Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Quaife lukkoperät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5401
    • S:t Karins

    Hyvä yhteenveto/kooste samulikselta.
    Mun mielestä tuikku rikkoi yhden quafen lukon, muistanko oikein?
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2694
      • .fi

      Originally posted by samulis View Post
      Kitka tai levylukko on huoltoa vaativa kuluva osa,
      Tähän tekee mieli takertua, ihan vaan kysyäkseni, että mitä eroa? Kitkallahan se levylukko lukitsee:think.

      Ja muistaisin foorumilta lukeneeni loppuun poljetusta wavetracista, eli kyllä niistä rataslukoistakin kuluv(i)a os(i)a löytyy.
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        Minä olen antanut itseni ymmärtää että kitkalukon prosentti tarkoittaa sitä, paljonko se kykenee muuttamaan sisään tulevasta momentista lukitsevaksi momentiksi.

        Tämä riippuu siis lukon ramppikulmasta, että levypakan suuruudesta/levyjen määrästä.

        Esijännitys on sitten oma lukunsa, se lasketaan momentista tulevan lukitusmomentin päälle.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2539
          • .

          Entä visko?
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5257
            • Pirkkala

            Edit: Ei mitään, ymmärsin kysymyksen väärin
            Last edited by Urpo_rotta; 02-08-2021, 23:51.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2539
              • .

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Perustuu nesteen viskositeetin muutokseen
              Eikä? Olisko kuitenkin jäätelön? :think Tarkoitin siis, että viskosta voisi tehdä samanlaisen pitkähkön sepustuksen.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • eljas
                BTCF Member
                • Apr 2017
                • 309
                • Vantaa

                Originally posted by samulis View Post
                Torsen, Quaife, wavetrack jne on rattailla toimivia, käytännössä "kulumattomia" tasauspyörästön momenttilukkoja jotka ei tarvitse määräaikaishuoltoja tai eri öljyä toimiakseen. Lukon lukitus voima elää koko aika eikä voiman siirtoa määritä lukon asetukset.

                Huonoja puolia on pidon karatessa liukkauden tai auton kallistelun takia avoimeksi muuttuva perä.
                Hyvä kirjoitus!

                Tätä kohtaa täytyy kuitenkin hieman täydentää/korjata netistä luetun perusteella, että tuo huono kohta ei ihan ilmeisesti täysin pidä paikkaansa.

                https://www.race.fi/fi/news/entry/29...fferential-101 sivustolla todettua:
                Nollakitka ja kitkakertoimet. Rataslukko kertoo nopeammin pyörivän pyörän pidon hitaammin pyörivälle, ja siten yksinkertaisissa versioissa esiintyy niin sanottu nollakitkatilanne. Nolla kertaa mitä tahansa on nolla, jolloin rataslukko ei esimerkiksi toinen pyörä ilmassa lukitsekkaan, sillä ilmassa olevalla pyörällä ei ole lainkaan pitoa. Edistyneemmissä malleissa kuten Quaifen ATB on myös vastusta luovia osia (jouset, levyt, tai jousiprikat), joilla toinenkin pyörä saa vähän vetoa.
                N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                Comment

                • samulis
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 440
                  • Helsinki

                  Kiitos korjauksista, kiva että tekstistä on iloa.

                  Originally posted by Freak View Post
                  Entä visko?
                  Ei ole muuta omakohtaista kokemusta kuin avoimeksi muuttuneen lisävaruste viskon tilalle vaihdettu levylukko. Uskoin tässä "viisaampia" joiden mukaan kuluneen viskon korjauttaminen/huolto ei kannata. Käsittääkseni vähimmäisvaatimus on oikeanlainen öljy ja ainakaan omalla kohdalla sitä tietoa ei löytynyt, eikä motivaatiota oikein ollut kun "sekään ei välttämättä riitä korjaamaan" ja hyllyssä oli KAAZin lukko odottamassa. Joku joka ymmärtää ja tietää enemmän vois kertoa meille muille.

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Minä olen antanut itseni ymmärtää että kitkalukon prosentti tarkoittaa sitä, paljonko se kykenee muuttamaan sisään tulevasta momentista lukitsevaksi momentiksi.
                  Tämä riippuu siis lukon ramppikulmasta, että levypakan suuruudesta/levyjen määrästä.
                  Esijännitys on sitten oma lukunsa, se lasketaan momentista tulevan lukitusmomentin päälle.
                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Hyvä paketti lukkoa miettivälle.

                  Lisäksi levylukon esijännityksellä pystyy vaikuttamaan tuohon parkkipaikka, yms. hitaaseen pyörittelyyn, vaikka olisikin muuten "tiukempi" lukko kyseessä.
                  Kyllä, näin mäkin olen ymmärtänyt, yksinkertaistin jotta lopputulos on helpommin ymmärrettävää menemättä liian syvälle. Ilmoitettu lukitusprosentti kertoo käytännössä kuitenkin lukitsevan momentin määrän. Esijännitys jäi mainitsematta, kiitos siitä.

                  Korjatkaa ja tarkentakaa ihmeessä niin saadaan koko levylukon toiminta periaate avattua kiinnostuneille.

                  Originally posted by eljas View Post
                  Hyvä kirjoitus!

                  Tätä kohtaa täytyy kuitenkin hieman täydentää/korjata netistä luetun perusteella, että tuo huono kohta ei ihan ilmeisesti täysin pidä paikkaansa.
                  ATB on käsittääkseni kehittyneempi versio perinteisestä momenttilukosta. Torsenit minkä kanssa ite olen ollut tekemisissä (mihin on ollut varaa) muuttui radalla tilanteissa joissa sisempi rengas nousi irti avoimiksi.

                  Originally posted by aae30 View Post
                  Tähän tekee mieli takertua, ihan vaan kysyäkseni, että mitä eroa? Kitkallahan se levylukko lukitsee:think.

                  Ja muistaisin foorumilta lukeneeni loppuun poljetusta wavetracista, eli kyllä niistä rataslukoistakin kuluv(i)a os(i)a löytyy.
                  Kitka ja levylukko on ainakin oman lyhyen perämieskoulun mukaan sama tuote eri nimityksellä.

                  Raskas käyttö lyhentää avoimen ja levylukollisenkin perän elinodotusaikaa. Quaifen tiedän hajoitetun niin että paskotun pinjonin/lautasrattaan osat on pyörineet lukon sisällä, tosin siinäkin tapauksessa jäi epäselväksi ottiko lopullisesti nokkiinsa. Normaali käytössä tollaisen _pitäis_ elää yhtä pitkään kuin avoimen. Jos nimimerkki Tuikku on sama joka lastuttaa dieseleitä niin en ylläty, niillä väännöillä saa ratakiskonkin solmuun

                  Kaikki tää perustuu omiin kokemuksiin, omassa käytössä on ollut tehdasasenteista kitkalukkoa, Torsenia ja Viskoa, jälkiasennettuna Quaifea ja KAAZ:in 1.5 lukkoa.
                  Näistä itse valitsen mieluiten kitkalukon, kaikkine arkipäivää mahdollisesti "häiritsevine paukkeineen ja rutinoineen", kerran siihen oppineena ja tottuneena kaikki muut tuntuu toiminnaltaan vajaavaisilta.
                  Last edited by samulis; 03-08-2021, 01:05.
                  ex:e46 328Ci, e36 318Ti

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Esijännitys on sitten oma lukunsa, se lasketaan momentista tulevan lukitusmomentin päälle.
                    Vaikutusta kyllä lopulliseen perän lukitukseen, mutta käsittääkseni esijännityksellä enemmän pelataan tuota lukon toimintaa, sekä ns. hienosäätöä lopullisessa lukituksessa. "Tehokkaamman" lukon saa pienemmällä esijännityksellä, kun muuttaa ramppikulmia tai lisää levyjä, yms.

                    Se esijännitys vaikuttaa ilman kuormaa tilanteissa, eli juurikin parkkipaikalla, yms. käännellessä. Sekä suurempi esijännitys kuluttaa lukkoa normaalikäytössä enemmän, kuin pienempi momentti.
                    Jos esijännitys olisi lähellä nollaa, ei kolinoita kuuluisi, koska vastaisi melkein avointa perää. Lisäksi lukko ottaisi hieman hitaammin kiinni, ts vaatisi hieman suuremman voiman jolloin alkaa lukittaa ja lopullinen lukitus hieman pienempi kuin samalla ramppikulmalla, yms., sisuskaluilla kuin suuremman esijännityksen omaava perä.

                    Joku reilusti yli 100Nm esijännitystä typ188 kokoisessa lukossa, niin johan kolajaa ja kevyempi/pienempi auto rupeaa puskemaan. Mutta joissain tilanteissa/käytössä tuokin ominaisuus on tavoiteltua.

                    Tuossa joku kaavio. Käsittääkseni tuo "100%" markkeeraa kyseisen perän lukituskykyä, ei sitä että olisi 100% lukko.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • IKa
                      BTCF Member
                      • Apr 2007
                      • 877
                      • Klaukkala

                      M-autojen nykymallien (esim. M3:ssa E9x malleista alkaen) useilla parametreillä ohjattu sähköisesti säätyvä "Active M Differential" niputtaa samaan pakettiin avoimen- ja lukkoperän hyvät ominaisuudet. Täältä löytyy havainnollinen esitys sellaisen rakenteesta ja toiminnasta https://www.youtube.com/watch?v=xFXlF21yHtw
                      G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Originally posted by Freak View Post
                        Entä visko?
                        Se kuuluu sisäosiltaan noihin "kulumattomiin" mutta se ei tee siitä ikuista:
                        Sisällä ei ole mitään kosketuksissa toisiinsa, joten mikään ei sellaisenaan kulu. Silikoniöljy sen sisällä jäykistyy välittömästi kun sitä "leikataan", eli kaksi toisiinsa nähden leikkaavaa pintaa haluaa liikahtaa eri tahtiin.

                        Se mikä viskon sitten rikkoo, on tiivisteet, eli jos silikoniöljy pääsee ulos, sitä ei enää ole tarpeeksi täyttämässä niitä voimaa siirtäviä välyksiä.

                        Silikoniöljyn viskositeetteja on Cst-asteikolla valittavissa jos jonkinlaisia, alueet pyörivät kuusinumeroisissa luvuissa. Se yhdessä täyttömäärän kanssa tekee korjaamisesta vaikeaa kun ei voi tietää mikä viskositeetti ja täyttöaste tuo sen alkuperäisen toiminnon sellaisenaan takaisin. Ilmaakin sinne pitää jättää kun silikoniöljy laajenee muidenkin öljyjen tavoin eivätkä kuoret kestä määräänsä enempää painetta.

                        Lukon tarttumiseen tuolla viskositeetilla on suuri merkitys, väännönkestoon ehkä enemmänkin itse mekaanisella rakenteella. Viskolukkoa ei taida pystyä tekemään sellaiseksi että lukitseminen olisi erilainen veto- ja moottorijarrutustilanteissa.
                        Last edited by -Tapi; 03-08-2021, 13:07.
                        ---

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          Originally posted by bemmeri View Post
                          Vaikutusta kyllä lopulliseen perän lukitukseen, mutta käsittääkseni esijännityksellä enemmän pelataan tuota lukon toimintaa, sekä ns. hienosäätöä lopullisessa lukituksessa. "Tehokkaamman" lukon saa pienemmällä esijännityksellä, kun muuttaa ramppikulmia tai lisää levyjä, yms.

                          Se esijännitys vaikuttaa ilman kuormaa tilanteissa, eli juurikin parkkipaikalla, yms. käännellessä. Sekä suurempi esijännitys kuluttaa lukkoa normaalikäytössä enemmän, kuin pienempi momentti.
                          Jos esijännitys olisi lähellä nollaa, ei kolinoita kuuluisi, koska vastaisi melkein avointa perää. Lisäksi lukko ottaisi hieman hitaammin kiinni, ts vaatisi hieman suuremman voiman jolloin alkaa lukittaa ja lopullinen lukitus hieman pienempi kuin samalla ramppikulmalla, yms., sisuskaluilla kuin suuremman esijännityksen omaava perä.

                          Joku reilusti yli 100Nm esijännitystä typ188 kokoisessa lukossa, niin johan kolajaa ja kevyempi/pienempi auto rupeaa puskemaan. Mutta joissain tilanteissa/käytössä tuokin ominaisuus on tavoiteltua.

                          Tuossa joku kaavio. Käsittääkseni tuo "100%" markkeeraa kyseisen perän lukituskykyä, ei sitä että olisi 100% lukko.

                          Mulla on itellä 75% typ 210 tossa 540i ja siitä on esijännitys poistettu kokonaan. Rullaa siis ilman vetoa kuin avoperä. Mutta kun vähänkään perän läpi ajetaan momenttia, muuttuu se käytökseltään hyvin pitkälti kemppiperän kaltaiseksi. Tämä on siis saatu aikaan poistamalla esijännityksen tekevä jousi, ja loiventamalla ramppikulmaa, jotta kitkalevyt puristuvat suuremmalla voimalla yhteen. Taitaapa vielä olla niin että moottorijarrun puolella, ei ramppia ole joten on avoimen kaltainen myös silloin.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • samulis
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 440
                            • Helsinki

                            $1500 for a LSD?!?! Why the OS Giken Super Lock Limited Slip Differential is worth it!

                            Aika hyvä sukellus levylukkoperän toimintaan.
                            ex:e46 328Ci, e36 318Ti

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Kyllä se levylukko on vaan hintansa arvoinen hankinta, jos vertaa noihin melkein saman hintaisiin torsen, tms ratashimmeleihin.
                              Toki aivan huoltovapaita eivät levylliset ole, riippuen käytöstä.

                              Kyllä rattaat ja matoruuvit kuuluu vain välityksen tai suunnan muutokseen...
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • lambrusco
                                Newbiemmer
                                • Nov 2020
                                • 17
                                • Lahti

                                Ketjun läpiselaamalla on tullut selväksi että Quaifeen ei tule lukkoperäöljyä vaan avoimiin periin sopivat öljyt käyvät parhaiten.

                                Mobil vs600 on ilmeisesti suosituin tähän, mutta:

                                "Täyssynteettinen taka-akseliöljy hypoidiakseleihin. BMW:n hyväksymä tavallisiin tasauspyörästöihin (ei luistonrajoitinta). Sopii muihinkin vaativiin käyttökohteisiin, joissa öljyn on täytettävä API GL-5 -vaatimukset."
                                Eli ei kävisi jos on luistonrajoitin? Samaa sanoo Mobilin Product Data Sheet:

                                "Mobil Gearlube VS 600 is specially formulated and approved by BMW for use in conventional (non-limited slip)
                                differentials."
                                Ja ainakin omassa autossa on luistonrajoitin, ja niinhän myös Quaifen perässä: Quaife ATB limited slip differentials, Bmw, 3-Series, E90/e91/e92/e93 2004 - 2013.


                                Summa summarum: Mobil vs600 ei siis käy Quaifen peräöljyksi autoon jossa on luistonrajoitin?

                                Sen sijaan Mobilin kotisvuilla auton rekisterinumerohaulla ehdotetaan: Mobil Delvac 1 Gear Oil LS 75W-90. Olisiko tämä siis oikea valinta peräöljyksi?

                                Mobil Delvac™ 1 Gear Oil LS 75W-90 on täyssynteettinen, luistonrajoittimella varustettuihin vetopyörästöihin tarkoitettu öljy, jonka valmistuksessa on käytetty synteettisiä perusöljyjä ja edistynyttä lisäainejärjestelmää. Se on suunniteltu käytettäväksi kevyen ja raskaan kaluston voimansiirtojärjestelmissä ja se tarjoaa erinomaiset kuormankanto-ominaisuudet akseleissa ja vetopyörästöissä, jotka altistuvat äärimmäisille paineille ja iskukuormituksille. Mobil Delvac 1 Gear Oil LS 75W-90 tarjoaa ensiluokkaisen termisen vakauden ja hapettumiskestävyyden, korkean viskositeetti-indeksin (VI), erittäin alhaisen jähmepisteen ja hyvän juoksevuuden matalissa lämpötiloissa. Mobil Delvac 1 Gear Oil LS 75W-90 soveltuu voiteluöljyksi useisiin luistonrajoittimella varustettuihin tasauspyörästöihin.
                                Auto: E92 335d v.2007 (pre-lci)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎