Originally posted by bemu-freak
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Common Rail suuttimien huolto
Collapse
X
-
Autossa siis epätasainen käynti kylmänä ja erittäin heikko käynnistyvyys. Varmaan suuttimen ohivuoto aiheuttaa juuri tuota?
Pitikös sen uuden suuttimen joku numerosarja syöttää INPA:lla jotenkin?BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69
Comment
-
-
Originally posted by bemu-freak View PostNiin oli tasaiset ohivuodot. Noin 20ml / 2 min. Mittaus tehty koneen ollessa noin 10 asteen lämpöinen. Nyt ei kyllä ymmärrä mikä voisi olla syy erittäin epätasaiseen käyntiin kylmänä ja erittäin huonoon käynnistyvyyteen. -7 on jo liikaa. Auto siis on E90 320 da vm 2005.
Nouseeko railpaine hyvin startatessa?
Nokan-asentoanturi vaikuttanee myös starttiin. Tuon ja kammen synkronista tais löytyä diagnostiikasta joku bitti mistä näki onko se onnistunut vai ei...F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by Reaper90 View PostOnkos foorumilla joku joka huoltais suuttimia? Omassa 535d:ssa suuttimet varmaan kohta jo vaihtokunnossa, yhessä korjausarvot reippaasti koholla mutta varmaa ois hyvä huoltaa kaikki jos mahollista.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Reaper90 View PostKyseessä e60 pre facelift valmistus 09/2005 onko noi sit solenoidit?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Kunnostettuja suuttimia ebay yms
Onko kellää kokemusta muualta kuin suomesta ostetuista kunnostetuista suuttimista?
Esim tässä M47 suuttimia: https://www.ebay.com/itm/Einspritzdu...alyI5#viTabs_0
Pantti on 50e per suutin. Epäilyttävän halpoja kyllä. Spareto / profiteilestä saisi kunnostettuja luokkaa +200e per kpl tai vajaa 300e jos ei palauta vanhoja.
Mistäs noita kunnostettua saa parhaiten suomesta / halvimmalla?
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKorjausarvot eivät korreloi paluuvuodon määrään.
Minkä kanssa korjausarvot korreloin tai mitä vikaa ne indikoi?
Usein näkee että joku on plussalla ja sitten sen kaveri on saman verran miinuksella. Toiseen pyttyyn tarvitaan siis enemmän löpöä että balanssi pysyy? Miksi? Viittaako se korjausarvo siis mitenkään suuttimen toimintaan?
Comment
-
-
Originally posted by ihuhtaka View PostTuli myös ensimmäinen diesel hommattua (M47tu) ja tyhmien kysely voi alkaa.
Minkä kanssa korjausarvot korreloin tai mitä vikaa ne indikoi?
Usein näkee että joku on plussalla ja sitten sen kaveri on saman verran miinuksella. Toiseen pyttyyn tarvitaan siis enemmän löpöä että balanssi pysyy? Miksi? Viittaako se korjausarvo siis mitenkään suuttimen toimintaan?
Arvo lasketaan kampiakselin asentoanturin signaalin vaihtelusta eli sillä ei ole varsinaisesti suuttimen kanssa mitään tekemistä, toki se indikoi niiden toimintaa jos kaikki muu on kunnossa.
Yleensä arvot ovat juuri kuten edellä kuvasit.
Kylmäkäynnistyksessä ehkä parhaiten näkyy jos joku on huononaE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Suuttimen osalta korjausarvo kertoo enemmän kärjen toiminnasta, eli polttoaineen tarkoituksenmukaisesta sumuuntumisesta. Kuten edellä todettiin kaikkien sylinterien tuottama vääntömomentti pyritään samaan mahdollisimman identtiseksi korjaamalla ruiskutusmääriä vertaamalla kyseisen sylinterin tuottamaa vääntömomenttia kaikkien sylinterien keskiarvoon.
Paluuvuoto liittyy common rail suuttimen normaaliin toimintaperiaatteeseen. Liiallinen paluuvuoto indikoi yleensä suuttimen sisäisen tiivistyksen pettämisestä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Asiallisille vastauksille kiitos!
En ole vielä omastani mitannut paluuvuotoa, enkä tiedä pitäisikö se tehdä kylmänä vai lämpöisenä. Olen sen suunnitellut kyllä tekeväni. Korjauksarvot lämpöisenä oli cyl1: 1.42 / cyl3 -1.37 sekä toinen pari cyl 2: 0.31 / cyl4: -0.33. Joku toinen kerta taisi olla tuo cyl1 jo arvossa ~1.7, mutta sitä ei tullut dokumentoitua. Mitään akuuttia vikaa ei ole. Auto lähtee käyntiin ja käy mielestäni hyvin (tai no, hyvin ja hyvin kun on tottunut M54 käyntiin, mutta ei täristä tai väristä tai käy äärimmäisen huonostikkaan, traktoriksi). Koitan varautua tulevaan ja sillä aloin näitä ihmettelemään.
Mikäli tulkitsin oikein, niin esim osittain tukkeutunut kärki saattaa vaikuttaa löpön epäideaaliseen sumuuntumiseen, ja sinne pitää syöttää hieman enemmän jotta saadaan tuotettua sama vääntö muiden kanssa. Se on taas vaikea ymmärtää että miksi sitä paria pitää vähentää? Ajatus siis siitä, että yhden pytyn ominaisuudet tuottaa muita vastaava vääntö on heikentynyt ja sitä kompensoidaan löpön lisäyksellä. No, kaikkea ei onneksi tarvitse ymmärtää, ainakaan heti.
Voisikohan keskiverto DIY-seppä saada tuollaisen suuttimen kärjen puhtaaksi jos on UA-pesuri käytössä? Mikäli paluuvuodot olisi kunnossa, niin melkein tekisi mieli lyödä noi suuttimien kärjet pesuriin. Sen voinee tehdä purkamatta, kuhan ei uita yläpään liittimiä pesurissa? Jos taas paluuvuodot on kohollaan, niin pitäisi kai purkaa ja vaihdella jotain tiivisteitä. Mielenkiintoinen haaste sekin. Eniten kuumottaa se suutinreiän kalvaus/puhdistus.
Comment
-
-
Originally posted by ihuhtaka View PostAsiallisille vastauksille kiitos!
En ole vielä omastani mitannut paluuvuotoa, enkä tiedä pitäisikö se tehdä kylmänä vai lämpöisenä. Olen sen suunnitellut kyllä tekeväni. Korjauksarvot lämpöisenä oli cyl1: 1.42 / cyl3 -1.37 sekä toinen pari cyl 2: 0.31 / cyl4: -0.33. Joku toinen kerta taisi olla tuo cyl1 jo arvossa ~1.7, mutta sitä ei tullut dokumentoitua. Mitään akuuttia vikaa ei ole. Auto lähtee käyntiin ja käy mielestäni hyvin (tai no, hyvin ja hyvin kun on tottunut M54 käyntiin, mutta ei täristä tai väristä tai käy äärimmäisen huonostikkaan, traktoriksi). Koitan varautua tulevaan ja sillä aloin näitä ihmettelemään.
Mikäli tulkitsin oikein, niin esim osittain tukkeutunut kärki saattaa vaikuttaa löpön epäideaaliseen sumuuntumiseen, ja sinne pitää syöttää hieman enemmän jotta saadaan tuotettua sama vääntö muiden kanssa. Se on taas vaikea ymmärtää että miksi sitä paria pitää vähentää? Ajatus siis siitä, että yhden pytyn ominaisuudet tuottaa muita vastaava vääntö on heikentynyt ja sitä kompensoidaan löpön lisäyksellä. No, kaikkea ei onneksi tarvitse ymmärtää, ainakaan heti.
Voisikohan keskiverto DIY-seppä saada tuollaisen suuttimen kärjen puhtaaksi jos on UA-pesuri käytössä? Mikäli paluuvuodot olisi kunnossa, niin melkein tekisi mieli lyödä noi suuttimien kärjet pesuriin. Sen voinee tehdä purkamatta, kuhan ei uita yläpään liittimiä pesurissa? Jos taas paluuvuodot on kohollaan, niin pitäisi kai purkaa ja vaihdella jotain tiivisteitä. Mielenkiintoinen haaste sekin. Eniten kuumottaa se suutinreiän kalvaus/puhdistus.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
Comment