Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Remotion
    replied
    Voisiko olla että MS41 on vain joku täppä väärin?

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Kyllä realoem katsomalla näkyy, että noin 9/98 asti olisi putki sellainen, että siellä on yksi katti vasta putkessa. Tällöin on ennen kattia yksi lambda ja katin jälkeen valvontalambda. Tämä setuppihan ei voi tietenkään yrittää trimmailla seoksia vain osassa sylintereitä.

    Myöhemmin tulee sitten 99-vuosimallissa se versio, jossa katit on heti pakosarjoissa ja siellä sitten kummallakin bankilla oma lambda ja valvontalambda (eli yhteensä neljä). Bank siis tässä on sylinterit 1-3 ja 4-6 (tietysti). Tällainen setuppi voi yrittää sitten säätää kumpaakin kolmen pytyn ryhmää erikseen(kin).

    Eli siis ainakin tuon perusteella olisi mahdollista, että olisi jotenkin rauta ja softa yhteensopimattomia.

    Laitetaan nyt vielä realoem-linkki. Mutta siis jos autossa ei ole lambdat siinä heti pakosarjoissa, niin se on sitten tämä malli.


    E
    Last edited by ErkkiE; 10-01-2023, 18:57.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Omani on käynyt vuosia rikkaalla ja tuntuisi että lambda säätö ei pelaa vaikka sen olen orkkiksella uusinut eikä se siitä mihinkään muuttunut.
    Autossani on aina ollut vain yksi lambda, mutta kun ekua katsoo niin se yrittää trimmata toisen bankin seoksia kokoajan yms. Eli onko ylipäätään M52B28 konetta missä olisi vain yksi lambda vai onko minun ECU-softa voinut jotenkin muuttua matkan varrella sellaiseksi että se luulee että autossa olisi kaksi lambdaa? Tähän on siis muuan toimijoiden toimesta moneen kertaan kirjoitettu taulukoita uusiksi ja kerran jouduttu koko ecu softa pelastamaan, mietin että voisiko se ecu mistä mun nykyinen ohjelma on, olla jollain tavalla erilainen kuin omani? Kone on 01/98 singlevanos.

    Leave a comment:


  • Hebbu ///M3
    replied
    Onko m52b28 ´97 montakin kynnystä moottorinlämmöillä ohjelma muutoksiin? Tuossa kattoin kylmänä -15c niin moottori lämmöt +3 ja tämä ei ole vuosiin kelluttanut tyhjäkäyntiä kylmäkäynnistyksessä. Sitten kuumana kun ajaa +82c laskee ennakko inpassa +15 ->5 ja 81c kun viilenee nytkähtää takasin ja moottori rykäsee. Salavalikossa 88c-98 on inpalla moottorilämpö 86c-88c. Lambda lämmitys 75%.

    Lyhyesti hyväjääkö ostaa uus anturi, tippuuko lambdan lämmitys pois jossain vaiheessa ja tapahtuuko jotain jännää yli 92c moottorilämmöissä?

    Leave a comment:


  • Flamen
    replied
    Autona E46 320i M52TU koneella. Herjas pakopuolen nokka-akselin asentoanturia. Vaihdoin tilalle kokees Vemon vastaavan, ja kävi näin:







    Vasemmalla Laakkoselta runkonumeron perusteella ostettu anturi, oikealla murskaantunut Vemon anturi. Alkuperäinen anturi oli erilainen, se oli kavennettu oikeastaan juuri tuolta murskaantuneelta osiolta.

    Linkki alkuperäisen tyyppiseen anturiin:

    https://recyclebmws.com/bmw-e53-x5-c...r-12141438082/



    Uskaltaako tuota marmorilta ostettua anturia laittaa paikoilleen? Satkun anturi, niin ei huvittas murskata sitäkin.
    Last edited by Flamen; 07-01-2023, 15:56. Reason: Lisätty linkki kuvaan alkuperäisesti anturista

    Leave a comment:


  • asis
    replied
    Näyttäs Boschin sivu että F7LDCR tulpan valmistus on lopetettu ja korvaajaksi ehdottaa FR7LDC+. Eikös tuo korvaava nyt lähtökohtaisesti ole väärä tulppa?

    Leave a comment:


  • Baabylon85
    replied
    Mites tuota tämmösen M52TU20 mallisen moottorin kanssa.

    Teen tässä tämmöstä yleishuoltoa/fiksiä zeta 3 ja kylmällä koneella tuntuu vähän nypyttelevän pintakaasulla (etenkin kytkimen kanssa liikkeelle lähtiessä). Ehdin jo uusia vikakoodin perässä tuon nokka-akselin imupuolen, mutta eikös tässä moottorityypissä ole myös pakopuolelle tunnistin jos uusisi tuon myös huoltotoimenpiteenä? Myös perus tulpat, öljyt ja suodattimet on uusittu tässä samalla. Vika on melko minimaalinen, eikä juuri häiritse, mutta autonhan soisi toimivan niinkun se on tarkoitettukin.

    Löysin ennen tätä sen verran vikaa, ettei ihan joka kerta startannut laakista, mutta jos ei jäänyt sahaamaan ja kokeili uudestaan pyörähti samointein käyntiin, tästä jäi inpaan herja camshaft sensor 1 bank 1 ja vika tosiaan poistui tuolla imupuolen nokka-anturin tunnistimella. Nykiminen alakierroksilla väheni jo tällä toimenpiteellä huomattavasti.
    Last edited by Baabylon85; 02-09-2021, 00:54.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by mikaell View Post
    Jatketaas.. imunokka-akselin asennontunnistimesta herjailee edelleen välillä (signaali) näytti, että sekin olisi vaihdettu hiljattain (hella) näytti lukevan kyljessä.
    Tosin nyt taas edelleen auto toiminut ongelmitta.

    Siemens MS41:n kanssa ei toimi kuin OEM nokka-anturi.



    Johtuu siitä että siemensin nokka-anturi toimii aivan eri tavalla kuin "yleiset" vr- ja hall-tyyppiset anturit.

    Leave a comment:


  • mikaell
    replied
    Jatketaas.. imunokka-akselin asennontunnistimesta herjailee edelleen välillä (signaali) näytti, että sekin olisi vaihdettu hiljattain (hella) näytti lukevan kyljessä.
    Tosin nyt taas edelleen auto toiminut ongelmitta.

    Leave a comment:


  • mikaell
    replied
    Tunnistimista ei tietoa, että onko orkkis vai tarvike muutakun, että vaihdettu on hiljattain. Pumppua veikkaisin itsekkin, mutta ei jaksais silmät kiinni osia vaihdella kai se täytyy venaa taas, että alkais tyhjäkäynnillä rötää ja sammuu nii kattois paineet.. :think

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by mikaell View Post
    m52b28 välillä toimii, kun sveitsiläinen kello satoja kilsoja ja välillä vittuilee, kun halpa huora.

    Lämmettyään rötää, pätkii ei vastaa kaasuun ja lopulta sammuu kylmänä ei ikinä ongelmia.
    Muuten bensapaineet ok, mutta en ole taas autoa saanut rötäämään, että sillon pääsis katsomaan kyykkääkö pumppu. Kampiakselin asennontunnistin ainakin vaihdettu.

    Vikakoodeja; lambdoista (vaihdettu) ja viimeisimpänä imunokka-akselin asennontunnistin (signaali) tosin auto toiminut vaikka noi koodit on tullutkin.
    Sillon, kun rötää ja sammuu ei koodeja juurikaan tule. Ei imuvuotoja jne.

    Ideoita?
    Pumppu. Onko tunnistimet orkkis vai tarvike ?

    Leave a comment:


  • mikaell
    replied
    m52b28 välillä toimii, kun sveitsiläinen kello satoja kilsoja ja välillä vittuilee, kun halpa huora.

    Lämmettyään rötää, pätkii ei vastaa kaasuun ja lopulta sammuu kylmänä ei ikinä ongelmia.
    Muuten bensapaineet ok, mutta en ole taas autoa saanut rötäämään, että sillon pääsis katsomaan kyykkääkö pumppu. Kampiakselin asennontunnistin ainakin vaihdettu.

    Vikakoodeja; lambdoista (vaihdettu) ja viimeisimpänä imunokka-akselin asennontunnistin (signaali) tosin auto toiminut vaikka noi koodit on tullutkin.
    Sillon, kun rötää ja sammuu ei koodeja juurikaan tule. Ei imuvuotoja jne.

    Ideoita?

    Leave a comment:


  • Jesse1998
    replied
    Ei jää rakoa kaasuläppään. Sillä se toimi ennenkin.

    Tekniikka laitettu toimivasta autosta (e39) e30 koriin. Itse tein seuraavat muutokset:
    -sähköt lähes kokonaan uusiksi
    -m50 imusarja, m52 kaasuläppä
    -separaattori jätettiin pois
    -m50 polttoainekisko, m52b28 pa-paineensäätimellä
    -ecun modaus (ews delete @pazi88)

    Leave a comment:


  • biimerrrrville
    replied
    Originally posted by Jesse1998 View Post
    Kierrokset jää ylös. Kaasuläpässä ei ole ainakaan vikaa. Kokeilin varmuudeksi irroittaa vaijerinkin. Testattu kahdella tk-venttiilillä. Nyt on toinen imusarja jo vaihdettuna, kun edellinen vaikutti vialliselta. Ilmeisesti vika ei ollutkaan siinä. Tiivisteet on kaikki uusia, joten vika ei voi olla siinäkään.
    kokeile se ecu seuraavaks sitte. työautosta muutama kuukaus takaperin hajos sillain että ohjas tk venttiilin auki vaikkei tarvetta olisi ollut. ja tuo vaijerin poisto ei eliminoi tuota rajotin ruuvin auki pyörimis mahdollisuutta joten onhan se nyt varmasti tsekattu siis ?

    Leave a comment:


  • Jesse1998
    replied
    Kierrokset jää ylös. Kaasuläpässä ei ole ainakaan vikaa. Kokeilin varmuudeksi irroittaa vaijerinkin. Testattu kahdella tk-venttiilillä. Nyt on toinen imusarja jo vaihdettuna, kun edellinen vaikutti vialliselta. Ilmeisesti vika ei ollutkaan siinä. Tiivisteet on kaikki uusia, joten vika ei voi olla siinäkään.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎