Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    Originally posted by jannmann View Post
    Vag muuten korjasi "vian" tekemällä sihtiin ohivuoto reijän josta sihdin tukkiuduttua paskainen öljy vielä pääsee pumpulle.
    Ei nyt liity aiheeseen mutta
    kaverin Toyota Previa 2.2 dieselissä öljyvalo rupesi vilkkumaan,
    Merkkiliike, eli OK-auto Jyväskylässä meni ja porasi öljysiivilään 7 millin reiän puhdistamista varten,
    kohta autoon piti vaihtaa turbo,
    ja hetken päästä kone leipo kiinni. Eivät kyllä asiakkaalle mitään mainenneet ko. reiän teosta,
    se selvisi vasta kun konetta ruvettiin purkamaan sen leikattua kiinni.
    Öljypumppu oli täysin naarmuilla.
    Uusi turbokin on pilalla.

    OK-auto ei myönnä tehneensä mitään väärää...
    Asia päätynee oikeuteen jossain vaiheessa,
    nyt on tehdasuusi vaihtokone tilaukseessa
    EIKÄ tule OK-auton kautta...

    Kokonaiskustannukset tulevat olemaan kaikkineen jotain 7 tonnia...
    (tehdasuuskone joku 3800 euroa, jo maksettu turbo + uuden hommaaminen tilalle + työt jne.)
    Last edited by MajorDrake; 15-12-2010, 22:30.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Jamppa1983
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 739
      • Pirkanmaa

      Laittoko jotku diesseliä öljyn sekaan ennen kuin vaihtoivat öljyt ajatuksena että puhdistaisi kanavia? Eli diisseliä sisään ja lyhyt käyttö ja öljyt ulos. Vähänkiinkuin forte ,mutta aikapaljon halvempaa.
      Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

      M3 e90 & "M3" e30 turbo

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by Jamppa1983 View Post
        Laittoko jotku diesseliä öljyn sekaan ennen kuin vaihtoivat öljyt ajatuksena että puhdistaisi kanavia? Eli diisseliä sisään ja lyhyt käyttö ja öljyt ulos. Vähänkiinkuin forte ,mutta aikapaljon halvempaa.
        Joo.

        M54B22:sta pieneni mielestäni öljynkulutus tämän jälkeen. Olisko öljyrenkaat ollu jökissä tai jotain.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • uijui
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 172
          • suomi

          Originally posted by Tom1s View Post
          Ahtimiakin menee näissä uusissa turhan kovaa tahtia... vanhassa TDS:ssä tietääkseni alkuperäinen ahdin ja 350tkm ja vielä toimi.

          Se että moottori toimii pitkillä vaihtoväleillä takuu ajan on tietysti tehtaan oletus mutta kun valvetronic, ahdin, venttiilit, nokat tai huohotinventtiili alkavat kertomaan olemassa olostaan ei tietysti välttämättä tule huoltovälit mieleen.

          Huohottinputkeen/huohottimeenkin tulee mukavasti marmelaadia talvella kun ajetaan pitkään samoilla öljyillä.
          Tuossa mun PSA:n HDI:ssä (RANSKALAINEN) on alkuperäinen turbo (KKK-03), puolmiljoonaa ja 10 vuotta ajettu. Kerran uitettu koko paska polttoöljyssä, jonka jälkeen alkoi ahtamaan 1500 kierroksesta 1800 sijaan, olikohan n. satatonnia sitten. Samalla maksettiin oppirahoja, kun pikku humalassa koko turbo upposi polttoöljyyn viikoksi ja painekellon kalvo hajosi, ei kestä nyt yllättäen polttoöljyä...

          Tuolle E91 318D VNT-ahtimelle en ole samaa kokeillut....vielä Enskesänä pääsee DPF ja ahdin kylpyyn

          Comment

          • uijui
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 172
            • suomi

            Originally posted by Jamppa1983 View Post
            Laittoko jotku diesseliä öljyn sekaan ennen kuin vaihtoivat öljyt ajatuksena että puhdistaisi kanavia? Eli diisseliä sisään ja lyhyt käyttö ja öljyt ulos. Vähänkiinkuin forte ,mutta aikapaljon halvempaa.
            FORTE=Kerosiini (maaöljy), Liuotinbensiini (maaöljy), Extreme Pressure Agent

            Eli pesevää kamaa ja EP ainetta sekaan, ettei laakeripinnat vaurioidu.

            Comment

            • hattiwatti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2008
              • 255
              • Vantaa

              Originally posted by Hemi View Post
              No, oikeastihan ja ihan oikeassa maailmassa tilanne on kuitenkin se, että nykymoottori on vasta juuri alkutaipaleilla, kun esim.70-luvulla jo mm.Taunuksen jo lohkoa porailtiin ylikokoon, eli siinä n.150tkm.
              Heh, muistan hämärästi lapsuudesta kun meidän 74vm Taunukseen tehtiin kyseinen operaatio Harmi vaan en muista yhtään millä kilometrimäärällä.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by uijui View Post
                No paljonko sun lintallas on ajettu? Mulla on jokapäiväsessä ajossa kakkosautona -00 vuosmallin PSA:n (RANSKALAINEN) dieseli, jolla on ajettu yli puolmiljoonaa. Ja koneelle ei oo tehty mitään, apulaitteille kyllä. Voi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia. Valmistuskustannukset, ei sen kummempaa....ei ole hirveän vaikea tästä sitten jatkaa päättelyä.... Ja kun kulutusta pitää pienentää (jossa BMW on tosin lapsenkengissä), kitkaa pitää pienentää = jossain kohtaa mennään yli.
                Tuota, tuota...sinähän voit tosiaan jatkaa päättelyäsi ja kertoa meille muillekkin missä nykykoneissa on nyt menty "yli" jotta kestääkseen on koneeseen vaihdettava öljyt 10tkm:n välein ja mikäli näin ei tee, kuluu pata loppuun ennen aikojaan? Mikähän tällainen kone siis KÄYTÄNNÖSSÄ on jossa inssit ovat tehneet pilkkuvirheen ja näissä kone ei enään kulumatta kestäkkään koko auton elinkaarta?
                Näitä romanttisia sepukulointeja voi toki väittää "logiikaksi", mutta anna nyt konkretian tasolla pari esimerkkiä nykykoneesta joka loppuu alta 200tkm mikäli siihen ei vaihdella öljyjä vähintään 10tkm:n välein, kuten oli vielä laita joka toisen koneen kohdalla 90-luvun alkupuolella?

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by hemi View Post
                  tuota, tuota...sinähän voit tosiaan jatkaa päättelyäsi ja kertoa meille muillekkin missä nykykoneissa on nyt menty "yli" jotta kestääkseen on koneeseen vaihdettava öljyt 10tkm:n välein ja mikäli näin ei tee, kuluu pata loppuun ennen aikojaan? Mikähän tällainen kone siis käytännössä on jossa inssit ovat tehneet pilkkuvirheen ja näissä kone ei enään kulumatta kestäkkään koko auton elinkaarta?
                  Näitä romanttisia sepukulointeja voi toki väittää "logiikaksi", mutta anna nyt konkretian tasolla pari esimerkkiä nykykoneesta joka loppuu alta 200tkm mikäli siihen ei vaihdella öljyjä vähintään 10tkm:n välein, kuten oli vielä laita joka toisen koneen kohdalla 90-luvun alkupuolella?
                  vag 1,8t
                  Last edited by Thuppu; 16-12-2010, 06:58.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5153
                    • Kuopio

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Näitä romanttisia sepukulointeja voi toki väittää "logiikaksi", mutta anna nyt konkretian tasolla pari esimerkkiä nykykoneesta joka loppuu alta 200tkm mikäli siihen ei vaihdella öljyjä vähintään 10tkm:n välein, kuten oli vielä laita joka toisen koneen kohdalla 90-luvun alkupuolella?
                    BMW:n S-sarjan moottorit.
                    Last edited by jani; 16-12-2010, 07:35.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Thuppu View Post
                      vag 1,8t
                      Näistä ilmeisesti on siis kova kysyntä romiksilla, koska ne kuluu loppuun ennen aikojaan jos=kun mennään normaali huoltoväleillä.....eivävaihdellaedkesporttiakuukau denvälein....? Hmmmm...

                      Comment

                      • Tom1s
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 669
                        • .

                        Tässä kyseisessä koneessahan suodatin nappaa kurat talteen eikä vahinkoa satu jossei suodatin mene tukkoon tai öljysihti tukkeudu. Tämä ei välttämättä tapahdu taxina olevassa autossa koska kone on lämmin ja ajetaan matka-ajoa. Homma muuttuu radikaalisti kun kaveri ajaa satunnaisesti matka-ajoa ja osa kaupunki ajoa jossa auto ei välttämättä kerkeä lämpeämään kunnolla. Öljy alkaa pikkuhiljaa vaahtoutumaan kondenssivedestä ja muusta. Kulumista on vaikea arvioida avaamatta konetta.

                        Bemaria ja mersua vastaan on nostettu kanteita USA:ssa pitkistä vaihtoväleistä. Nyttemmin ovat alkaneet vaihtamaan öljyjä vuosittain riippumatta kilometreistä.
                        Tässä lainaus aiemmin linkittämästäni linkistä:

                        I don't know why the official BMW USA is changing the engine oil in the cars annually, it's their policy I think and BMW agreed probably. The cost of oil is extremely cheap in USA, plus the fact that more oil changes will definitely do no harm to the engine.
                        F31 328i M-Sport

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Muistuu mieleen eräs ravintola-alan yrittäjä yrityksensä uutena ostamallaan Corsalla aikanaan huollossa.

                          Autolla oli ajettu about 60-70tkm (about 1,5-vuotta vanha auto) ja asiakkaan kertoman mukaan "ei lachte kaunti eika teke mita kun avaime kaanta"
                          Öljyproppu auki -> mitään ei tule ulos.
                          Öljypohja irti -> Ne jäysteet sai kaapia pois sieltä reunoilta.

                          Asiakkaan reaktio kosahtaneeseen koneeseen oli "Mita? Pita sada takku uusi mottori! Takku!

                          Seuraavaksi kysyttiin, että koska on auto käynyt viimeksi huollossa ja vastaus kuului: "missä?"

                          Tuli vaan mieleen, ettei ne sitten kaikkea kestäkään ainakaan kyseisellä käyttäjäkunnalla.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • Jamppa1983
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 739
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by GameOver View Post
                            Muistuu mieleen eräs ravintola-alan yrittäjä yrityksensä uutena ostamallaan Corsalla aikanaan huollossa.

                            Autolla oli ajettu about 60-70tkm (about 1,5-vuotta vanha auto) ja asiakkaan kertoman mukaan "ei lachte kaunti eika teke mita kun avaime kaanta"
                            Öljyproppu auki -> mitään ei tule ulos.
                            Öljypohja irti -> Ne jäysteet sai kaapia pois sieltä reunoilta.

                            Asiakkaan reaktio kosahtaneeseen koneeseen oli "Mita? Pita sada takku uusi mottori! Takku!

                            Seuraavaksi kysyttiin, että koska on auto käynyt viimeksi huollossa ja vastaus kuului: "missä?"

                            Tuli vaan mieleen, ettei ne sitten kaikkea kestäkään ainakaan kyseisellä käyttäjäkunnalla.
                            Kerran ulkomailla tuli auto vuokrattua. Mikä on näiden pitsan pastajien kotimaa. Niin ei siihenkään peliin kyllä ollut varmasti ikinä oljyjä vaihdettu. Vuokra autolla mittarissa yli 50tkm ja mutkissa vilkkui punainenkannu ja 1.4 bensa fiesta kävi kuin diisseli traktori. Eli taitaa olla tässä kulttuurissa ihan normaalia.
                            Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                            M3 e90 & "M3" e30 turbo

                            Comment

                            • uijui
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 172
                              • suomi

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Tuota, tuota...sinähän voit tosiaan jatkaa päättelyäsi ja kertoa meille muillekkin missä nykykoneissa on nyt menty "yli" jotta kestääkseen on koneeseen vaihdettava öljyt 10tkm:n välein ja mikäli näin ei tee, kuluu pata loppuun ennen aikojaan? Mikähän tällainen kone siis KÄYTÄNNÖSSÄ on jossa inssit ovat tehneet pilkkuvirheen ja näissä kone ei enään kulumatta kestäkkään koko auton elinkaarta?
                              Näitä romanttisia sepukulointeja voi toki väittää "logiikaksi", mutta anna nyt konkretian tasolla pari esimerkkiä nykykoneesta joka loppuu alta 200tkm mikäli siihen ei vaihdella öljyjä vähintään 10tkm:n välein, kuten oli vielä laita joka toisen koneen kohdalla 90-luvun alkupuolella?
                              Missäs kohin minä puhuin 10tkm öljynvaihtoväleistä? Puhuin moottoreiden kuluvien osien (laakeripintojen, kankien, mäntien, etc) mitoituksista. Itse vaihtelen öljyt kerran vuodessa ennen talvea. HDI n. 20tkm, Bemu ehkä 25-30tkm.

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Näistä ilmeisesti on siis kova kysyntä romiksilla, koska ne kuluu loppuun ennen aikojaan jos=kun mennään normaali huoltoväleillä.....eivävaihdellaedkesporttiakuukau denvälein....? Hmmmm...
                                Joo, ei ne taho kestää 30tkm LL väliä, menee öljypumpun imusihti tukkoon. Normi 10tkm vaihtovälillä ne onki lähes ikiliikkujia. Hassua.
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎