Mullakin samaa ongelmaa m50B25, että tärisee tyhjäkäynnillä lämpimänä, kylmänä käynti on tasainen. Kulutus on ollut hieman reiluhkoa
Vaihdettua:
Öljyt + muut huollot
Polttoainesuodatin
Imuhaitariputki
Sytytystulpat, pariin kertaan
Bosch-original lambda
Katalysaattori (kunnolla vedätettäessä haisee vanhalle kananmunalle)
Testattua:
Ei vikakoodeja + Seurattu livedataa antureiden toiminnoista sekä lukemista
Ei havaittu imuvuotoja
Tyhjäkäyntimoottori joskus oikutellu, ei kuitenkaan kovin usein
Puolat näyttää hyvältä, niille tuleva syöttöjännite mitattu myöskin toisia kokeiltu
Nokan ja kampiakselin anturit tarkastettu + putsattu
IMM putsattu ja tarkastettu
---------------------------------------------------------------------------
Auto lähtee laakista käyntiin aina, säällä kuin säällä, ilman sahaamista
Tulpat olivat nokiset kun vaihdoin ne, huomattuani tarkastuksen yhteydessä. Eli käy rikkaalla, josta syystä epäilen katalysaattorin haiskahtavan kovempaa vedätettäessä
Tänään sitten vetelin IMM piuhan irti kun auto oli tyhjäkäynnillä. Käyntiin tuli pieni ryntäys hetkellisesti, kunnes tasoittui. Kävin vetämässä pientä lenkkiä piuha irti. Ja hetkellisen kulutuksen ajotietokone kertoi:
5-Vaihteella kaasu pohjassa noin 60km/h lähtien 23L/100kmh
Samaan tulokseen pääsen piuha kiinni, vedot tuntuvat ihan samalta oli piuha kiinni tai ei. Sitä en huomannut katsoa nypyttääkö kulutusmittarin viisari ilman piuhaa, sillä piuha kiinni ollessaan se tekee sitä.
HUOM. Autossa on LASTU, mutta tilanne oli aivan täysin sama ennen sitä orkkis chipillä.
Anteeksi ehkä hieman sekava viesti.
Haen ratkaisua tähän vaivaan. Jotta ensinnäkään en tuhoaisi uudehkoa katalysaattoriani (magnaflow vapaastivirtaava + keskiputki ~500e)
Ja säästäisin vaivaa ja ennenkaikkea rahaa.
IMM olisi hyvä kokeilla joltain toiselta, mutta tutuillani ei kellään ole vastaavanlaista autoa. Enkä raaskisi mennä ostamaan apauttia rallaa 200-300e IMM tuosta noin vain.
Mutta voisiko kulutus, tyhjäkäynnin tärinä, Kulutusviisarin nypytys johtua pelkästään IMM huonosta toimimattomuudesta??
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Ongelma on E36 328:ssa. Eli tyhjäkäynnillä tärisee ja tuntuisi saavan liikaa soppaa (nokiset tulpat). Imuvuotoja ei pitäisi olla ja, jos niitä olisi niin eikö silloin kävisi mielummin laihalla? Puolat näytti ehjiltä. Jos sytytyspuoli on OK niin ilmeisesti bensapuolella häikkää.. lambdat pitäisi olla OK kun vaihdettu n. 10tkm sitten. Voisiko vika olla MAFissa / bensanpaineissa? Miten paljon sotkee käyntiä, jos pakosarjan tiiviste vuotaisi hiemankin? En ole kyllä havainnut vuotoa, mutta eihän sitä tiedä..
Ehdin tehdä tästä jo oman threadinkin. Täällä lisätietoa:
Auttakee!
Leave a comment:
-
Originally posted by JJT View PostEli se maf on ollut rikki, jo ennen kuin katkaisit kuumalangan. Uutta tilalle, uuden pitää olla samalla numerolla kuin entinen.
Leave a comment:
-
Originally posted by Magirus View PostDoodiih, kyselläämpäs taas vähän..
Eli viikonloppuna oli tarkoitus putsata tuota IMM paremman vedon toivossa.. Niinhän siinä sitten kävi että hieman lipsahti ja tämä ohut lanka (kuumalanka?) katkesi sieltä sisältä.. Nooh aikani koitin turata sitä mutta oli luovutettava ja revin koko langan irti. Sen jälkeen mittari + piuha kiinni ja kas kummaa, Check engine valo loistaa kirkkaasti mittaristossa eikä auton käynti muutu mitenkään kun IMM johdon kiinnittää/irrottaa eli siis IMM on nyt pimeänä.
Ja nyt tullaan sitten itseasiaan. Eli auto alkoi vetää lämpimällä koneella huomattavasti paremmin kun IMM "särkyi" ja kulutus putosi 80km/h vauhdissa 8.0l/100km sekä 100km/h vauhdissa 8.5l/100km. Aikaisemmin reilut 0.5l korkeammalla kulutuksella mennyt ja nyt muutenkin auto kuulostaa pelkästään korvalla käyvän "vapaammin".
Nyt ois sitten hommattava uus(käytetty?) IMM mutta tuliki mieleen että mistäs helvetistä nyt sitten osaa ostaa ehjän IMM:n kun ei kerta tuo entinenkään antanut koskaan vikakoodia vaikka auto toimi sillä helvetin huonostiMikä noissa mittareissa sitten "väsyy" ajan kanssa kun ne alkaa heikentämään auton toimintaa? Ja missä kaikissa koneissa on sopiva mittari tuohon M50B25 koneeseen?
Leave a comment:
-
Doodiih, kyselläämpäs taas vähän..
Eli viikonloppuna oli tarkoitus putsata tuota IMM paremman vedon toivossa.. Niinhän siinä sitten kävi että hieman lipsahti ja tämä ohut lanka (kuumalanka?) katkesi sieltä sisältä.. Nooh aikani koitin turata sitä mutta oli luovutettava ja revin koko langan irti. Sen jälkeen mittari + piuha kiinni ja kas kummaa, Check engine valo loistaa kirkkaasti mittaristossa eikä auton käynti muutu mitenkään kun IMM johdon kiinnittää/irrottaa eli siis IMM on nyt pimeänä.
Ja nyt tullaan sitten itseasiaan. Eli auto alkoi vetää lämpimällä koneella huomattavasti paremmin kun IMM "särkyi" ja kulutus putosi 80km/h vauhdissa 8.0l/100km sekä 100km/h vauhdissa 8.5l/100km. Aikaisemmin reilut 0.5l korkeammalla kulutuksella mennyt ja nyt muutenkin auto kuulostaa pelkästään korvalla käyvän "vapaammin".
Nyt ois sitten hommattava uus(käytetty?) IMM mutta tuliki mieleen että mistäs helvetistä nyt sitten osaa ostaa ehjän IMM:n kun ei kerta tuo entinenkään antanut koskaan vikakoodia vaikka auto toimi sillä helvetin huonostiMikä noissa mittareissa sitten "väsyy" ajan kanssa kun ne alkaa heikentämään auton toimintaa? Ja missä kaikissa koneissa on sopiva mittari tuohon M50B25 koneeseen?
Leave a comment:
-
Originally posted by Haju69 View PostJos sulla on se ilmamassamittari hajalla? Oisko kellään toista jota kokeilla?Voisko joku muu anturi tai vastaava aiheuttaa tuon aaltomaisuuden ja nytkähtelyn lämpimällä koneella? Lambda tulisi taas ensimmäisenä mieleen mutta ei tohtisi uskoa että alle kuukauden vanha boschilainen olisi jo luovuttanut
Putkistoon tuossa näyttää kyllä kosteutta kertyvän melko runsaasti, viime viikonloppuna tuli tehtyä pieni reikä takapönttöön että edes suurin osa valuisi pois ja kyllähän se muutaman desin lorotteli..
Leave a comment:
-
Originally posted by Magirus View PostNyt alkaa tuntua siltä että auto alkaa toimia vaan entistä huonomminYllä olevassa postauksessa näkyy kaikki mitä tehty tai vaihdettu. Niin sanotusti "semi" lämpöisenä tuntuisi vetävän parhaiten. Kylmänä myös pyörii erittäin tasaista tyhjäkäyntiä mutta heti kun motti on lämmennyt normaaliin lämpöönsä, alkaa tyhjäkäyntiin tulla "nytkähtelyä" ja kuulostaa muutenkin raskaalta. Välillä tasasella kulutusmittari 15-18l kohdilla kun vauhtia 40-50km/h
Jossainhan tuota vikaa on oltava kun heittäytyy välistä noin nihkeäksi, vikakoodeja ei pedaalitestillä anna vieläkään. Miten mahtaa käyttäytyä jos katti olisi välillä tukossa ja välillä ei? Tyhjäkäynnillä kun joskus polkaisee niin kierrosten laskettua kuuluu jostain outoa resonoivaa terävää särinää hetken ja yhtäkkiä häviää..
Leave a comment:
-
Nyt alkaa tuntua siltä että auto alkaa toimia vaan entistä huonomminYllä olevassa postauksessa näkyy kaikki mitä tehty tai vaihdettu. Niin sanotusti "semi" lämpöisenä tuntuisi vetävän parhaiten. Kylmänä myös pyörii erittäin tasaista tyhjäkäyntiä mutta heti kun motti on lämmennyt normaaliin lämpöönsä, alkaa tyhjäkäyntiin tulla "nytkähtelyä" ja kuulostaa muutenkin raskaalta. Välillä tasasella kulutusmittari 15-18l kohdilla kun vauhtia 40-50km/h
Jossainhan tuota vikaa on oltava kun heittäytyy välistä noin nihkeäksi, vikakoodeja ei pedaalitestillä anna vieläkään. Miten mahtaa käyttäytyä jos katti olisi välillä tukossa ja välillä ei? Tyhjäkäynnillä kun joskus polkaisee niin kierrosten laskettua kuuluu jostain outoa resonoivaa terävää särinää hetken ja yhtäkkiä häviää..
Leave a comment:
-
Dooddiih, nyt ois sitten seuraavat osa-alueet käyty läpi tuosta omasta M50 hyrskyttimestä:
- Haljenneet "kusenkeltaisella tekstillä" varustetut puolat vaihdettu Boschilaisiin
- Venttiilinkopan tiivisteet vaihdettu, lähes jokainen tulppa ui öljyssä
- Lambda vaihdettu uuteen boschilaiseen
- Imuvuodot tsiigailtu, ei ole
- Boksiin vaihdettu tuholastu thermoshock ongelman korjaamiseksi.
- "Check engine" valo kytketty käyttöön. Antaa koodin 1444, eli ei vikoja.
Lisäys 13.2 (ei vaikutusta toimintaan, edelleen nykivää menoa kiihdyttäessä ja kulutusmittari seilailee)
- Tulpat vaihdettu Densoon
- Ilmansuodatin vaihdettu
- Tyhjäkäyntiventtiili putsailtu
- Ilmamassamittari putsattu
Tulokset:
Auto ei paukuta enää putkessa kun polkasee paikallaan. Kulutus kohtuu maltillinen, n. 8-8.5l/100km @ 80km/h ja 9.0-9.5l/100km @ 100kmh/h Ei kuitenkaan parantunut entisestään. Tasakaasulla kiihdyttäessä edelleen kulutusmittari seilaa parin litran säteellä ja nykimistä havaittavissa. Tyhjäkäynti tasaista kylmänä, mutta kun kone lämpiää, alkaa hieman heittelehtiä. Ei paljoa mutta korvalla kuulee ja näkee esim ajotietokoneen "litraa/tunnissa kulutus" osiosta että heittelee välillä 1.3l/h - 1.6l/h.
Mitähän tuolle vielä koittaisi tehdä vai onko tyydyttävä siihen ettei näitä alkupään M50 koneita saa käymään kunnolla.. Tarkoitus vielä putsata tyhjäkäyntiventtiili ja massamittari mutta nekin on putsattu noin vuosi sitten viimeksi. Tulpat menee heti ensi viikolla uusiin muttei nekään loppuun ajetuilta näyttäneet.. Välillä tosiaan tuntuu että vetää huomattavasti pirteämmin, sitten tulee taas niitä jaksoja kun muuttu nihkeäksi ja "raskaaksi" vedoiltaan..Last edited by Magirus; 13-02-2011, 18:54.
Leave a comment:
-
Eli olis tyhjäkäynti ongelmainen e36 318i 1991.
Ei pidä tyhjäkäyntiä juurikaan yhtään ja jos sattuu toimimaan niin humppaa 500-1500 tai on tasasesti 1200 kierrosta. Vaihtoon ihan ekana lähti tulpat ja ja sen johdot,nyt lähti lambda uusiks ko ei millään päästöistä läpi, mutta eipä sekään ratkaissut tyhjäkäynti ongelmaa! Tyhjäkäynti venttiiliä koitin putsailla (oli ihan paskanen). Se varmaanki seuraavana täytyykin testata? Tietääkö kukaan kuinka 318i -91 ja 318is -94 osat menis yksiin,kun vois koittaa kaverin tyhjäkäynti venttiilillä kuinka pelaa, ettei kaikkia tulis turhaa uusittuaJa osaisko joku neuvoa kuinka putsaan ilmamäärä mittarin,ko ostaessa ton romun ei siinä ollut kantta,mutta nykysin löytyy, vikahan voi olla siinäkin ?
Ja toivottavasti tää viesti ei oo 100 kertaa tässä ko en oikein hallitte tätä systeemiä!=DLast edited by mirella; 02-02-2011, 19:48.
Leave a comment:
-
Nyt tarvittais m43 koneesta samanlaista tietoa. E46 318i vm 2000 vuotoa pakosarjan alueella. Missä mahtaa olla vika?
Kone täristää ja päästöjä liikaa (ilmaa)
Leave a comment:
-
Mulla e36 325i tyhjäkäynti seilaa toisinaa ja silloin ajaessakin kulutus on törkee. Ajaessakin vika saattaa poistua yhtäkkiä, kulutus laskee ja tuntuu nykäyksenä vedossa. Voiko kuitenkin olla imuilmavuoto vian syy?
Leave a comment:
-
Originally posted by Magirus View PostTulipa tänään purettua puolat tuosta -91 m50b25 non-vanoksesta ja siellähän ne viisi haljennutta zündspuule majaili ja yksi merkitön.. Onko noihin halkeemiin mitään väliaikaista ratkaisua olemassa, ja minkälaisella töhnällä ne tointais käsitellä? Kestääkö normaali lakka niitä lämmönvaihteluja mitä siellä onPaukuttelee putkessa, nykii, kulutusmittari seilaa ja välillä vedot katoaa. Suurin osa tästä kuitenkin tapahtuu kylmällä/kosteella joten ei nyt vielä järki ole mennyt..
Leave a comment:
-
Tulipa tänään purettua puolat tuosta -91 m50b25 non-vanoksesta ja siellähän ne viisi haljennutta zündspuule majaili ja yksi merkitön.. Onko noihin halkeemiin mitään väliaikaista ratkaisua olemassa, ja minkälaisella töhnällä ne tointais käsitellä? Kestääkö normaali lakka niitä lämmönvaihteluja mitä siellä onPaukuttelee putkessa, nykii, kulutusmittari seilaa ja välillä vedot katoaa. Suurin osa tästä kuitenkin tapahtuu kylmällä/kosteella joten ei nyt vielä järki ole mennyt..
Leave a comment:
-
Originally posted by Tonton View Posttuskin on kellään hyllyssä mutta se osa (nr9)maksoi täällä merkkiliikkeestä 3€ ja sisälsi tuon tiivisteen nr10
se pysyy siellä ilman sitä klipsua katsoo vain että menee kunnolla pohjaan että ei sen takia kannata kiirehtiä
Leave a comment:
Leave a comment: