Originally posted by Netsk
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M54 vanos remontti
Collapse
X
-
2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
-
-
Löytyisikö ketään luottopajaa pk-seudulta, joka voisi tehdä tuon, venttiilikoppien tiivisteiden vaihdon ja ehkä vielä varmuuden vuoksi huohotinsysteemin vaihdon parin muun pikkuhomman lisäksi? Samin autopajalta suositeltiin koko VANOKsen vaihtamista, mitään vikaa tai oireita ei esiinny, mutta 122tkm mittarissa ja uudesta asti Laakkosen huollettavana -> tiivisteet varmasti vaihtovalmiia jne. Eikä tarvitsisi aihetta enää ajatella.
Kyllä, itsekin voisi tehdä, mutta juuri tällä hetkellä ja oikeastaan viimeiseen vuoteen ei ole ollut aikaa!BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Last edited by Antti O; 29-12-2010, 13:15.
Comment
-
-
Antti: Reiluun 3h kaikkineen tuli omaan puuhattua tuossa.
Remontin jälkeen havaittua:
-Itselle tuli takaisin selvä alaväännön lisäys
-Kaasuun vastaa jälleen ns. välittömästi
-Kevyt nykiminen tutussa ylämäessä 2.vaihteella poistui
-Potentiaalinen käynnistysrallatus poistui kokonaan "järkevissä lämpötiloissa", -20C tottakai edelleen laulaa.
Vanhat tiivisteet kovat, ei halkeilua.Last edited by Dualfun; 07-02-2011, 17:11.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Pari kyssäriä kun omakin auto varmasti tätä remonttia ois kaivannu jo iät ja ajat sitten:
Oliko tämä "Double Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)" ainoa mitä tuolta http://www.beisansystems.com/products.html tarttee hommata? Mitään rattle-ongelmaa en ole ainakaan itse tuossa havainnut joten turha kai sen korjaamiseenkaan noita osia ostaa?
Originally posted by Antti O View PostUk:sta näyttäisi myös saavan vanokseen tiivisteitä
http://cgi.ebay.com/BMW-M52-M54-M56-...item4aa6f68bf4E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostPari kyssäriä kun omakin auto varmasti tätä remonttia ois kaivannu jo iät ja ajat sitten:
Oliko tämä "Double Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)" ainoa mitä tuolta http://www.beisansystems.com/products.html tarttee hommata? Mitään rattle-ongelmaa en ole ainakaan itse tuossa havainnut joten turha kai sen korjaamiseenkaan noita osia ostaa?
Uskaltaako näihin nyt luottaa vai tilaanko tuolta Beisanilta kuitenkin?Mut ne pitäs asentaakin vielä.
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostJos se on pitänyt "todellisen venttiilinajoituksen" samoissa arvoissa kuin "haluttu ajoitus" niin mitäpä hyötyä tuosta remontista on. Selviää livedataa lukemalla testerillä kun polkee joutokäynnillä kierroksia.
Koska säätö on portaaton ja tehdään öljynpaineella ja varsinkin pakopuolella jousta vastaan, on erityisen tärkeetä myös että säätö menee haluttuun arvoon oikeassa ajasssa (alle 1000ms) ja pysyy stabiilisti (+-5 astetta) paikallaan.
Tämä aiheuttaa juuri liikkellelähdössä nuukahduksia kun nokkien asento pitäisi saada nopeasti oikeaan kohtaan maksimiväännön saavuttamiseksi.
Suosittelen kaikille jotka tekevät vanos remppaa ja omistavat DISsin niin ajamaan vanostestin joka mittaa säätöajat ja tuon vuodon (säädön stabiilisuuden) ennen sekä jälkeen tiivisteiden vaihdon.
Itse olen ottanut nyt 200tkm rullatusta M52TU koneesta testiajon arvot muistiin ja ajattelin ajaa saman testin kunhan vaihdan tiivisteet.
Yleisimmin tuo kosahtaa juuri pakopuolella missä jousi painamassa mäntää perusasentoon ja tätä koitetaan voittaa öljynpaineella.
Juuri tuo säädön heittely menee yleensä vanhoilla tiivisteellä yli speksien kun asetettu arvo ei pysy kohdallaan tiivisteiden vuodon takia.
Itellä oli luokkaa 7 astetta kun maksimi oli tosiaan 5.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
M54 Vanos-tiivisteiden vaihto
Originally posted by Dualfun View PostAntti: Reiluun 3h kaikkineen tuli omaan puuhattua tuossa.
Remontin jälkeen havaittua:
-Itselle tuli takaisin selvä alaväännön lisäys
-Kaasuun vastaa jälleen ns. välittömästi
-Kevyt nykiminen tutussa ylämäessä 2.vaihteella poistui
-Potentiaalinen käynnistysrallatus poistui kokonaan "järkevissä lämpötiloissa", -20C tottakai edelleen laulaa.
Vanhat tiivisteet kovat, ei halkeilua.
-Alaväännössä lievää kasvua (vaihtaa kaupungissa aikaisemmin isommalle), mutta ylhäällä kirmaa huomattavasti paremmin kuin ennen.
-Puolilämpimän koneen nykiminen/hummaaminen hävisi. Noh, lieväähän se oli, mutta kiekkamittarista sen havaitsi. Saa nähdä pysyykö pois.
-Kulutusta seurataan, tarkennus tuonnempana. Autossa palaa E10.Testiluontoisesti vaihtuu muutaman tankillisen jälkeen 98:ksi kuha saadaan ensimmäiset 10 tankkia poltettua ensin.
Kone ei rallata tai muuta vastaavaa. Mittarissa nyt vajaa 95tkm.
Baisanin tiivistesarjan mukana tulleet ohjeet tarpeelliset. Erittäin hyvät. Ainut tohon E60 koriseen liittyen vaikeus on se, että auton keulassa matskua (pellit, syylärit, ym) on edessä erittäin paljon, että pääsi nokka-akselien päissä olevien tulppiin käsiksi. Ohjeiden kuvissa sitä oli het helevetisti enempi. Liekkö konetta tiputettu alemmaksi 5-sarjalaisissa? Tai sitten keula on korkeampi ku E39, E46, ym. Kaikista vittumaisin oli saada nuo em. tulpat nokkien kiinnitysruuvien edestä pois. Päätin nukkua yön yli ku six-päkkikin tuli nielastua purkamisen lomassa. Pubiin en mennyt. Aamulla uhrasin yhdet pihdit, eli väänsin niihin 90-asteen kulman.
Ku vanos-yksikkö oli kourassa, niin männät "tipahtelivat" ulos, vaikka moottoriöljyä oli tiivistämässä. Tiivisteenvaihdon ja tarvittavan "tekeytymisen" jälkeen mäntiä piti vetää iha reippaasti ulos sylinteristä. Välissä oli asennusöljyä. Tällä perusteella odotin että auto muuttuu raketiksi... petyin lievästi myöhemmin.
Mielenkiintoinen ja iha tarpeellinen vian/ominaisuuden huoltaminen silti. Ehdottomasti kannatti.
Näin meillä.E91 335iAT -08
-Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
Comment
-
-
Eilen vaihdatin omaan autooni myös viimein vanoksen tiivisteet jotka ovat odottaneet hyllyssä talvesta asti. Entiset tiivisteet olivat niin todella kuluneet/väljät. Reilun 100km kävin ajelemassa, mutta eron moottorissa huomasi heti. Autosta näyttäisi hävinneet kylmänä ärsyttävä nykäisy liikkeelle lähtiessä muutkin kenguru ominaisuudet ovat kadonneet. Suurin ero on 0-3500rpm auto vetää tosi paljon tasaisemmin ja herkemmin, mutta myös yläpäässä huomaa nyt selvemmin, kun imusarjassa disa aukeaa ja veto alkaa.
Raketiksi auto ei tosiaan muuttunut, mutta suurimpana etuna on, että auton ajamisesta hävisi raskaus ja tahmaisuus varsinkin kaupunki pyörityksessä ja liikkeelle lähdöissä. Suosittelen ehdottomasti kaikille m52tu ja m54 omistajille.Last edited by Tuoppo; 02-06-2011, 00:09.G30 530e xDrive iPerformance -20
E70 X5 xDrive40d -10
Comment
-
-
Originally posted by Tuoppo View PostEilen vaihdatin omaan autooni myös viimein vanoksen tiivisteet jotka ovat odottaneet hyllyssä talvesta asti. Entiset tiivisteet olivat niin todella kuluneet/väljät. Reilun 100km kävin ajelemassa, mutta eron moottorissa huomasi heti. Autosta näyttäisi hävinneet kylmänä ärsyttävä nykäisy liikkeelle lähtiessä muutkin kenguru ominaisuudet ovat kadonneet. Suurin ero on 0-3500rpm auto vetää tosi paljon tasaisemmin ja herkemmin, mutta myös yläpäässä huomaa nyt selvemmin, kun imusarjassa disa aukeaa ja veto alkaa.
Raketiksi auto ei tosiaan muuttunut, mutta suurimpana etuna on, että auton ajamisesta hävisi raskaus ja tahmaisuus varsinkin kaupunki pyörityksessä ja liikkeelle lähdöissä. Suosittelen ehdottomasti kaikille m52tu ja m54 omistajille.
Comment
-
Comment