Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #61
    Originally posted by MikkoÄr View Post
    Sama homma samalla tapaa tehtynä, suurinpiirtein samassa ajassa, helppoa ja mukavaa. Olihan se vanha o-rengas ihan korppu. Tulipa nyt ainakin parempi mieli kun tietää senkin olevan kunnossa.

    Ihan yleisenä infona noista tiivisteistä:

    Kävin kysymässä tiivisteitä tamperelaisesta Top-Osasta ja sieltä kertoivat pystyvänsä noita teflonrenkaita valmistamaan, tarvivat vain mitat raudoista, eli vanoksen sylinterin ja männän sekä tiivisteuran mitat. Itse muistin mittaamisen venakopan pultteja kiristellessäni, ei näin flunssassa oikein pää toimi...Tuo Viton-rengas on hyllytavaraa ja hinta muutaman euron luokkaa. Teflonrenkaan hinta riippuu tilausmääristä ja jos oikein käsitin, niin siellä 10e hujakoilla ehkä liikuttaisiin...

    Eli mikäli jollain on intoa noita lähteä siellä teettämään vaikka jonkunlaista kimppasatsia, niin eiköhän ne vähän halvemmalla sieltä saisi kuin Beisanilta. Tai jäisi ainakin rahat Suomeen. En siis ole mikään kyseisen firman kätyri tai mainosmies, jos sitä joku epäilee Ihan tyytyväinen asiakas vuosien ajalta vain.
    Varmaan paras tapa olis jos tonne veis ihan korkkaamattoman Beisanin sisemmän sekä ulomman tiivisteen näytille että saisivat itse nuuskia niitä tarkasti.
    Molemmat O-renkaat ovat kuitenkin eri matskua, niissä on eri kovuus + jousto ja tietysti eri mittaset ja muotoset.
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • Tuoppo
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 558
      • Joensuu

      #62
      Originally posted by Dani View Post
      Varmaan paras tapa olis jos tonne veis ihan korkkaamattoman Beisanin sisemmän sekä ulomman tiivisteen näytille että saisivat itse nuuskia niitä tarkasti.
      Molemmat O-renkaat ovat kuitenkin eri matskua, niissä on eri kovuus + jousto ja tietysti eri mittaset ja muotoset.

      Kyllähän tuo Beisanin toimittama paketti (tuote+palvelu) on niin hyvä, että mielelläni ainakin minä siitä maksoin pyydetyn hinnan. Tiivistepaketti tulee postilaatikkoon muutamassa päivässä hyvin pakattuna ja selkeiden kuvallisten ohjeiden kanssa. Maksaminen tapahtuu Visan/Paypall kautta jolloin lähetyksestä saa rahat takaisin, jos se sattuu hukkumaan matkalla vaikka postissa.

      Tämän takia mielestäni ainoa järkevä kimppatilaus muoto olisi sellainen että BTCF yhdistyksenä järjestäisi sen jäsenilleen/foorumilaisille tavallaan "jäsenetuna". Tiivisteitä todennäköisesti pitäisi teettää huomattavasti isompi erä kerralla jolloin hinnan saisi puristettu vaikkapa puoleen, jolloin kimppatilauksesta olisi oikeasti hyötyä vaivaan nähden. Tämä luonnollisesti tarkoittaisi, että tiivisteitä jäisi yhdistykselle myös jemmaan tulevaisuutta/tulevia sukupolvia varten. Tuskin tällaiseen urakkaan kukaan yksityinen ihminen / yritys kehtaa ostajille järkevällä hinnalla lähteä.
      G30 530e xDrive iPerformance -20
      E70 X5 xDrive40d -10

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #63
        Ihan oikeesti, kyse on kympeistä ja tavara todettu toimivaksi. Toimitus kestää alle viikon ja homma pelaa. Miks ihmeessä tästä kannattaa jotain säätöä kehitellä? Visat vinkumaan vaan....

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          #64
          ..yritin siis selittää ettei noitten O-renkaitten tekeminen oli ihan niksnaks juttu
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • MikkoÄr
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 170
            • Nokia

            #65
            Originally posted by Dani View Post
            ..yritin siis selittää ettei noitten O-renkaitten tekeminen oli ihan niksnaks juttu
            Käväsin kyseisten tiivisteiden kanssa siellä Top-Osassa kysymässä ja niitä mittoja pyysivät nimenomaan, kun tiivisteistä itsestään on vaikea tarkkoja mittoja saada

            Tuo tiivistetyyppihän on ihan normaali tefloninen hydraulisylinterin tiiviste, itsellä on esim. eräässä mäntämallin hukkaportissa vastaava, myös esim. e34 tasonsäädöllisen takaiskareiden männistä vastaavanlaiset löytyy. Eli ei mikään mahdottoman erikoinen. O-rengas siellä sen teflonrinkulan alla on sitten tukirengas. Alkuperäinen o-rengas lienee ihan normaali nitriilikuminen, jonka lämpötilakesto on -20...+120 asteen luokkaa. Beisanin myymä on fluorikuminen (/Viton tavaramerkiltään) jonka lämmösietokyky yltää 220 asteeseen saakka, joten ei siten kovetu ja muuta muotoaan niin helposti.

            Mutta eihän tässä tosiaan ole mistään suurista hintaeroista kyse. Lähinnä ajattelin tällä seudulla asuvia infota, että jos kiinnostaa hakea kaupasta, niin tällainenkin vaihtoehto on käytettävissä.
            2ZR-FXE

            Comment

            • Tuoppo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 558
              • Joensuu

              #66
              Originally posted by MikkoÄr View Post
              Mutta eihän tässä tosiaan ole mistään suurista hintaeroista kyse. Lähinnä ajattelin tällä seudulla asuvia infota, että jos kiinnostaa hakea kaupasta, niin tällainenkin vaihtoehto on käytettävissä.
              Ei tässä kukaan tosiaan taida konkursssiin mennä tai rikastua tiivisteiden ostamisella/myymisellä. Itselläni oli ajatus, jos koettaisin rummuttaa yhdessä tekemistä ja yhteisöllisyyttä. Näyttäisi kuitenkin, että tiivisteille olisi kysyntää foorumilaisten keskuudessa varsin runsaasti ja kysyntä varmasti lisääntyyn, kun E46/E39/E60 vanhenee ja siirtyy enemmän harrastelijoille, jotka huoltaa autojaan itsenäisesti. Olisihan se aika helpoa, jos nuo tiivisteet voisi suoraan tilata vaikkapa foorumin verkkokaupasta.
              Last edited by Tuoppo; 25-10-2010, 19:18.
              G30 530e xDrive iPerformance -20
              E70 X5 xDrive40d -10

              Comment

              • Martti
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 787
                • Suomi

                #67
                Tekaisinpa ko. jumpan viikonloppuna tohon omaan m54b30:een, 170tkm.
                Adaptaatioita en nollaillut, enkä ole kerennyt ajamaan kuin muutama kymmenen kilometria uusilla tiivisteillä, mutta jo tämän perusteella muutos oli mun kohdalla huomattava! Aaltoileva kiihtyvyys ja pieni nykiminen alarekisterissä tasakaasulla hitailla nopeuksilla hävisivät kokonaan. Myös vetoja tuntuu olevan alhaalla selkeästi enemmän, kuin ennen remonttia.

                Aivan meinas mieli herkistyä, kun kulki niin mukavasti/tasaisesti! Suosittelen kyllä kaikille, joilla tuntuu m52tu/m54:ssa jotain Vanokseen liittyvää oiretta olevan. Helppo ja vaikutuksiin nähden halpa remontti.

                Ainiin, olipa venakopan tiivistekin "pikkuisen" rapsakassa kunnossa. Ei kyllä pahemmin ollut vuotanut, mutta aivan murusina lähti osittain pois.

                Comment

                • Macinaggio
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 119
                  • Espoo

                  #68
                  Hommasin itsekin pari kuukautta sitten uudet vanostiivisteet, mutta en ole ehtinyt vaihtaa, eikä ole ollut mitään painettakaan kun en varsinaisesti huomaa moottorissa mitään vikaa. Tähän liittyen: ajattelin mittauttaa dynossa teho- ja vääntökäyrät "ennen ja jälkeen" niin kauan kun on vielä kesärenkaat alla. Onko mitään huomioitavaa tai varoitettavaa mittauksen suhteen. Kärry on siis 530i automaatti.

                  Comment

                  • mika68
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2004
                    • 1966
                    • ......

                    #69
                    ........
                    Last edited by mika68; 27-09-2012, 22:15.

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #70
                      Originally posted by Macinaggio View Post
                      Hommasin itsekin pari kuukautta sitten uudet vanostiivisteet, mutta en ole ehtinyt vaihtaa, eikä ole ollut mitään painettakaan kun en varsinaisesti huomaa moottorissa mitään vikaa. Tähän liittyen: ajattelin mittauttaa dynossa teho- ja vääntökäyrät "ennen ja jälkeen" niin kauan kun on vielä kesärenkaat alla. Onko mitään huomioitavaa tai varoitettavaa mittauksen suhteen. Kärry on siis 530i automaatti.
                      Mielenkiinnolla odottelen tästä tuloksesta raporttia varsinkin kun remontti tehdään autoon, jossa ei ole havaittu mitään vikaa ennen tiivisteiden vaihtoa. Sisäänajon kun muistat tehdä tiivisteille ennen penkitystä.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #71
                        Kuinka paljon muut ovat joutuneet lisäämään öljyä vanos remontin jälkeen ja onko kertalisäys riittänyt?
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Tcdoe
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2003
                          • 393
                          • Helsinki

                          #72
                          Originally posted by markok View Post
                          Kuinka paljon muut ovat joutuneet lisäämään öljyä vanos remontin jälkeen ja onko kertalisäys riittänyt?
                          M52 (ei tu) koneeseen en ole yhteenkään joutunut lisäämään. Rempassa on yleensä poistunut pari ruokalusikallista öljyä..
                          Last edited by Tcdoe; 09-11-2010, 19:33.

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #73
                            Originally posted by markok View Post
                            Kuinka paljon muut ovat joutuneet lisäämään öljyä vanos remontin jälkeen ja onko kertalisäys riittänyt?
                            En kyllä mitannut, mutta kyllähän sinne meni varmaan puolilitraa rempan jälkeen.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Pasi_K
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 687
                              • Tyrnävä

                              #74
                              Mulla oli oireena lähinnä kylmänä kierroksien tipahtelu ja jopa auton sammuminen. Vaihdoin vanoksen tiivisteet joskus kesällä 2009. Muuten ehkä parani mutta tuo kierrosten tipahtelu senkuin jatkui.

                              Pari viikkoa sitten hommasin INPAn ja tuli nollattua vikakoodit ja adaptaatiot. Eipä ole sen jälkeen enään oikutellu... Oispa aikasemmin älynny
                              Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                              Tsekkaa myytävät osat tästä

                              Comment

                              • sonikk
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 1664
                                • Kerava

                                #75
                                Ymmärsinkö oikein että M54:n Vanos remppaan menee:

                                -Tupla Vanos kitti #BS001
                                -venakopan tiiviste
                                -muuta?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎