Originally posted by hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Originally posted by uijui View PostNo paljonko sun lintallas on ajettu? Mulla on jokapäiväsessä ajossa kakkosautona -00 vuosmallin PSA:n (RANSKALAINEN) dieseli, jolla on ajettu yli puolmiljoonaa. Ja koneelle ei oo tehty mitään, apulaitteille kyllä. Voi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia. Valmistuskustannukset, ei sen kummempaa....ei ole hirveän vaikea tästä sitten jatkaa päättelyä.... Ja kun kulutusta pitää pienentää (jossa BMW on tosin lapsenkengissä), kitkaa pitää pienentää = jossain kohtaa mennään yli.
Näitä romanttisia sepukulointeja voi toki väittää "logiikaksi", mutta anna nyt konkretian tasolla pari esimerkkiä nykykoneesta joka loppuu alta 200tkm mikäli siihen ei vaihdella öljyjä vähintään 10tkm:n välein, kuten oli vielä laita joka toisen koneen kohdalla 90-luvun alkupuolella?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostNo, oikeastihan ja ihan oikeassa maailmassa tilanne on kuitenkin se, että nykymoottori on vasta juuri alkutaipaleilla, kun esim.70-luvulla jo mm.Taunuksen jo lohkoa porailtiin ylikokoon, eli siinä n.150tkm.Harmi vaan en muista yhtään millä kilometrimäärällä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jamppa1983 View PostLaittoko jotku diesseliä öljyn sekaan ennen kuin vaihtoivat öljyt ajatuksena että puhdistaisi kanavia? Eli diisseliä sisään ja lyhyt käyttö ja öljyt ulos. Vähänkiinkuin forte ,mutta aikapaljon halvempaa.
Eli pesevää kamaa ja EP ainetta sekaan, ettei laakeripinnat vaurioidu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tom1s View PostAhtimiakin menee näissä uusissa turhan kovaa tahtia... vanhassa TDS:ssä tietääkseni alkuperäinen ahdin ja 350tkm ja vielä toimi.
Se että moottori toimii pitkillä vaihtoväleillä takuu ajan on tietysti tehtaan oletus mutta kun valvetronic, ahdin, venttiilit, nokat tai huohotinventtiili alkavat kertomaan olemassa olostaan ei tietysti välttämättä tule huoltovälit mieleen.
Huohottinputkeen/huohottimeenkin tulee mukavasti marmelaadia talvella kun ajetaan pitkään samoilla öljyillä.
Tuolle E91 318D VNT-ahtimelle en ole samaa kokeillut....vieläEnskesänä pääsee DPF ja ahdin kylpyyn
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jamppa1983 View PostLaittoko jotku diesseliä öljyn sekaan ennen kuin vaihtoivat öljyt ajatuksena että puhdistaisi kanavia? Eli diisseliä sisään ja lyhyt käyttö ja öljyt ulos. Vähänkiinkuin forte ,mutta aikapaljon halvempaa.
M54B22:sta pieneni mielestäni öljynkulutus tämän jälkeen. Olisko öljyrenkaat ollu jökissä tai jotain.
Leave a comment:
-
-
Laittoko jotku diesseliä öljyn sekaan ennen kuin vaihtoivat öljyt ajatuksena että puhdistaisi kanavia? Eli diisseliä sisään ja lyhyt käyttö ja öljyt ulos. Vähänkiinkuin forte ,mutta aikapaljon halvempaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jannmann View PostVag muuten korjasi "vian" tekemällä sihtiin ohivuoto reijän josta sihdin tukkiuduttua paskainen öljy vielä pääsee pumpulle.
kaverin Toyota Previa 2.2 dieselissä öljyvalo rupesi vilkkumaan,
Merkkiliike, eli OK-auto Jyväskylässä meni ja porasi öljysiivilään 7 millin reiän puhdistamista varten,
kohta autoon piti vaihtaa turbo,
ja hetken päästä kone leipo kiinni. Eivät kyllä asiakkaalle mitään mainenneet ko. reiän teosta,
se selvisi vasta kun konetta ruvettiin purkamaan sen leikattua kiinni.
Öljypumppu oli täysin naarmuilla.
Uusi turbokin on pilalla.
OK-auto ei myönnä tehneensä mitään väärää...
Asia päätynee oikeuteen jossain vaiheessa,
nyt on tehdasuusi vaihtokone tilaukseessa
EIKÄ tule OK-auton kautta...
Kokonaiskustannukset tulevat olemaan kaikkineen jotain 7 tonnia...
(tehdasuuskone joku 3800 euroa, jo maksettu turbo + uuden hommaaminen tilalle + työt jne.)Last edited by MajorDrake; 15-12-2010, 21:30.
Leave a comment:
-
-
Ahtimiakin menee näissä uusissa turhan kovaa tahtia... vanhassa TDS:ssä tietääkseni alkuperäinen ahdin ja 350tkm ja vielä toimi.
Se että moottori toimii pitkillä vaihtoväleillä takuu ajan on tietysti tehtaan oletus mutta kun valvetronic, ahdin, venttiilit, nokat tai huohotinventtiili alkavat kertomaan olemassa olostaan ei tietysti välttämättä tule huoltovälit mieleen.
Huohottinputkeen/huohottimeenkin tulee mukavasti marmelaadia talvella kun ajetaan pitkään samoilla öljyillä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostVarmasti väittämäsi pitäisi sitten myös näkyä jossain käytännön tasolla?
Eli minkälaisiin kilometrisuoritteisiin päästään nykymoottoreilla ja minkälaisiin päästiin 70-80-luvuilla kun vielä luotettiin ainevahvuuksiin?
Eli kerrotko nyt sitten muutaman esimerkin loppuun kuluvista nykymoottoreista, joista on ilmeisesti myös juuri tästä syystä kova kysyntä purkaamoilla?
No, oikeastihan ja ihan oikeassa maailmassa tilanne on kuitenkin se, että nykymoottori on vasta juuri alkutaipaleilla, kun esim.70-luvulla jo mm.Taunuksen jo lohkoa porailtiin ylikokoon, eli siinä n.150tkm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by uijui View PostOnhan ne melkosia koruja, kun kustannukset on minimalisoitu ja kaikki halvennettu. Laakerit kavennettu, männät kevennetty ja madallettu, kaikki kitkat minimoitu. Ja kulutuskestävyyshän silloin...öööö ei varmaan parane.
Varmasti väittämäsi pitäisi sitten myös näkyä jossain käytännön tasolla?
Eli minkälaisiin kilometrisuoritteisiin päästään nykymoottoreilla ja minkälaisiin päästiin 70-80-luvuilla kun vielä luotettiin ainevahvuuksiin?
Eli kerrotko nyt sitten muutaman esimerkin loppuun kuluvista nykymoottoreista, joista on ilmeisesti myös juuri tästä syystä kova kysyntä purkaamoilla?
No, oikeastihan ja ihan oikeassa maailmassa tilanne on kuitenkin se, että nykymoottori on vasta juuri alkutaipaleilla, kun esim.70-luvulla jo mm.Taunuksen jo lohkoa porailtiin ylikokoon, eli siinä n.150tkm.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostTästä ei kannata lähteä edes vääntämään.
Nykymoottorit ovat kehittyneiden valu, materiaali ja koneistustekniikoiden ansiosta liikkuvilta osiltaan kuin koruja, verrattuna vielä jopa 90-luvun moottoreihin, 80-luvun koneista nyt puhumattakaan.
Nykykoneet ovat siis TODELLA mittatarkkaa ja korun tarkasti viimeisteltyä laadukasta tavaraa täynnä, kun sitä vertaa vielä varsinkin 90-luvun alun koneistustekniikan tuottamaan jälkeen.
Nykymoottoreissa ei esim.sisäänajovaihetta ole enään käytännössä lainkaan, koska kaikki pinnat ovat koneistuksien jäljiltä paremmat, kuin ajetussa moottoreissa.
Ajan muuttumisesta toki kertoo myös se että nykyisin purkaamoille henkilöautojen moottorit ovat lähinnä ongelmajätettä, poislukien toki ne tapaukset joissa jokin apulaitteen tai esim.jakohihnan rikkoutuminen aiheuttaa tuhoja. Jopa Opelin koneet itsessään alkaa olemaan ikiliikkujia niin että ne kestää jo käytännössä sen x2 normaali elinkaaren ihan niillä long life öljyilläkin/vaihtoväleillä.
Eli kulumisen vuoksi tehdyt moottoriremontit ovat jo nyt käytännössä loppuneet kauan aikaa sitten niiden lähes ikiliikkujiksi rakennetun luonteen vuoksi. Toki on olemassa joitain moottoreja liikenteessä joissa on joki fataali suunnitteluvirhe ja ne laukeavat tästä syystä, mutta pointti on siinä että tihennetyllä öljynvaihtovälillä ei tälle ole mitään merkitystä, kuten ei myöskään kokonaiselinkaarelle. Nykymoottorit vai EIVÄT enään riku kulumalla, johon siis voitaisiin öljynvaihtotiheyttä kasvattamalla mitenkään vaikuttaa.
Nämä näihin tehdyt öljynvaihdot 10tkm:n välein, lähentelee oikeasti jo mielisairautta samalla kun "huoltointonsa" oikeasti voisi keskittää paljon, paljon oleellisempaankin.
Se toki vain on niin että jos/kun nämä huoltohommat muuten ovat "hieman" hakusessa, on tuo öljyjen ja tulppien vaihto toki kovin luonteva ja itselle romanttisesti perusteltu huoltotoimi jolla omaa autoa jatkuvasti vaanivat pahat henget saa aina hetkeksi manattua tyytyväisiksi....ja sitten kaikki muu korjataan vasta sitten kun se hajoaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Cell View PostEi siis ollut varsinaisesta palamisesta kyse, vaan kemiallisesta hapettumisesta joka kiihtyy esimerkiksi lämpötilan vaikutuksesta.
....
Eli, laihaseosmoottoreissa nopeampaa (enemmän NOxia), toisaalta korkean öljynlämmön omaavissa nopeampaa, sekä vielä mineraaliöljyillä nopeampaa. Toivottavasti ei mennyt paljoa metsään, joku korjatkoon tarpeellisilta osin :think
Eli öljy alkaa palamaan korkeissa lämpötiloissa ja vastaavan viskositeetin öljyissä mineraaliöljyssä on lyhyempiä hiilivetyketjuja jotka alkavat palaa alhaisemmissa lämpötiloissa, synteettinenhän koostuu samanlaisiksi jalostetuista hiilivetyketjuista jolloin mukana ei ole niitä lähempänä polttoainetta olevia ainesosia jotka alkavat palamaan muuta öljyä alhaisemmissa lämpötiloissa.
Hiilivetyjen palamisjätteet ovat happamia josta syystä öljy tehdään emäksiseksi, mitä emäksisempää öljy on alunalkaen sitä enemmän se pystyy neutraloimaan palamisjätteitä muuttumatta happamaksi, öljyyn jäävät happamat ainesosat sitten veden kanssa muodostavat happoja jotka alkavat syövyttämään metallipintoja moottorin seisonta-aikoina.
Mutta siis varsinaisesta asiastahan ollaan aivan samaa mieltä....
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostEikös pienemmät toleranssit vaadi puhtaampaa öljyä?
Jos on inttinsä viettänyt tykistössä niin hän tietää vastauksen..
Mitä väljempi lukkopesä, se paremmin toimii, kun taas Suomalaisten tekemät tykit ovat liian jämptejä ja lukkopesät jumittavat aika herkästi.
[/offtopic]
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostTästä ei kannata lähteä edes vääntämään.
Nykymoottorit ovat kehittyneiden valu, materiaali ja koneistustekniikoiden ansiosta liikkuvilta osiltaan kuin koruja, verrattuna vielä jopa 90-luvun moottoreihin, 80-luvun koneista nyt puhumattakaan.
Nykykoneet ovat siis TODELLA mittatarkkaa ja korun tarkasti viimeisteltyä laadukasta tavaraa täynnä, kun sitä vertaa vielä varsinkin 90-luvun alun koneistustekniikan tuottamaan jälkeen.
Se toki vain on niin että jos/kun nämä huoltohommat muuten ovat "hieman" hakusessa, on tuo öljyjen ja tulppien vaihto toki kovin luonteva ja itselle romanttisesti perusteltu huoltotoimi jolla omaa autoa jatkuvasti vaanivat pahat henget saa aina hetkeksi manattua tyytyväisiksi....ja sitten kaikki muu korjataan vasta sitten kun se hajoaa.Last edited by jani; 15-12-2010, 13:35.
Leave a comment:
-
Leave a comment: