Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Supa View Post
    M52TUB28 on ollut nyt maantiekulutus 6.3 kun kaikki mahdolliset on rempattu, yllätyin oikeen että menee noin vähällä
    Tuolla lukemalla (jos oikeasti pitää paikkansa) ei varmaan paljon ajamisen iloa koeta vaan lähinnä körötellään rekan perässä...?
    E39 528iA

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Originally posted by TJJ View Post
      Tuolla lukemalla (jos oikeasti pitää paikkansa) ei varmaan paljon ajamisen iloa koeta vaan lähinnä körötellään rekan perässä...?
      Joo siis ihan maantiekulutus, mitattu 120km matkalla missä 80-100kmh mutta sai ajella vakkari päällä melkee kokoajan, lopussa sitte vähän mutkatietä mutta 80kmh kuitenkin.
      Tuo oli lähinnä ajotietokoneen ilmottama joten ei oo mitattu, tosin eipä sitä ainetta juuri nimeksikään kulunut kyseisellä reissulla
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6937
        • N/A

        Tiivisteet tilattu, bmw:ltä varmaan riittää kun tilaa nämä?

        vanos gasket 11361433817
        vanos oil hose/pipe washer 32411093596 x2
        valve cover gasket replacement parts 11120030496
        valve cover bolt grommet 11121437395 x15
        vanos piston bolt 11361748745 x2
        fan shroud rivet 17111712963
        oil fill neck gasket 11127526447

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          Originally posted by Supa View Post
          Joo siis ihan maantiekulutus, mitattu 120km matkalla missä 80-100kmh mutta sai ajella vakkari päällä melkee kokoajan, lopussa sitte vähän mutkatietä mutta 80kmh kuitenkin.
          Tuo oli lähinnä ajotietokoneen ilmottama joten ei oo mitattu, tosin eipä sitä ainetta juuri nimeksikään kulunut kyseisellä reissulla
          Jotain vastaavanlaisiin lukemiin pääsin kans edellisellä E46 328i:llä ajaen ~84kmh/h O-renkaiden vaihon jälkeen
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            Originally posted by Antti O View Post
            Tiivisteet tilattu, bmw:ltä varmaan riittää kun tilaa nämä?

            vanos gasket 11361433817
            vanos oil hose/pipe washer 32411093596 x2
            valve cover gasket replacement parts 11120030496
            valve cover bolt grommet 11121437395 x15
            vanos piston bolt 11361748745 x2
            fan shroud rivet 17111712963
            oil fill neck gasket 11127526447
            Kannattaa katsoa tuolta beisanin sivuilta mitä kannattaa tilata, sieltä saat suoraan varaosanumerot kyseisiin tuotteisiin.
            Sit tarkistat vielä toisen kerran että varaosanumerot täsmää sun auton kanssa 1:1, sit ei muuta kun marmoritiskille tilaamaan osat.
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • SPT
              Bimmer Rookie
              • Aug 2006
              • 48
              • Espoo

              Originally posted by Antti O View Post
              Tiivisteet tilattu, bmw:ltä varmaan riittää kun tilaa nämä?

              vanos gasket 11361433817
              vanos oil hose/pipe washer 32411093596 x2
              valve cover gasket replacement parts 11120030496
              valve cover bolt grommet 11121437395 x15
              vanos piston bolt 11361748745 x2
              fan shroud rivet 17111712963
              oil fill neck gasket 11127526447
              Mulla katkesi yksi pinna pultti vanosta irrottaessa. Ne ei maksa paljoa joten ei ole huono idea hommata semmonen etukäteen varmuuden vuoksi.

              Osat 13 ja 15. Niitä on kahta eri kokoa 3 kpl M6X30-ZN (07129908102) ja 3 kpl M6X60 (07129908109).

              On niitä muillakin katkennut:
              I must stink at using the torque wrench but I ripped the stem and 10mm nut right off the outside of the VANOS unit. As far as I know, the stem is attached to the engine block and cannot be replaced... Am I screwed? Also... does anyone know how to get the darn lower radiator hose off?
              -------------------
              320i xDrive Touring -18
              325i xDrive Touring -06
              Z3 3.0i -2000
              635 CsiA -87

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Originally posted by Supa View Post
                M52TUB28 on ollut nyt maantiekulutus 6.3 kun kaikki mahdolliset on rempattu, yllätyin oikeen että menee noin vähällä
                Ihan mielenkiinnosta täytyy tiedustella, että mitä tuohon "kaikkeen mahdolliseen" kuului?

                Entinen omistaja on omasta vaihtanut kaikki kuvassa olevat palikat:



                Itse nyt vielä tilasin lisäksi ne imusarjan päädyssä olevat kumitulpat uudet ja wamokseen menee huomenna uudet beisanin tiivisteet. Haitariputkia vääntelin paikallaan, en huomannut ainakaan mitään isompaa. Pitäisikö irrottaa ihan käteen nuo?

                Oisko siis vielä jotain tsekattavaa?
                Last edited by Antsah; 30-06-2011, 14:29.

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Vanoksen tiivisteet uusittu. Vaikka ei ole ihan hirveesti tullut vielä kilometrejä niin selkeästi parani alavääntö ja koneen käyntiääni hiljeni aivan täysin. Käy tosi nätisti nyt.

                  Vanoksen tiivisteet oli aika koppurat, männät lopsahti vanoksen sylinterien pohjaan ihan suorilta kun päästi irti.

                  Beisanin ohjeet oli tosi hyvät ja rauhalliseen tahtiin puuhastellessa meni itsellä n.5h aikaa sisältäen flektin irroitukset yms.

                  Suosittelen tuon remontin tekemistä ihan huoltotoimenpiteenä jokaiseen M54 myllyyn.

                  Samalla tuli uusittua polttoainesuodatin, näkyi olevan vielä orkkis joten vaihto oli varmaan ihan ajankohtainen

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2171
                    • Himas

                    Onko M52 -moottorin vanokseen samanlaista hyötyä vaihtaa noita tiivisteitä?
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by mikron View Post
                      Onko M52 -moottorin vanokseen samanlaista hyötyä vaihtaa noita tiivisteitä?
                      Ei. Toimii on-off perjaatteella ja harvoin on niin paskana ettei sais säädettyä kahden asennon välillä.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Z3C
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2011
                        • 130
                        • Turku

                        No perhana, nyt ollaan jo viittä vaille tilaamassa uusia tiivisteita. Oireita ei oikeastaan ole muita kuin korkea kulutus, maantiellä 9-10 litraa(3,0L kone). Siihen voi tosin vaikuttaa myös herkkä kaasujalka. Lisäksi liikkeellelähtö tuntuu hieman vaikeammalta kuin muilla autoilla (mm. vectra V6 -96). Ajattelin että tämä kuuluu kytkimen ominaisuuksiin, mutta ehkäpä vika on sittenkin vanoksessa? :think

                        Tehoa tuntuu olevan motissa kyllä edelleen ihan hyvin myös alakierroksilla. Ainakin auto lähtee vetämään ihan mukavasti ja nykimättä jopa 1000rpm:stä ylöspäin, kun rauhallisesti lähtee kiihdyttämään.

                        Voisikohän tuo kulutus johtua vanoksen tiivisteistä?
                        O_7777

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          Originally posted by Z3C View Post
                          No perhana, nyt ollaan jo viittä vaille tilaamassa uusia tiivisteita. Oireita ei oikeastaan ole muita kuin korkea kulutus, maantiellä 9-10 litraa(3,0L kone). Siihen voi tosin vaikuttaa myös herkkä kaasujalka. Lisäksi liikkeellelähtö tuntuu hieman vaikeammalta kuin muilla autoilla (mm. vectra V6 -96). Ajattelin että tämä kuuluu kytkimen ominaisuuksiin, mutta ehkäpä vika on sittenkin vanoksessa? :think

                          Tehoa tuntuu olevan motissa kyllä edelleen ihan hyvin myös alakierroksilla. Ainakin auto lähtee vetämään ihan mukavasti ja nykimättä jopa 1000rpm:stä ylöspäin, kun rauhallisesti lähtee kiihdyttämään.

                          Voisikohän tuo kulutus johtua vanoksen tiivisteistä?
                          Itse olen nyt yhden tankillisen ajellut vanosrempan jälkeen ja kulutus on kaupunkiajossa tippunut melkein 2l/100km Toki tuohon kulutukseen on voinut vaikuttaa myös imusarjan päässä oleva kumitulppa joka oli ihan halki ja pistin vaihtoon samalla.

                          Sinuna katsoisin siis myös imuvuodot autostasi sekä DISAn toiminnan.

                          Last edited by Antsah; 08-07-2011, 14:08.

                          Comment

                          • maukka86
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 490
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Antsah View Post
                            Itse olen nyt yhden tankillisen ajellut vanosrempan jälkeen ja kulutus on kaupunkiajossa tippunut melkein 2l/100km Toki tuohon kulutukseen on voinut vaikuttaa myös imusarjan päässä oleva kumitulppa joka oli ihan halki ja pistin vaihtoon samalla.

                            Sinuna katsoisin siis myös imuvuodot autostasi sekä DISAn toiminnan.

                            http://www.btcf.fi/forum/showthread....t=m54+imuvuoto
                            Osaltaan kulutuksen laskuun voi vaikuttaa sekin, että kadonneet alaväännöt tulee takasin. Toisin sanoen pystyy ajamaan pienemmillä kierroksilla, kun kone jaksaa vetää hyvin. Itse ainaskin huomasin tämän ilmiön, kun aikanaan tein vanos-rempan.
                            f22 220i

                            Comment

                            • Z3C
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2011
                              • 130
                              • Turku

                              Originally posted by Antsah View Post
                              Itse olen nyt yhden tankillisen ajellut vanosrempan jälkeen ja kulutus on kaupunkiajossa tippunut melkein 2l/100km Toki tuohon kulutukseen on voinut vaikuttaa myös imusarjan päässä oleva kumitulppa joka oli ihan halki ja pistin vaihtoon samalla.

                              Sinuna katsoisin siis myös imuvuodot autostasi sekä DISAn toiminnan.

                              http://www.btcf.fi/forum/showthread....t=m54+imuvuoto

                              Täytyypä tarkistaa tuokin, kiitos neuvosta.

                              Kai se vanos remppa nyt olisi tehtävä, kun sitä näin paljon kerran kehutaan. Pistetään osat tilaukseen.

                              Mitä muuta sieltä kannattaa samalla vaivalla vaihtaa? Varmaan ainakin tulpat, mutta entäs muuta?:think
                              O_7777

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7434
                                • Oulu

                                Tarvikkeita ajattelin tilailla, mutta tietääkö kukaan mikä osa tämä on kun ei tunnu RealOEM:sta löytyvän ollenkaan ko. numerolla:

                                E39: radiator overflow neck (17-11-0-419-132) $1.67/each
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎