Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Quaife lukkoperät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Area 03

    #16
    Originally posted by Dualfun View Post
    Miinuspuolena melko työläs ja tarkka asennus, josta voisi tarinoida sivullisen helpostikin.
    Kukas tai mikä pulju tekee ammattitaitoisesti Quaife asennuksia Stadin/Treen alueella?

    Itsellä lojuu Quaife varastossa...
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport

    Comment

    • Jok-sa
      Newbiemmer
      • Nov 2009
      • 3
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by Dualfun View Post
      Polaria tosin sen verran korjaisin, että minusta lukko oli todellisuudessa säätyvä jossain 5-85% välillä. Jostain muistelen, että näin luin.


      Torsen/Quaifekaan ei auta, jos pitoero on tarpeeksi suuri (esim. toinen puoli jäällä)

      Comment

      • Jakuza
        BTCF Member
        • Nov 2006
        • 516
        • Brisbane

        #18
        Originally posted by Jok-sa View Post
        http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen#How_they_work

        Torsen/Quaifekaan ei auta, jos pitoero on tarpeeksi suuri (esim. toinen puoli jäällä)
        Laittaa vähän käsijarrua päälle niin taas mennään

        Originally posted by b mutteri kasa View Post
        Kukas tai mikä pulju tekee ammattitaitoisesti Quaife asennuksia Stadin/Treen alueella?

        Itsellä lojuu Quaife varastossa...
        Itselle asensi lukkoyksikön Voimansiirtopalvelu Särkikoski Ikaalisista. Vaikutti pätevälle, ilmeisesti lukkoperien kanssa touhunnut enemmänkin.
        Last edited by Jakuza; 11-01-2011, 16:40.

        Comment

        • Jok-sa
          Newbiemmer
          • Nov 2009
          • 3
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by Jakuza View Post
          Laittaa vähän käsijarrua päälle niin taas mennään
          Jep. Näin menee

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #20
            Siis eihän tuo ole mikään lukko. Kyseessä on helical/torsen tasauspyörästö. Se että se ei ole lukko, ei tee siitä huonoa, päinvastoin. Tuon idea on vain se, että siinä voima siirtyy hitaammin pyörivälle renkaalle. Olikos se näissä nyt niin, että veto katoaa kokonaan jos toinen pyörä menettää 100% pidosta? Harvonhan noin käy, mutta radalla se ei ole mahdottomuus jos tempasee reippaammin kanttarin yli. Etuvetoinen muuttuu tuolla erittäin mielenkiintoiseksi ajaa. Mä vaihdoin tuollaisen type-r civakkoon ja siitä tuli aivan eläin mutkateillä. Tuolla tasauspyörästöllä sai pitää ratista kiinni, ettei menty sisäkurvista metsään. Tavallisella tasauspyörästöllä puski vain. Onko tommonen muuten kova oskilloimaan talven liukkailla keleillä?

            Comment

            • Polar
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 2045
              • Espoo

              #21
              Originally posted by Juppe View Post
              Siis eihän tuo ole mikään lukko. Kyseessä on helical/torsen tasauspyörästö. Se että se ei ole lukko, ei tee siitä huonoa, päinvastoin. Tuon idea on vain se, että siinä voima siirtyy hitaammin pyörivälle renkaalle. Olikos se näissä nyt niin, että veto katoaa kokonaan jos toinen pyörä menettää 100% pidosta?
              Juu virallisestihan Quaife ei ole lukko.

              Periaatteessa jos on toinen pyörä kokonaan ilmassa, niin tämä ei sinne osaa silloin voimaa jakaa. Ei kyllä ole itsellä ainakaan muodostunut radalla ongelmaksi.
              Kalustoa: E60 530D, E24 Turbo, 1502, 633Csi, Ford F250, Dodge Twinturbo Swinger, Pontiac GTO -66, Buick Skylark -68, jne
              - Official member of Team Järki & Kohtuus -
              - You gotta pay to play -

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #22
                Ei se varmaan ongelmaksi muodostukkaan, ennen kuin ajetaan kilpaa hampaat irvessä ja koitetaan ryykästä ohi sieltä mistä nipin napin mahtuu.

                Comment

                • Kytölä
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 672
                  • Lohja

                  #23
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Kyllä sillä muuttui tuo oma sekakäyttöauto (E46 330i) niin tyystin erilaiseksi, että lähti loppuautonkin tekninen rakentelu enemmän tai vähemmän lapasesta sen innoittamana.

                  Ei voi kun ylistää, sopii tälläiselle nautiskelijalle kuin nappi otsaan jos tahtoo vähän ottaa iloa irti siitä laitteesta kovassa ajossa. Kitkalukollisella autolla kun ajelee tuon jälkeen, tulee lähinnä suru.

                  Eli juu, ajettu on, 35tkm kesällä, talvella, rataa, kuminpolttoa, talvipyöritystä, kovaa ja armotonta ajoa. Mutta myös rauhallista normiajoa, DSC päällä, ilman ongelmia. Ehdottomasti hankin myös tuleviin autoihin.
                  Eipä tuohon juuri lisättävää ole.

                  Toinen Quaife itellä menossa. Ensimmäinen oli E46 330:ssa ja nyt E30 318iS:ssä.
                  Kallishan tuo on ku helevetti, mutta joka euron arvoinen.
                  Ite tykkään Quaifesta enemmän kuin kitkalukosta..
                  '88 325i cabrio
                  '90 318is

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    #24
                    Noniin, ensimmäiset kommentit Quaifesta kun on vielä tuoreessa muistissa vertailu vanhaan. Autona E39 540iA, johon tänään asentui perä.

                    Selkeästi huomaa eron moskassa ja jäisellä pinnalla liikkeelle lähtiessä pienellä vauhdilla. Lähdöt onnistuu niinkuin nyt kaksivetoisella vain mahdollista, etenkin verrattuna yksipyörävetoiseen. Ihmeitä tuo ei tee ja kun pito loppuu jäisessä ylämäessä kahdelta renkaalta niin siihen jää. Aika paljon pidemmälle saa kyllä viedä ja helpomman oloisesti.

                    Yleisesti ottaen kun nopeutta alkaa olemaan "kaupunkiajossa" >30kmh, niin huomaa ainakin näin aluksi perän olevan kevyempi liukkaalla. Normaalistihan toisessa pitävämmässä takarenkaassa on hyvä sivupito kun sille ei välity juuri voimaa voimansiirrosta. Tuosta ei ollut mitään ongelmia vaan ainoastaan tuon alustan käyttäytymisen huomasi. Ite huomaan alustassa pienet muutokset omassa autossa, niin tuollaisen pisti heti merkille. Laitoin luistonestolle paljon töitä kun kokeilin pienissä nopeuksissa ja hyvin pitää homman hanskassa. Sekä kiihdytyksissä, että sivuluisuissa.

                    Motarilla ajoin 100kmh normaalisti kikkailematta luistonesto päällä, eikä tuntunu mitään epävarmuutta. Ei kaistanvaihdoissa eikä liukkaalla pinnalla. Eikä siten tuntunu perän keveyttäkään. Katsotaan miten pidemmän ajan päälle sitten.

                    Kokeilin myös parkkipaikalla ilman luistonestoa ja selkeästi jakaa voimaa molemmille takapyörille. E39 on vakionakin oikein hyvä ajaa power slidessa ja helppo hallita muuten paitsi ettei kaasun käyttö saa juuri mitään oikein aikaan. Quaifen kanssa oli vielä helpompi hallita koska perä reagoi selkeämmin kaasunkäyttöön. Ja luisut saa edelleen hallintaan samantien. Tosi helppoa ajaa. Ei mitään ongelmia. Voiman jakautumisen huomaa vaikkapa 360 asteen käännöksessä, eli vaivattomasti kääntyy entiseen verrattuna.

                    Yhteenvetona voisin sanoa, että jos tarvitsee matalissa nopeuksissa vetokykyä, niin suosittelen. Maantiellä tuosta ei ole niin paljoa hyötyä ja ymmärrän valmistajan vaihtoehdon käyttää "avointa" perää. Se tuo vakauden tuntua ajamiseen. Edelleenkään en päässyt Helsingissä kotipihalle vaan jäin mäkeen, mikä nyt ei ole ihme. Eli takakontissa kulkee mukana nomaalit talvivarusteet kuten hiekkaa, liukuesteet, ketjut, lapio jne. Yllättäen pohdiskellessa päädyin myös lopputulokseen, että toisin kuin aluksi olettaisi, niin nyt kannattaa entistä enemmän panostaa takarenkaiden kuntoon ja pitoon siis. Nimenomaan ajonvakauden maksimoimiseksi kaikkein pahimman varalle.

                    Seuraava auto tulee edelleen olemaan neliveto.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7397
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by -KK- View Post
                      Yleisesti ottaen kun nopeutta alkaa olemaan "kaupunkiajossa" >30kmh, niin huomaa ainakin näin aluksi perän olevan kevyempi liukkaalla.
                      Sitähän tuohon liittyen olen joskus miettinyt että muuttuuko ne taajama-ajon liukkaalla (ja kesällä joskus sateellakin) 20-60 km/h kiihdytyksen pitkät yksipyöräsutimiset luistonesto pois päältä Quaifen perän kanssa kohtuu hyväksi kiihtymiseksi ilman sutimista vai hermostuttavaksi sivuluistojen korjailuksi suoralla tiellä. Riippunee kitkatasosta ja sopivasta kaasunkäytöstä?
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Micce///M
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2008
                        • 3552
                        • Hämeenlinna

                        #26
                        Ymmärsinkö siis oikein, jos toisen pyörän pito on tasan 0% niin kaikki 100% voimasta menee pitävämmälle pyörälle ja samalla liukkaampi pyörä pyörii vain omaa tahtia auton liikkuessa eteenpäin? Eli ei ole lukkoperä vaan toimii juuri päinvastoin kun avoin perä?

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #27
                          Et. Silloin auto ei liiku ollenkaan. Tuota 0% skenaariota lukuun ottamatta voima siirtyy hitaammin pyörivälle pyörälle.

                          Comment

                          • -KK-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 265

                            #28
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Sitähän tuohon liittyen olen joskus miettinyt että muuttuuko ne taajama-ajon liukkaalla (ja kesällä joskus sateellakin) 20-60 km/h kiihdytyksen pitkät yksipyöräsutimiset luistonesto pois päältä Quaifen perän kanssa kohtuu hyväksi kiihtymiseksi ilman sutimista vai hermostuttavaksi sivuluistojen korjailuksi suoralla tiellä. Riippunee kitkatasosta ja sopivasta kaasunkäytöstä?
                            En osaa tarkkaan sanoa vielä näin lyhyellä kokemuksella omasta puolesta, mutta en huomannut ongelmia varsinaisesti millään sektorilla. Ilman luistonestoa oli mukavan voimakas veto tai vedon tunne päällä eikä tarjonnut perää liikaa sivulle. Jätin kovemmat rääkkäykset vielä tekemättä.

                            Luistonesto toimi omalla näkemyksellä aikalailla samoin kuin ennen. Perä tuntui kyllä kevyemmältä jopa myös silloin kun luistonesto ei vielä alkanut puuttumaan asiaan. Vaikka DSC onkin herkkä E39 :ssä. Pari kertaa tuli sellasen suuntainen fiilis kuin olisi E60/E61 :ssä otettu luistoneston eka pykälä pois päältä. Sallii hivenen liikkua, mutta ottaa riittävän ajoissa tilanteen hallintaan. Se paras asetus

                            Comment

                            • slowrider
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 254
                              • Salo

                              #29
                              tollanen torsen "lukko" kyllä varsin pätevä. ei ole sitä on/off efektiä ja varsinkin kesäkelillä pelaa mainiosti. ainut miinus tosiaan toi ettei ole apua talvella jos jää kiinni.

                              donitsien pyöritykset yms onnistuu siinä missä kitkalukollakin ja muuten käytössä minusta mukavampi
                              BMW S1000RR
                              Nordic Superbike #2

                              Comment

                              • Ovlov
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2010
                                • 171
                                • Tre/Jvi

                                #30
                                Olen kans haaveillu juuri tuota torseni-tyyppistä lukkoa E39:n. Itellä on myös DSC ja se vähän arveluttaa, mutta eihän sen pitäisi haitata, koska tuossa perässä ei mikään lukitse vetoakseleita toisiinsa nähden missään tilanteessa.

                                Toinen mitä olen miettinyt tämän 0%:n pidon ja vetämättömyyden aiheuttama toimimattomuus. Eli jos toiselta pyörältä katoaa täysin pito, ei toinenkaan saa yhtään voimaa. Mitäs tapahtuu, kun tälläisessä tilanteessa kiskaisee käsijarrun päälle ja painaa hanaa. Lähteekö silloin myös toinen pyörä vetämään, koska kummallakin pyörällä on jonkin verran vastusta. Eihän se perä tiedä, että kuluuko ne vetoakseleille välitetyt momentin auton liikuttamiseen vai jarrujen lämmittämiseen.
                                E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                                Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎