M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • saki
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 247

    Originally posted by Busch View Post
    Mulla on tälläsella kokoonpanolla kasattu m50. Männistä venttiilin koloja pikkasen syvennin, mutta ei olisi ollut edes tarpeellista. Vaparina ja bensalla tällä hetkellä.
    Jotenkin laskin tuon väärin. Tänään tein koekasauksen ja mäntähän jää vähän dekkitason alle. Tarkalleen 0,8 mm alemmas mitä alkuperäisessä nv kokoonpanossa.

    nopeesti ehkä oikein laskettuna puristussuhde onkin siis noin 9,5.

    Eli oikeastaan vain liian suureksi jäävä paljealue jää vaivaamaan, mutta muutenhan tuon pitäisi olla ihan hyvä resepti pieniin ja vähän suurempiinkin ylipaine hommiin.
    BMW i3 REX

    Comment

    • Busch
      BTCF Member
      • Sep 2011
      • 272
      • Seinäjoki/Lapua

      Originally posted by saki View Post
      Jotenkin laskin tuon väärin. Tänään tein koekasauksen ja mäntähän jää vähän dekkitason alle. Tarkalleen 0,8 mm alemmas mitä alkuperäisessä nv kokoonpanossa.

      nopeesti ehkä oikein laskettuna puristussuhde onkin siis noin 9,5.

      Eli oikeastaan vain liian suureksi jäävä paljealue jää vaivaamaan, mutta muutenhan tuon pitäisi olla ihan hyvä resepti pieniin ja vähän suurempiinkin ylipaine hommiin.
      Turbo hommiinhan tuo puristussuhde on hyvä.

      Mulla puristussuhde n.10.9

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3424
        • Kotka

        Originally posted by saki View Post
        Jotenkin laskin tuon väärin. Tänään tein koekasauksen ja mäntähän jää vähän dekkitason alle. Tarkalleen 0,8 mm alemmas mitä alkuperäisessä nv kokoonpanossa.

        nopeesti ehkä oikein laskettuna puristussuhde onkin siis noin 9,5.

        Eli oikeastaan vain liian suureksi jäävä paljealue jää vaivaamaan, mutta muutenhan tuon pitäisi olla ihan hyvä resepti pieniin ja vähän suurempiinkin ylipaine hommiin.
        Koitin teoretisoida tuota ja tulin itse siihen tulokseen, että mäntä tulisi 0,5mm dekkitason alle, jolloin puristussuhde olisi n. 11.

        M52 crank
        M50 vanos pistons
        135mm cranks

        Bore 84 mm
        Stroke
        84 mm
        Connection rod length 135 mm
        Combustion chamber in head 34 cc
        Head gasket thickness 1,75 mm
        Head gasket bore 85 mm

        Original deck height
        210,05 mm
        Planing from block 0 mm
        Machined deck height 210,05 mm

        Piston compression height
        32,55 mm
        Valve relief volume 0 cc

        Piston top height
        209,55 mm
        Piston top from deck
        -0,5 mm
        Quench height
        2,25 mm
        Cylinder displacement
        465,51 cc
        Combustion volume
        46,70 cc
        Calculated compression ratio
        10,97

        EDIT: sulla olikin 2,0 mm pahvi suunniteltuna. Silloin puristussuhde mun laskelmien mukaan 10,67
        Last edited by Skarpa; 14-02-2016, 18:57.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • saki
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 247

          Originally posted by Skarpa View Post
          Koitin teoretisoida tuota ja tulin itse siihen tulokseen, että mäntä tulisi 0,5mm dekkitason alle, jolloin puristussuhde olisi n. 11.

          M52 crank
          M50 vanos pistons
          135mm cranks
          Bore 84 mm
          Stroke 84 mm
          Connection rod length 135 mm
          Combustion chamber in head 34 cc
          Head gasket thickness 1,75 mm
          Head gasket bore 85 mm

          Original deck height 210,05 mm
          Planing from block 0 mm
          Machined deck height 210,05 mm

          Piston compression height 32,55 mm
          Valve relief volume 0 cc

          Piston top height 209,55 mm
          Piston top from deck -0,5 mm
          Quench height 2,25 mm
          Cylinder displacement 465,51 cc
          Combustion volume 46,70 cc
          Calculated compression ratio 10,97

          EDIT: sulla olikin 2,0 mm pahvi suunniteltuna. Silloin puristussuhde mun laskelmien mukaan 10,67
          joo ne cooperring renkaat on n. 2mm mutta painuu toki kanteen vähän.

          niin tosiaan en huomannut miettiä nopeesti laskiessa että kun koneen tilavuus kasvaa nousee puristussuhde tietty myös jos mäntä nousisi yhtä ylös. Liian monta muuttujaa samalla kertaa �� .


          Jos noi laskelmat pitää paikkaansa on lopputulos silti ihan hyvä ja varmasti vetokelpoinen.
          BMW i3 REX

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3424
            • Kotka

            Originally posted by saki View Post
            joo ne cooperring renkaat on n. 2mm mutta painuu toki kanteen vähän.

            niin tosiaan en huomannut miettiä nopeesti laskiessa että kun koneen tilavuus kasvaa nousee puristussuhde tietty myös jos mäntä nousisi yhtä ylös. Liian monta muuttujaa samalla kertaa �� .


            Jos noi laskelmat pitää paikkaansa on lopputulos silti ihan hyvä ja varmasti vetokelpoinen.
            Eihän tuon pitäis kauhean pahasti heittää ihan näin näppituntumaltakaan, kun käytännössä ainoa muutus B28:aan verrattuna on 0,73 mm korkeampi mäntä. Käsittääkseni palotilan muoto M50, M52 ja M54 -koneissa on hyvin samanlainen. Palotilan tilavuus kannessa kannattaa toki tarkistaa.

            Tuo paljerako ja paljealue näissä M5X koneissa on sellanen, mitä olen viime aikoina miettinyt. Näissä on niin pieni palotila kannessa, että jos paljeraon vetää alle milliin, niin puristukset on jo todella kovat. Toisaalta taas paljealue kannessa on huomattavasti pienempi kuin vanhemmissa 2-venttiilikoneissa. Mistään en mitään tiedä mutta arvaan, että ylipäätään paljealueen vaikutus niin hyvässä kuin pahassa on näissä koneissa aika vähäinen.
            Last edited by Skarpa; 14-02-2016, 19:47.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Osku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2005
              • 3324
              • Kouvola,Pilkanmaa

              Omaa moottoriprojektia oon tässä räntäsateisina iltoina haaveillu jatkavani.

              Mullahan on siis 2.8 kampi M52B25 männät ja 135mm veivit,lohkosta on ajettu viel 0,3mm pois niin laskeskelin puristus suhteeksi vakiotiipparilla jotain12.7:1 aikonaan.

              Nyt kuitenkin oon pyöritelly mielessä tota 1mm paksusta peltitiivistettä niin sais viel vähän lisää ruttua kun tarkotus oli retkulla ajella.

              Missä saisi nokat hiottua,M54B30 ja M50b25NV imunenät pitäs hiottaa "sen mitä saa" multa löytyy hiontaa varten mallinokaksi tommonen NV koneen hiottu akselikin,eli nokkakopiokoneella sais tehtyä kun vaan löytyy mesta joka tekee :think

              Vähän nuo venttiilikolot siinä jännittää kun nokkaan tulee nostoa ja mäntä on aika paljon normaalia ylempänä
              E30 24V 5D "Vakio"

              Originally posted by ///Make
              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11203
                • Oulu

                Virtasen mauri kylmäkosken erikoismoottorista voi noita nokkia hioa. Hintakaan ei mitään älytöntä ole. Tyyliin 150€/kpl Minä jo yhden oman lähetinkin hiottavaksi, mut matkahuolto oli saanu sen 3-osaan
                Last edited by Pazi88; 15-02-2016, 08:46.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3424
                  • Kotka

                  Tarviikos venttiilikoneistoon muuten tehdä muutoksia, jos nokkaa hiotaan tuon verran? Voisin harkita hiotuttavani tota M54 imunokkaani. Oon arponut sen ja 252 Schrickin välillä.
                  Last edited by Skarpa; 15-02-2016, 10:32.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City



                    Unohtaisin maurin ja veisin tonne. Hivenen eri tarkkuus Juhan koneella kuin ns. Kopio sorvilla. Juhalla myös kunnon mittavehkeet.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11203
                      • Oulu

                      Originally posted by jannmann View Post
                      http://www.camshaftworks.com/nokka-akselit2

                      Unohtaisin maurin ja veisin tonne. Hivenen eri tarkkuus Juhan koneella kuin ns. Kopio sorvilla. Juhalla myös kunnon mittavehkeet.
                      No ei oo kyl järjettömän kallista tuokaan :think Vois kysyä millaiseksi ton m54 nokan voi hioa vakio nostajille. M52 vakio nokkaan ei saanu kuin m54 nokkaa vastaavat speksit. Jos vaikka sais tota shrickin nokkaa vastaavat speksit. Niin tulisi silti puolet halvemmaksi kuin ostaa uus shrick.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3424
                        • Kotka

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        No ei oo kyl järjettömän kallista tuokaan :think Vois kysyä millaiseksi ton m54 nokan voi hioa vakio nostajille. M52 vakio nokkaan ei saanu kuin m54 nokkaa vastaavat speksit. Jos vaikka sais tota shrickin nokkaa vastaavat speksit. Niin tulisi silti puolet halvemmaksi kuin ostaa uus shrick.
                        Laittelin tällaiset kysymykset menemään:

                        Hei, olen rakentamassa BMW M52 single vanos moottoria. Alun perin suunnittelin vaihtavani moottoriin M54B30 imunokka-akselin, jonka jo ostinkin. M54 nokassa on hieman enemmän kestoa ja nostoa kuin vakionokassa. Nokka menee muuten suoraan paikalleen, mutta vanosratas pitää sorvata tai leikata 5.0 mm lyhyemmäksi.

                        M54B30 - in 240*, 9.7mm (Sama profiili kuin M50B25 non-vanos imunokassa)
                        M52B28 - in 228*, 9.0mm

                        Suunnitelmat ovat kuitenkin hieman päivittyneet ja pohdin nyt imunokan vaihtoa Shrick 252 nokkaan tai M54B30 nokan hiomista ja minulla olisi pari kysymystä aiheesta:

                        1. Minkälaiseen profiiliin tuon M54 nokan saisi järkevästi hiottua? Olettaisin, että lähtökohta on parempi kuin M52B28 nokka, koska perusympyrää ei tarvitse pienentää yhtä paljon noston lisäämiseksi. Tavoitteet alla.
                        a. Moottori on suunnitteilla katuautoon
                        b. Auto on vuosimallia -87 ja sen pitäisi läpäistä päästötesti.
                        c. Vaihdan moottoriin 3.0l alakerran. Staattiseksi puristussuhteeksi tulee n. 10.5 - 11 ja moottorin on vapaastihengittävä.
                        d. Tavoitteena on, että venttiilikoneistoon ei tarvita radikaaleja muutoksia
                        e. Moottorin alavääntö ei saisi kärsiä pahasti
                        f. Vakioista sisuskaluista johtuen moottoria ei ole tarkoitus kierrättää yli 6800 kierroksen.

                        2. Minkä verran nokan hionnalle tulee hintaa. Vanoksen ratasta voisi samalla lyhentää 5mm jos se hoituu teidän laitteillanne helposti.

                        Pakonokkana suunnittelin käyttäväni M50 non-vanos imunokkaa (240*, 9,7mm)
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Busch
                          BTCF Member
                          • Sep 2011
                          • 272
                          • Seinäjoki/Lapua

                          Originally posted by Skarpa View Post
                          Laittelin tällaiset kysymykset menemään:

                          Hei, olen rakentamassa BMW M52 single vanos moottoria. Alun perin suunnittelin vaihtavani moottoriin M54B30 imunokka-akselin, jonka jo ostinkin. M54 nokassa on hieman enemmän kestoa ja nostoa kuin vakionokassa. Nokka menee muuten suoraan paikalleen, mutta vanosratas pitää sorvata tai leikata 5.0 mm lyhyemmäksi.

                          M54B30 - in 240*, 9.7mm (Sama profiili kuin M50B25 non-vanos imunokassa)
                          M52B28 - in 228*, 9.0mm

                          Suunnitelmat ovat kuitenkin hieman päivittyneet ja pohdin nyt imunokan vaihtoa Shrick 252 nokkaan tai M54B30 nokan hiomista ja minulla olisi pari kysymystä aiheesta:

                          1. Minkälaiseen profiiliin tuon M54 nokan saisi järkevästi hiottua? Olettaisin, että lähtökohta on parempi kuin M52B28 nokka, koska perusympyrää ei tarvitse pienentää yhtä paljon noston lisäämiseksi. Tavoitteet alla.
                          a. Moottori on suunnitteilla katuautoon
                          b. Auto on vuosimallia -87 ja sen pitäisi läpäistä päästötesti.
                          c. Vaihdan moottoriin 3.0l alakerran. Staattiseksi puristussuhteeksi tulee n. 10.5 - 11 ja moottorin on vapaastihengittävä.
                          d. Tavoitteena on, että venttiilikoneistoon ei tarvita radikaaleja muutoksia
                          e. Moottorin alavääntö ei saisi kärsiä pahasti
                          f. Vakioista sisuskaluista johtuen moottoria ei ole tarkoitus kierrättää yli 6800 kierroksen.

                          2. Minkä verran nokan hionnalle tulee hintaa. Vanoksen ratasta voisi samalla lyhentää 5mm jos se hoituu teidän laitteillanne helposti.

                          Pakonokkana suunnittelin käyttäväni M50 non-vanos imunokkaa (240*, 9,7mm)
                          Törmäsin kans tuohon sivuun ja aika asialliselta vaikutti. Ilmottele tännekkin mitä vastaavat. Hyvä olis tietää myös käsittelevätkö he nokat vielä miten hionnan jälkeen.
                          Eniten kyllä kiinnostaa paljo tuo m54 nokan hionta maksaa?

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3424
                            • Kotka

                            Originally posted by Busch View Post
                            Törmäsin kans tuohon sivuun ja aika asialliselta vaikutti. Ilmottele tännekkin mitä vastaavat. Hyvä olis tietää myös käsittelevätkö he nokat vielä miten hionnan jälkeen.
                            Eniten kyllä kiinnostaa paljo tuo m54 nokan hionta maksaa?
                            Vastaus pärähti sähköpostiin:

                            non-vanos akselista voidaan hioa 260 asteinen profiili ilman että tarvitsee tehdä mitään muutoksia ympäristöön,ns.bolt on.1-1mm aukioloaika tällöin 220ast (oem 205ast) ja max nosto 10.05mm.vielä vanoksen kanssa käytettäväksi on hiottu myös 1-1mm 230ast/10.7mm profiilia mutta sitten täytyy jo paininkuppikoteloa työstää eli ei ole enään ns.bolt on asennus.

                            hinta 190€ (sis alv) ja rattaan sorvaus ei maksa mitään.
                            Ei paha. Minkähän verran lisävaikutusta toisi, jos tuon lisäksi hioisi pakonokankin samaan profiiliin (versus M50 nv. imunokka). Staattista puristussuhdetta kannattanee hakea yli 11, että nokista saa hyödyn irti:think
                            Last edited by Skarpa; 16-02-2016, 11:25.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • Busch
                              BTCF Member
                              • Sep 2011
                              • 272
                              • Seinäjoki/Lapua

                              Originally posted by Skarpa View Post
                              Vastaus pärähti sähköpostiin:

                              Ei paha. Minkähän verran lisävaikutusta toisi, jos tuon lisäksi hioisi pakonokankin samaan profiiliin (versus M50 nv. imunokka). Staattista puristussuhdetta kannattanee hakea yli 11, että nokista saa hyödyn irti:think

                              Kysäse nyt vielä että käsitteleekö ne nokat vielä jotenkin esim. sintraus, fosfanointi vai lämpökarkaisu?

                              Odotin kyllä että m54 sais vähintään sen 10,2 nostoa "ilman ympäristö muutoksia"

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Busch View Post
                                Kysäse nyt vielä että käsitteleekö ne nokat vielä jotenkin esim. sintraus, fosfanointi vai lämpökarkaisu?

                                Odotin kyllä että m54 sais vähintään sen 10,2 nostoa "ilman ympäristö muutoksia"
                                Tyhmäkin tajuaa, että tolla annetulla hinnalla ei taatusti ole mitään käsittelyä.
                                Ja yleisesti ottaen BMW:n nokat on niin laadukasta materiaalia, ettei mitään käsittelyä tarvita. 500tkm ajettu m54 kone, etkä pysty mittaamaan onko nokka kulunut. Paljonko ajat sun virikoneellla? 100-300tkm?
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X