Announcement

Collapse
No announcement yet.

Common Rail suuttimien huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juspa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1231
    • Pori

    Originally posted by Hezman View Post
    Tuli hommailtua Boschin common rail suuttimien huoltoon tarvittavaa rekvisiittaa ja samalla opiskeltua miten homma toteutetaan. Ja täytyy kyl sanoo että ei se nyt nii vaikeeta ja mahdotonta ole mitä korjaamot antaa ymmärtää. Eräskin neuvoi ostamaan aina uuden suuttimen jos vaihto täytyy tehdä. Riippuu vähä tietysti viasta mutta pääsääntöisesti puheet suoranaista kusetusta. Jokainen varmaan tietää mitä maksaa uusi suutin, tiivistesarja maksoi boschin 0445110047 suuttimeen kaikki 6 euroo! No toki mulla meni nyt työkaluihin jonkin verran mutta vähempi kuiteskin kuin olisi huollattanut kaikki 6 suutinta jossain alan korjaamolla.

    Itselläni siis 530d -02. Ennen huoltoo tehty ohivuotomittaus, lämpimällä koneella kylläkin, suurin arvo n. 35ml ja pienin n. 18ml

    Huollon jälkeen heti kylmällä koneella suurin n. 18ml ja pienin n. 12ml.
    Eli vois sanoo onnistuneeksi.

    Kun noi työkalut tuli hommattua niin voin tehdä suutinhuoltoja niitä tarvitseville. Ottaa vaan yhteyttä.
    Pesitkö ultraäänipesulla samalla kaikki osat ja vaihdoit kuulan+kuulajohteen?
    Tosiaan tuo ei mikään paha homma ole tehdä, itse kanssa kaikki kuusi huolsin ja ohivuodot 10-12ml sekä korjausarvot kaikki lähestulkoon nollassa.

    En silti lähtisi kenellekään tekemään näitä huoltoja, tai ainakaan mitään minkään sortin takuuta ei pysty antamaan kun ei näitä missään penkissä voi testata. Ainut tapa todeta huollon onnistuneisuus on laittaa autoon kiinni ja kokeilla.

    Ja itse tuolta dieseltechnic biberachilta tuli varmuudeksi yksi tilattua ja kaikki toimi hyvin. Sieltä tuli ihan tehdasuusi suutin.
    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

    Ex.
    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
    E90 320d -05 Schwartz 2
    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
    E36 352i -91 Diamantschwartz

    Comment

    • Hezman
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 708
      • Jyväskylä

      Juu ultraäänipesu kaikille osille sekä viimeinen silaus jarru cliinerillä. Lähinnä kärjen ja sen neulan osalta. Neulan kärkeen oli pinttynyt jotain mikä ei pesussa irronnut sekä samalla testasin kärjen reikien aukiolon. Suht puhtaat ne kyl oli pääasiassa eli seossuhde ollut ok.

      Varalta hommasin näitä kuulia mutta yhteen taisin vain sen vaihtaa uuteen, sattui pinsettien kärjestä sinkoovan johonkin Suurennuslasilla tsekkasin toki onko vuotojälkiä siinä kuulapesässä.

      Ennemminkin olis pitänyt olla varalla niitä venttiilejä, eli sama osa mihkä tämä kuula painaa ja toisessa päässä korkeapainetiivisteet vastaa. Ja syy miksi, niin tämä vaihdettava metallirengas tiiviste oli pariin pahimpaan venttiiliin painanut selvän uran. Jonka takia uudenkaan metallitiivisteen vaihto ei tee siittä ihan uudenveroista.

      Testasin kaikki suuttimet ennen autoon laittoa sellasella suutintesterillä. Maksimi paine minkä saa painettua oli 600 bar. Siinä kyl näki jos vuotaa kärki tai paluupuoli. Ja öljynä käytin ihan samaa kalibrointiöljyä mitä jokainen ammattipajakin käyttää.

      Kasauksessa tietysti momentti avain käytössä ja oikeat kiristys momentit, asteet ja tekniikat. Sekä perfektionistin tarkkuus

      Teen ja opiskelen näitä hiukan vaativampia remontteja ihan vain mielenkiinnosta ja harrastuksen kautta. Tietenkään mitään vuosien takuita ei voi luvata mutta samalla voi tietysti kysyä että lupaako kukaan täällä foorumilla muille tekemistään töistä.

      Comment

      • Juspa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1231
        • Pori

        Originally posted by Hezman View Post
        Juu ultraäänipesu kaikille osille sekä viimeinen silaus jarru cliinerillä. Lähinnä kärjen ja sen neulan osalta. Neulan kärkeen oli pinttynyt jotain mikä ei pesussa irronnut sekä samalla testasin kärjen reikien aukiolon. Suht puhtaat ne kyl oli pääasiassa eli seossuhde ollut ok.

        Varalta hommasin näitä kuulia mutta yhteen taisin vain sen vaihtaa uuteen, sattui pinsettien kärjestä sinkoovan johonkin Suurennuslasilla tsekkasin toki onko vuotojälkiä siinä kuulapesässä.

        Ennemminkin olis pitänyt olla varalla niitä venttiilejä, eli sama osa mihkä tämä kuula painaa ja toisessa päässä korkeapainetiivisteet vastaa. Ja syy miksi, niin tämä vaihdettava metallirengas tiiviste oli pariin pahimpaan venttiiliin painanut selvän uran. Jonka takia uudenkaan metallitiivisteen vaihto ei tee siittä ihan uudenveroista.

        Testasin kaikki suuttimet ennen autoon laittoa sellasella suutintesterillä. Maksimi paine minkä saa painettua oli 600 bar. Siinä kyl näki jos vuotaa kärki tai paluupuoli. Ja öljynä käytin ihan samaa kalibrointiöljyä mitä jokainen ammattipajakin käyttää.

        Kasauksessa tietysti momentti avain käytössä ja oikeat kiristys momentit, asteet ja tekniikat. Sekä perfektionistin tarkkuus

        Teen ja opiskelen näitä hiukan vaativampia remontteja ihan vain mielenkiinnosta ja harrastuksen kautta. Tietenkään mitään vuosien takuita ei voi luvata mutta samalla voi tietysti kysyä että lupaako kukaan täällä foorumilla muille tekemistään töistä.
        No joo, sittenhän tuota uskaltaa huollella, jos kerran ne pystyt testaamaan

        Itse kasasin suuttimet ihan käsimomentilla ja hyvin tuntuu pitävän. Yhden suuttimen osalta vuosi kannen ja suuttimen välistä, se kupariprikan tiivistepinta suuttimen ja kannen välillä on pirun tärkeä saada aivan puhtaaksi. Jää muuten helposti vuotamaan.
        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

        Ex.
        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
        E90 320d -05 Schwartz 2
        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
        E36 352i -91 Diamantschwartz

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          Juu kyllä siinä hommassa puhtaus on numero yksi. Esim. siihen reilun millin kokoisen kuulan alle ei tarvi kummonen roska mennä kun homma menee uusiksi. Ja kyllähän se vituttas paikata virheitä jälkikäteen. Kun hommat voi tehdä ensimmäisellä kerralla kunnolla.

          No joo varmaan ilman momenttiavaintakin pärjää mut hommasin sen nyt kun tarvetta kapineelle myös toisen rojektin myötä.

          Comment

          • Pasi1975
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 2
            • Sotkamo

            Momentit

            Mitkäs noi kiristys arvot suuttimeen kasauksessa on?? Tietääkös kukaan 535d suutin kärjestä montako reikää ja minkä kokoisii? Kulmahan siinä väärä mut noin vertauksen vuoksi..

            Comment

            • 530daa
              Bimmer Fanatic
              • May 2012
              • 231
              • ks

              Originally posted by Hezman View Post
              Juu kyllä siinä hommassa puhtaus on numero yksi. Esim. siihen reilun millin kokoisen kuulan alle ei tarvi kummonen roska mennä kun homma menee uusiksi. Ja kyllähän se vituttas paikata virheitä jälkikäteen. Kun hommat voi tehdä ensimmäisellä kerralla kunnolla.

              No joo varmaan ilman momenttiavaintakin pärjää mut hommasin sen nyt kun tarvetta kapineelle myös toisen rojektin myötä.


              Jep kyllä se vaan taitaa näin olla, kiitos vielä HEZMANILLE suuttimien huollosta, eipä ole vielä yhdessäkään minun autossa pyöriny korjausarvot näin lähellä/tasaisesti lähellä nollia kun nyt, yhteen pistin aikoinaan uudet suuttimet ja niissäkin oli enemmän heittoa

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                Originally posted by Pasi1975 View Post
                Mitkäs noi kiristys arvot suuttimeen kasauksessa on?? Tietääkös kukaan 535d suutin kärjestä montako reikää ja minkä kokoisii? Kulmahan siinä väärä mut noin vertauksen vuoksi..


                Tuolta voi opiskella momentit.

                Comment

                • makkone
                  BTCF Member
                  • Aug 2014
                  • 12
                  • oulu

                  Nonii itsekkin tuli purettua tuo vuotava ylimääräinen suutin. Metallinen tiiviste rengas oli poikki. Tuossa kuvia niin voi muutkin ihmetellä.
                  Click image for larger version

Name:	1427276729974-97871622.jpg
Views:	1
Size:	22.0 KB
ID:	4832148

                  Click image for larger version

Name:	1427276927230-972892112.jpg
Views:	1
Size:	13.4 KB
ID:	4832149

                  Comment

                  • pasianssi71
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2014
                    • 219
                    • Uusikaupunki

                    Irrotus :think


                    Onko tätä kukaan testannut ? hinta ei näyttäis ihan hirveän pahalta.


                    Kyllä ihminen on sitten niin pirun kekseliäs,tosin en itse ihan ensimmäiseksi lähtis tuota ekaa vaihtoehtoa kokeilemaan.

                    Comment

                    • Torppa
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 291
                      • Vihti

                      Huoltopaikkaa?

                      Terve. Alkoi 35d käymään huonosti. Tärrää tyhjäkäynnillä pirusti ja kuin kävisi vajailla. Melkein 300tkm mittarissa. Enempää vielä tutkimatta uskon vialliseen suuttimeen.
                      Suositelkaapa edullista ja asiansa osaavaa suutinhuoltopaikkaa.
                      Toimittaisin suuttimet irrallaan
                      ------------------------------------------------
                      Entiset:
                      E61 535D M-sport 11/-05
                      E61 535D M-sport 12/-04
                      E46 330D Touring 11/-03
                      E36 325i Coupe 8/-92
                      E30 318i Coupe -89

                      Comment

                      • Istandam
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2011
                        • 69
                        • Suomi

                        Originally posted by Torppa View Post
                        Terve. Alkoi 35d käymään huonosti. Tärrää tyhjäkäynnillä pirusti ja kuin kävisi vajailla. Melkein 300tkm mittarissa. Enempää vielä tutkimatta uskon vialliseen suuttimeen.
                        Suositelkaapa edullista ja asiansa osaavaa suutinhuoltopaikkaa.
                        Toimittaisin suuttimet irrallaan
                        Mullehan tuli kunnostetut suuttimet täältä ->



                        On noilla ainakin 10kk/35tkm menty ja ei kyllä rytkytä. Korjausarvotkaan ei pahoilta näyttäny tässä taannoin. Palvelu oli musta ainakin OK ja hintakin oli ihan järkevä! Noillehan sitten pitää vanhat pistää takasin postissa sikäli että haluaa ne pantit niistä.

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          Originally posted by Istandam View Post
                          Mullehan tuli kunnostetut suuttimet täältä ->



                          On noilla ainakin 10kk/35tkm menty ja ei kyllä rytkytä. Korjausarvotkaan ei pahoilta näyttäny tässä taannoin. Palvelu oli musta ainakin OK ja hintakin oli ihan järkevä! Noillehan sitten pitää vanhat pistää takasin postissa sikäli että haluaa ne pantit niistä.
                          Noillehan voi myös lähettää suuttimet huollettavaksi/tarkistettavaksi, jolloin on myös halvempaa.

                          Itselläkin hyvät kokemukset paikasta, ainoa vaan että huoltokierroksessa menee aikaa sellainen 2-3vk.

                          Mutta onhan noita osaavia huoltopaikkoja suomessakin pilvin pimein. Kun ei noita aina kannata ostaa uusia, kun vanhankin voi korjata uutta vastaavaksi.
                          Nimimerkki ASDTurku kannattaa myös kysellä jos haluaa foorumilaisia kysellä.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • expertti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 870
                            • Kainuu

                            E46 M57n -moottorissa, pitääkö imusarja irroittaa jos haluaa ottaa suuttimet irti, vai riittääkö moottorinsuojamuovi + lämppärin ilmanputsari + tuulilasin alareunan purkaminen?

                            Viemässä autoa suutinhuoltoon niin olisi kiva saada tietää muiden kuin itse suutintöiden osuus...




                            Mitä kannattaa samalla vaihdattaa? Paluupuolen letkutus uusiksi? Miten johtosarja? Onko se vaikea vaihtaa? Ilmeisesti liitin siellä muoviboksissa etukulmassa?

                            Mitä "raati" on mieltä suuttimien arvoista?

                            5- suutin ilmeisesti ainakin vaatii huollon. Onko muita?

                            Ja mikä ero on arvolla jos se on + tai - merkkinen?
                            Last edited by expertti; 21-05-2018, 00:39.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              Originally posted by expertti View Post
                              E46 M57n -moottorissa, pitääkö imusarja irroittaa jos haluaa ottaa suuttimet irti, vai riittääkö moottorinsuojamuovi + lämppärin ilmanputsari + tuulilasin alareunan purkaminen?

                              Viemässä autoa suutinhuoltoon niin olisi kiva saada tietää muiden kuin itse suutintöiden osuus...

                              Mitä kannattaa samalla vaihdattaa? Paluupuolen letkutus uusiksi? Miten johtosarja? Onko se vaikea vaihtaa? Ilmeisesti liitin siellä muoviboksissa etukulmassa?
                              Pitää irrottaa imusarja. Paluulinjan voi toki halutessaan varoiksi vaihtaa, kun ei mahdottomasti maksa. Johtosarjan vaihdolle en näe hirveästi järkeä, ellei ole mitenkään oireillut. Ongelmahan niissä on liitinpinnien kontaktien löystyminen, pinnit tarvittaessa erikseenkin vaihdettavissa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • expertti
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2005
                                • 870
                                • Kainuu

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Pitää irrottaa imusarja. Paluulinjan voi toki halutessaan varoiksi vaihtaa, kun ei mahdottomasti maksa. Johtosarjan vaihdolle en näe hirveästi järkeä, ellei ole mitenkään oireillut. Ongelmahan niissä on liitinpinnien kontaktien löystyminen, pinnit tarvittaessa erikseenkin vaihdettavissa.
                                Kiitos. Paluulinjasto tilattu ja noudettu. Johtosarjaa en kyllä tilannut, ois maksanut 106 euroa... Voiko tuon vaihtaa vaikka jälkikäteen jos alkais oireilemaan, sehän tulee imusarjan päälle....?
                                Kestääkö liittimet ja kaapelit liikuttelua, vai mureneeko käsiin...?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎