Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #91
    Originally posted by Netsk View Post
    Olenko ainoa joka ei huomaa minkäänlaista eroa auton käynnissä/käyttäytymisessä VANOS-rempan jälkeen? Kilsoja oli 145tkm kun se tehtiin. Oli kuullema tiivisteet finaalissa kuitenkin.
    Jos se on pitänyt "todellisen venttiilinajoituksen" samoissa arvoissa kuin "haluttu ajoitus" niin mitäpä hyötyä tuosta remontista on. Selviää livedataa lukemalla testerillä kun polkee joutokäynnillä kierroksia.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      #92
      Osaatteko arvioida kauan tuohon vanosremppaan menee jos tuon on aiemmin tehnyt? Mietiskelin vaan jos ennakoiden teettäisi tuohon omaan m54b25 keväällä.

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #93
        5h pitäis riittää kenelle vaan. Ei oo paha rasti. Kokeneempi kaveri tekee varmaan parissa tunnissa.

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2553
          • Kirkkonummi

          #94
          Löytyisikö ketään luottopajaa pk-seudulta, joka voisi tehdä tuon, venttiilikoppien tiivisteiden vaihdon ja ehkä vielä varmuuden vuoksi huohotinsysteemin vaihdon parin muun pikkuhomman lisäksi? Samin autopajalta suositeltiin koko VANOKsen vaihtamista, mitään vikaa tai oireita ei esiinny, mutta 122tkm mittarissa ja uudesta asti Laakkosen huollettavana -> tiivisteet varmasti vaihtovalmiia jne. Eikä tarvitsisi aihetta enää ajatella.

          Kyllä, itsekin voisi tehdä, mutta juuri tällä hetkellä ja oikeastaan viimeiseen vuoteen ei ole ollut aikaa!
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            #95
            Uk:sta näyttäisi myös saavan vanokseen tiivisteitä



            Forexin kurssilla hinta jäisi posteineen n. 56€
            Last edited by Antti O; 29-12-2010, 13:15.

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17845
              • PKS

              #96
              Antti: Reiluun 3h kaikkineen tuli omaan puuhattua tuossa.

              Remontin jälkeen havaittua:
              -Itselle tuli takaisin selvä alaväännön lisäys
              -Kaasuun vastaa jälleen ns. välittömästi
              -Kevyt nykiminen tutussa ylämäessä 2.vaihteella poistui
              -Potentiaalinen käynnistysrallatus poistui kokonaan "järkevissä lämpötiloissa", -20C tottakai edelleen laulaa.

              Vanhat tiivisteet kovat, ei halkeilua.
              Last edited by Dualfun; 07-02-2011, 17:11.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7434
                • Oulu

                #97
                Pari kyssäriä kun omakin auto varmasti tätä remonttia ois kaivannu jo iät ja ajat sitten:

                Oliko tämä "Double Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)" ainoa mitä tuolta http://www.beisansystems.com/products.html tarttee hommata? Mitään rattle-ongelmaa en ole ainakaan itse tuossa havainnut joten turha kai sen korjaamiseenkaan noita osia ostaa?

                Originally posted by Antti O View Post
                Uk:sta näyttäisi myös saavan vanokseen tiivisteitä

                http://cgi.ebay.com/BMW-M52-M54-M56-...item4aa6f68bf4
                Uskaltaako näihin nyt luottaa vai tilaanko tuolta Beisanilta kuitenkin?
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • mijuko
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2010
                  • 951
                  • ۩□□۩

                  #98
                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Pari kyssäriä kun omakin auto varmasti tätä remonttia ois kaivannu jo iät ja ajat sitten:

                  Oliko tämä "Double Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)" ainoa mitä tuolta http://www.beisansystems.com/products.html tarttee hommata? Mitään rattle-ongelmaa en ole ainakaan itse tuossa havainnut joten turha kai sen korjaamiseenkaan noita osia ostaa?


                  Uskaltaako näihin nyt luottaa vai tilaanko tuolta Beisanilta kuitenkin?
                  Samat kamat tilasin Beisanilta ja tulivat alle viikossa. Pikku pahvilaatikossa tulivat ( commercial sample, value 5Dollars )...luki laatikossa Mut ne pitäs asentaakin vielä.

                  Comment

                  • aratic
                    Newbiemmer
                    • Aug 2009
                    • 19
                    • Lahti

                    #99
                    Olis tiivisteiden vaihto edessä täälläkin, tekeekö kukaan näitä lahdessa tai lähiseudulla? Tottakai kunnon korvausta vastaan, mielellään vaan teettäisi jollain kenellä kokemusta hommasta..

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Jos se on pitänyt "todellisen venttiilinajoituksen" samoissa arvoissa kuin "haluttu ajoitus" niin mitäpä hyötyä tuosta remontista on. Selviää livedataa lukemalla testerillä kun polkee joutokäynnillä kierroksia.
                      Vanha postaus mutta kommentoin kuitenkin kun tuo ei pidä ihan paikkaansa.
                      Koska säätö on portaaton ja tehdään öljynpaineella ja varsinkin pakopuolella jousta vastaan, on erityisen tärkeetä myös että säätö menee haluttuun arvoon oikeassa ajasssa (alle 1000ms) ja pysyy stabiilisti (+-5 astetta) paikallaan.
                      Tämä aiheuttaa juuri liikkellelähdössä nuukahduksia kun nokkien asento pitäisi saada nopeasti oikeaan kohtaan maksimiväännön saavuttamiseksi.

                      Suosittelen kaikille jotka tekevät vanos remppaa ja omistavat DISsin niin ajamaan vanostestin joka mittaa säätöajat ja tuon vuodon (säädön stabiilisuuden) ennen sekä jälkeen tiivisteiden vaihdon.
                      Itse olen ottanut nyt 200tkm rullatusta M52TU koneesta testiajon arvot muistiin ja ajattelin ajaa saman testin kunhan vaihdan tiivisteet.

                      Yleisimmin tuo kosahtaa juuri pakopuolella missä jousi painamassa mäntää perusasentoon ja tätä koitetaan voittaa öljynpaineella.
                      Juuri tuo säädön heittely menee yleensä vanhoilla tiivisteellä yli speksien kun asetettu arvo ei pysy kohdallaan tiivisteiden vuodon takia.
                      Itellä oli luokkaa 7 astetta kun maksimi oli tosiaan 5.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • illias
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 33
                        • Oulu

                        Moro,

                        Oisko Oulun suunnalla ketään joka voisi tehdä vanosrempan, korvausta vastaan tietenkin. Mulla M52TUB28 moottorilla E38.

                        Laittakaapa viestiä, jos on ammattitaitoa ja kiinnostusta tehdä homma.

                        Comment

                        • WarHead
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 774

                          M54 Vanos-tiivisteiden vaihto

                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Antti: Reiluun 3h kaikkineen tuli omaan puuhattua tuossa.

                          Remontin jälkeen havaittua:
                          -Itselle tuli takaisin selvä alaväännön lisäys
                          -Kaasuun vastaa jälleen ns. välittömästi
                          -Kevyt nykiminen tutussa ylämäessä 2.vaihteella poistui
                          -Potentiaalinen käynnistysrallatus poistui kokonaan "järkevissä lämpötiloissa", -20C tottakai edelleen laulaa.

                          Vanhat tiivisteet kovat, ei halkeilua.
                          Vaihtelin viime vloppuna wamos-tiivisteet ja tunnelmat jälkikäteen seuraavat:
                          -Alaväännössä lievää kasvua (vaihtaa kaupungissa aikaisemmin isommalle), mutta ylhäällä kirmaa huomattavasti paremmin kuin ennen.
                          -Puolilämpimän koneen nykiminen/hummaaminen hävisi. Noh, lieväähän se oli, mutta kiekkamittarista sen havaitsi. Saa nähdä pysyykö pois.
                          -Kulutusta seurataan, tarkennus tuonnempana. Autossa palaa E10.Testiluontoisesti vaihtuu muutaman tankillisen jälkeen 98:ksi kuha saadaan ensimmäiset 10 tankkia poltettua ensin.
                          Kone ei rallata tai muuta vastaavaa. Mittarissa nyt vajaa 95tkm.


                          Baisanin tiivistesarjan mukana tulleet ohjeet tarpeelliset. Erittäin hyvät. Ainut tohon E60 koriseen liittyen vaikeus on se, että auton keulassa matskua (pellit, syylärit, ym) on edessä erittäin paljon, että pääsi nokka-akselien päissä olevien tulppiin käsiksi. Ohjeiden kuvissa sitä oli het helevetisti enempi. Liekkö konetta tiputettu alemmaksi 5-sarjalaisissa? Tai sitten keula on korkeampi ku E39, E46, ym. Kaikista vittumaisin oli saada nuo em. tulpat nokkien kiinnitysruuvien edestä pois. Päätin nukkua yön yli ku six-päkkikin tuli nielastua purkamisen lomassa. Pubiin en mennyt. Aamulla uhrasin yhdet pihdit, eli väänsin niihin 90-asteen kulman.
                          Ku vanos-yksikkö oli kourassa, niin männät "tipahtelivat" ulos, vaikka moottoriöljyä oli tiivistämässä. Tiivisteenvaihdon ja tarvittavan "tekeytymisen" jälkeen mäntiä piti vetää iha reippaasti ulos sylinteristä. Välissä oli asennusöljyä. Tällä perusteella odotin että auto muuttuu raketiksi... petyin lievästi myöhemmin.
                          Mielenkiintoinen ja iha tarpeellinen vian/ominaisuuden huoltaminen silti. Ehdottomasti kannatti.

                          Näin meillä.
                          E91 335iAT -08

                          -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                          Comment

                          • zzracing
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 177
                            • Lappeenranta

                            Ite tilailin Beisanilta tiivisteet joku aika sitten niin mukana ei kyllä tullut mitn ohjeita, noh netistähän ne saa kuiten.
                            X6 35D

                            Comment

                            • Tuoppo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2007
                              • 559
                              • Joensuu

                              Eilen vaihdatin omaan autooni myös viimein vanoksen tiivisteet jotka ovat odottaneet hyllyssä talvesta asti. Entiset tiivisteet olivat niin todella kuluneet/väljät. Reilun 100km kävin ajelemassa, mutta eron moottorissa huomasi heti. Autosta näyttäisi hävinneet kylmänä ärsyttävä nykäisy liikkeelle lähtiessä muutkin kenguru ominaisuudet ovat kadonneet. Suurin ero on 0-3500rpm auto vetää tosi paljon tasaisemmin ja herkemmin, mutta myös yläpäässä huomaa nyt selvemmin, kun imusarjassa disa aukeaa ja veto alkaa.

                              Raketiksi auto ei tosiaan muuttunut, mutta suurimpana etuna on, että auton ajamisesta hävisi raskaus ja tahmaisuus varsinkin kaupunki pyörityksessä ja liikkeelle lähdöissä. Suosittelen ehdottomasti kaikille m52tu ja m54 omistajille.
                              Last edited by Tuoppo; 02-06-2011, 00:09.
                              G30 530e xDrive iPerformance -20
                              E70 X5 xDrive40d -10

                              Comment

                              • mijuko
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2010
                                • 951
                                • ۩□□۩

                                Originally posted by Tuoppo View Post
                                Eilen vaihdatin omaan autooni myös viimein vanoksen tiivisteet jotka ovat odottaneet hyllyssä talvesta asti. Entiset tiivisteet olivat niin todella kuluneet/väljät. Reilun 100km kävin ajelemassa, mutta eron moottorissa huomasi heti. Autosta näyttäisi hävinneet kylmänä ärsyttävä nykäisy liikkeelle lähtiessä muutkin kenguru ominaisuudet ovat kadonneet. Suurin ero on 0-3500rpm auto vetää tosi paljon tasaisemmin ja herkemmin, mutta myös yläpäässä huomaa nyt selvemmin, kun imusarjassa disa aukeaa ja veto alkaa.

                                Raketiksi auto ei tosiaan muuttunut, mutta suurimpana etuna on, että auton ajamisesta hävisi raskaus ja tahmaisuus varsinkin kaupunki pyörityksessä ja liikkeelle lähdöissä. Suosittelen ehdottomasti kaikille m52tu ja m54 omistajille.
                                Vaihdatitko ihan korjaamolla? Mitä työt kustansi? Paljon meni aikaa? Tarviiko varata muita osia tuohon remppaan kun ½ vuotta sitten jo vaihdatin venakopan tiivisteen eikä vanos remppaa keretty tuossa yhteydessä tehdä? Kyseinen toimenpide ollut toivelistan ykkösenä auton ostohetkestä lähtien, mut aina ilmenee jokin oleellisempi vika ja olen ajellut tiivisteet takakontissa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎