Originally posted by Rocla
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Öljynvaihtoväli?
Collapse
X
-
Hemille ainoa öljyhuollosta (tai siis sen laiminlyönnistä) hajonnut kone on totaalirikon kärsinyt yhdeksi malmikasaksi sulanut klöntti. Ei kukaan väitäkkään ettäkö ne järjestään tuollaisia olisivat. Sen sijaan nostajaongelmat, tukkeutuneet öljypumput, startissa rallattavat jakopäät ym. on ihan arkipäivää eikä _KUKAAN_ hae moisten ongelmien takia toista moottoria. Varaosat kaupasta ja taas mennään, ei näy teikäläisen putiikissa.
Nuo pienemmät huoltovälithän on peräisin ei-longlife ohjelmista, tarkoittaen siis esim. 15tkm/1v joka onkin ihan fiksu öljynvaihtoväli normi tallaajalle. Överilyhyet vaihtovälit on oma juttunsa, kukin tavallaan jos siitä hyvä mieli tulee...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View Post-Mikä on 1v/30tkm ?
Comment
-
-
Originally posted by Justabanana View PostTähän väliin ihmettelyä. Nimeltä mainitsematon kommentoija kertoi avanneensa useita puoli miljoonaa ajettuja bemarin kolmen litran dieseleitä, huolto-ohjelman mukaan kohdeltuina, ja ne olivat kuin uusia.
Originally posted by Justabanana View PostEikö puolen miljoonan kohdalla olisi ihan tervettä näkyä jotain kulumaa, käsittääkseni hyvin harvoilla autoilla sellaisille kilometreille ajetaan.
Kokemuksen mukaan, osittain arviolta koska täysin varmaa tietoa kaikista on mahdotonta saada, noin joka neljäs niistä joidenka E39:n mittarissa on +300tkm ovat jo lähelle puoli miljoonaa ajettuja. Tökeröjä ruuvaustapauksia paljastuu harvoin mutta usein homma selviää moottorin käyttötuntimääristä, jos autolla on posoteltu yli kolmesataa tkm laskennallisesti noin kolmenkympin keskinopeudella voi jokainen päätellä ettei ajomäärä todennäköisesti täsmää, se mille kilometreille se täsmää on eri asia mutta pääasiassa laskennallinen keskinopeus on sijoittunut viiden ja kuudenkympin väliin. Toki bmw dieseleissä ajomäärän merkitys on lähinnä psykologinen, kone kestää pitkästi toista jos ei kolmattakin miljoonaa teknisesti, jos vain huolletaan ajoissa ja oikein, ja ongelmakohtiin puututaan ajoissa, ajotavan vaikutuksia toki unohtamatta.Last edited by WSE1; 29-12-2010, 03:32.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View Postmiksi kummassa ehjiä moottoreita on ylipäätänsäkään avattu?
Kyllä todellisuudessa ajetaan aika monillakin BMW dieseleillä, tosin aina omistajalla/ kuljettajalla ei ole tietoa siitä...
Kokemuksen mukaan, osittain arviolta koska täysin varmaa tietoa kaikista on mahdotonta saada, noin joka neljäs niistä joidenka E39:n mittarissa on +300tkm ovat jo lähelle puoli miljoonaa ajettuja. Tökeröjä ruuvaustapauksia paljastuu harvoin mutta usein homma selviää moottorin käyttötuntimääristä, jos autolla on posoteltu yli kolmesataa tkm laskennallisesti noin kolmenkympin keskinopeudella voi jokainen päätellä ettei ajomäärä todennäköisesti täsmää, se mille kilometreille se täsmää on eri asia mutta pääasiassa laskennallinen keskinopeus on sijoittunut viiden ja kuudenkympin väliin. Toki bmw dieseleissä ajomäärän merkitys on lähinnä psykologinen, kone kestää pitkästi toista jos ei kolmattakin miljoonaa teknisesti, jos vain huolletaan ajoissa ja oikein, ja ongelmakohtiin puututaan ajoissa, ajotavan vaikutuksia toki unohtamatta.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostNyt vähän offtopic, mutta kun kerran asian otit puheeksi. Tallentuuko e39:ssä moottorin käyntitunnit johonkin? Onko esimerkiksi INPA:lla luettavissa? Jos on niin mistä?
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostEnnen aikojaan loppuneet nykymoottorin tuskin päätyy teille romikselle koska usein ne paukkuu takuunalaisista autoista ja merkkiorganisaation kautta homma hodetaan ja pidetään suut supussa. Lisäksi moni muukin hoitaa tyhmyyksissään asian merkkitiskin kautta vaikkei takuuta olisikaan. Toiset kunnostaa motin itse. Se vaan on fakta et on tiettyjä automalleja jotka tuntuvat kärsivän toisia enemmän LL-huoltoväleistä. Niin kuin totesin jo aiemminkin niin ilmeisesti Bemarit kestää hyvin tota LL-väliä, mutta sama ei oo joka automerkin kaikilla malleilla. En oikein ymmärrä mikä siinä voi olla niin vaikeaa uskoa..? Itekin päästelen 20-25tkm bemulla järjestään(vihreät palkit loppuun), mutta jos mulla olis uudempi vaggine niin 15tkm olis maks. Kaikki yli sen on kuin verta kaivais nenästä. Samoilla vaggineilla tuntuu myös olevan pahoja vaikeiksia huohottimien kanssa kovilla pakkasilla. Voisko tässä olla joku yhteys..?
Moottorit siis korjataan tässä maassa salaa niin että koko purkaamoketju (niin...ehkä kuitenkin purkaamobisneksessäkin tämän tapainen tieto ole ihan yhteistä omaisuutta), moottorikoneistamot, huolto/korjaamohenkilökunta, varaosamyyjät,ym. ei tiedä asiasta yhtään mitään?
Lisäksi kun nyt vain on niin että ehjistä vähän ajetuista purkumoottoreista ei nykyisin kerta kaikkiaan ei ole kysyntää, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta?
Varsinkaan koska nykypäivänä nykymoottoreiden "moottorirempat" alkaa olemaan enään mahdottomia tai lähes mahdottomia toteuttaa, mikäli kyse on nimenomaan kulumisvaurioista.
Lisäksi, pitäisi olla päinvastaisen väitteen tueksi näyttää edes yksi oikeasti vain kulumalla loppuunajettu nykymoottori ja sittenkin pitäisi vielä olla kiistaton näyttö siitä että ko.tapahtumalta olisi vältytty tiheämmillä öljynvaihdoilla?
Siis, salaliitostako tässäkin on kyse????
Jos näin, niin kannattaa varmasti perustaa Suomeenkin valtava pelkästään moottoreihin keskittyvä purkaamo, koska myytävästähän ei nykyisin tule tule muutamaa poikkeusta lukuunottamatta loppua? Ottaa Ruotsista ja keskieuroopasta hyllyyn vieläpä erityisesti japsikoneita ja vaikka esim.Bemarin m52TU/m54 moottoreita oikein pirusti ja pistää "isot rahat kerralla oikein poikimaan". Bisnes is Bisnes?
Comment
-
-
Originally posted by Justabanana View PostTähän väliin ihmettelyä. Nimeltä mainitsematon kommentoija kertoi avanneensa useita puoli miljoonaa ajettuja bemarin kolmen litran dieseleitä, huolto-ohjelman mukaan kohdeltuina, ja ne olivat kuin uusia.
Miksi öljynvaihtovälejä ei sitten kasvateta vielä pidemmiksi? Millaisen elinkaaren autotehdas tällaiselle autolle on laskenut? Eikö puolen miljoonan kohdalla olisi ihan tervettä näkyä jotain kulumaa, käsittääkseni hyvin harvoilla autoilla sellaisille kilometreille ajetaan. Mikä mättää? Asiakkaiden ja ympäristön ylikuormittamista / Saksalaiset insinöörit eivät osaa laskea (koneiden kestävyys on ylimitoitettu) / d) Kanada / Minä en vaan osaa tai ymmärrä?
Eli kyse on varmuuslaskennasta niin, että jotta autonvalmistajan ei tarvitse antaa valmistamilleen ajoneuvoille mitään erityishuoltosuosituksia toimitettavan maan/maanosan mukaan, on kertoimet laskettava kaikkeen mikä mahtuu Saharasta Alaskaan.
jos näin olisi, olisi se nykypäivänä vielä huonompaa mielikuvamarkkinointia kuin se että jokin autonvalmistajan moottorit eivät kulumatta kestä koko ajoneuvon mahdollista elinkaarta.
Eli yhtään "ilmaista" kilometriä näihin ei tarvitse laskea, vaan kyse on siitä että koska kilpaileva merkki joka tapauksessa tekee auton koko elinkaaren kestävän LL-tekniikkaan perustuvan moottorin, ei yhdenkään autotehtaan toimitusjohtajan tuoli enään kestä horjumatta valmistaa 200tkm:n välein "rempattavia" koneita. Ei varsinkaan kun nykyiset maksimaalisen halpojen tuotantokustannusten 1.0-1.4l ecomoottoritkin järjestään kestävät puolen miljoonan ajosuoritteen LL-ohjelmalla ajettuna.
Omistin itse 80-90-luvuilla moottoripajan jossa rakensimme kilpa, katu ja viritettyjä katumoottoreita sen aikaisella tekniikalla, sen aikaisiin moottoreihin ja voin todellakin luvata että nykymoottoreissa ei ole sen aikaisiin mitään muuta yhteistä kuin tuo käytetty "Moottori".
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli on siis kuitenkin olemassa moottoreita jotka oikeasti kuluvat loppuun nykyisillä vaihtoväleillä ja joiden olemssaolon ko.merkin maahantuoja saa hallituksen kanssa yhteistyössä täysin kansalaisilta salattua???
Moottorit siis korjataan tässä maassa salaa niin että koko purkaamoketju (niin...ehkä kuitenkin purkaamobisneksessäkin tämän tapainen tieto ole ihan yhteistä omaisuutta), moottorikoneistamot, huolto/korjaamohenkilökunta, varaosamyyjät,ym. ei tiedä asiasta yhtään mitään?
Lisäksi kun nyt vain on niin että ehjistä vähän ajetuista purkumoottoreista ei nykyisin kerta kaikkiaan ei ole kysyntää, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta?
Varsinkaan koska nykypäivänä nykymoottoreiden "moottorirempat" alkaa olemaan enään mahdottomia tai lähes mahdottomia toteuttaa, mikäli kyse on nimenomaan kulumisvaurioista.
Lisäksi, pitäisi olla päinvastaisen väitteen tueksi näyttää edes yksi oikeasti vain kulumalla loppuunajettu nykymoottori ja sittenkin pitäisi vielä olla kiistaton näyttö siitä että ko.tapahtumalta olisi vältytty tiheämmillä öljynvaihdoilla?
Siis, salaliitostako tässäkin on kyse????
Jos näin, niin kannattaa varmasti perustaa Suomeenkin valtava pelkästään moottoreihin keskittyvä purkaamo, koska myytävästähän ei nykyisin tule tule muutamaa poikkeusta lukuunottamatta loppua? Ottaa Ruotsista ja keskieuroopasta hyllyyn vieläpä erityisesti japsikoneita ja vaikka esim.Bemarin m52TU/m54 moottoreita oikein pirusti ja pistää "isot rahat kerralla oikein poikimaan". Bisnes is Bisnes?
Kun tämä asia tuntuu olevan sulta täysin salattu, lähes salaliiton tasolla oleva, niin voin selventää ettei varsinaisesti ongelmana ole koneen kuluminen ennenaikojaan vaan öljynkierron tukkeutuminen öljyjen ominaisuuksin loppumisen seurauksena, ja seuraukset varmaankin osaat arvata..? Varmasti suurin osa nykykoneista toimii ihan ok LL-huolloilla mutta kun olet niin kivenkovaan väittänyt ettei ongelmia ole millään nykykoneilla niin tässä on vain tuotu esille ettei kaikki aina ole niin mustavalkoista.
Ja mitä tulee tuohon koneiden huonoon kysyntään romiksilta, niin ehkä pitäis hintatasoa tarkistaa..? Tiedä sitten, ainakin pienemmissä osissa sais usein maksaa purkaamolle enemmän kuin mitä uusi oem-osa maksaa marmorilla.
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostOho, sähän edustat ilmeisesti koko suomen kaikkia korjaamoja ja huoltoja? Toivottavasti ettet myös niitä purkkakorjaamoja joita tuntuu nykyään valitettavan paljon suomen maassa olevan? Etkä sä lue mitä kirjoitetaan. Ongelmia ei suinkaan ole kaikilla LL-huoltovälin automalleilla, mutta tossa yks esimerkki tosielämästä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=82325
Kun tämä asia tuntuu olevan sulta täysin salattu, lähes salaliiton tasolla oleva, niin voin selventää ettei varsinaisesti ongelmana ole koneen kuluminen ennenaikojaan vaan öljynkierron tukkeutuminen öljyjen ominaisuuksin loppumisen seurauksena, ja seuraukset varmaankin osaat arvata..? Varmasti suurin osa nykykoneista toimii ihan ok LL-huolloilla mutta kun olet niin kivenkovaan väittänyt ettei ongelmia ole millään nykykoneilla niin tässä on vain tuotu esille ettei kaikki aina ole niin mustavalkoista.
Ja mitä tulee tuohon koneiden huonoon kysyntään romiksilta, niin ehkä pitäis hintatasoa tarkistaa..? Tiedä sitten, ainakin pienemmissä osissa sais usein maksaa purkaamolle enemmän kuin mitä uusi oem-osa maksaa marmorilla.
Toisaalta, tämä audi/VAG ongelma sekin on vain yksittäinen ja yksittäisen moottorityypin suunnittelumoka, eikä se suinkaan kerro mistään muusta moottorimerkistä/mallista yhtään mitään.
Tähän moottorien kysyntään romiksilla....ei taida edes kannata enään vastata mitään.
Katsoppa kuitenkin mitä maksaa oem moottori marmorilla ja mitä se maksaa 30tkm sisäänajettuna takuukoneella purkaamoilla?
Meillä muuten emännältä flunssakin parani kristalleilla. Uskotko?
Comment
-
-
Originally posted by Tom1s View Posthttp://www.cisionwire.fi/ac-sanafor/...aa-mailia64528
"Ammattiautoilijalla ei ole varaa tinkiä öljyn laadusta
Tarvaisen autoon on vaihdettu öljyt kuuden vuoden aikana noin 52 kertaa eli keskimäärin 20 000 kilometrin välein."
Kyllä se huolto kannattaa eikä venyttää öljynvaihtoa turhaan.
Mikähän moisen motin huoltoväli on valmistajan suosituksen mukaan :thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
Comment