Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Se on jo 80 luvulla ollut mukautuva, esim. E32 ja E34 jotka ottivat huomioon mm. kylmäkäynnistysten määrän, kierrosluvun/polttoaineen kulutuksen(ajotavan), kilometrit ja ajan. Nykyisissä on varmaan noi samat otettu huomioon ja lisäks longlife vehkeissä täytyy olla öljypohjassa anturi mikä haistelee öljyn kuntoa.
    Uudemmissa ottaa vain polttoaineen kulumisen huomioon.

    Leave a comment:


  • Peltsii
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Eikö ainakin näissä 200luvun bemareissa ole tuo huoltonäyttö jotenkin ajotapaan mukautuva? Huomannu vaan, että jos ajaa matka-ajoa paljon niin huoltoväli pitenee. Kaupunkiajolla tuo lyhenee ihan selvästi. Olen nyt 20tkm ajanut noilla nykysillä öljyillä ja huoltovälinäyttö kertoo, että 5tkm suunnilleen vielä olisi huoltoon matkaa.

    Ennen kun ajoin päivittäin matka-ajoa niin huoltoväli taisi olla jotain 35tkm luokkaa.

    Se on jo 80 luvulla ollut mukautuva, esim. E32 ja E34 jotka ottivat huomioon mm. kylmäkäynnistysten määrän, kierrosluvun/polttoaineen kulutuksen(ajotavan), kilometrit ja ajan. Nykyisissä on varmaan noi samat otettu huomioon ja lisäks longlife vehkeissä täytyy olla öljypohjassa anturi mikä haistelee öljyn kuntoa.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Eikö ainakin näissä 200luvun bemareissa ole tuo huoltonäyttö jotenkin ajotapaan mukautuva? Huomannu vaan, että jos ajaa matka-ajoa paljon niin huoltoväli pitenee. Kaupunkiajolla tuo lyhenee ihan selvästi. Olen nyt 20tkm ajanut noilla nykysillä öljyillä ja huoltovälinäyttö kertoo, että 5tkm suunnilleen vielä olisi huoltoon matkaa.

    Ennen kun ajoin päivittäin matka-ajoa niin huoltoväli taisi olla jotain 35tkm luokkaa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Nykykoneista ei yksikään kestä miljoonaa kilsaa ilman remontteja, väitän mä. Varsinkaan bensakoneista yhditettynä long life huoltoihin.
    Ensin väität jotain ja jo seuraavassa lauseessa sen tyrmäät?

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Oli elinkaari mikä tahansa, kestää nykykoneet kulumisen puolesta reippaasti yli puoli miljoonaa ihan tehtaankin suosittelemilla vaihtoväleillä ja japsikoneet jopa lähelle miljoonan.
    No nyt olis taas mahtavaa tietää lähde tällekin väitteelle. Nykykoneista ei yksikään kestä miljoonaa kilsaa ilman remontteja, väitän mä. Varsinkaan bensakoneista yhditettynä long life huoltoihin. Tietty jos ainoa kriteeri on se, että se käy, niin sitten EHKÄ joku tuohon lukuun selviää. Tää alkaa olla jo semmosta tojotamyyjän settiä, että huh huh. Yht äkkiä auton koneista on tullut ikiliikkujia. Jännä homma että korjaamoilla riittää syystä tai toisesta alle 200tkm ajettuja losahtaneita pannuja rempattavaksi... VW:n 1.4 ja 1.6 bensakoneet on aivan omaa luokkaansa tuossa.

    Leave a comment:


  • jms-btcf
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Oli elinkaari mikä tahansa, kestää nykykoneet kulumisen puolesta reippaasti yli puoli miljoonaa ihan tehtaankin suosittelemilla vaihtoväleillä ja japsikoneet jopa lähelle miljoonan.
    Jep. Noin 550tkm on jaksanut mun e39 530d valmistajan öljynvaihtosuosituksilla eikä näytä ainakaan vielä tuntuvan missään. Arvo tolla autolla alkaa lähenemään nollaa (kilsojen puolesta) mutta moottori ja kaikki muukin toimii loistavasti. Eli sama tahti jatkuu, kun vihreet palkit on loppu niin sitten vaihtuu taas uudet (BMW-LL hyväksytyt) öljyt.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Oli elinkaari mikä tahansa, kestää nykykoneet kulumisen puolesta reippaasti yli puoli miljoonaa ihan tehtaankin suosittelemilla vaihtoväleillä ja japsikoneet jopa lähelle miljoonan.
    Aika naivia ajatellakkaan huoltavansa omaa autoansa 10tkm.n vaihtoväleillä jotta joku neekeri Afrikassa sillä koneella sitten vielä yli 15-vuotiaana pääsee sen yhden satatuhatta lisää.
    Mielummin lahjoittaa öljynvaihtoihin käytetyn rahan suoraan vaikka "pelipaikalle" kaivojen tekoon jos ylitiheiden vaihtovälien logiikka on säästellä autoa sen tuleville omistajalle vuosien päähän siitä kun sen on itse jo myynyt ja unohtanut?
    Se vain on taivahan tosi että nykyöljyillä, nykyiset moottorit eivät pidemmilläkään vaihtoväleillä kuin nykyiset tehdas-suositukset tule loppumaan siihen että kone olisi kulunut loppuun.
    Last edited by Hemi; 21-12-2010, 23:51.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by ana80 View Post
    Kuten kulutuselektroniikassakin, autoissa on jokin teoreettinen käyttöikä johon lasketaan koko elinkaaren ympäristökuormitus.

    Tähän kuuluu: 1. tuotteen valmistuksesta aiheutuvat kuormitukset ympäristölle(energia, kierrätysmateriaalien käyttö yms.), 2. käytöstä aiheutuvat kuormitukset(energian kulutus, huoltojen aiheuttama kuormitus...) sekä 3. elinkaaren päätyttyä kierrätettävyys.

    Kuten monissa muissa tuotteissakin olemme huomanneet, huiman teknisen kehityksen tuoma varjo puoli on että tuotteiden suunnittelussa käyttökelpoinen elinkaari lasketaan aina vain lyhyemmäksi. Autonvalmistajien lähtökohta todennäköisesti on tämän päivän autoille, että 10 vuoden päästä ne ovat paalissa. Jotta koko elinkaaren ympäristökuorma saataisiin tällä suuntauksella pysymään edes säädettyjen normien sisällä joudutaan jostain kolmesta edellä mainitusta nipistelemään ja ainoa järkevä vaihtoehto on numero 2. Valitettava tosiasia on se että niin kauan kuin +10v autot kuljettaa suomalaisia, joudumme luotettavuuden nimissä huoltamaankin niitä. Se missä on neuroottisuuden ja järkevyyden raja öljyn vaihdossa on yhtä monta vastausta kuin kuskejakin, joten jokainen tekee sen minkä parhaaksi näkee.


    Jos 20 vuoden päästä nykyisen kaltaiset moottorit ovat vielä käytössä, auton laskelmallinen elinikä on enää 5 vuotta niin tuskinpa enää kukaan tietää mikä on huoltokirja...
    Lyhyt ~10 vuoden suunniteltu käyttöikä ei ole mikään uusi tai erikoinen asia. Perseaukiset suomalaiset (harrastajat) vaan elvyttää vanhoja pommejaan , ja kutsuu korin mätäkorjauksia ja koneen avauksia huoltamiseksi. Ja sanoo että pikkujuttuja .
    Muutama vuosi takaperin luin että joku japanialainen valmistaja laski 8:ksi vuodeksi kinnerin eliniän.

    Leave a comment:


  • ana80
    replied
    Kuten kulutuselektroniikassakin, autoissa on jokin teoreettinen käyttöikä johon lasketaan koko elinkaaren ympäristökuormitus.

    Tähän kuuluu: 1. tuotteen valmistuksesta aiheutuvat kuormitukset ympäristölle(energia, kierrätysmateriaalien käyttö yms.), 2. käytöstä aiheutuvat kuormitukset(energian kulutus, huoltojen aiheuttama kuormitus...) sekä 3. elinkaaren päätyttyä kierrätettävyys.

    Kuten monissa muissa tuotteissakin olemme huomanneet, huiman teknisen kehityksen tuoma varjo puoli on että tuotteiden suunnittelussa käyttökelpoinen elinkaari lasketaan aina vain lyhyemmäksi. Autonvalmistajien lähtökohta todennäköisesti on tämän päivän autoille, että 10 vuoden päästä ne ovat paalissa. Jotta koko elinkaaren ympäristökuorma saataisiin tällä suuntauksella pysymään edes säädettyjen normien sisällä joudutaan jostain kolmesta edellä mainitusta nipistelemään ja ainoa järkevä vaihtoehto on numero 2. Valitettava tosiasia on se että niin kauan kuin +10v autot kuljettaa suomalaisia, joudumme luotettavuuden nimissä huoltamaankin niitä. Se missä on neuroottisuuden ja järkevyyden raja öljyn vaihdossa on yhtä monta vastausta kuin kuskejakin, joten jokainen tekee sen minkä parhaaksi näkee.


    Jos 20 vuoden päästä nykyisen kaltaiset moottorit ovat vielä käytössä, auton laskelmallinen elinikä on enää 5 vuotta niin tuskinpa enää kukaan tietää mikä on huoltokirja...

    Leave a comment:


  • creative 22
    replied
    En missään nimessä nyt ole minkään "ylipitkän" öljynvaihtovälin kannalla, olen
    bemareihin vaihtanut 13-15tkm välein ja käyttänyt aina laadukkaita öljyjä.
    Ajan pääasiassa pitkää matkaa koko ajan ja tuon kyllä huomaa huoltovaloista,
    jopa tuon 13-15tkm:n jälkeen on palanut vielä 3 vihreää joten kyllä siinä on
    "usko loppunut" ja öljyt on tullut vaihdettua..Olisikin mielenkiintoista tietää tarkemmin, miten tuo järjestelmä toimii ja mitä kaikkea se ottaa huomioon määrittäessään matkaa seuraavaan huoltoon.

    Leave a comment:


  • Shappire
    replied
    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Kyllähän noissa vielä kehitettävää on aika paljonkin ja etenkin tilastollista - puolueetonta - dataa dielektrisyyden ja öljyn kunnon välisestä riippuvuudesta on tosi niukasti tarjolla. Teoriassa dielektrisyyden muutos korreloi hyvin myös öljyn kokonaishappoluvun kanssa joka indikoi aika hyvin öljyn vanhenemista.

    Uskoisin että antureita tullaan lähitulevaisuudessa näkemään kunhan saadaan enemmän empiiristä dataa dielektriivisyys vs. öljyn todellinen kunto. Toki aluksi raskaankaluston tyyliin, jossa anturidata yhdistetään käyttötunteihin korjattuna lämpötilakertoimella (penaltia liian kylmistä ja kuumista öljyistä), moottorin pyörimisnopeuskertoimella (penaltia kovista ja liian matalista kierroksista) ja kuormituskertoimella.
    Joo kehitettävää on paljon, enkä oikein jaksa uskoa että ratkaisun avain on dielektrisyyden mittauksessa ja sen erilaisissa muunnelmissa. TAN ja TBN ei sinänsä vielä kovin paljoa kerro öljyn kemiallisesta kunnosta, koska ne voivat muuttua suuntaan jos toiseen öljyn vanhetessa.

    Käyttäjän kannattaa pitää järki kädessä ja vaihtaa öljyjä mielummin liian usein kuin liian harvoin. Tosin 10 000 km välein öljyn vaihto voi joissain tapauksissa tuntua aika lyhyeltä jos mittariin tulee vuodessa 60 000 km. Jos taas vuodessa tulee 10 000 km, niin silloin ne kyllä kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Onpahan sitten todennäköisesti kuivemmat öljyt koneessa.

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Vanos o-renkaiden ikään ei vaikuta öljyn tuoreus tahi laatu, vaan kyseessä on materiali joka heikkenee "liian nopeasti".

    Leave a comment:


  • creative 22
    replied
    Tarkoitin lähinnä omalla kommentillani kysyä että onko jollain
    kokemusta, kuluuko Bmw:n moottori loppuun ennenaikojaan jos
    noudattaa tehtaan vaihtosuosituksia?Lisäksi näitä venttiilinnostin
    häiriöitä on ollut jopa alle 100tkm ajetuissa autoissa joten ei taida
    ihan mennä öljynvaihtojen piikkiin tuokaan asia.Vanoksen tiivisteiden
    kovettumiseenkaan ei varmaan auta vaikka vaihtaisi öljyt 1000km välein..

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by Shappire View Post
    Noista öljyn kuntoa mittaavista antureista voi vaan sanoa että aika leluja ne vielä toistaiseksi ovat, eivätkä ne pysty kertomaan öljyn kunnosta mitään. Antureita kauppaavat myyjätkään eivät oikein tunne koko asiaa. Yleisin käytössä oleva anturi mittaa väliaineen dielektrisyyttä mikä on johtokyvyn käänteissuure. Tätä samaa ilmiötä on käytetty jo 60-luvulla kapasitiivsissa öljyn pinnankorkeusantureissa. Asiat johon anturi reagoi ovat mm. kosteus ja ferrometalliset hiukkaset. Nämä ovat siis öljyn epäpuhtauksia eivätkä siis kerro öljyn kemiallista kuntoa. Jos tällainen likainen öljy puhdistetaan ja kuivataan se voi hyvin olla taas käyttökelpoista. Näissä autosovelluksissa nämä anturit ovat vaan (onneksi) varalla ja jos ne ei hälyytä, niin kilometrimäärä sitten alkaa ehdottelemaan pikaisesti öljynvaihtoa.
    Kyllähän noissa vielä kehitettävää on aika paljonkin ja etenkin tilastollista - puolueetonta - dataa dielektrisyyden ja öljyn kunnon välisestä riippuvuudesta on tosi niukasti tarjolla. Teoriassa dielektrisyyden muutos korreloi hyvin myös öljyn kokonaishappoluvun kanssa joka indikoi aika hyvin öljyn vanhenemista.

    Uskoisin että antureita tullaan lähitulevaisuudessa näkemään kunhan saadaan enemmän empiiristä dataa dielektriivisyys vs. öljyn todellinen kunto. Toki aluksi raskaankaluston tyyliin, jossa anturidata yhdistetään käyttötunteihin korjattuna lämpötilakertoimella (penaltia liian kylmistä ja kuumista öljyistä), moottorin pyörimisnopeuskertoimella (penaltia kovista ja liian matalista kierroksista) ja kuormituskertoimella.

    Leave a comment:


  • Shappire
    replied
    Originally posted by uijui View Post
    Harvinaisen tervejärkinen kommentti. Joskus 2000-luvun alussa selluteollisuudessa törmännyt tuohon öljyjen analysointiin, ja silloin jo oli homma todella pitkällä (näin omasta, ei ammattilaisen mielestä, voi olla että se on ollut pitkällä jo 90-luvulla, joku rasvainsinööri korjatkoon ).
    Joo näinhän se teollisuudessa menee eli fiksuimmat tehtaat analysoivat öljynsä säännöllisesti tavalla tai toisella. Pääasia on kuitenkin systemaattisuus ja tarkoituksenmukaisuus ja se on joka kohteelle tietysti omansa.

    Noista öljyn kuntoa mittaavista antureista voi vaan sanoa että aika leluja ne vielä toistaiseksi ovat, eivätkä ne pysty kertomaan öljyn kunnosta mitään. Antureita kauppaavat myyjätkään eivät oikein tunne koko asiaa. Yleisin käytössä oleva anturi mittaa väliaineen dielektrisyyttä mikä on johtokyvyn käänteissuure. Tätä samaa ilmiötä on käytetty jo 60-luvulla kapasitiivsissa öljyn pinnankorkeusantureissa. Asiat johon anturi reagoi ovat mm. kosteus ja ferrometalliset hiukkaset. Nämä ovat siis öljyn epäpuhtauksia eivätkä siis kerro öljyn kemiallista kuntoa. Jos tällainen likainen öljy puhdistetaan ja kuivataan se voi hyvin olla taas käyttökelpoista. Näissä autosovelluksissa nämä anturit ovat vaan (onneksi) varalla ja jos ne ei hälyytä, niin kilometrimäärä sitten alkaa ehdottelemaan pikaisesti öljynvaihtoa.

    Pajavasaran kanssa olen samaa mieltä että suunnittelun lähtökohdat ovat tuoreen kulkineen toimivuudessa eikä 15 v. ikäisen.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎