memebuy23buy

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • markok
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Paljonko ajettu, katti hiipumassa, venttiilit tiiviit, tulpat ok ? Vanhaa bensaa ? Ilmansuodatin ?
    180tkm ajettu, venttiilien tiiveyttä ei ole todettu. Tulpat äskettäin vaihdettu samoin kuin ilmansuodatin. Bensakin kuukauden sisään tankattua. Sytytyspuola vikoja näissä on nettikeskustelujen perusteella ollut, mutta sen tyyppisiä oireita ei ole tässä ollut.

    Originally posted by walde View Post


    Hiilidioksidihan on nimenomaan tärkeimpiä pakokaasuanalyysissä tarkasteltavia arvoja, jonka määrä on suoraan verrannollinen moottorin toimintaan ja muiden mitattavien kaasujen määrään. Hiilidioksidi ei missään nimessä ole "vain jotain", vaan se on tarkka indikaattori palamisen tehokkuudesta.

    markok:n ongelma voisi tarkemmin katsottuna selittyä ihan yksinkertaisesti viallisella katalysaattorilla.
    Katalysaattoreita näistä on jonkinverran mennyt. Sitä en tarkemmin tiedä mikä ne on rikkonut. Itse vähän ollut kahden vaiheilla, joko lambda tai katti, mutta hakuammuntaa ja tuon hintaiseen pommiin ei viitsisi satasia upottaa osiin.

    Yksi ihmetytystä herättänyt asia tässä autossa on se, että lämpöjä on vaikea saada nousemaan. Normaalissa maantieajossa lämmöt on vain hieman yli 70 astetta. Moottoritiellä kierrosten ollessa yli 3000rpm lämmöt nousevat normaaliin. Lämpötila-anturi on vaihdettu ja termostaatti kahteen kertaan ja erimerkkisiin, mutta ei auta. Termostaatit olen vielä kehittänyt vedessä ja todennut avautuvan oikeassa lämpötilassa. Oma järki ei enää riitä mikä tuon alilämpöisyyden voi aiheuttaa. Tämäkin saattaa liittyä päästöongelmiin ja saattaa olla yksi syy lambdan tai katin rikkoutumiselle.

    Auto-Com:llä livedataa katselin ja lambdojen käyrät on kohtuu tasaiset, mutta pieniä poikkeamia hetkittäin esiintyy. Onko normaalia, että lambdan taajuus kasvaa kierrosten kasvaessa? Tyhjäkäynnillä vaihteluväli on huomattavasti harvempi kuin korkeammilla kierroksilla.
    Last edited by markok; 13-06-2017, 20:21.

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    CO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?


    Hiilidioksidihan on nimenomaan tärkeimpiä pakokaasuanalyysissä tarkasteltavia arvoja, jonka määrä on suoraan verrannollinen moottorin toimintaan ja muiden mitattavien kaasujen määrään. Hiilidioksidi ei missään nimessä ole "vain jotain", vaan se on tarkka indikaattori palamisen tehokkuudesta.

    markok:n ongelma voisi tarkemmin katsottuna selittyä ihan yksinkertaisesti viallisella katalysaattorilla.
    Last edited by walde; 13-06-2017, 18:14.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by markok View Post
    0,2 on kuulemma CO:n raja ja hylkyhän tuosta katsastuksessa tuli. Katilla varustettu auto ja tarkemmin sanottuna Peugeot 206 1.4 koneella. Tosiaan hieman huono topic käsitellä tällaista autoa, mutta parempaa en löytänyt ja uutta en viitsinyt avata. Perusasiat on kuitenkin kaikissa autoissa samat päästöihin liittyen. Lambda tosiaan on rajoissa, mutta kertoo hieman rikkaasta seoksesta. Mielestäni CO2 puolestaan kertoo seoksen olevan täysin oikea. Sillä ajattelin näiden arvojen olevan ristiriidassa. Katsastuksessa mitattu lambda arvo on ilmeisesti jollakin tavalla laskennallinen arvo? Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Tyhjäkäyntiarvoja ei tuon ikäisestä mitata, mutta sen verran testeriä katsoin, että HC alkoi kasvamaan yli sadan kierrosten laskiessa tyhjäkäynnille.
    Paljonko ajettu, katti hiipumassa, venttiilit tiiviit, tulpat ok ? Vanhaa bensaa ? Ilmansuodatin ?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    CO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?
    0,2 on kuulemma CO:n raja ja hylkyhän tuosta katsastuksessa tuli. Katilla varustettu auto ja tarkemmin sanottuna Peugeot 206 1.4 koneella. Tosiaan hieman huono topic käsitellä tällaista autoa, mutta parempaa en löytänyt ja uutta en viitsinyt avata. Perusasiat on kuitenkin kaikissa autoissa samat päästöihin liittyen. Lambda tosiaan on rajoissa, mutta kertoo hieman rikkaasta seoksesta. Mielestäni CO2 puolestaan kertoo seoksen olevan täysin oikea. Sillä ajattelin näiden arvojen olevan ristiriidassa. Katsastuksessa mitattu lambda arvo on ilmeisesti jollakin tavalla laskennallinen arvo? Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Tyhjäkäyntiarvoja ei tuon ikäisestä mitata, mutta sen verran testeriä katsoin, että HC alkoi kasvamaan yli sadan kierrosten laskiessa tyhjäkäynnille.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Kysytäänpä Tässä topicissa ihan yleisesti päästöihin liittyen mikä on pielessä kun CO arvo on koholla. Kyseessä ei siis ole BMW.

    Arvot kierroksilla:
    CO% 0,53
    CO2 15,00
    HC ppm 28
    O2 0,11
    Lambda 0,989

    Eikös tuo CO2 arvo ole ihanteellisen seoksen arvo, mutta miksi Lambda arvo on silti alle 1? Mitään vikakoodeja ei ole.
    CO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Kysytäänpä Tässä topicissa ihan yleisesti päästöihin liittyen mikä on pielessä kun CO arvo on koholla. Kyseessä ei siis ole BMW.

    Arvot kierroksilla:
    CO% 0,53
    CO2 15,00
    HC ppm 28
    O2 0,11
    Lambda 0,989

    Eikös tuo CO2 arvo ole ihanteellisen seoksen arvo, mutta miksi Lambda arvo on silti alle 1? Mitään vikakoodeja ei ole.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by RiZ3* View Post
    M50b25 vanoksella ei jaksa vetää rajoittimelle asti. Bpumppu on uusi 044 kopio, imuvuotoja en ole löytänyt, lambda ok, tulpat ok, kokeiltu toisilla puolilla. En keksi mikä on vialla, välillä myös pätkäisee ja jää miettimään kun nopeasti vaihtaa vaihdetta.
    Mitään ideoita mistä vikaa hakemaan ?
    Vikakoodit lukuun.

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    M50b25 vanoksella ei jaksa vetää rajoittimelle asti. Bpumppu on uusi 044 kopio, imuvuotoja en ole löytänyt, lambda ok, tulpat ok, kokeiltu toisilla puolilla. En keksi mikä on vialla, välillä myös pätkäisee ja jää miettimään kun nopeasti vaihtaa vaihdetta.
    Mitään ideoita mistä vikaa hakemaan ?

    Leave a comment:


  • ohhoh
    replied
    Potilaana M50B25 vanoksella,

    Päästömittaus tyhjäkäynnillä:
    CO (%) 0.09
    HC (ppm) 147
    co2 (%) 14.9
    O2 (%) 0.16


    Kierroksilla:
    CO (%) 0.2
    HC (ppm) 36
    co2 (%) 14.8
    O2 (%) 0.34

    Eli HC pomppas tyhjäkäynnillä.
    Uudelleen konttorille tekemättä mitään, saatiin HC huudattamalla menemään nipin napin alle 100.

    Auto ei siltikään pelaa omasta mielestäni ihan niinkuin pitäisi.
    Ongelmat alkavat lähinnä auton lämmettyä:
    Vaihdetta vaihtaessa kierrokset jäävät päälle joksikin aikaa (1-2sec)
    Kylmällä koneella pudottaa kierrokset heti.
    Tyhjäkäynnillä satunnaista tärähtelyä, putkea kuunneltaessa välillä jysähtää.
    Tärähtely ei ole jatkuvaa vaan silloin tällöin huomaa kun tärähtää.
    Kytkimellä auton liikuttelu lähes mahdotonta, pienestä kuormasta rupeaa veivaamaan tyhjäkäyntiä edestakaisin.

    Tähän mennessä tehtyä:
    Lambda, bosch
    ECU:lle menevä jäähdytysnesteen lämp. anturi
    Tyhjäkäyntimoottori putsattu, heiluteltaessa liikkuu ja virrat päällä tärisee
    Imuvuodot käyty läpi, alipaineletkuja ja haitariletku uusittu. Täysin tiivis imupuoli tällä hetkellä.
    Tulpat, NGK BKR6EK
    Kaikki puolat vaihdettu ja todettu toimiviksi.
    MAF vaihdettu purkuauton vastaavaan osaan.
    Bensansuodatin
    Puristuspaineet 13-13,5 barin välillä joka pytty.

    Sitten ehdotuksia mitä ruveta tutkimaan? :think
    Vika ei ole iso, autolla pystyy ihan normaalisti ajamaan, lukuunottamatta pientä takeltelua liikkeellelähdössä, johtuen tyhjäkäynnin oireilusta. Kierroksilla vetää hyvin eikä nyi ylimääräisiä.
    Ehdotuksia?

    Leave a comment:


  • Samu_93
    replied
    Puolat vaihdettu, ei vaikutusta. Sylinterit 4,5 ja 6 pimeänä tyhjäkäynnillä :think

    EDIT:

    Puristukset mitattu.

    Sylinteri, Bar
    1, 13
    2, 14
    3, 13
    4, 6
    5, 0
    6, 6

    Joten vikakin selvisi.. ei muuta kun hattua ylös ja kattomaan mitä on syönyt.
    Last edited by Samu_93; 14-09-2016, 22:43.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Taitaa olla tämä kone vielä niillä vanhemmilla joskus ongelmia aiheuttavilla puolilla ? Niiden lähemmällä tarkastelulla voisi aloittaa.

    Leave a comment:


  • Samu_93
    replied
    M50B25 vuodelta 1992 ilman vanosta.

    Tyhjäkäynnillä tärinää, kierrokset n. 700rpm, satunnaisesti käy hieman korkeammalla. Vapaalla kierrättäessä tuntuu sytytyskatkoksia 600-2000rpm ja siitä eteenpäin kiertää hyvin rajoittimelle asti. Kun kaasun päästää ja antaa kierrosten laskea alle 3000rpm ja polkaisee kaasun pohjaan, huomaa sytytyskatkokset parhaiten. Ajossa aivan pintakaasulla ajaessa ei pätki, mutta heti kun kaasua painaa enemmän alkaa pätkiminen. Sama homma kun vapaalla kierrättäessä, 4000rpm ylöspäin toimii hyvin tai ainakin kohtuullisen hyvin. Satunnaisesti tuntuu heräävän aikaisemminkin mutta sitten taas pätkii välillä 600-4000rpm.

    Vaihdettu tulpat (NGK BKR6EK) sekä venttiilikopan tiivistesarja.

    Lambda mitattu yleismittarilla, signaalijännite vaihtelee 0,1-0,8V ja lämmitys 12V
    ->kunnossa

    Imupuolelta purettu imuputki maffilta kaasuläppään ja siitä lähtevät 2 putkea sekä tyhjäkäyntisäätimeltä imusarjaan tuleva putki, kaikki kunnossa ja putket istuvat hyvin. Myös tyhjäkäyntisäädin putsattu. Jos tämän testaamiseen on jotain kikkaa niin kokeilen vielä sen kunnon.

    Moottorin mekaaninen vikakin toki on mahdollinen, mutta kiertää kuitenkin 4000 jälkeen ja vetoja tuntuu olevan kohtuu hyvin, joten kokeillaan ensin muita.


    Pakokaasupäästöt tyhjäkäynnillä:

    Lambda 0,93
    HC 2200
    CO 0,67
    O2 0,64
    CO2 14,7

    Onko näissä mitään tyypillistä anturivikaa joka voisi aiheuttaa moista vai lähdenkö seuraavaksi mittaamaan ohivuodot ja/tai alan vaihtamaan puolia arpomalla? Vikakoodeistahan näissä ei käsittääkseni puolaviat selviä, ei ainakaan saatu niitä pihalle.

    Kiitoksia avuista!

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    Originally posted by Playpig View Post
    Mittaamisesta en tiedä mutta silmämääräisellä tarkastelulla voi todeta rikkinäiseksi. Jos muovikuori on yhtään halki tms niin vaihtoon meni. Kiristysmomentti 25nm.
    Etummainen oli kyllä halki kuoresta, takimmaista en nähnyt kun en jaksanut purkaa imusarjaa pois. Pitääpä tilata molemmat uudet ja imusarjan tiivisteet samalla.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Originally posted by RiZ3* View Post
    M50b25 vanoksella puutuu vähän ennen 6krpm ja pätkäisee menon, ihan kuin sytys katkeaisi,saman tekee jos nopeasti vaihtaa vaihdetta.
    Muuten toimii hyvin ja päästötkin oli katsastuksessa hyvät.
    Alipaine letkut vaihdettu, uusi bensapumppu, uusi lambda jne.

    Oma veikkaus olisi nakutus anturit, voiko niitä mitenkään mitata rikkinäisiksi/ehjiksi ?
    Mittaamisesta en tiedä mutta silmämääräisellä tarkastelulla voi todeta rikkinäiseksi. Jos muovikuori on yhtään halki tms niin vaihtoon meni. Kiristysmomentti 25nm.

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    M50b25 vanoksella puutuu vähän ennen 6krpm ja pätkäisee menon, ihan kuin sytys katkeaisi,saman tekee jos nopeasti vaihtaa vaihdetta.
    Muuten toimii hyvin ja päästötkin oli katsastuksessa hyvät.
    Alipaine letkut vaihdettu, uusi bensapumppu, uusi lambda jne.

    Oma veikkaus olisi nakutus anturit, voiko niitä mitenkään mitata rikkinäisiksi/ehjiksi ?

    Leave a comment:

Working...
X