Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #16
    Originally posted by VNT
    Itse itselleni vastaten. Puristussuhde 525tds kampuralla muun koneen ollessa vakiona on 9.44:1. Iskutilavuutta olisi 2.753litraa. Jos joku on eri mieltä niin kerro miten laskit.
    Tilavuuslaskelmiin en ota kantaa, mutta 84mm:n tai 82,8mm:n isku yhdistettynä 130mm:n kiertokankeen ei mielestäni oli kovinkaan järkevää.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #17
      Originally posted by T3
      Tilavuuslaskelmiin en ota kantaa, mutta 84mm:n tai 82,8mm:n isku yhdistettynä 130mm:n kiertokankeen ei mielestäni oli kovinkaan järkevää.
      Kerro miksi ei ole järkevää?

      edit: Puristussuhde on sittenkin uuden laskun mukaan 9.3:1, voiko joku vahvistaa?
      Last edited by VNT; 28-11-2005, 20:41.
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • dunkelblau
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1151
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by VNT
        Itse itselleni vastaten. Puristussuhde 525tds kampuralla muun koneen ollessa vakiona on 9.44:1. Iskutilavuutta olisi 2.753litraa.
        Just ton puristuksen takia homma menee dieselin kammella pieleen. Mitkäs männät sillon laittasit? Ite pistäisin het S50B30us kampuran, jos ois just ylimäärästä.
        Sen jälkee hukuttasin teidät savuuuun...
        "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

        Comment

        • VNT
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1410
          • Tuusula

          #19
          Originally posted by dunkelblau
          Just ton puristuksen takia homma menee dieselin kammella pieleen. Mitkäs männät sillon laittasit? Ite pistäisin het S50B30us kampuran, jos ois just ylimäärästä.
          Sen jälkee hukuttasin teidät savuuuun...
          Siis moottoriin tulee turbo ja vielä vakiota paksumpi kansipahvi.
          Tällöin saan puristussuhteen 8.98:1, joka on ihan tarpeeksi alhainen.
          Männät on ei-vanos m50b25:sta.

          T3:lta silti odotan jotain perusteluita.
          Dunkelblau laita ihmeessä privaa jos sinulla on hyllyllä pölyttymässä s50b30us koneen kampiakseli .
          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

          Comment

          • dunkelblau
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 1151
            • Uusimaa

            #20
            No perk! Mikset sä voi heti kysyä silleen et myös muut ymmärtää! Totta helvetis jos siihen turbo tulee, niin sillon oot asian ytimessä!
            "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #21
              Originally posted by VNT
              Kerro miksi ei ole järkevää?
              Tulee varmaan aika jyrkkä kampikulma siinävaiheessa kun mäntä on käynyt akk:ssa ja lähtee sieltä sitten hiljalleen ylös. Eli kysynpä vaan millaisella voimalla se kampiakseli yrittää työntääkään sitä mäntää lohkonkyljestä läpi.
              Tokkopa löytyy edes sellaista mäntää, jossa olis valmiiksi niin lyhyt helma, että mahtuu pyörimään.

              Tuollaisilla iskunpituuksilla käyttäisin vähintään 135mm:n kiertokankia, mieluusti 140-145mm.
              Last edited by T3; 28-11-2005, 21:17.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • VNT
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1410
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by T3
                Tulee varmaan aika jyrkkä kampikulma siinävaiheessa kun mäntä on käynyt akk:ssa ja lähtee sieltä sitten hiljalleen ylös. Eli kysynpä vaan millaisella voimalla se kampiakseli yrittää työntääkään sitä mäntää lohkonkyljestä läpi.
                Tokkopa löytyy edes sellaista mäntää, jossa olis valmiiksi niin lyhyt helma, että mahtuu pyörimään.

                Tuollaisilla iskunpituuksilla käyttäisin vähintään 135mm:n kiertokankia, mieluusti 140-145mm.
                Kampikulman suhde tulisi olemaan 1.57. Onko tuo nyt vielä mahdottoman pieni?
                Onko faktaa ettei 130mm kiertokanget mahdu pyörimään vakiomäntien kanssa?
                Eikö vakiomäntien helmoista voi sorvata sitten millin tai pari pois?
                -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                Comment

                • hill-tun
                  Bimmer Rookie
                  • May 2004
                  • 166
                  • savo

                  #23
                  Originally posted by T3
                  Tokkopa löytyy edes sellaista mäntää, jossa olis valmiiksi niin lyhyt helma, että mahtuu pyörimään.
                  Olisko tuossa tarpeeksi lyhyt helma
                  Mäntä

                  Comment

                  • VNT
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1410
                    • Tuusula

                    #24
                    Tuli vaan mieleen että tuo yhdistelmähän on mahdottomuus.
                    Jos iskun pituus kasvaa 7.8mm ja kiertokankien pituus lyhenee ainoastaan 5mm, niin mäntähän ampuu kannen läpi männän ollessa ykk. Jotta tuo stroukkaus onnistuisi käytännössä pitäisi männäntapin olla 2.8mm matalemmalla.
                    Vai jäikö minulta nyt jotain ymmärtämättä?
                    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #25
                      hmm.. tuli asiaan liittyen mieleen että itselläni on tuo 105tkm ajettu m52b28 pata tuolla tallin nurkassa lojumassa sekä m50b25tu alakerta niin mites niiden yhdistely turbokäyttöön järkevästi sujuisi?

                      alulohkohan ei kestä ilmeisesti painetta paljon puoltakiloa yli.. ja sitten tuli mieleen että voikos noita alulohkoon tarkotettuja mäntiä sitten enään käyttääkään teräslohkossa.. vai säästän rahat järkevämpään ja laitan vaparina keulille.. m50 imusarja olisi sovitteineen kanssa jo valmiina olemassa..

                      tossa oli jotain vielä noistakoneista..
                      m50b20 poraus 80 isku 66 veivi 135 p.suhde 10.5
                      m50b20tu poraus 80 isku 66 veivi 145 p.suhde 11
                      m52b20 poraus 80 isku 66 veivi 145 p.suhde 11
                      m52b20tu poraus 80 isku 66 veivi 145 p.suhde 11
                      m50b25 poraus 84 isku 75 veivi 135 p.suhde 10
                      m50b25tu poraus 84 isku 75 veivi 140 p.suhde 10.5
                      m52b25 poraus 84 isku 75 veivi 140 p.suhde 10.5
                      m52b25tu poraus 84 isku 75 veivi 140 p.suhde 10.5
                      m52b28 poraus 84 isku 84 veivi 135 p.suhde 10.2
                      m52b28tu poraus 84 isku 84 veivi 135 p.suhde 10.2
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • VNT
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1410
                        • Tuusula

                        #26
                        Originally posted by fraatti
                        ja sitten tuli mieleen että voikos noita alulohkoon tarkotettuja mäntiä sitten enään käyttääkään teräslohkossa..
                        Entfällt leider weil Kolben aus einem Alublock (M52) nicht im Graugußblock (M50) verbaut werden können. Grund liegt in den unterschiedlichen Temperaturausdehnungskoeffizienten beider Materialien und somit unterschiedlicher Auslegung der Kolben.
                        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                        Comment

                        • Maza
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 4321
                          • Kannus/Kokkola

                          #27
                          Originally posted by VNT
                          Tuli vaan mieleen että tuo yhdistelmähän on mahdottomuus.
                          Jos iskun pituus kasvaa 7.8mm ja kiertokankien pituus lyhenee ainoastaan 5mm, niin mäntähän ampuu kannen läpi männän ollessa ykk. Jotta tuo stroukkaus onnistuisi käytännössä pitäisi männäntapin olla 2.8mm matalemmalla.
                          Vai jäikö minulta nyt jotain ymmärtämättä?
                          Jäi.

                          Iskun pituus kasvaa 7.8mm, joten mäntä tulee 7.8mm /2 = 3.9mm ylemmäs (ja toisaalta 3.9mm alemmas). Joten 5mm lyhyemmällä kangella mäntä jää 1.1mm alemmas ku vakiona.

                          Mitään järkeähän tuollaisessa hommassa ei ole. Tulee ihan typerät geometriat kellariin. Turbokoneen ollessa kyseessä jopa vielä tyhmempää. Keskittyy vaan tekemään hyvin ahdin konstruktion ja rallattaa sitten sitä kohtuullisen geometrian omaavaa vakioalakertaa sinne ~7500-8000rpm...

                          Comment

                          • VNT
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1410
                            • Tuusula

                            #28
                            Maza olet ihan oikeassa, en tajunnut laskea että mäntä nousee vain ympyrän säteen verran ylemmäksi.

                            Mutta nyt löytyi m3 eur version s50b30 koneen alakerta.
                            Kiertokanget, männät sekä kampiakseli.
                            Istuuko tuo kampiakseli ollenkaan m50 lohkoon?
                            Tuolla setillä saisi 2.99litraisen koneen. Lohkoa pitää vain porata n. 2mm suuremmaksi, onko mahdollista m50 koneessa?
                            Eikö s50b30 kone ole myös valurautaa? Tällöinhän mäntien kanssa ei tule ongelmia?
                            -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                            Comment

                            • Sene
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 925
                              • Enschede, The Netherlands

                              #29
                              Originally posted by VNT
                              Maza olet ihan oikeassa, en tajunnut laskea että mäntä nousee vain ympyrän säteen verran ylemmäksi.

                              Mutta nyt löytyi m3 eur version s50b30 koneen alakerta.
                              Kiertokanget, männät sekä kampiakseli.
                              Istuuko tuo kampiakseli ollenkaan m50 lohkoon?
                              Tuolla setillä saisi 2.99litraisen koneen. Lohkoa pitää vain porata n. 2mm suuremmaksi, onko mahdollista m50 koneessa?
                              Eikö s50b30 kone ole myös valurautaa? Tällöinhän mäntien kanssa ei tule ongelmia?
                              Muistelisin että noissa ei kamalasti porausvaraa ole. Tietävät kertoo sitten taas paremmin.
                              F11 LCI 535xi


                              Ex.

                              E36 320i sedan
                              E36 LCI 328i coupe
                              E61 LCI 530xi

                              Comment

                              • petteriu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 1164
                                • Pori

                                #30
                                Originally posted by VNT
                                Mutta nyt löytyi m3 eur version s50b30 koneen alakerta.
                                Kiertokanget, männät sekä kampiakseli.
                                Istuuko tuo kampiakseli ollenkaan m50 lohkoon?
                                Tuolla setillä saisi 2.99litraisen koneen. Lohkoa pitää vain porata n. 2mm suuremmaksi, onko mahdollista m50 koneessa?
                                Eikö s50b30 kone ole myös valurautaa? Tällöinhän mäntien kanssa ei tule ongelmia?
                                Mahtaako tuollainen "kikkailu" M50 lohkolla ja S50 sisuksilla loppupeleissä kannattaa ? Tuosta on kuitenkin aika pieni matka enää koko S50B30 koneeseen, joka ei turboa kaveriksi enää tarvitsisi.

                                Petteri
                                BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎