Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stooli
    replied
    E36 325i-92

    Voiko joku anturivika, esim. asentotunnistin vaikuttaa tyhjäkäyntiin?

    Moottori just kasattu uusilla tiivisteillä. uudet venat ja männänrenkaat sekä laakerit. eli perusremppa.

    Tyhjäkäynti tuntuu olevan vähän hukassa. välillä jaksaa jäädä käyntiin ja silloinkin usein rupee " hummaamaan".

    Lohkon pinnasta otettiin 0.8mm pois sekä kannesta 0,1mm

    tyhjäkäyntimoottori vaihdettu eli missä vika?
    Last edited by Stooli; 05-04-2011, 15:36. Reason: moottorin malli

    Leave a comment:


  • biimerrrrville
    replied
    Originally posted by antteri View Post
    Ei lähde letkua M50 koneen öljytikusta. Jos sulla on M50 imusarja eikä separaattoria niin kait se kannattaa vaan tukkia tuo putki.

    Tässä vielä kuva M50 öljytikusta (320i):
    http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...vel_indicator/
    Kiitoksia kovasti vastauksista juu m50 imusarja kii on ja huohotus muuten toteutettu kuten m50
    Last edited by biimerrrrville; 30-07-2012, 06:08.

    Leave a comment:


  • antteri
    replied
    Originally posted by biimerrrrville View Post
    Pitäs niin paljo taas ruveta muokkaamaan jos sen laittasin, ja pitäs hommata

    se jostain ja niin edespäin, eli tommosta ratkasua en nyt tähän hae. Jos nyt

    vaan joku tietäs lähteekö m50 koneesta sitä letkua sieltä öljytikusta vai ei ja

    jos lähtee niin mihin se menee ? :think
    Ei lähde letkua M50 koneen öljytikusta. Jos sulla on M50 imusarja eikä separaattoria niin kait se kannattaa vaan tukkia tuo putki.

    Tässä vielä kuva M50 öljytikusta (320i):

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by antteri View Post
    Millanen huohotus siinä sitten on, jos M52 kone eikä separaattoria lainkaan? Onko M52 vai M50 imusarja?
    Jos ei ole separaattoria, tai edes paikkaa sille niin eiköhän sulla ole m50 imusarja.

    Leave a comment:


  • antteri
    replied
    Millanen huohotus siinä sitten on, jos M52 kone eikä separaattoria lainkaan? Onko M52 vai M50 imusarja?

    Leave a comment:


  • biimerrrrville
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Onko käynyt mielessä että laittaisit sinne sen separaattorin?
    Pitäs niin paljo taas ruveta muokkaamaan jos sen laittasin, ja pitäs hommata

    se jostain ja niin edespäin, eli tommosta ratkasua en nyt tähän hae. Jos nyt

    vaan joku tietäs lähteekö m50 koneesta sitä letkua sieltä öljytikusta vai ei ja

    jos lähtee niin mihin se menee ? :think
    Last edited by biimerrrrville; 03-04-2011, 18:40.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by biimerrrrville View Post
    Osaako kukaan kertoa mitä pitäisi tehdä ÖLJYTIKUN vierestä lähtevälle

    putkelle ? siis siitä samasta torvesta mihin öljytikku tungetaan

    Autoon on siis m50 koneen tilalle isketty m52 entisen omistajan toimesta,

    mutta separaattori on jäänyt laittamatta ja se putki vaan siellä avonaisena

    riehuu. Eli pitäisikö putki tukkia vai vetää jonnekkin :think

    Mietin tässä vaan että onko tuo sitten voinu olla olevinaan imuvuoto ja sen

    takia en ole päästöistä tuota läpi saanut. Autosta puuttuu myös alaväännöt

    ja auto alkaa vetää siel 3000 paikkeilla. Autoon vaihdettu öljyt+suodatin,

    putsari, lambda, muut imuvuodot paikkailtu ja putki käyty läpi sekä

    ilmamassa mittarin puhdistin, eikä mee päästöistä. ekat 2 arvoo siis ylittivät

    rajan reilusti. Tulpat kuulema vaihdettu muutama kilsa sitten mut pitää nekin

    viel kattoo sit
    Onko käynyt mielessä että laittaisit sinne sen separaattorin?

    Leave a comment:


  • biimerrrrville
    replied
    Osaako kukaan kertoa mitä pitäisi tehdä ÖLJYTIKUN vierestä lähtevälle

    putkelle ? siis siitä samasta torvesta mihin öljytikku tungetaan

    Autoon on siis m50 koneen tilalle isketty m52 entisen omistajan toimesta,

    mutta separaattori on jäänyt laittamatta ja se putki vaan siellä avonaisena

    riehuu. Eli pitäisikö putki tukkia vai vetää jonnekkin :think

    Mietin tässä vaan että onko tuo sitten voinu olla olevinaan imuvuoto ja sen

    takia en ole päästöistä tuota läpi saanut. Autosta puuttuu myös alaväännöt

    ja auto alkaa vetää siel 3000 paikkeilla. Autoon vaihdettu öljyt+suodatin,

    putsari, lambda, muut imuvuodot paikkailtu ja putki käyty läpi sekä

    ilmamassa mittarin puhdistin, eikä mee päästöistä. ekat 2 arvoo siis ylittivät

    rajan reilusti. Tulpat kuulema vaihdettu muutama kilsa sitten mut pitää nekin

    viel kattoo sit

    Leave a comment:


  • Torppa
    replied
    Originally posted by antteri View Post
    Onko lambdoilla ajettu paljon? Tuo kulutusmittarin nypyttäminen voisi viitata lambdavikaan. Itsellänikin teki tuota aiemmin, mutta tuo sentään hävisi lambdojen vaihdon jälkeen. Muutenkin, jos kylmänä pelaa ja lämpimänä ei niin voisi olla lambdat.

    EDIT: Just huomasinkin, että lambda(t) oli jo vaihdettu.
    Tänään napsin kaikkia antureita irti auton ollessa tyhjäkäynnillä, mitä saatoin käsikopelolla konepellin alta löytää. IMM, EHKÄ vaikuttaa hieman käynnin tasaisuuteen. Ja joo, tuo on tosiaan toinen lambda minkä autoon vaihdan, edellinen nokeentui ja antoi vikakoodia. Voisikohan sittenkin olla puolavikaa :o Hieman alkaa jo kyllästyttää kun en vikaa keksi millään. Vai onko jo ominaisuus 235tkm ajetussa saksantuontipelissä.
    Ajelin myöskin IMM piuha irti, ja se perkeleen kulutusmittari nypyttää +- 1L

    Imusarja sihisee hieman enemmän kuin mitä joskus sain verrattua yhden tuttavani entisen auton imusarjan ääniin. Mutta mitään vuotoja en ole löytänyt jarrucleanerilla tai letkuja tutkimalla.

    Vaikuttaako venttiilikopantiiviste näissä paljonkin käyntiin (pientä hikoilua)? Käynti ei muutu korkkia avaamalla ainakaan. Uudemmissa pemareissa hyvä että edes käynnissä pysyy kun irroittaa öljykorkin.

    Entäs missäs sijaitsee bensapaineensäädin? Onko se sähköinen? Mekaaninen?

    Ja tosiaan lambda (1) on kuin pakasta vedetty vielä, ettei sen saralta pitäisi olla mitään. Putkikaan ei alkupäästä vuoda pihaustakaan.
    Last edited by Torppa; 28-03-2011, 20:56. Reason: typo

    Leave a comment:


  • antteri
    replied
    Originally posted by Torppa View Post
    Kyllä mä ihka uuden maffin ostan jos se siitä on kiinni, kun pääsis vaan kokeilee varmasti toimivalla ennen ostoa. kun tuolta varaosaliikkeestä saan kuitenkin tuotteesta riippuen max 40 pinnaa pois hinnasta.

    mutta se tyhjäkäynti lämpimänä täryttää, niin se tuskin on maffista kiinni? :o
    Sekä kovin häiritsee tuo viisarin nypyttäminen, joka ilmenee tasaisesti kiihdyttäessä.
    Onko lambdoilla ajettu paljon? Tuo kulutusmittarin nypyttäminen voisi viitata lambdavikaan. Itsellänikin teki tuota aiemmin, mutta tuo sentään hävisi lambdojen vaihdon jälkeen. Muutenkin, jos kylmänä pelaa ja lämpimänä ei niin voisi olla lambdat.

    EDIT: Just huomasinkin, että lambda(t) oli jo vaihdettu.
    Last edited by antteri; 28-03-2011, 12:51.

    Leave a comment:


  • Torppa
    replied
    Kyllä mä ihka uuden maffin ostan jos se siitä on kiinni, kun pääsis vaan kokeilee varmasti toimivalla ennen ostoa. kun tuolta varaosaliikkeestä saan kuitenkin tuotteesta riippuen max 40 pinnaa pois hinnasta.

    mutta se tyhjäkäynti lämpimänä täryttää, niin se tuskin on maffista kiinni? :o
    Sekä kovin häiritsee tuo viisarin nypyttäminen, joka ilmenee tasaisesti kiihdyttäessä.
    Last edited by Torppa; 24-03-2011, 18:35.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by Torppa View Post
    Mullakin samaa ongelmaa m50B25, että tärisee tyhjäkäynnillä lämpimänä, kylmänä käynti on tasainen. Kulutus on ollut hieman reiluhkoa

    Vaihdettua:

    Öljyt + muut huollot
    Polttoainesuodatin
    Imuhaitariputki
    Sytytystulpat, pariin kertaan
    Bosch-original lambda
    Katalysaattori (kunnolla vedätettäessä haisee vanhalle kananmunalle)

    Testattua:

    Ei vikakoodeja + Seurattu livedataa antureiden toiminnoista sekä lukemista
    Ei havaittu imuvuotoja
    Tyhjäkäyntimoottori joskus oikutellu, ei kuitenkaan kovin usein
    Puolat näyttää hyvältä, niille tuleva syöttöjännite mitattu myöskin toisia kokeiltu
    Nokan ja kampiakselin anturit tarkastettu + putsattu
    IMM putsattu ja tarkastettu
    ---------------------------------------------------------------------------
    Auto lähtee laakista käyntiin aina, säällä kuin säällä, ilman sahaamista

    Tulpat olivat nokiset kun vaihdoin ne, huomattuani tarkastuksen yhteydessä. Eli käy rikkaalla, josta syystä epäilen katalysaattorin haiskahtavan kovempaa vedätettäessä

    Tänään sitten vetelin IMM piuhan irti kun auto oli tyhjäkäynnillä. Käyntiin tuli pieni ryntäys hetkellisesti, kunnes tasoittui. Kävin vetämässä pientä lenkkiä piuha irti. Ja hetkellisen kulutuksen ajotietokone kertoi:

    5-Vaihteella kaasu pohjassa noin 60km/h lähtien 23L/100kmh

    Samaan tulokseen pääsen piuha kiinni, vedot tuntuvat ihan samalta oli piuha kiinni tai ei. Sitä en huomannut katsoa nypyttääkö kulutusmittarin viisari ilman piuhaa, sillä piuha kiinni ollessaan se tekee sitä.

    HUOM. Autossa on LASTU, mutta tilanne oli aivan täysin sama ennen sitä orkkis chipillä.

    Anteeksi ehkä hieman sekava viesti.
    Haen ratkaisua tähän vaivaan. Jotta ensinnäkään en tuhoaisi uudehkoa katalysaattoriani (magnaflow vapaastivirtaava + keskiputki ~500e)
    Ja säästäisin vaivaa ja ennenkaikkea rahaa.

    IMM olisi hyvä kokeilla joltain toiselta, mutta tutuillani ei kellään ole vastaavanlaista autoa. Enkä raaskisi mennä ostamaan apauttia rallaa 200-300e IMM tuosta noin vain.

    Mutta voisiko kulutus, tyhjäkäynnin tärinä, Kulutusviisarin nypytys johtua pelkästään IMM huonosta toimimattomuudesta??
    Yks vaihtoehto on että ajelet vaikka viikon verran IMM piuha irti ja seuraat kulutusta sekä muutoin tuota käyttäytymistä ilman Maffia.. Itsellä kyllä huomasi heti matka-ajossa ajotietokoneeltakin että kulutus laski tuntuvasti sekä matalille tuli lisää "vääntöä" hengettömyyden tilalle. Nyt on uusi (käytetty) maffi paikallaan ja oikeastaan vaikea vielä sanoa että toimiiko tuokaan sen paremmin kun edellinen.. Kulutusmittari ei nypytä enää tasakaasulla ajaessa mutta välillä tuntuu vieläkin hengettömältä kun kone lämpiää.

    Toisaalta, auto tuli katsastettua teholastulla sekä MAF piuha irti ongelmitta joten jos ei ala korjaantua nuo nykimis/hengettömyys viat niin taidanpa ajella tyytyväisenä vaan maffin piuha irti..

    Leave a comment:


  • Torppa
    replied
    Mullakin samaa ongelmaa m50B25, että tärisee tyhjäkäynnillä lämpimänä, kylmänä käynti on tasainen. Kulutus on ollut hieman reiluhkoa

    Vaihdettua:

    Öljyt + muut huollot
    Polttoainesuodatin
    Imuhaitariputki
    Sytytystulpat, pariin kertaan
    Bosch-original lambda
    Katalysaattori (kunnolla vedätettäessä haisee vanhalle kananmunalle)

    Testattua:

    Ei vikakoodeja + Seurattu livedataa antureiden toiminnoista sekä lukemista
    Ei havaittu imuvuotoja
    Tyhjäkäyntimoottori joskus oikutellu, ei kuitenkaan kovin usein
    Puolat näyttää hyvältä, niille tuleva syöttöjännite mitattu myöskin toisia kokeiltu
    Nokan ja kampiakselin anturit tarkastettu + putsattu
    IMM putsattu ja tarkastettu
    ---------------------------------------------------------------------------
    Auto lähtee laakista käyntiin aina, säällä kuin säällä, ilman sahaamista

    Tulpat olivat nokiset kun vaihdoin ne, huomattuani tarkastuksen yhteydessä. Eli käy rikkaalla, josta syystä epäilen katalysaattorin haiskahtavan kovempaa vedätettäessä

    Tänään sitten vetelin IMM piuhan irti kun auto oli tyhjäkäynnillä. Käyntiin tuli pieni ryntäys hetkellisesti, kunnes tasoittui. Kävin vetämässä pientä lenkkiä piuha irti. Ja hetkellisen kulutuksen ajotietokone kertoi:

    5-Vaihteella kaasu pohjassa noin 60km/h lähtien 23L/100kmh

    Samaan tulokseen pääsen piuha kiinni, vedot tuntuvat ihan samalta oli piuha kiinni tai ei. Sitä en huomannut katsoa nypyttääkö kulutusmittarin viisari ilman piuhaa, sillä piuha kiinni ollessaan se tekee sitä.

    HUOM. Autossa on LASTU, mutta tilanne oli aivan täysin sama ennen sitä orkkis chipillä.

    Anteeksi ehkä hieman sekava viesti.
    Haen ratkaisua tähän vaivaan. Jotta ensinnäkään en tuhoaisi uudehkoa katalysaattoriani (magnaflow vapaastivirtaava + keskiputki ~500e)
    Ja säästäisin vaivaa ja ennenkaikkea rahaa.

    IMM olisi hyvä kokeilla joltain toiselta, mutta tutuillani ei kellään ole vastaavanlaista autoa. Enkä raaskisi mennä ostamaan apauttia rallaa 200-300e IMM tuosta noin vain.

    Mutta voisiko kulutus, tyhjäkäynnin tärinä, Kulutusviisarin nypytys johtua pelkästään IMM huonosta toimimattomuudesta??

    Leave a comment:


  • antteri
    replied
    Ongelma on E36 328:ssa. Eli tyhjäkäynnillä tärisee ja tuntuisi saavan liikaa soppaa (nokiset tulpat). Imuvuotoja ei pitäisi olla ja, jos niitä olisi niin eikö silloin kävisi mielummin laihalla? Puolat näytti ehjiltä. Jos sytytyspuoli on OK niin ilmeisesti bensapuolella häikkää.. lambdat pitäisi olla OK kun vaihdettu n. 10tkm sitten. Voisiko vika olla MAFissa / bensanpaineissa? Miten paljon sotkee käyntiä, jos pakosarjan tiiviste vuotaisi hiemankin? En ole kyllä havainnut vuotoa, mutta eihän sitä tiedä..

    Ehdin tehdä tästä jo oman threadinkin. Täällä lisätietoa:


    Auttakee!

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Eli se maf on ollut rikki, jo ennen kuin katkaisit kuumalangan. Uutta tilalle, uuden pitää olla samalla numerolla kuin entinen.
    On se ilmeisesti rikki ollut mutta sitä en oikein ymmärrä että miksi se ei ole missään vaiheessa antanut vikakoodeja (paitsi tietysti sitten kun katkesi tuo lanka).. Nooh, jospa koittais kepillä jäätä ja ostais sitten käytetyn samanlaisen tilalle.. Jätänpä kohta koko mittarin välistä kun tuntuu autokin pelaavan paremmin kun koskaan aikasemmin

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎