyhjäkäynnillä 1000r-3000r välillä. Peruuttaminen sujuu ilman nykimisiä ja stumppailuita

    Kulutus tippui roimasti. Rouvan ajossa auto oli alkanut viemään lähes 10L/100km keskinopeuden ollessa n. 40km/h nurkilla. Nyt rempan jälkeen 80km/h tasakaasulla tuotti 6,9L/100km. Ennen meni 8,3. Olisi pitänyt rempata paljon aikaisemmin.

    Parasta kuitenkin on se, että nyt auto kulkee kunnolla 4000r jälkeen aina rajoittajalle asti.

    Vanoksen vanhat tiivisteet olivat aivan loppu ja kivikovat. Männät tipahtivat suoraan kolon pohjalle kun niistä päästi irti. Alemmat o-renkaatkin olivat aivan kopppurat.
    Voin kyllä suositella kaikille tuon konetyypin omaavan auton omistajille tuota remppaa. Tarvittavat osat omalla kohdalla olivat vanoksen tiivistesarja ja venakopan tiivisteet. Vanoksen rungon tiivisteen käytin uudestaan ja varmistin pitävyyden mustalla loctitellä. Vanoksen mäntien kansien alla oli metalliset tiivisteet, mutta niitä ei uusittu.

    Edit: Mun autolla on nyt ajettu 93tkm. Pienistä kilsoista huolimatta olivat aivan valmiit. Samalla tuli huomattua kuinka paskaa jälkeä long life huollot tekevät koneeseen. Karstaa oli alkanut kerääntymään pinnoille ja kaikki osat olivat kellertävän värisiä. Nyt noi piet saatiin vielä putsattua, mutta voin kuvitella miten täynnä paskaa tuo kone olisi 150tkm-200tkm kohdilla. Tuollaisilla kilsoilla en long life huollettuun koneeseen uskaltaisi kipata edes fortea. Nyt onneksi tuokin asia oli vielä korjattavissa ja karstat pyyhittiin pois. Voitelu oli sentään kuitenkin pelannut ja esim nokat eivät uusia hävenneet.
    Last edited by Juppe; 02-10-2010, 19:38.
  • Tcdoe
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 393
    • Helsinki

    #2
    Komppaan vanosrempan hyötyjä. Itse tein sen viime viikonloppuna (tosin '96 M52:een). Auto tuntuu paljon pirteämmältä, aiemmin oli todella tukkoinen alle 3000rpm ja paikaltaan lähteminen oli vaivalloista. Remppa kannattaa tehdä vaikkei pahemmin oireilisikaan, orkkiskumit kovettuvat kuulemma jo parissa kolmessa vuodessa. Täytyy tehdä sama remppa pariin muuhunkin autoon piakkoin.

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1203
      • GrassLake

      #3
      Tarviiko tämän yhteydessä koskea nokkien ajoitukseen?
      Entä nokkien/kampiakselin lukitustyökalut, tarvitaanko?

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #4
        Ei tartte koskea ajoituksiin ollenkaan. Pitää ainoastaan irroittaa se pahka kannen etuosasta.

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          #5
          Kyllä, itse tein tämän rempan myös edelliseen E46 328i ja muutos oli valtava, pitää tehdä tämä sama remppa myös tähän nykyiseen käyttikseen.
          Aivan simppeli homma, mutta ero orkkis O-renkaisiin on valtava.
          Suosittelen tätä kaikille jotka omaavat omassa koneessaan vanokset tahi vanoksen.
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Täytyy kyllä todeta että double vanos koneissa tehty aika järkevästi tuo rakenne. Siis irroituksen kannalta, kestävyyshän on tiivisteissä paska
            Mutta viistohampaiset säätörullat on irrotettavissa helposti eikä koneen ajoitukseen tartte koskea.

            Tuli vaan mieleen voisiko tätä soveltaa myös M52 kanssa niin ei tarvisi ajoittaa uudestaan? Eli mahtuiskohan ne pultit ruuvaamaan irti sisäpuolelta? silloinhan mäntä jäisi nokan päähän ja kotelointi lähtisi irti. Sitten vaan se männän laakerointi auki jonka alta torx pultti auki niin nokan päähän jää vain samainen vinohampainen säätörulla joka paikallaan ollessaan pitää ajoituksen siis kohdillaan. :think
            Toisaalta, M52 on helppo ajottaa joten ei se ongelma ole, eniten harmittaa kun pitää kömytä auton alla jotta saa alakerran lukkoon
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • arska86
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 309
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Supa View Post
              Täytyy kyllä todeta että double vanos koneissa tehty aika järkevästi tuo rakenne. Siis irroituksen kannalta, kestävyyshän on tiivisteissä paska
              Mutta viistohampaiset säätörullat on irrotettavissa helposti eikä koneen ajoitukseen tartte koskea.

              Tuli vaan mieleen voisiko tätä soveltaa myös M52 kanssa niin ei tarvisi ajoittaa uudestaan? Eli mahtuiskohan ne pultit ruuvaamaan irti sisäpuolelta? silloinhan mäntä jäisi nokan päähän ja kotelointi lähtisi irti. Sitten vaan se männän laakerointi auki jonka alta torx pultti auki niin nokan päähän jää vain samainen vinohampainen säätörulla joka paikallaan ollessaan pitää ajoituksen siis kohdillaan. :think
              Toisaalta, M52 on helppo ajottaa joten ei se ongelma ole, eniten harmittaa kun pitää kömytä auton alla jotta saa alakerran lukkoon

              Itse vaihdoin omaan m52 koneeseen vanoksen tiivisteet juuri näin, eikä ollut kovin kummoinen homma.

              Comment

              • Tcdoe
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 393
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by arska86 View Post
                Itse vaihdoin omaan m52 koneeseen vanoksen tiivisteet juuri näin, eikä ollut kovin kummoinen homma.
                Mielenkiintoista, tuota täytyykin kokeilla ensi kerralla. Nopeuttaisi kummasti hommaa.

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3015
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Tcdoe View Post
                  Remppa kannattaa tehdä vaikkei pahemmin oireilisikaan, orkkiskumit kovettuvat kuulemma jo parissa kolmessa vuodessa.
                  Eilen tuli omaan M52B28TU koneeseen vaihdettua tiivisteet. Vaihdon jälkeen on ajoa vasta parikymmentä kilometriä takana, joten vaikutuksesta ei voi vielä oikein kertoa. Olihan vanhat renkaat kovettuneet, mutta toiminnassa en vielä mitään vikaa havainnut. Ehkä vähän laiska alakierroksilla, mutta kunnon vertailupohjan puuttuessa paha sanoa. Voisiko olla, että M54 moottorissa tiivisteet ovat eri materiaalia kun suurimmat ongelmat tuntuvat olevan niissä? Onko Beisanin myymät tiivisteet parempaa materiaalia kuin alkuperäiset vai joutuuko tiivisteiden vaihdon lisäämään jokaiseen inspection II:een
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    #10
                    Kumit ovat kaikissa samat, samaa kuraa siis.
                    Beisanin kumit kestävät huomattavasti pidempään kun orkkikset
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • superb
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2827

                      #11
                      Originally posted by markok View Post
                      Eilen tuli omaan M52B28TU koneeseen vaihdettua tiivisteet. Vaihdon jälkeen on ajoa vasta parikymmentä kilometriä takana, joten vaikutuksesta ei voi vielä oikein kertoa. Olihan vanhat renkaat kovettuneet, mutta toiminnassa en vielä mitään vikaa havainnut. Ehkä vähän laiska alakierroksilla, mutta kunnon vertailupohjan puuttuessa paha sanoa. Voisiko olla, että M54 moottorissa tiivisteet ovat eri materiaalia kun suurimmat ongelmat tuntuvat olevan niissä? Onko Beisanin myymät tiivisteet parempaa materiaalia kuin alkuperäiset vai joutuuko tiivisteiden vaihdon lisäämään jokaiseen inspection II:een
                      '

                      Ajele 2-300km ni huomaat eron sitten.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Ja siis työhön löytyy ohjeet mistä?
                        EDIT .

                        Hän käyttää Googlea ja valistaa itse itseään


                        kiitos nam
                        Last edited by petrolhead; 03-10-2010, 11:22.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by superb View Post
                          Ajele 2-300km ni huomaat eron sitten.
                          Tai sitten et huomaa mitään eroa. Siis vähän sama juttu kuin imusarjan vuotojen kanssa...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3015
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Tai sitten et huomaa mitään eroa. Siis vähän sama juttu kuin imusarjan vuotojen kanssa...
                            Vihjaatko, että mun perseessä on jotain vikaa kun persdyno ei koskaan tunne minkään selvän vian korjaamisen jälkeen minkään muuttuvan Pitäskö meidän TJJ:n kanssa perustaa joku ylihuoltajien klubi. Tuli tuossa viikkositten DISA:kin vaihdettua ja vaikutukset oli yhtä isot kuin kaikella muullakin

                            Täytyy tosiaan odotella hetken aikaa ennenkuin lopullisen vaikutuksen huomaa. Niinhän tuossa ohjeessakin oli, että vaatii 300km ajoa ennenkuin toimii kunnolla. Täytyy vielä nollata INPA:lla adaptaatiot ja katsoa onko arvot muuttuneet mihinkään.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by markok View Post
                              Vihjaatko, että mun perseessä on jotain vikaa kun persdyno ei koskaan tunne minkään selvän vian korjaamisen jälkeen minkään muuttuvan Pitäskö meidän TJJ:n kanssa perustaa joku ylihuoltajien klubi. Tuli tuossa viikkositten DISA:kin vaihdettua ja vaikutukset oli yhtä isot kuin kaikella muullakin

                              Täytyy tosiaan odotella hetken aikaa ennenkuin lopullisen vaikutuksen huomaa. Niinhän tuossa ohjeessakin oli, että vaatii 300km ajoa ennenkuin toimii kunnolla. Täytyy vielä nollata INPA:lla adaptaatiot ja katsoa onko arvot muuttuneet mihinkään.
                              Enpä tiedä missä "vika". Jospa nämä -99 malliset 528iA:t vaan ovat tuollaisia, ettei niihin mikään vaikuta. Tai no, M54:n imusarjan vaihto sentään selvästi vaikutti jotain, mutta silti hiukan kateellisena luen muiden juttuja joissa joka vian korjauksen jälkeen tulee autoon hurjasti potkua ja kulutus putoaa.

                              Ylihuoltajien klubi... sekin homma menee, ainakin minulla, jaksoissa. Nyt on taas päällä se vaihe, etten taatusti laita enää yhtään rahaa tuohon. Ja sitten taas viimeistään ensi keväänä alkaa ylihuoltaminen ja vaihtelen uusia osia ehjien tilalle...
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎