Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    Originally posted by Cell View Post
    Hienoa että joku näitä miettii! Yleensä niitä ei mieti kukaan kun pultataan vaan rojua kylkeen ja kehutaan kiiltävää putkenpäätä.

    Puristusten nosto kasvattaa tehoa hieman kaikilla alueilla, mutta sillä edellytyksellä ettei optimiennakosta joudu tinkimään, ts. maksimiennakko >= optimiennakko.

    Litrateho toki putoaa hieman virtausnopeuksien kasvaessa ja siten virtaushäviöiden suuretessa, kansi on kuitenkin vakionakin sitä luokkaa, että ongelmaa siitä ei tule ja sen kaivaminen ennen kuin on lähes kaikki muu tehty on aikalailla turhaa. Nokkaa muuttamalla tuota ei kuitenkaan saa kompensoitua koko alueella, overlappia lisäämällä alakierroksilla takaisinpuhallus kasvaa ja teho laskee. Aukioloaikaa lisäämällä nokka on liian pitkään auki ja taas takaisinpuhallus kasvaa ja teho laskee. Näin siis hieman yksinkertaistaen ja kun puhe ei ole huipputehosta. Nimitetäänpä vaikka siirtymäpisteeksi sitä kohtaa, missä vakio- ja virinokilla päästään samaan volumetriseen hyötysuhteeseen. Iskutilavuutta kasvattamalla tuo piste siirtyy alemmas. Pisteen vasemmalla puolella vol% on huonompi, oikealla parempi verrattuna vakionokkiin. Alakierroksille et kuitenkaan tule hönkää saamaan nokkia jyrkentämällä.

    Adaptaatiot eivät sovi kuvaan, sytkäkartat pitää hakea uudestaan. Bensojen puolesta ecu kyllä pysyy mukana, mutta ennakoilla se teho tehdään, josta päästään taas siihen että luultavasti suurin €/hp hyöty olisi heivata tuo oppiva motronic. Käytettävyys kärsii mutta samaa et tuolla irti saa ja jokainen uudelleensäädätys on kallista kun tekijöitä ei montaa ole. Hiottuja nokkia käyttäessä on myös hyvä tarkistaa ettei lopu vara nostimista...

    Ihmettelyn lisäksi esitetäänpä myös vaihtoehto. M50 ja M50TU ovat huipputehon osalta samoissa. Kuitenkin M50TU:n imunokka on aukioloajaltaan aika lailla pienempi. Joten, pultatkaa siihen mottiin vanos ja siihen about samoilla asteilla oleva noikka kuin M50 vakionakin on, tai ehkä jopa hieman kireämpi. Vanoksella onnistuu kätevästi overlapin kontrollointi, joten lopputuloksena on moottori, jossa on enemmän hönkää yläkierroksilla ja alakierroksilla, vie vähemmän bensaa ja on parempi ajettava. M52 venttiilikoneistossa on muuten pienemmät häviöt kuin M50/M50TU eikä siinäkään ole kestävyysongelmia ollut. Valmista reseptiä en tähän muutokseen anna kun unohdan kuitenkin jotain, mutta sen sanon että yläkertaan pelkkiä nokkia vaihtavat vain ne, jotka eivät paremmasta tiedä
    Originally posted by Cell View Post
    Siis. Tuota tehoa varten tarvitset tietyn määrän seosta sylinteriin. Kanavat määrittelevät käytännössä sen, paljonko sitä seosta saat sinne sekunnissa milläkin paine-erolla. Jos kanavat ovat liian ahtaat ne alkavat tukehtua kovilla virtausnopeuksilla, ja tätä voi helpottaa pitämällä venttiiliä pidempään auki, eli lisää asteita nokkaan. Toisaalta jos imusarja ei ole suunniteltu korkeita kierroksia silmällä pitäen, tapahtuu takaisinvirtausta ennen kuin imuventtiili menee kiinni, kanavassa on pienempi paine kuin sylinterissä.

    Jos pakosarja ei ole suunniteltu konetta ja kierroksia varten, sieltä tulee kivasti ylipaineimpulssi overlapin aikana ja tällä kertaa takaisinvirtausta tapahtuu imuventtiilin auetessa, pakokaasuja imukanavaan ja jälleen on vähemmän aikaa seokselle virrata sylinteriin. Tämä osuus on se mikä eniten tehoon vaikuttaa, vaikka yleinen käsitys essolla on että se riippuu pakosarjan kiillosta ja putken koosta. Vaikutus korostuu overlappia lisätessä.

    Nyt jos kaivat sieltä pelkkiä kanavia isommaksi, saatat saada tuossa keskivaiheella hieman enemmän tavaraa sylinteriin (siis sen jälkeen kun tavara virtaa taas imusarjassa oikeaan suuntaan ja ennen kuin se alkaa virrata takaisin kun imuvena ei sulkeudukkaan tarpeeksi aikaisin), mutta lopputulos voi olla kuitenkin olematon tuon takaisinvirtauksen takia, johon et hirveästi kannella voi vaikuttaa. Pistetäänpä havainnollistava kuva, kyseessä moottori X kokoonpanolla X jne.

    [ATTACH]51527[/ATTACH]

    Tuo on imukanavan paine ja virtausnopeus kampikulman funktiona. Sinivihreät pystyviivat ovat imuventtiilin aukeamis ja kiinnimenokohdat, nuo toiset sitten yllätys yllätys pakoventtiilin. Vähän ennen imuventtiilin kiinni menoa näkyy miten virtausnopeus menee miinukselle. Alemmilla kierroksilla ongelma on helvetisti pahempi, samoin niitä ongelmia tulee ylhäälläkin jos pituudet on väärin. No, enivei, noihin et pysty vaikuttamaan kantta kaivamalla, mutta imu- ja pakosarjan suunnittelulla pystyt. Imusarjan suunnittelu on vielä suht simppeliä hommaa ja helpohkoa testattavaa dynossa. Pakosarja kannattaakin ostaa bemarilta ja katsoa että X-pipe (tai Y-pipe jos käytät yhtä putkea) tulee samaan kohtaan kuin tehdasversiossa. Siinä hyvät lähtökohdat.

    Eli, jätä kannen kaivelu ja pistä muut osa-alueet kuntoon, kyllä se kansi riittää. Jos jotain haluat sille tehdä, teetätä kunnon kulmat venttiileihin ja seeteihin.

    Mutuilua, korjatkaa jos korjattavaa.
    Mielenkiintoista tekstiä, oletko opiskellut tai opiskeletko aiheen parissa? Harva Pentti perusharrastaja on paneutunut läheskään näin syvästi asiaan vaan juurikin niihin isoihin ja kiiltäviin savupiippuihin, itse myöskin taidan lukeutua näihin jälkimmäisiin
    Last edited by Racink; 26-02-2008, 00:44.

    Comment

    • #BMW#
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 488
      • Espoo

      Originally posted by Racink View Post
      Millä kannella tämä?
      kansi on perus m50b25 ilman vanosta.
      E38 pre 740i 4.4l Manual

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        Originally posted by Cell View Post
        Adaptaatiot eivät sovi kuvaan, sytkäkartat pitää hakea uudestaan. Bensojen puolesta ecu kyllä pysyy mukana, mutta ennakoilla se teho tehdään, josta päästään taas siihen että luultavasti suurin €/hp hyöty olisi heivata tuo oppiva motronic. Käytettävyys kärsii mutta samaa et tuolla irti saa ja jokainen uudelleensäädätys on kallista kun tekijöitä ei montaa ole. Hiottuja nokkia käyttäessä on myös hyvä tarkistaa ettei lopu vara nostimista...
        Rahukkaa ei oo rajattomasti laitettavaksi joten joskus joutuu tyytymään ei-optimaalisiin ratkaisuihin...

        Sen kestän kyllä jos tehoa jää vähän saamatta konservatiivisen sytytyksenajoituksen kanssa verrattuna parhaaseen mahdolliseen tilanteeseen nähden mutta nakutukseen en toivoisi törmääväni. Onneksi tuossa omassa M42 koneessa on kaksi nakutuksentunnistinta jotka toivottavasti veivaa ajoitusta myöhäisemmäksi jos tarve tulee.

        Itelle kaksi geneeristä lastua tulossa, vakiokoneelle ja virinokille. Noissa on varmasti sytytystä aikaistettu jonkin verran vakioon nähden ja toivon että ne antaa vähän lisää kasvunvaraa vakiolastuun nähden jos molemmat vielä bensansyöttöpuolella adaptoituisi hiukan suurempiin ilmamääriin (vaikkapa läppärungot). Hinta jäi noin neljäsosaan kokonaan uuden lastun teettättämisestä.

        Megasquirttia mietin hetken mutta en tykkää siitä ajatuksesta että sytkäpuolella pitäisi kikkailla jollain fordin EDIS romispalikoilla, hyh. Taidan odotella ainakin niin pitkään että kunnon CoP tuki löytyy.

        Olen toistaiseksi siinä luulossa että vakio M42 nokista saa hiottua melko helposti Schrickin 256 asteisia vastaavat. Nostoa tulee lisää noin milli eli se olisi noin 10,2-10,4 mm jonka ei pitäisi olla ongelma hydraulisille nostimille koska Shcrick ei mainitse mitään nostimien vaihtotarpeesta. Itsellä olisi tarkoitus muuttaa vakiot hydrauliset nostimet kiinteiksi pienellä modifikaatiolla, painonsäästöä tulee ehkä 25-30 grammaa / venttiili joten voi kierrättää vakiojousilla hiukan korkeammalle eikä tarvitse enää miettiä hydraulisten käyttäytymistä korkeilla kierroksilla.

        Oikeastaan venttiilikoneisto ei huoleta lainkaan verrattuna mäntien ja alakerran kestävyyteen nähden

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • jmp2002
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 5727
          • Rovaniemi

          Originally posted by Jochen View Post
          Megasquirttia mietin hetken mutta en tykkää siitä ajatuksesta että sytkäpuolella pitäisi kikkailla jollain fordin EDIS romispalikoilla, hyh. Taidan odotella ainakin niin pitkään että kunnon CoP tuki löytyy.
          Saahan sen megan ohjaamaan bmw:n omiakin puolia, että ei varmaan siitä ole kiinni
          E30 325i Touring -89
          E30 325i touring -88 m50tbo
          G20 330e M-Sport -20

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            Originally posted by jmp2002 View Post
            Saahan sen megan ohjaamaan bmw:n omiakin puolia, että ei varmaan siitä ole kiinni
            Eikös se vaadi juuri tuon EDIS palikan väliin? Ja systeemi toimii wasted sparkina?

            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • Pornis SP edition
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 870
              • Kemi kity

              Originally posted by quisma View Post
              Onko b28:n kangissa merkittävää eroa b25 vastaaviin? Massa?
              Kiitoksia vastauksista!
              siinä myös kuvaa havainnollistamaan eroa-----> http://s258.photobucket.com/albums/h...M20osia037.jpg
              We Race You Win?
              328 -85, Lynx RC 600 -07, Fiat Ducato JTD -02......
              Official Member of BTCF-SaunaTeam
              Official Member of Team RWD

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Megasquirttia mietin hetken mutta en tykkää siitä ajatuksesta että sytkäpuolella pitäisi kikkailla jollain fordin EDIS romispalikoilla, hyh. Taidan odotella ainakin niin pitkään että kunnon CoP tuki löytyy.
                Johan tuo cop on aikoja löytynyt. Jopa 6 cyl versiona, eikä fordia tarvitse onneksi ottaa mukaan ollenkaan.

                Olen toistaiseksi siinä luulossa että vakio M42 nokista saa hiottua melko helposti Schrickin 256 asteisia vastaavat. Nostoa tulee lisää noin milli eli se olisi noin 10,2-10,4 mm jonka ei pitäisi olla ongelma hydraulisille nostimille koska Shcrick ei mainitse mitään nostimien vaihtotarpeesta. Itsellä olisi tarkoitus muuttaa vakiot hydrauliset nostimet kiinteiksi pienellä modifikaatiolla, painonsäästöä tulee ehkä 25-30 grammaa / venttiili joten voi kierrättää vakiojousilla hiukan korkeammalle eikä tarvitse enää miettiä hydraulisten käyttäytymistä korkeilla kierroksilla.
                Ongelmana hiotuilla ei ole tuo noston lisääntyminen, vaan se, että se on saavutettu pienentämällä perusympyrää. Tällöin nostimen täytyy venyä pidemmälle ettei tule liikaa välystä ja hydraulisessa ei välttämättä riitä vara. Sama juttu vanhojen kanssa kun pitää etsiä isompia epäkeskoja.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  Originally posted by Jochen View Post
                  Rahukkaa ei oo rajattomasti laitettavaksi joten joskus joutuu tyytymään ei-optimaalisiin ratkaisuihin...

                  Megasquirttia mietin hetken mutta en tykkää siitä ajatuksesta että sytkäpuolella pitäisi kikkailla jollain fordin EDIS romispalikoilla, hyh. Taidan odotella ainakin niin pitkään että kunnon CoP tuki löytyy.
                  Niinno.. onhan tästä jo yli vuosi kun oma motori (M52B28) hörähti megasquirtin voimin käyntiin ja ihan bemarin omilla puolilla.. ja tuossa moottorissa on potentiaalia.. itsellä kuristamaan jäi vielä kaasuläppä ja kerkesin auton myymään ennenkuin ehdin sitä vaihdella.. harmittaa kylläkin näin jälkeenpäin..

                  mut mukavat lukemat sieltä silti tuli 261hv ja 320nm

                  tuolla lisää..
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Jochen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1229
                    • Valkeakoski & Trondheim

                    Kuinkas tuo suora puolien ohjaus sitten toimii? Ja millä MS:n versiolla se pelaa ja tarvitseeko jotain extra rautaa? Noita versioita tuntuu olevan niin paljon että äkkiä tsekattuna menee sekaisin että mikä toimii mitenkin.

                    Mites VEMS? Se taitaa olla hiukan parempi ja kalliimpi versio MS:stä.

                    Hydraulisessa nostimessa olevalla sylinterillä taitaa olla joku 6-8 mm liikevaraa, hiukan mittaamallahan se selviää kuinka paljon pienemmällä kehällä se vielä toimii.

                    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki





                      Mutta jatketaan juttua tuosta jossain muualla, ei sotketa tätä enempää.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • quisma
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 381
                        • Toijala

                        Originally posted by #BMW# View Post
                        Muista vaihtoehdoista en tiedä, mutta tämä kolmas vaihtoehto on parhaallaan e30:ssa.
                        Ja voin kertoa että kannatti stroukata, vertauskuvaa normi m50b25 ei ole.
                        Mutta tämä m50b28 säädettynä varrattuna m20b25 on selkeä, sillä b28 luovuttaa m20b25
                        max väännön 2000 kierroksessa!

                        Itse osien vaihtoon, ei tarvitse sorvata mitään puristus toki on kovat 11:1 mutta ei haittaa 95.lla voi ajaa. Ja on optimi jos meinaa joskus neniä vaihtaa.

                        tehot säädettynä (Karala) 225hp/288Nm
                        Tässähän on juurikin semmoset tulokset, jotka olis ihanteelliset. Olisko sulla laittaa jonkinlaista käppyrää esille? :think
                        e46 325ci cabrio m-sport2

                        Ex: e46 320da touring -04
                        e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
                        e39 528ia -96
                        e34 525i -92
                        e30 320i touring -88
                        e36 328i coupe -97
                        e36 325i -91

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by quisma View Post
                          Tässähän on juurikin semmoset tulokset, jotka olis ihanteelliset. Olisko sulla laittaa jonkinlaista käppyrää esille? :think
                          jos nää on odotukset niin kyllä laitat aivan turhaan sitä rahaa menemään tässä lainaus eräästä topicista
                          edit: täältä:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=70801&page=1

                          "mulle tuli dynosta lukemat 163,5kW ja 282nm"
                          m50b25+chippi
                          oli muistaakseni lappukin näkyvillä
                          chippi 65€
                          tuskin saat noita b28 hilkkeitä tohon hintaan
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • Racink
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 840
                            • Jkl

                            Originally posted by Tonton View Post
                            jos nää on odotukset niin kyllä laitat aivan turhaan sitä rahaa menemään tässä lainaus eräästä topicista
                            edit: täältä:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=70801&page=1

                            "mulle tuli dynosta lukemat 163,5kW ja 282nm"
                            m50b25+chippi
                            oli muistaakseni lappukin näkyvillä
                            chippi 65€
                            tuskin saat noita b28 hilkkeitä tohon hintaan
                            Väittäisin kovasti että sporttiauton ja karalan penkki elää hivenen eri maailmassa...

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              Originally posted by Racink View Post
                              Väittäisin kovasti että sporttiauton ja karalan penkki elää hivenen eri maailmassa...
                              olkoon sitten niin. vaikka "suuri karala" virittäisikin sitä penkkiä näyttämään enemmän että voi hyvällä omalla tunnolla ottaa asiakkailtaan rahat pois.
                              kymppi sinne tai tänne.
                              tarkotin vaan että jos ei haeta mitään suurta muutosta niin kannattaako sitä insinöörien hyvin suunnittelemaa konetta avata.
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              • M325i
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 1529
                                • Etelä-pohjanmaa

                                Originally posted by Tonton View Post
                                olkoon sitten niin. vaikka "suuri karala" virittäisikin sitä penkkiä näyttämään enemmän että voi hyvällä omalla tunnolla ottaa asiakkailtaan rahat pois.
                                kymppi sinne tai tänne.
                                tarkotin vaan että jos ei haeta mitään suurta muutosta niin kannattaako sitä insinöörien hyvin suunnittelemaa konetta avata.
                                Kyllä taitaa totuus tulla kun käy tuolla toisessa paikassa ollut,auto karalan penkissä,kanssa samaa mieltä että nuo penkit elää "hieman" eri maailmassa...
                                Karalan ei tarvitse "viritellä penkkiä" se osaa virittää niitä autojakin ja tietää niistä hommista toisin kun moni muu joka luulee tietävänsä.
                                Se on nyt täyttä paskaa että joku 2.5 jollakin "yleismallin lastulla" ja muilla teinivireillä tuottaa saman kun stroukattu 2.8 kovilla puristuksilla ja uudelleen ohjelmoituna.
                                E30 ja E46 ///M

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎