Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Molotov
    replied
    Auto on e39 m52b25. Ongelmana on väännön puute ennen 3500rpm, samalla esiintyy myös nykimistä tasakaasulla. Korkeammilla kiekoilla vetää normaalisti. Häiriö poistuu VAIN koneen uudelleen käynnistämisellä. Härö ilmenee uudelleen vasta kun kone on täysin jäähtynyt.

    Leave a comment:


  • maukka86
    replied
    Koneena m52tu ja autona e46 320i. Ongelmana kierrosten humppaaminen ja tyhjäkäynnin notkahtelu kylmällä koneella. Eli kierrokset soutaa hieman n. 700-900rpm välillä. Jos koneelle antaa kaasua, niin kierrosten laskiessa ne tipahtavat hetkeksi noin 600, ennenkuin palautuvat takaisin normaaliin n.700 tyhjäkäyntikierroksiin. Kun kone lämpenee, loppuu oireet. Myös pientä tehottomuutta ja vedon aaltoilua saattaa joskus tuntua.

    Tutkin autoa Inpa- ja TIS-ohjelmilla. Muistiin oli tallentunut kolme vikakoodia:
    140 Tank Leak Pump Solenoid – Reed Switch Open or Output Stage
    227 Mixture Deviation Bank 1
    228 Mixture Deviation Bank 2

    Ajoin TIS-ohjelman osatestejä ja mm. Vanos-testit menivät läpi. Ilmamassamittarin jännite jäi kuitenkin alle tavoitearvon (näytti noin 0.46, kun tavoitearvo ohjelman mukaan pitäisi olla 0.6-1.6).

    Tuli mieleen, että mahtaisikohan näiden oireiden taustalla olla kuitenkin imuvuoto, eikä ilmamassamittari? Imusarjan kumitulpat on ehjät sekä kaasuläpälle menevät putket, mutta muut osat on vielä tutkimatta. Jarrukliineriä myös käytetty, mutta ainakaan vielä ei ole löytynyt sillä imuvuotoa. Voisiko huohotinjärjestelmä aiheuttaa kuvatunlaisia oireita? Se on vielä alkuperäinen, joten saattaisi hyvinkin olla jo vaihdon tarpeessa. Kun öljykorkin avaa, kuuluu täsmälleen samanlainen ääni kuin tässä videossa:



    Myöskään moottorin kierrokset eivät juuri muutu öljykorkin avauksella, pitäisikö niiden nousta tai laskea?

    edit: Lisähuomiona Disa-venttiili ei toimi oikein. Se pysyy auki aina, vaikka pitäisi olla kiinni tyhjäkäynnillä. Kädellä avittamalla se menee kiinni, mutta omin voimin ei jaksa mennä kiinni, napsahtaa vain.
    Last edited by maukka86; 13-06-2015, 19:55. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • Oki
    replied
    Mikä vikana 523i -96 kun kiihdyttäessä kierrokset jää huutamaan kuin kaasu hirttäisi kiinni? Kierrokset pysyy ylhäällä vaihtelevasti pikku hetkestä jopa pariin minuuttiin. Koneen lämmöllä ei merkitystä. Vikakaan ei esiinny joka kiihdytyksessä. Paikallaan ollessa ei mitään ongelmaa, ainut että kierrokset laskee aavistuksen verran hitaasti. Tyhjäkäyntiä pyörii nätisti. Vika ilmenee aina kun kiihdyttää 25 kmh siinä tulee nytkähdys ja auto alkaa itse vetämään ja sama taas kun vauhti tippuu alle tuon niin vika häviää.

    Vaihdettu haitariputki, tyhjäkäynti venttiilin putki, huohottimen letkut ja se muju. Massamittari puhdistettu, tyhjäkäynti venttiili puhdistettu, lambda vaihdettu 1-3 pytyille, kun näytti autocomin live data kokoajan tuolle lambdalle "lambdatunnistimen ohjaus arvo: kiihdytys" kun taas sylinterit 4-6 näytti aktiivinen... Jarru cleaneria suihkittu vaihtamattomiin paikkoihin mutta mitään ei löydy.

    Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, alkaa hermot mennä.. Kaikki anturit näytti live datassa luotettavia lukemia, joten niissäkään tuskin mitään vikaa on.

    Edit. Vika jotenkin riippuvainen luistonesto/abs järjestelmään. Luistoneston kun ottaa pois päältä niin vika häviää...

    Edit2. Vika löytyi ja korjattu. Edessä pienemmät renkaat 205/40-17 kuin takana 225/45-17 niin abs boksi vetää itsensä solmuun, eikä anna vikakoodeja kun vikaa ei ole. Vika häviää kun ascn ottaa pois niin ilmeisesti boksi hylkää pyöriltä tulevat nopeussignaalit -> vika häviää. Renkaat vaihdettu eteen lähempänä takapyörien kokoa niin vika hävisi. Pienestä se joskus on kiinni...
    Last edited by Oki; 16-06-2015, 18:08.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Perkeleen paska tuo romu. Viime vuonna oli taistelua humppaavan tyhjäkäynnin kanssa ja sama rumba jatkuu edelleen. Maalauksen jälkeen irrotan imusarjan ja tarkistan kaikki tiivisteet ja letkut putket yms, mutta:

    Pitäisikö käynnin muuttua kun nokka-akselin asentotunnistimen irrottaa? Mulla ei muutu.
    Lambda on tasan vuoden vanha. Jännite nököttää inpan ja yleismittarin mukaan noni 0,45V koko ajan. Voiko se lambda tosiaan särkyä näin nopeasti, kyseessä aito Bosch? Käynti tasoittuu normaaliksi kun lambdan pistokkeen irrottaa. Apuujaaa?
    Originally posted by JJT View Post
    Kyllä sen jännitteen pitää seilata kun putki/moottori on lämmin..
    Originally posted by Playpig View Post
    Jep. Näin arvelinkin. Liekkö sitten tuo rikkonaisella pakoputkella ajaminen ja siitä johtunut rikkaalla käyminen särkenyt lambdan... Pitää ottaa vielä testipenkkiin ja kaasulämmittimellä testata vaihteleeko jännite. Voiko putki jäädä liian viileäksi kun vaihdoin taannoin 80c termarin autoon? Eikai nyt sentään, mut semmostakin toisaalta olen lukenut...
    Originally posted by jr66 View Post
    Paskapuhetta.

    Tämä vika korjaantui lambdan vaihdolla. Todennäköisimmin lambda särkyi kun putkessa oli peukalonpään kokoinen reikä ennen lambdaa, ja jatkoin ajuja rikkinäisellä putkella. ECU saanut väärää tietoa että pitää rikastaa koko ajan ja lambda ottanut nokkiinsa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Jasuuu View Post
    Normaalia m52b28 koneelle että kiekat jä leijaamaan vaihteenvaihdossa? Ja se että ryntää kylmäkäynnistyksessä johonkin 2k rpm?
    Vähän pitää leijata ja kylmäkäynnistyksessäkin kierrokset käy yli 1000. 2k on kummiskin jo turhan paljon. Tarkista imuvuodot.

    Leave a comment:


  • weske
    replied
    Taas on tutkittu tuota omaa M52TUB25 katiskaa ja todettu että 4- sylinteri tippuu jonkun ajomatkan jälkeen aina pois pelistä, puolia ja tulppia on vaihdettu muttei vaikutusta asiaan. Voiskohan vika olla mahdollisesti suutinpuolella tai moottorin ohjauksessa?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Voiko putki jäädä liian viileäksi kun vaihdoin taannoin 80c termarin autoon? Eikai nyt sentään, mut semmostakin toisaalta olen lukenut...
    Paskapuhetta.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Kyllä sen jännitteen pitää seilata kun putki/moottori on lämmin..
    Jep. Näin arvelinkin. Liekkö sitten tuo rikkonaisella pakoputkella ajaminen ja siitä johtunut rikkaalla käyminen särkenyt lambdan... Pitää ottaa vielä testipenkkiin ja kaasulämmittimellä testata vaihteleeko jännite. Voiko putki jäädä liian viileäksi kun vaihdoin taannoin 80c termarin autoon? Eikai nyt sentään, mut semmostakin toisaalta olen lukenut...

    Leave a comment:


  • Jasuuu
    replied
    Normaalia m52b28 koneelle että kiekat jä leijaamaan vaihteenvaihdossa? Ja se että ryntää kylmäkäynnistyksessä johonkin 2k rpm?

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Lambda on tasan vuoden vanha. Jännite nököttää inpan ja yleismittarin mukaan noni 0,45V koko ajan. Voiko se lambda tosiaan särkyä näin nopeasti, kyseessä aito Bosch? Käynti tasoittuu normaaliksi kun lambdan pistokkeen irrottaa. Apuujaaa?
    Kyllä sen jännitteen pitää seilata kun putki/moottori on lämmin..

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    Nii vaan luulis kai nyt ihmiset palauttavan joka kerta osat jos ne ei virka kerran mitään
    Noh mittaillaan nyt tuo johtosarja ja katellaan liitin jne. Että mitä ne sanoo ja käydä sitte alkuperäinen anturi hakee
    Kantapään kautta piti tämäkin sitten oppia kun ei muuten uskonut
    Marmorilta orkkis anturi ja pelaa

    Leave a comment:


  • weske
    replied
    M52tub25 -00

    Kyllä alkaa huumorintaju loppumaan tuon rottelon suhteen, imuvuotoja ei ole, tulpat uudet ja puolat myös ehjät, aina kun käytät 4-pytyltä puolan pois niin vika poistuu samantien ja myös vikavalo, mutta kun muutaman kilsan ajat niin johan taas läsähtää vika päälle ja motornotprogram. virrat kuin käytät pois niin saattaa vähän aikaa pelata normaalisti vaikka vikavalo palaakin,nykiminen on voimakkainta 1500-2000 rpm, tosiaan kaikki vinkit ovat tervetulleita??

    Leave a comment:


  • Henkka992
    replied
    En oo vielä kerenny asialle mitään tekemään. Mutta tänään käynnistyksen jälkeen n.10min rupes tyhjäkäynti heijjaamaan. Tai siis kävi silleen terävästi n.500 ja sitten 1000 ja sit takas normaaliks sitä teki muutaman kerran. Kunnes sammutin ja käynnistin uudelleen nii ei mtn vikaa eikä vikakoodejakaan näkyny
    No sit kattelin konehuoneeseen nii huohottimenletku oli irti yläpäästä eli tosta venakopan päästä(jos oikein ymmärsin) ja ei menny paikoilleen takasin :7

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Perkeleen paska tuo romu. Viime vuonna oli taistelua humppaavan tyhjäkäynnin kanssa ja sama rumba jatkuu edelleen. Maalauksen jälkeen irrotan imusarjan ja tarkistan kaikki tiivisteet ja letkut putket yms, mutta:

    Pitäisikö käynnin muuttua kun nokka-akselin asentotunnistimen irrottaa? Mulla ei muutu.
    Lambda on tasan vuoden vanha. Jännite nököttää inpan ja yleismittarin mukaan noni 0,45V koko ajan. Voiko se lambda tosiaan särkyä näin nopeasti, kyseessä aito Bosch? Käynti tasoittuu normaaliksi kun lambdan pistokkeen irrottaa. Apuujaaa?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Henkka992 View Post
    Vikakoodia pukkaa 4 cylinder misfire detected. eli sytytyskatkoksia 4 sylinterissä. jos vaihan tulppia/puolia ristiin nii vika pitäs selvitä vai mitenkä? :think ja autona on 328 i -98 e46. Pientä nykimistä tuntuu olevan 1000-2000rpm ajossa
    Jep, sen luulisi siirtyvän tai sitten sinulla on imuvuoto.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎