Announcement

Collapse
No announcement yet.

Common Rail suuttimien huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5266
    • Pirkkala

    Originally posted by bemu-freak View Post
    E90 320d vm 2005 moottori M47N2

    Voiko noista INPA korjauskertoimista jotain päätellä vai onko ainut oikea tapa mitata ohivuoto?

    Miten noi suuttimet lähtee irti? Tarvitaanko jotain ulosvedintä tms?
    Jos kaikki on ok, lähtee nostamalla. Jos ei, voi olla todella tiukassa.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • bemu-freak
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 277
      • Kerava

      Autossa siis epätasainen käynti kylmänä ja erittäin heikko käynnistyvyys. Varmaan suuttimen ohivuoto aiheuttaa juuri tuota?

      Pitikös sen uuden suuttimen joku numerosarja syöttää INPA:lla jotenkin?
      BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
      ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

      Comment

      • bemu-freak
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 277
        • Kerava

        Niin oli tasaiset ohivuodot. Noin 20ml / 2 min. Mittaus tehty koneen ollessa noin 10 asteen lämpöinen. Nyt ei kyllä ymmärrä mikä voisi olla syy erittäin epätasaiseen käyntiin kylmänä ja erittäin huonoon käynnistyvyyteen. -7 on jo liikaa. Auto siis on E90 320 da vm 2005.
        Attached Files
        BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
        ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          Originally posted by bemu-freak View Post
          Niin oli tasaiset ohivuodot. Noin 20ml / 2 min. Mittaus tehty koneen ollessa noin 10 asteen lämpöinen. Nyt ei kyllä ymmärrä mikä voisi olla syy erittäin epätasaiseen käyntiin kylmänä ja erittäin huonoon käynnistyvyyteen. -7 on jo liikaa. Auto siis on E90 320 da vm 2005.
          Luulisin että hehkut toimivat ja niistä ei tule koodia? Onko auto softattu? Joskus on ollut sellaisia tapauksia että dde:stä on hehkujen koodit pyyhitty pois jolloin ne ovat todellisuudessa hajalla.

          Nouseeko railpaine hyvin startatessa?

          Nokan-asentoanturi vaikuttanee myös starttiin. Tuon ja kammen synkronista tais löytyä diagnostiikasta joku bitti mistä näki onko se onnistunut vai ei...
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Reaper90
            Bimmer Rookie
            • May 2017
            • 50
            • Tampere

            Onkos foorumilla joku joka huoltais suuttimia? Omassa 535d:ssa suuttimet varmaan kohta jo vaihtokunnossa, yhessä korjausarvot reippaasti koholla mutta varmaa ois hyvä huoltaa kaikki jos mahollista.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              Originally posted by Reaper90 View Post
              Onkos foorumilla joku joka huoltais suuttimia? Omassa 535d:ssa suuttimet varmaan kohta jo vaihtokunnossa, yhessä korjausarvot reippaasti koholla mutta varmaa ois hyvä huoltaa kaikki jos mahollista.
              Solenoidit vai piezot?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Reaper90
                Bimmer Rookie
                • May 2017
                • 50
                • Tampere

                Originally posted by Clavurion View Post
                Solenoidit vai piezot?
                Kyseessä e60 pre facelift valmistus 09/2005 onko noi sit solenoidit?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  Originally posted by Reaper90 View Post
                  Kyseessä e60 pre facelift valmistus 09/2005 onko noi sit solenoidit?
                  Solenoidit on. 535d:ssä piezot tuli vasta LCI:ssä. Kysäise kunnostusta e46touring.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Reaper90
                    Bimmer Rookie
                    • May 2017
                    • 50
                    • Tampere

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Solenoidit on. 535d:ssä piezot tuli vasta LCI:ssä. Kysäise kunnostusta e46touring.
                    Jes, kiitoksia vastauksesta

                    Comment

                    • Kouris
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 713

                      Kunnostettuja suuttimia ebay yms

                      Onko kellää kokemusta muualta kuin suomesta ostetuista kunnostetuista suuttimista?

                      Esim tässä M47 suuttimia: https://www.ebay.com/itm/Einspritzdu...alyI5#viTabs_0

                      Pantti on 50e per suutin. Epäilyttävän halpoja kyllä. Spareto / profiteilestä saisi kunnostettuja luokkaa +200e per kpl tai vajaa 300e jos ei palauta vanhoja.

                      Mistäs noita kunnostettua saa parhaiten suomesta / halvimmalla?

                      Comment

                      • ihuhtaka
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2019
                        • 66
                        • Helsinki

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Korjausarvot eivät korreloi paluuvuodon määrään.
                        Tuli myös ensimmäinen diesel hommattua (M47tu) ja tyhmien kysely voi alkaa.

                        Minkä kanssa korjausarvot korreloin tai mitä vikaa ne indikoi?

                        Usein näkee että joku on plussalla ja sitten sen kaveri on saman verran miinuksella. Toiseen pyttyyn tarvitaan siis enemmän löpöä että balanssi pysyy? Miksi? Viittaako se korjausarvo siis mitenkään suuttimen toimintaan?

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5266
                          • Pirkkala

                          Originally posted by ihuhtaka View Post
                          Tuli myös ensimmäinen diesel hommattua (M47tu) ja tyhmien kysely voi alkaa.

                          Minkä kanssa korjausarvot korreloin tai mitä vikaa ne indikoi?

                          Usein näkee että joku on plussalla ja sitten sen kaveri on saman verran miinuksella. Toiseen pyttyyn tarvitaan siis enemmän löpöä että balanssi pysyy? Miksi? Viittaako se korjausarvo siis mitenkään suuttimen toimintaan?
                          Se arvo kertoo että paljonko täytyy polttoainemääriä säätää jotta kone pyörii tasaisesti tyhjäkäyntiä.
                          Arvo lasketaan kampiakselin asentoanturin signaalin vaihtelusta eli sillä ei ole varsinaisesti suuttimen kanssa mitään tekemistä, toki se indikoi niiden toimintaa jos kaikki muu on kunnossa.

                          Yleensä arvot ovat juuri kuten edellä kuvasit.
                          Kylmäkäynnistyksessä ehkä parhaiten näkyy jos joku on huonona
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            Suuttimen osalta korjausarvo kertoo enemmän kärjen toiminnasta, eli polttoaineen tarkoituksenmukaisesta sumuuntumisesta. Kuten edellä todettiin kaikkien sylinterien tuottama vääntömomentti pyritään samaan mahdollisimman identtiseksi korjaamalla ruiskutusmääriä vertaamalla kyseisen sylinterin tuottamaa vääntömomenttia kaikkien sylinterien keskiarvoon.

                            Paluuvuoto liittyy common rail suuttimen normaaliin toimintaperiaatteeseen. Liiallinen paluuvuoto indikoi yleensä suuttimen sisäisen tiivistyksen pettämisestä.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • ihuhtaka
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2019
                              • 66
                              • Helsinki

                              Asiallisille vastauksille kiitos!

                              En ole vielä omastani mitannut paluuvuotoa, enkä tiedä pitäisikö se tehdä kylmänä vai lämpöisenä. Olen sen suunnitellut kyllä tekeväni. Korjauksarvot lämpöisenä oli cyl1: 1.42 / cyl3 -1.37 sekä toinen pari cyl 2: 0.31 / cyl4: -0.33. Joku toinen kerta taisi olla tuo cyl1 jo arvossa ~1.7, mutta sitä ei tullut dokumentoitua. Mitään akuuttia vikaa ei ole. Auto lähtee käyntiin ja käy mielestäni hyvin (tai no, hyvin ja hyvin kun on tottunut M54 käyntiin, mutta ei täristä tai väristä tai käy äärimmäisen huonostikkaan, traktoriksi). Koitan varautua tulevaan ja sillä aloin näitä ihmettelemään.

                              Mikäli tulkitsin oikein, niin esim osittain tukkeutunut kärki saattaa vaikuttaa löpön epäideaaliseen sumuuntumiseen, ja sinne pitää syöttää hieman enemmän jotta saadaan tuotettua sama vääntö muiden kanssa. Se on taas vaikea ymmärtää että miksi sitä paria pitää vähentää? Ajatus siis siitä, että yhden pytyn ominaisuudet tuottaa muita vastaava vääntö on heikentynyt ja sitä kompensoidaan löpön lisäyksellä. No, kaikkea ei onneksi tarvitse ymmärtää, ainakaan heti.

                              Voisikohan keskiverto DIY-seppä saada tuollaisen suuttimen kärjen puhtaaksi jos on UA-pesuri käytössä? Mikäli paluuvuodot olisi kunnossa, niin melkein tekisi mieli lyödä noi suuttimien kärjet pesuriin. Sen voinee tehdä purkamatta, kuhan ei uita yläpään liittimiä pesurissa? Jos taas paluuvuodot on kohollaan, niin pitäisi kai purkaa ja vaihdella jotain tiivisteitä. Mielenkiintoinen haaste sekin. Eniten kuumottaa se suutinreiän kalvaus/puhdistus.

                              Comment

                              • e46touring
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 1327
                                • Tornio

                                Originally posted by ihuhtaka View Post
                                Asiallisille vastauksille kiitos!

                                En ole vielä omastani mitannut paluuvuotoa, enkä tiedä pitäisikö se tehdä kylmänä vai lämpöisenä. Olen sen suunnitellut kyllä tekeväni. Korjauksarvot lämpöisenä oli cyl1: 1.42 / cyl3 -1.37 sekä toinen pari cyl 2: 0.31 / cyl4: -0.33. Joku toinen kerta taisi olla tuo cyl1 jo arvossa ~1.7, mutta sitä ei tullut dokumentoitua. Mitään akuuttia vikaa ei ole. Auto lähtee käyntiin ja käy mielestäni hyvin (tai no, hyvin ja hyvin kun on tottunut M54 käyntiin, mutta ei täristä tai väristä tai käy äärimmäisen huonostikkaan, traktoriksi). Koitan varautua tulevaan ja sillä aloin näitä ihmettelemään.

                                Mikäli tulkitsin oikein, niin esim osittain tukkeutunut kärki saattaa vaikuttaa löpön epäideaaliseen sumuuntumiseen, ja sinne pitää syöttää hieman enemmän jotta saadaan tuotettua sama vääntö muiden kanssa. Se on taas vaikea ymmärtää että miksi sitä paria pitää vähentää? Ajatus siis siitä, että yhden pytyn ominaisuudet tuottaa muita vastaava vääntö on heikentynyt ja sitä kompensoidaan löpön lisäyksellä. No, kaikkea ei onneksi tarvitse ymmärtää, ainakaan heti.

                                Voisikohan keskiverto DIY-seppä saada tuollaisen suuttimen kärjen puhtaaksi jos on UA-pesuri käytössä? Mikäli paluuvuodot olisi kunnossa, niin melkein tekisi mieli lyödä noi suuttimien kärjet pesuriin. Sen voinee tehdä purkamatta, kuhan ei uita yläpään liittimiä pesurissa? Jos taas paluuvuodot on kohollaan, niin pitäisi kai purkaa ja vaihdella jotain tiivisteitä. Mielenkiintoinen haaste sekin. Eniten kuumottaa se suutinreiän kalvaus/puhdistus.
                                Unohda se suutinkärjen "kalvaaminen". UÄ:llä toki huollon yhteydessä pestään purettu kärki. Jokusen suuttimen olen huoltanut ja tässä rakenteessa se sisäinen vuoto on se korjattava asia 99,9% tapauksista. yli 500tKm ajettuja kärkiäkin lähtenyt suutin korjattuna jatkamaan työtään. SUURIN ja AINOA todellinen ongelma on VESI polttoaineen joukossa.
                                __________________________________________________ ____________
                                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎