Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radar
    replied
    Kiitokset Cellille hyvin kiteytetystä säikeestä.

    Sellainen tuli mieleen, jonka ehkä voisi lisätä M52-osioon, eli liittyy käynnistys ongelmiin. Huono bensanpaineensäädin saattaa aiheuttaa pitkää starttia ja tämä tapahtuu yleensä ns. puolilämpimällä koneella. Täältä foorumilta sain vinkit että pa-paineensäädin on tod.näk syypää ongelmiin.

    Ensi viikolla vaihdan säätimen ja katsotaan ratkesiko ongelma. Tosin pakkasilla ongelma on yleensä loistanut poissaolollaan..

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Kyllä niitä 15 tarvitsee.
    Kiitos

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Numeroa 9 tarvitset 15kpl (kuka varmistaa oliko oikein?)
    Kyllä niitä 15 tarvitsee.

    Leave a comment:


  • kaikkone
    replied
    Vinkkini: Jos auto ei meinaa mennä päästöistä niin, paljon hanaa paikoillaan ollessa. Jos on siis kurkattu että lambdad toimii ja katin sisällä on roinat.

    Omalla kohdalla katti ei meinaa lämmetä mitenkään. kyllä senkin sai lämpimäksi kun antoi kunnolla hanaa.

    Ja. Minulla oli ennen tätä ongelmana kannen väljyys. Kansirempan jälkeenkään ei meinannut mennä läpi joten hanaa piti antaa paljon että meni. Sitten menikin ihan nätisti

    Leave a comment:


  • mijuko
    replied
    MAF:n jälkeinen lörtäke jo tilattu, nyt tutkimaan loputkin letkut...

    = tyhjäkäynniltä nopeesti polkastuna viivettä suhahduksen kera:think

    Röörit auki ja pahvia keulaan talveks.

    Leave a comment:


  • manzneri
    replied
    Loistavaa!

    Esimerkillisesti kirjoitettu infopläjäys. Ei muuta kun tutkimaan tuota omaa M52...

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Se onko erikseen helppoa tapaa varmistaa istuvuus en osaa sanoa.
    Ei oikein ole, siksi en sitä lisännyt tuohon. Hattuvikaisiakin on, mutta niistäkin on sitten eri variaatioita, kuten että voivat olla löysyyden lisäksi sisältä poikki kokonaan. Tuo sama rakenne on kaikissa COP-sytkällä (Coil over plug) varustetuissa bemuissa eli käytännössä kutosissa M50 lähtien, mutta ei ole kuitenkaan ihan yleisimmästä päästä.

    Jääköön tämä siihen kategoriaan, että jollei edellämainituilla ohjeilla tokene, pistää kysymyksen foorumille.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Lisätty tekstiä M52 lambdoista, sekä nokka-akselin tunnistinviasta joka M52 (ehkä myös m50) koneita usein vaivaa, jopa omistajan tietämättä.
    Voisiko Cell ehkä harkita yhtä lisäystä M52 moottorin tarkistuskohteeksi käyntihäiriöiden aiheuttajana, eli:

    Tarkista tulpanhattujen tiukka istuvuus tulppaan. Löysät hatut aiheuttavat ongelmia joidenkin tulppien kanssa, kun kontakti jää epävarmaksi.

    Hattuja saa erikseen, ei tartte ostaa koko sytytyspuolaa.

    Se onko erikseen helppoa tapaa varmistaa istuvuus en osaa sanoa.

    Leave a comment:


  • hurjaharju
    replied
    Tälläisiä topicceja vaan lisää!!

    Leave a comment:


  • beemerfanatic
    replied
    noista tiivisteistä

    mistä saa tuohon venakoppaan nuo 14 kumitappia ja nuo rinkulat jotka tulee tulppien alle? ku ei vihtis koko yläpään tiivistesarjaa rueta ostamaan et saa vaan pari osaa

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Lisätty tekstiä M52 lambdoista, sekä nokka-akselin tunnistinviasta joka M52 (ehkä myös m50) koneita usein vaivaa, jopa omistajan tietämättä.

    Leave a comment:


  • kaikkone
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    M50B25 / M50B20:



    Voit mennä lukemaan vikakoodit, ja toivoa että rikkinäinen lambda näkyy siellä, voi olla näkymättäkin joten hukkaan meni.

    Toisaalta voit mennä lukemaan vikakoodit, ja todettuasi ettei siellä näy mitään, tarkistaa moottorinohjauksen livedatasta (tämä ei joka paikassa onnistu) seilaako lambdan antama jännite tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella 0,1-1v väliä jatkuvasti. Jos jännite on koko ajan esim. 0,4 on lambda tai sen lämmitys rikki, jota et taas näe välttämättä koneelta.

    Kolmas vaihtoehto on ottaa yleismittari käteen ja könytä auton alle. Etsi käsiisi lambdan liitin ja vedä auton puoleisesta liittimestä kumisukka pois päältä niin että pääse mittaamaan pinneistä. Auto käyntiin ja mittaa vihreä-sinisen ja ruskean välinen jännite. Siellä pitäisi olla n. akkujännite. Jos löytyy, lämmitys on kunnossa. Jos ei, lämmitys on rikki ja vaatii lisäselvitystä, en käsittele asiaa tässä. Seuraavaksi mittaa mustan ja keltaisen välinen jännite. Lambdan lämmettyä (saattaa kestää hetken) jännitteen tulee seilata n. 0,1-1v välistä aluetta jatkuvasti. Jos se on tasainen, lambda ei toimi, vaihtoon meni.

    Lambdaksi vain aitoa boschia, orkkista vastaavaa anturia saa vajaalla satasella ilman alkuperäistä liitintä, mutta huonolla liitoksella lambda ei toimi joten turvallisinta on hakea valmiilla liittimellä lambda.

    Voiko kyseisellä menetelmällä tarkistaa myös M52b25:sen lambdat?, ei tule vikakoodia mokomista, mutta olisihan se hyvä tarkistaa että onko ehjät ja ei viitsisi ostaa uusia turhaankaan :P



    Jaja. itselläni tuo M52B25 näyttää melkein tältä:


    Mutta mulla on tuo MAF toisinpäin. ja osaan 9 liittyvä letku osa 14 tulee toiselle puolelle ja osaan 9 liitty joku "resonator" laatikko (osa 12)
    kuvasta:



    Pystyykö joku kertomaan tarkemmin sen laatikon ajatusta vai kannattaako vaihtaa johonkin sellaseen ruttuputkeen jossa olisi vähän vähemmän lähtöjä eri letkuille ->> vähemmän mahdollisia tulevia imuvuotokohtia

    Edit: laatikko on resonaattori, vähentää imuiilman ääniä. Tiedä sitten kuinka paljon, veikkaisin turhaksi osaksi.
    Last edited by kaikkone; 17-10-2010, 10:18.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Dunky: Siemens löytyy vain M50B20TU koneesta, M50B20 maf on bosch ja itseasiassa sama kuin esim. M70B50 maf. M50B25TU maf on myös boschilainen, ja sama kuin esim M60B30 jne.

    Tuokki2: Taitaa kaikilta tulppavalmistajilta löytyä oma "vastaa tuota mallia" varianttinsa, mutta nuo ovat ainoat virallisesti speksatut ja sellaisena aikalailla varma valinta. Kaikkia ei voi listata joten jos haluaa käyttää eri merkkiä, tieto löytyy varaosatiskiltä.

    JJT: Ok, hyvä tietää, pitää kurkata vielä tuosta omasta kinderistä ettei tuo koske esim. vain niitä missä ei ole pakoputkessa läppää, editoin sitten sen tänne. Enpä ole moista kuitenkaan huomioinut

    Leave a comment:


  • Hammu
    replied
    Hyvä cell, tää ansaitsee kyllä jo stickyn ettei huku paskan joukkoon.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Niin pieni korjaus tähän moottoriin: M50B25 / M50B20

    Eikös sieltä yleensä löydy Siemens (jos oikein muistan) merkkinen MAF?
    m50b20TU:sta taitaa löytyä mutta ei mielestäni m50b25:sta

    Yksi ainakin m52-koneisen potentiaalinen imuvuodon aiheuttaja löytyy imusarjan alta, ylimääräinen alipaineletkun paikka jossa on kumitulppa, tämä tulppa on usein haurastunut ja haljennut.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎