Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtoväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Thuppu
    replied
    Originally posted by hemi View Post
    tuota, tuota...sinähän voit tosiaan jatkaa päättelyäsi ja kertoa meille muillekkin missä nykykoneissa on nyt menty "yli" jotta kestääkseen on koneeseen vaihdettava öljyt 10tkm:n välein ja mikäli näin ei tee, kuluu pata loppuun ennen aikojaan? Mikähän tällainen kone siis käytännössä on jossa inssit ovat tehneet pilkkuvirheen ja näissä kone ei enään kulumatta kestäkkään koko auton elinkaarta?
    Näitä romanttisia sepukulointeja voi toki väittää "logiikaksi", mutta anna nyt konkretian tasolla pari esimerkkiä nykykoneesta joka loppuu alta 200tkm mikäli siihen ei vaihdella öljyjä vähintään 10tkm:n välein, kuten oli vielä laita joka toisen koneen kohdalla 90-luvun alkupuolella?
    vag 1,8t
    Last edited by Thuppu; 16-12-2010, 05:58.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by uijui View Post
    No paljonko sun lintallas on ajettu? Mulla on jokapäiväsessä ajossa kakkosautona -00 vuosmallin PSA:n (RANSKALAINEN) dieseli, jolla on ajettu yli puolmiljoonaa. Ja koneelle ei oo tehty mitään, apulaitteille kyllä. Voi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia. Valmistuskustannukset, ei sen kummempaa....ei ole hirveän vaikea tästä sitten jatkaa päättelyä.... Ja kun kulutusta pitää pienentää (jossa BMW on tosin lapsenkengissä), kitkaa pitää pienentää = jossain kohtaa mennään yli.
    Tuota, tuota...sinähän voit tosiaan jatkaa päättelyäsi ja kertoa meille muillekkin missä nykykoneissa on nyt menty "yli" jotta kestääkseen on koneeseen vaihdettava öljyt 10tkm:n välein ja mikäli näin ei tee, kuluu pata loppuun ennen aikojaan? Mikähän tällainen kone siis KÄYTÄNNÖSSÄ on jossa inssit ovat tehneet pilkkuvirheen ja näissä kone ei enään kulumatta kestäkkään koko auton elinkaarta?
    Näitä romanttisia sepukulointeja voi toki väittää "logiikaksi", mutta anna nyt konkretian tasolla pari esimerkkiä nykykoneesta joka loppuu alta 200tkm mikäli siihen ei vaihdella öljyjä vähintään 10tkm:n välein, kuten oli vielä laita joka toisen koneen kohdalla 90-luvun alkupuolella?

    Leave a comment:


  • hattiwatti
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    No, oikeastihan ja ihan oikeassa maailmassa tilanne on kuitenkin se, että nykymoottori on vasta juuri alkutaipaleilla, kun esim.70-luvulla jo mm.Taunuksen jo lohkoa porailtiin ylikokoon, eli siinä n.150tkm.
    Heh, muistan hämärästi lapsuudesta kun meidän 74vm Taunukseen tehtiin kyseinen operaatio Harmi vaan en muista yhtään millä kilometrimäärällä.

    Leave a comment:


  • uijui
    replied
    Originally posted by Jamppa1983 View Post
    Laittoko jotku diesseliä öljyn sekaan ennen kuin vaihtoivat öljyt ajatuksena että puhdistaisi kanavia? Eli diisseliä sisään ja lyhyt käyttö ja öljyt ulos. Vähänkiinkuin forte ,mutta aikapaljon halvempaa.
    FORTE=Kerosiini (maaöljy), Liuotinbensiini (maaöljy), Extreme Pressure Agent

    Eli pesevää kamaa ja EP ainetta sekaan, ettei laakeripinnat vaurioidu.

    Leave a comment:


  • uijui
    replied
    Originally posted by Tom1s View Post
    Ahtimiakin menee näissä uusissa turhan kovaa tahtia... vanhassa TDS:ssä tietääkseni alkuperäinen ahdin ja 350tkm ja vielä toimi.

    Se että moottori toimii pitkillä vaihtoväleillä takuu ajan on tietysti tehtaan oletus mutta kun valvetronic, ahdin, venttiilit, nokat tai huohotinventtiili alkavat kertomaan olemassa olostaan ei tietysti välttämättä tule huoltovälit mieleen.

    Huohottinputkeen/huohottimeenkin tulee mukavasti marmelaadia talvella kun ajetaan pitkään samoilla öljyillä.
    Tuossa mun PSA:n HDI:ssä (RANSKALAINEN) on alkuperäinen turbo (KKK-03), puolmiljoonaa ja 10 vuotta ajettu. Kerran uitettu koko paska polttoöljyssä, jonka jälkeen alkoi ahtamaan 1500 kierroksesta 1800 sijaan, olikohan n. satatonnia sitten. Samalla maksettiin oppirahoja, kun pikku humalassa koko turbo upposi polttoöljyyn viikoksi ja painekellon kalvo hajosi, ei kestä nyt yllättäen polttoöljyä...

    Tuolle E91 318D VNT-ahtimelle en ole samaa kokeillut....vielä Enskesänä pääsee DPF ja ahdin kylpyyn

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Jamppa1983 View Post
    Laittoko jotku diesseliä öljyn sekaan ennen kuin vaihtoivat öljyt ajatuksena että puhdistaisi kanavia? Eli diisseliä sisään ja lyhyt käyttö ja öljyt ulos. Vähänkiinkuin forte ,mutta aikapaljon halvempaa.
    Joo.

    M54B22:sta pieneni mielestäni öljynkulutus tämän jälkeen. Olisko öljyrenkaat ollu jökissä tai jotain.

    Leave a comment:


  • Jamppa1983
    replied
    Laittoko jotku diesseliä öljyn sekaan ennen kuin vaihtoivat öljyt ajatuksena että puhdistaisi kanavia? Eli diisseliä sisään ja lyhyt käyttö ja öljyt ulos. Vähänkiinkuin forte ,mutta aikapaljon halvempaa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Vag muuten korjasi "vian" tekemällä sihtiin ohivuoto reijän josta sihdin tukkiuduttua paskainen öljy vielä pääsee pumpulle.
    Ei nyt liity aiheeseen mutta
    kaverin Toyota Previa 2.2 dieselissä öljyvalo rupesi vilkkumaan,
    Merkkiliike, eli OK-auto Jyväskylässä meni ja porasi öljysiivilään 7 millin reiän puhdistamista varten,
    kohta autoon piti vaihtaa turbo,
    ja hetken päästä kone leipo kiinni. Eivät kyllä asiakkaalle mitään mainenneet ko. reiän teosta,
    se selvisi vasta kun konetta ruvettiin purkamaan sen leikattua kiinni.
    Öljypumppu oli täysin naarmuilla.
    Uusi turbokin on pilalla.

    OK-auto ei myönnä tehneensä mitään väärää...
    Asia päätynee oikeuteen jossain vaiheessa,
    nyt on tehdasuusi vaihtokone tilaukseessa
    EIKÄ tule OK-auton kautta...

    Kokonaiskustannukset tulevat olemaan kaikkineen jotain 7 tonnia...
    (tehdasuuskone joku 3800 euroa, jo maksettu turbo + uuden hommaaminen tilalle + työt jne.)
    Last edited by MajorDrake; 15-12-2010, 21:30.

    Leave a comment:


  • Tom1s
    replied
    Ahtimiakin menee näissä uusissa turhan kovaa tahtia... vanhassa TDS:ssä tietääkseni alkuperäinen ahdin ja 350tkm ja vielä toimi.

    Se että moottori toimii pitkillä vaihtoväleillä takuu ajan on tietysti tehtaan oletus mutta kun valvetronic, ahdin, venttiilit, nokat tai huohotinventtiili alkavat kertomaan olemassa olostaan ei tietysti välttämättä tule huoltovälit mieleen.

    Huohottinputkeen/huohottimeenkin tulee mukavasti marmelaadia talvella kun ajetaan pitkään samoilla öljyillä.

    Leave a comment:


  • uijui
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Varmasti väittämäsi pitäisi sitten myös näkyä jossain käytännön tasolla?
    Eli minkälaisiin kilometrisuoritteisiin päästään nykymoottoreilla ja minkälaisiin päästiin 70-80-luvuilla kun vielä luotettiin ainevahvuuksiin?
    Eli kerrotko nyt sitten muutaman esimerkin loppuun kuluvista nykymoottoreista, joista on ilmeisesti myös juuri tästä syystä kova kysyntä purkaamoilla?

    No, oikeastihan ja ihan oikeassa maailmassa tilanne on kuitenkin se, että nykymoottori on vasta juuri alkutaipaleilla, kun esim.70-luvulla jo mm.Taunuksen jo lohkoa porailtiin ylikokoon, eli siinä n.150tkm.
    No paljonko sun lintallas on ajettu? Mulla on jokapäiväsessä ajossa kakkosautona -00 vuosmallin PSA:n (RANSKALAINEN) dieseli, jolla on ajettu yli puolmiljoonaa. Ja koneelle ei oo tehty mitään, apulaitteille kyllä. Voi olla, että uudetkin kestää mutta koittakaa nyt tajuta minkä takia vaikkapa M47 koneissa ahtoputket on alumiinia ja uudemmissa N47 muovia. Valmistuskustannukset, ei sen kummempaa....ei ole hirveän vaikea tästä sitten jatkaa päättelyä.... Ja kun kulutusta pitää pienentää (jossa BMW on tosin lapsenkengissä), kitkaa pitää pienentää = jossain kohtaa mennään yli.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by uijui View Post
    Onhan ne melkosia koruja, kun kustannukset on minimalisoitu ja kaikki halvennettu. Laakerit kavennettu, männät kevennetty ja madallettu, kaikki kitkat minimoitu. Ja kulutuskestävyyshän silloin...öööö ei varmaan parane.

    Varmasti väittämäsi pitäisi sitten myös näkyä jossain käytännön tasolla?
    Eli minkälaisiin kilometrisuoritteisiin päästään nykymoottoreilla ja minkälaisiin päästiin 70-80-luvuilla kun vielä luotettiin ainevahvuuksiin?
    Eli kerrotko nyt sitten muutaman esimerkin loppuun kuluvista nykymoottoreista, joista on ilmeisesti myös juuri tästä syystä kova kysyntä purkaamoilla?

    No, oikeastihan ja ihan oikeassa maailmassa tilanne on kuitenkin se, että nykymoottori on vasta juuri alkutaipaleilla, kun esim.70-luvulla jo mm.Taunuksen jo lohkoa porailtiin ylikokoon, eli siinä n.150tkm.

    Leave a comment:


  • uijui
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tästä ei kannata lähteä edes vääntämään.
    Nykymoottorit ovat kehittyneiden valu, materiaali ja koneistustekniikoiden ansiosta liikkuvilta osiltaan kuin koruja, verrattuna vielä jopa 90-luvun moottoreihin, 80-luvun koneista nyt puhumattakaan.
    Nykykoneet ovat siis TODELLA mittatarkkaa ja korun tarkasti viimeisteltyä laadukasta tavaraa täynnä, kun sitä vertaa vielä varsinkin 90-luvun alun koneistustekniikan tuottamaan jälkeen.
    Nykymoottoreissa ei esim.sisäänajovaihetta ole enään käytännössä lainkaan, koska kaikki pinnat ovat koneistuksien jäljiltä paremmat, kuin ajetussa moottoreissa.
    Ajan muuttumisesta toki kertoo myös se että nykyisin purkaamoille henkilöautojen moottorit ovat lähinnä ongelmajätettä, poislukien toki ne tapaukset joissa jokin apulaitteen tai esim.jakohihnan rikkoutuminen aiheuttaa tuhoja. Jopa Opelin koneet itsessään alkaa olemaan ikiliikkujia niin että ne kestää jo käytännössä sen x2 normaali elinkaaren ihan niillä long life öljyilläkin/vaihtoväleillä.
    Eli kulumisen vuoksi tehdyt moottoriremontit ovat jo nyt käytännössä loppuneet kauan aikaa sitten niiden lähes ikiliikkujiksi rakennetun luonteen vuoksi. Toki on olemassa joitain moottoreja liikenteessä joissa on joki fataali suunnitteluvirhe ja ne laukeavat tästä syystä, mutta pointti on siinä että tihennetyllä öljynvaihtovälillä ei tälle ole mitään merkitystä, kuten ei myöskään kokonaiselinkaarelle. Nykymoottorit vai EIVÄT enään riku kulumalla, johon siis voitaisiin öljynvaihtotiheyttä kasvattamalla mitenkään vaikuttaa.
    Nämä näihin tehdyt öljynvaihdot 10tkm:n välein, lähentelee oikeasti jo mielisairautta samalla kun "huoltointonsa" oikeasti voisi keskittää paljon, paljon oleellisempaankin.
    Se toki vain on niin että jos/kun nämä huoltohommat muuten ovat "hieman" hakusessa, on tuo öljyjen ja tulppien vaihto toki kovin luonteva ja itselle romanttisesti perusteltu huoltotoimi jolla omaa autoa jatkuvasti vaanivat pahat henget saa aina hetkeksi manattua tyytyväisiksi....ja sitten kaikki muu korjataan vasta sitten kun se hajoaa.
    Onhan ne melkosia koruja, kun kustannukset on minimalisoitu ja kaikki halvennettu. Laakerit kavennettu, männät kevennetty ja madallettu, kaikki kitkat minimoitu. Ja kulutuskestävyyshän silloin...öööö ei varmaan parane.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Ei siis ollut varsinaisesta palamisesta kyse, vaan kemiallisesta hapettumisesta joka kiihtyy esimerkiksi lämpötilan vaikutuksesta.
    ....
    Eli, laihaseosmoottoreissa nopeampaa (enemmän NOxia), toisaalta korkean öljynlämmön omaavissa nopeampaa, sekä vielä mineraaliöljyillä nopeampaa. Toivottavasti ei mennyt paljoa metsään, joku korjatkoon tarpeellisilta osin :think
    No kemiallisen hapettumisen arkipäiväisempi nimitys on palaminen

    Eli öljy alkaa palamaan korkeissa lämpötiloissa ja vastaavan viskositeetin öljyissä mineraaliöljyssä on lyhyempiä hiilivetyketjuja jotka alkavat palaa alhaisemmissa lämpötiloissa, synteettinenhän koostuu samanlaisiksi jalostetuista hiilivetyketjuista jolloin mukana ei ole niitä lähempänä polttoainetta olevia ainesosia jotka alkavat palamaan muuta öljyä alhaisemmissa lämpötiloissa.

    Hiilivetyjen palamisjätteet ovat happamia josta syystä öljy tehdään emäksiseksi, mitä emäksisempää öljy on alunalkaen sitä enemmän se pystyy neutraloimaan palamisjätteitä muuttumatta happamaksi, öljyyn jäävät happamat ainesosat sitten veden kanssa muodostavat happoja jotka alkavat syövyttämään metallipintoja moottorin seisonta-aikoina.

    Mutta siis varsinaisesta asiastahan ollaan aivan samaa mieltä....

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Eikös pienemmät toleranssit vaadi puhtaampaa öljyä?
    [offtopic]
    Jos on inttinsä viettänyt tykistössä niin hän tietää vastauksen..
    Mitä väljempi lukkopesä, se paremmin toimii, kun taas Suomalaisten tekemät tykit ovat liian jämptejä ja lukkopesät jumittavat aika herkästi.
    [/offtopic]

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tästä ei kannata lähteä edes vääntämään.
    Nykymoottorit ovat kehittyneiden valu, materiaali ja koneistustekniikoiden ansiosta liikkuvilta osiltaan kuin koruja, verrattuna vielä jopa 90-luvun moottoreihin, 80-luvun koneista nyt puhumattakaan.
    Nykykoneet ovat siis TODELLA mittatarkkaa ja korun tarkasti viimeisteltyä laadukasta tavaraa täynnä, kun sitä vertaa vielä varsinkin 90-luvun alun koneistustekniikan tuottamaan jälkeen.
    Eikös pienemmät toleranssit vaadi puhtaampaa öljyä?

    Se toki vain on niin että jos/kun nämä huoltohommat muuten ovat "hieman" hakusessa, on tuo öljyjen ja tulppien vaihto toki kovin luonteva ja itselle romanttisesti perusteltu huoltotoimi jolla omaa autoa jatkuvasti vaanivat pahat henget saa aina hetkeksi manattua tyytyväisiksi....ja sitten kaikki muu korjataan vasta sitten kun se hajoaa.
    Itse kyllä olen huomioinut sen, että jos öjyt on vaihdettu autoon ajallaan, on se muutoinkin muistettu huoltaa oikein. Jjoten tuo esittämäsi "hieman hakusessa" väittämä on kyllä aika kaukaa haettu tässä tapauksessa.
    Last edited by jani; 15-12-2010, 13:35.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎