Originally posted by Peltsii
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Originally posted by Antsah View PostEikö ainakin näissä 200luvun bemareissa ole tuo huoltonäyttö jotenkin ajotapaan mukautuva? Huomannu vaan, että jos ajaa matka-ajoa paljon niin huoltoväli pitenee. Kaupunkiajolla tuo lyhenee ihan selvästi. Olen nyt 20tkm ajanut noilla nykysillä öljyillä ja huoltovälinäyttö kertoo, että 5tkm suunnilleen vielä olisi huoltoon matkaa.
Ennen kun ajoin päivittäin matka-ajoa niin huoltoväli taisi olla jotain 35tkm luokkaa.
Se on jo 80 luvulla ollut mukautuva, esim. E32 ja E34 jotka ottivat huomioon mm. kylmäkäynnistysten määrän, kierrosluvun/polttoaineen kulutuksen(ajotavan), kilometrit ja ajan. Nykyisissä on varmaan noi samat otettu huomioon ja lisäks longlife vehkeissä täytyy olla öljypohjassa anturi mikä haistelee öljyn kuntoa.
Leave a comment:
-
-
Eikö ainakin näissä 200luvun bemareissa ole tuo huoltonäyttö jotenkin ajotapaan mukautuva? Huomannu vaan, että jos ajaa matka-ajoa paljon niin huoltoväli pitenee. Kaupunkiajolla tuo lyhenee ihan selvästi. Olen nyt 20tkm ajanut noilla nykysillä öljyillä ja huoltovälinäyttö kertoo, että 5tkm suunnilleen vielä olisi huoltoon matkaa.
Ennen kun ajoin päivittäin matka-ajoa niin huoltoväli taisi olla jotain 35tkm luokkaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juppe View PostNykykoneista ei yksikään kestä miljoonaa kilsaa ilman remontteja, väitän mä. Varsinkaan bensakoneista yhditettynä long life huoltoihin.
Leave a comment:
-
-
Oli elinkaari mikä tahansa, kestää nykykoneet kulumisen puolesta reippaasti yli puoli miljoonaa ihan tehtaankin suosittelemilla vaihtoväleillä ja japsikoneet jopa lähelle miljoonan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostOli elinkaari mikä tahansa, kestää nykykoneet kulumisen puolesta reippaasti yli puoli miljoonaa ihan tehtaankin suosittelemilla vaihtoväleillä ja japsikoneet jopa lähelle miljoonan.
Leave a comment:
-
-
Oli elinkaari mikä tahansa, kestää nykykoneet kulumisen puolesta reippaasti yli puoli miljoonaa ihan tehtaankin suosittelemilla vaihtoväleillä ja japsikoneet jopa lähelle miljoonan.
Aika naivia ajatellakkaan huoltavansa omaa autoansa 10tkm.n vaihtoväleillä jotta joku neekeri Afrikassa sillä koneella sitten vielä yli 15-vuotiaana pääsee sen yhden satatuhatta lisää.
Mielummin lahjoittaa öljynvaihtoihin käytetyn rahan suoraan vaikka "pelipaikalle" kaivojen tekoon jos ylitiheiden vaihtovälien logiikka on säästellä autoa sen tuleville omistajalle vuosien päähän siitä kun sen on itse jo myynyt ja unohtanut?
Se vain on taivahan tosi että nykyöljyillä, nykyiset moottorit eivät pidemmilläkään vaihtoväleillä kuin nykyiset tehdas-suositukset tule loppumaan siihen että kone olisi kulunut loppuun.Last edited by Hemi; 21-12-2010, 23:51.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ana80 View PostKuten kulutuselektroniikassakin, autoissa on jokin teoreettinen käyttöikä johon lasketaan koko elinkaaren ympäristökuormitus.
Tähän kuuluu: 1. tuotteen valmistuksesta aiheutuvat kuormitukset ympäristölle(energia, kierrätysmateriaalien käyttö yms.), 2. käytöstä aiheutuvat kuormitukset(energian kulutus, huoltojen aiheuttama kuormitus...) sekä 3. elinkaaren päätyttyä kierrätettävyys.
Kuten monissa muissa tuotteissakin olemme huomanneet, huiman teknisen kehityksen tuoma varjo puoli on että tuotteiden suunnittelussa käyttökelpoinen elinkaari lasketaan aina vain lyhyemmäksi. Autonvalmistajien lähtökohta todennäköisesti on tämän päivän autoille, että 10 vuoden päästä ne ovat paalissa. Jotta koko elinkaaren ympäristökuorma saataisiin tällä suuntauksella pysymään edes säädettyjen normien sisällä joudutaan jostain kolmesta edellä mainitusta nipistelemään ja ainoa järkevä vaihtoehto on numero 2. Valitettava tosiasia on se että niin kauan kuin +10v autot kuljettaa suomalaisia, joudumme luotettavuuden nimissä huoltamaankin niitä. Se missä on neuroottisuuden ja järkevyyden raja öljyn vaihdossa on yhtä monta vastausta kuin kuskejakin, joten jokainen tekee sen minkä parhaaksi näkee.
Jos 20 vuoden päästä nykyisen kaltaiset moottorit ovat vielä käytössä, auton laskelmallinen elinikä on enää 5 vuotta niin tuskinpa enää kukaan tietää mikä on huoltokirja....
Muutama vuosi takaperin luin että joku japanialainen valmistaja laski 8:ksi vuodeksi kinnerin eliniän.
Leave a comment:
-
-
Kuten kulutuselektroniikassakin, autoissa on jokin teoreettinen käyttöikä johon lasketaan koko elinkaaren ympäristökuormitus.
Tähän kuuluu: 1. tuotteen valmistuksesta aiheutuvat kuormitukset ympäristölle(energia, kierrätysmateriaalien käyttö yms.), 2. käytöstä aiheutuvat kuormitukset(energian kulutus, huoltojen aiheuttama kuormitus...) sekä 3. elinkaaren päätyttyä kierrätettävyys.
Kuten monissa muissa tuotteissakin olemme huomanneet, huiman teknisen kehityksen tuoma varjo puoli on että tuotteiden suunnittelussa käyttökelpoinen elinkaari lasketaan aina vain lyhyemmäksi. Autonvalmistajien lähtökohta todennäköisesti on tämän päivän autoille, että 10 vuoden päästä ne ovat paalissa. Jotta koko elinkaaren ympäristökuorma saataisiin tällä suuntauksella pysymään edes säädettyjen normien sisällä joudutaan jostain kolmesta edellä mainitusta nipistelemään ja ainoa järkevä vaihtoehto on numero 2. Valitettava tosiasia on se että niin kauan kuin +10v autot kuljettaa suomalaisia, joudumme luotettavuuden nimissä huoltamaankin niitä. Se missä on neuroottisuuden ja järkevyyden raja öljyn vaihdossa on yhtä monta vastausta kuin kuskejakin, joten jokainen tekee sen minkä parhaaksi näkee.
Jos 20 vuoden päästä nykyisen kaltaiset moottorit ovat vielä käytössä, auton laskelmallinen elinikä on enää 5 vuotta niin tuskinpa enää kukaan tietää mikä on huoltokirja...
Leave a comment:
-
-
En missään nimessä nyt ole minkään "ylipitkän" öljynvaihtovälin kannalla, olen
bemareihin vaihtanut 13-15tkm välein ja käyttänyt aina laadukkaita öljyjä.
Ajan pääasiassa pitkää matkaa koko ajan ja tuon kyllä huomaa huoltovaloista,
jopa tuon 13-15tkm:n jälkeen on palanut vielä 3 vihreää joten kyllä siinä on
"usko loppunut" ja öljyt on tullut vaihdettua..Olisikin mielenkiintoista tietää tarkemmin, miten tuo järjestelmä toimii ja mitä kaikkea se ottaa huomioon määrittäessään matkaa seuraavaan huoltoon.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostKyllähän noissa vielä kehitettävää on aika paljonkin ja etenkin tilastollista - puolueetonta - dataa dielektrisyyden ja öljyn kunnon välisestä riippuvuudesta on tosi niukasti tarjolla. Teoriassa dielektrisyyden muutos korreloi hyvin myös öljyn kokonaishappoluvun kanssa joka indikoi aika hyvin öljyn vanhenemista.
Uskoisin että antureita tullaan lähitulevaisuudessa näkemään kunhan saadaan enemmän empiiristä dataa dielektriivisyys vs. öljyn todellinen kunto. Toki aluksi raskaankaluston tyyliin, jossa anturidata yhdistetään käyttötunteihin korjattuna lämpötilakertoimella (penaltia liian kylmistä ja kuumista öljyistä), moottorin pyörimisnopeuskertoimella (penaltia kovista ja liian matalista kierroksista) ja kuormituskertoimella.
Käyttäjän kannattaa pitää järki kädessä ja vaihtaa öljyjä mielummin liian usein kuin liian harvoin. Tosin 10 000 km välein öljyn vaihto voi joissain tapauksissa tuntua aika lyhyeltä jos mittariin tulee vuodessa 60 000 km. Jos taas vuodessa tulee 10 000 km, niin silloin ne kyllä kannattaa vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Onpahan sitten todennäköisesti kuivemmat öljyt koneessa.
Leave a comment:
-
-
Vanos o-renkaiden ikään ei vaikuta öljyn tuoreus tahi laatu, vaan kyseessä on materiali joka heikkenee "liian nopeasti".
Leave a comment:
-
-
Tarkoitin lähinnä omalla kommentillani kysyä että onko jollain
kokemusta, kuluuko Bmw:n moottori loppuun ennenaikojaan jos
noudattaa tehtaan vaihtosuosituksia?Lisäksi näitä venttiilinnostin
häiriöitä on ollut jopa alle 100tkm ajetuissa autoissa joten ei taida
ihan mennä öljynvaihtojen piikkiin tuokaan asia.Vanoksen tiivisteiden
kovettumiseenkaan ei varmaan auta vaikka vaihtaisi öljyt 1000km välein..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Shappire View PostNoista öljyn kuntoa mittaavista antureista voi vaan sanoa että aika leluja ne vielä toistaiseksi ovat, eivätkä ne pysty kertomaan öljyn kunnosta mitään. Antureita kauppaavat myyjätkään eivät oikein tunne koko asiaa. Yleisin käytössä oleva anturi mittaa väliaineen dielektrisyyttä mikä on johtokyvyn käänteissuure. Tätä samaa ilmiötä on käytetty jo 60-luvulla kapasitiivsissa öljyn pinnankorkeusantureissa. Asiat johon anturi reagoi ovat mm. kosteus ja ferrometalliset hiukkaset. Nämä ovat siis öljyn epäpuhtauksia eivätkä siis kerro öljyn kemiallista kuntoa. Jos tällainen likainen öljy puhdistetaan ja kuivataan se voi hyvin olla taas käyttökelpoista. Näissä autosovelluksissa nämä anturit ovat vaan (onneksi) varalla ja jos ne ei hälyytä, niin kilometrimäärä sitten alkaa ehdottelemaan pikaisesti öljynvaihtoa.
Uskoisin että antureita tullaan lähitulevaisuudessa näkemään kunhan saadaan enemmän empiiristä dataa dielektriivisyys vs. öljyn todellinen kunto. Toki aluksi raskaankaluston tyyliin, jossa anturidata yhdistetään käyttötunteihin korjattuna lämpötilakertoimella (penaltia liian kylmistä ja kuumista öljyistä), moottorin pyörimisnopeuskertoimella (penaltia kovista ja liian matalista kierroksista) ja kuormituskertoimella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by uijui View PostHarvinaisen tervejärkinen kommentti. Joskus 2000-luvun alussa selluteollisuudessa törmännyt tuohon öljyjen analysointiin, ja silloin jo oli homma todella pitkällä (näin omasta, ei ammattilaisen mielestä, voi olla että se on ollut pitkällä jo 90-luvulla, joku rasvainsinööri korjatkoon).
Noista öljyn kuntoa mittaavista antureista voi vaan sanoa että aika leluja ne vielä toistaiseksi ovat, eivätkä ne pysty kertomaan öljyn kunnosta mitään. Antureita kauppaavat myyjätkään eivät oikein tunne koko asiaa. Yleisin käytössä oleva anturi mittaa väliaineen dielektrisyyttä mikä on johtokyvyn käänteissuure. Tätä samaa ilmiötä on käytetty jo 60-luvulla kapasitiivsissa öljyn pinnankorkeusantureissa. Asiat johon anturi reagoi ovat mm. kosteus ja ferrometalliset hiukkaset. Nämä ovat siis öljyn epäpuhtauksia eivätkä siis kerro öljyn kemiallista kuntoa. Jos tällainen likainen öljy puhdistetaan ja kuivataan se voi hyvin olla taas käyttökelpoista. Näissä autosovelluksissa nämä anturit ovat vaan (onneksi) varalla ja jos ne ei hälyytä, niin kilometrimäärä sitten alkaa ehdottelemaan pikaisesti öljynvaihtoa.
Pajavasaran kanssa olen samaa mieltä että suunnittelun lähtökohdat ovat tuoreen kulkineen toimivuudessa eikä 15 v. ikäisen.
Leave a comment:
-
Leave a comment: