memebuy23buy

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Peltsii
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    J
    Omia autoja esilämmitän ennenkaikkea siksi että -25C öljyillä käynti tekee pahaa mille tahansa kattilalle. Ja käynnistysvarmuuden ja mukavuuden vuoksi.

    Miksi sen kylmän öljyn voitelu ei riitä 800rpm pyörivälle moottorille hetkeksi ennenkuin lämpiää ?


    Ennenkuin öljyt vaihdoin omaan, pidin tota teboil diamond 5w40:stä kannussa tuolla -25 pakkasessa, kivasti hölsky kannussa eikä mitään puuroutumisen merkkejä ilmassa.

    Leave a comment:


  • gRt
    replied
    Originally posted by Vesper View Post
    Kuten tälläkin foorumilta löytyvästä tutkimusraportista löytyy,
    moottorin esilämmityksen vaikutusta moottoriin on tutkittu viimeksi vuonna 1988. Silloin kylmäkäynnistys kulutti moottoria saman verran kuin 500km ajo. Samassa tutkimuksessa todettiin, että nykyöljyillä tuo kuluminen on paljon vähäisempää. Tähän vedoten, en ymmärrä mihin sitä moottorin esilämmitystä tarvitaan, ei ainakaan moottorin kulumisen takia.

    Tuon Petrolheadin mukavuusasian allekirjoitan, lohko / letkulämmittimellä kun moottori on lämmitetty, niin sisälle alkaa tulla
    lämmintä ilmaa käytännössä saman tien.
    Eipä se 500km paljon ehjää moottoria kuluta Täysin puuttelinen vertailu. Mielestäni siinä ei ole mainittu tarkoittaako se sekalaista ajoa, peräkärry perässä, maantie tai moottoritietä... Joten aika tuulesta temmatulta vaikuttaa kyseinen väite johon törmää vaan pappojen jutuissa.

    Huvittavaa että tällaista huuhaata jaksetaan vieläkin levitellä. Perjantaisin suomipopilta tulevalla autoiluohjelmassa eräs kuuntelia oli myös kysellyt kylmäkäynnistysten vaikutusta moottoriin, johon hän sai vastaukseksi sen että auton moottori kuluu ja syö polttoainetta yhtä paljon kuin reilun 500km matkalla.....

    Johon täytyy kyllä sanoa että oma auto ei ainakaan kylmäkäynnistyksellä kuluta 50 litraa polttoainetta


    Huuhaata ei kuitenkaan ole öljyjen merkitys, joten ehdottoman tärkeänä on kuitenkin käyttää talvisin oikeita ja puhtaita öljyjä.

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by Netsk View Post
    Mukavuutta lohko kuitenkaan ei tuo...ihan yhtä pirun kylmältä se auto tuntuu sen kanssa että ilman.
    Sisähaara ja sisätilanlämmitin muuttaa kummasti tilannetta.

    Ja aiheeseen, tuli juuri öljyt vaihdettua VAG-tuotteeseen. 30tkm samoilla LongLife-öljyillä (30-->60 tkm) näytti kyllä aika karulta. Ei ole ikinä Bemarin öljyt niin mustalta pieltä näyttänyt. Kumma kyllä ekat 15tkm öljyt ei käytännössä tummuneet lainkaan (=eivät sitoneet epäpuhtauksia itseensä).

    Kummakos sitten jos on jumittavia venttiilinnostimia ja karstaisia venttiileitä.

    Äkkiseltään tuntuu turvallisemmalta VAGin vaihtoehtoinen huolto-ohjelma, jossa öljynvaihto kerran vuodessa / 15 tkm. Voi myös samalla siirtyä normaaleihin öljyihin noiden 3xkalliimpien LongLife-öljyjen asemesta...

    Ei niinkään koneen kulumisen vaan etenkin moottorin puhtaanapysymisen kannalta.

    Leave a comment:


  • Netsk
    replied
    Kyllä ainakin ihan rehellinen lohkolämmitin tuo säästöä polttoaineen kulutukseen.

    Muistan kun kokeiltiin joskus E90 318d:llä lähteä yön yli seisautettuna -10 asteesta liikkeelle ja tehdä reilun parin kilsan mittainen lenkki. Ilman lohkoa keskikulutus pyöri sen parin kilometrin aikana 17l/100km, lohkolämmittimen käytön jälkeen kulutus oli 11l/100km.

    Mukavuutta lohko kuitenkaan ei tuo...ihan yhtä pirun kylmältä se auto tuntuu sen kanssa että ilman.

    Leave a comment:


  • Vesper
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ei ole kuin muutama vuosi kun TM tutki asiaa. Polttoaineen kulutksessa ja päästöissä ei juurikaan ollut eroa, suurin etu oli mukavuus.
    Niin muistan itsekin tämän TM:n jutun, mutta tutkittiinko siinä moottorin
    kulumista, mielestäni ei?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Vesper View Post
    Kuten tälläkin foorumilta löytyvästä tutkimusraportista löytyy,
    moottorin esilämmityksen vaikutusta moottoriin on tutkittu viimeksi vuonna 1988.
    Ei ole kuin muutama vuosi kun TM tutki asiaa. Polttoaineen kulutksessa ja päästöissä ei juurikaan ollut eroa, suurin etu oli mukavuus.

    Leave a comment:


  • Vesper
    replied
    Originally posted by uijui View Post
    "Ja koska esilämmitystä ei tarvita, auto käynnistyy ilman sitäkin, miksi sitä pitäisi edes käyttää?" on kyllä niin älykäs lause, ettei tarvinne enää jatkaa tätä keskustelua....over and out
    Kuten tälläkin foorumilta löytyvästä tutkimusraportista löytyy,
    moottorin esilämmityksen vaikutusta moottoriin on tutkittu viimeksi vuonna 1988. Silloin kylmäkäynnistys kulutti moottoria saman verran kuin 500km ajo. Samassa tutkimuksessa todettiin, että nykyöljyillä tuo kuluminen on paljon vähäisempää. Tähän vedoten, en ymmärrä mihin sitä moottorin esilämmitystä tarvitaan, ei ainakaan moottorin kulumisen takia.

    Tuon Petrolheadin mukavuusasian allekirjoitan, lohko / letkulämmittimellä kun moottori on lämmitetty, niin sisälle alkaa tulla
    lämmintä ilmaa käytännössä saman tien.
    Last edited by Vesper; 18-12-2010, 10:20.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Vesper View Post
    Jos ajelee vanhoilla ritsoilla, niin niihin voi asennella mitä vaan,
    mutta kun autossa on tehdastakuuta jäljellä, niin sitten asia on hiukan toinen..
    Ja koska esilämmitystä ei tarvita, auto käynnistyy ilman sitäkin, miksi sitä pitäisi edes käyttää?
    Ja edelleen, milloin ja missä kilometreissä nämä "huonot" moottorit ja ahtimet laukeavat?
    Jos ajat sillä vain takuuajan ja laitat kiertoon jokatapauksessa , edullisin vaihtoehto lieneekin se että annat auton puksuttaa joutokäyntiä sen aikaa kun pyyhit lumia ja raappaat ikkunoita. Lämppärin hinta asennustöineen , sillä rahalla ostaa aika paljon polttoainetta jo.

    Omia autoja esilämmitän ennenkaikkea siksi että -25C öljyillä käynti tekee pahaa mille tahansa kattilalle. Ja käynnistysvarmuuden ja mukavuuden vuoksi.

    Leave a comment:


  • uijui
    replied
    Originally posted by Vesper View Post
    Jos ajelee vanhoilla ritsoilla, niin niihin voi asennella mitä vaan,
    mutta kun autossa on tehdastakuuta jäljellä, niin sitten asia on hiukan toinen..
    Ja koska esilämmitystä ei tarvita, auto käynnistyy ilman sitäkin, miksi sitä pitäisi edes käyttää?
    Ja edelleen, milloin ja missä kilometreissä nämä "huonot" moottorit ja ahtimet laukeavat?
    "Ja koska esilämmitystä ei tarvita, auto käynnistyy ilman sitäkin, miksi sitä pitäisi edes käyttää?" on kyllä niin älykäs lause, ettei tarvinne enää jatkaa tätä keskustelua....over and out

    Leave a comment:


  • Vesper
    replied
    Originally posted by uijui View Post
    Ei ole minun ongelma jos eivät asenna, hyvin asentu omatoimisesti. VNT-ahtimet kestää vanhoihin "yksinkertaisiin" ahtimiiin verrattuna huonosti. -35 lähtee vaikka 88 bensa corolla tai samanikäinen diesel hiace, kyse ei nyt ole siitä.
    Jos ajelee vanhoilla ritsoilla, niin niihin voi asennella mitä vaan,
    mutta kun autossa on tehdastakuuta jäljellä, niin sitten asia on hiukan toinen..
    Ja koska esilämmitystä ei tarvita, auto käynnistyy ilman sitäkin, miksi sitä pitäisi edes käyttää?
    Ja edelleen, milloin ja missä kilometreissä nämä "huonot" moottorit ja ahtimet laukeavat?
    Last edited by Vesper; 18-12-2010, 08:17.

    Leave a comment:


  • uijui
    replied
    Originally posted by Vesper View Post
    Eli missä kilometreissä nämä moottorit sitten "räjähtävät", tai turbot?

    Uusiin BMW:n dieseleihin eii ainakaan pk-seudulla mikään lafka suostu asentamaan letkulämmitintä, ja autossahan on jotain vikaa,
    jos se ei lähde käyntiin ilman esilämmitystä...Okei, -35 pakkasessa ehkä, mutta ihan sama, kun täällä etelässä ei sellaisia kelejä ole.
    Ei ole minun ongelma jos eivät asenna, hyvin asentu omatoimisesti. VNT-ahtimet kestää vanhoihin "yksinkertaisiin" ahtimiiin verrattuna huonosti. -35 lähtee vaikka 88 bensa corolla tai samanikäinen diesel hiace, kyse ei nyt ole siitä.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Koska toinen on suunniteltu koneen optimaalista kasaamista varten ja toinen TM:n kestotestejä varten, joissa levoton määrä pinnoja siintää plakkarissa, jos auto on edullinen huoltaa/ylläpitää. Samalla perus pentti vetää onnessaan tumppuun, kun auto X oli 70c halvempi kolmen vuoden huoltokuluissa kuin auto Y. Näillä näitä kinnereitä myydään valtaväestölle ja sen on insinöörikin tajunnut. Bemareitakin ostaa isoksi osaksi tavalliset ihmiset, ei bensalenkkarit.

    Leave a comment:


  • advance
    replied
    Mistä muuten johtuu, että jos kyse on bmw:n kiristysmomenteista niin tehdasta noudatetaan kirjaimellisesti, mutta öljynvaihtoväleihin ei uskalleta luottaa?

    Leave a comment:


  • Vesper
    replied
    Originally posted by uijui View Post
    Millä säteilylämmittimellä, mulla on ainakin dieselissä letkulämmitin...150tkm nyt pitäs päästä melkein jopa ladalla ilman ongelmia.
    Eli missä kilometreissä nämä moottorit sitten "räjähtävät", tai turbot?

    Uusiin BMW:n dieseleihin eii ainakaan pk-seudulla mikään lafka suostu asentamaan letkulämmitintä, ja autossahan on jotain vikaa,
    jos se ei lähde käyntiin ilman esilämmitystä...Okei, -35 pakkasessa ehkä, mutta ihan sama, kun täällä etelässä ei sellaisia kelejä ole.
    Last edited by Vesper; 17-12-2010, 21:59.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Takuulla ovat pelanneet.
    Eli eiköhän ne inssit ole vaihtoväleille laskeneet myös kaupunkiajoa ja jopa pohjoisiin olosuhteisiin kylmäkäynnistykset huomioiden(muutoin Suomessa BMW ja kaikki muutkin valmistajat suosittelisi erilaisia vaihtovälejä).
    Oli miten oli, nykykoneita ei todellakaan ajeta loppuun sen vuoksi että suositellut vaihtovälit olisivat liian pitkiä.
    Nämä ihan itse "järjellä" päätellyt 10tkm:n vaihtovälit ovat nykyisin silkkaa taikauskoa ja siis pahimmanlaatuista taikauskoa.
    Ehkä samalla kannataisi kysyä Astro-TV:stä mitä horoskoopit suosittelisivat vaihtoväliksi jos/kun se tehtaan antama ei millään kelpaa...."järkisyihin perustuen"?
    Hohhoh, onpas naiivi katsontakanta. Kova sulla on luottamus tehtaan insseihin. Varmasti tekevät kovasti töitä ja kehittelevät uusia ideoita, ei siinä mitään, hyvä näin. Joskus kuitenki sattuu niin ettei suunnitelma paperilla ja real life vaan osu kohdalleen, ihmeellistä kyllä.

    Ite siis ajan aina 530d:llä sen 20-25tkm LL öljyillä eikä mitään ongelmia ole vaikka ajosuorite koostuu yleensä 90% kaupunkiajosta. Öljynvaihdon yhteydessä ulos valutettavat öljyt näyttävät ja tuntuvatkin vielä kunnon öljyiltä. Ovat yleensä rusehtavat ja juoksevuuskin on notkean öljymäsitä, ei siis pikimustat ja vesimäiset mitä usein näkee. Uskon et bemun suuri öljytilavuus(8litraa) auttaa huomattavasti öljyjen hyvänä pysymiseen. Muutenkin tuntuu bmw onnistuneen kohtuu mallikkaasti moottorien LL toiminnassa näin yleisesti, tai en ole kuullu mistään suuremmista ongelmista. Toista on VAG-konsernissa. Siellä inssit eivät ole onnistuneet kovin hyvin. Oikeasti toi öljyjen vaahtoutuminen ja karstottuminen, jonka seurauksena öljynkierto lakkaa ja kone leikkaa, on todellinen ongelma varsinki siinä 1.8T:ssä. Muutenki siellä on paljon ongelmia öljynkulutuksen kanssa useissa konetyypeissä, mm. FSI-koneet.

    Leave a comment:

Working...
X