Announcement

Collapse
No announcement yet.

Common Rail suuttimien huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    #61
    Originally posted by Esa-Pekka View Post
    Autossani on ongelmana kovilla pakkasilla, että ei lähde heti kaikilla sylintereillä/sylinterillä pyörimään, vaan rynkyttää muutaman sekunnin jonka jälkeen käynti tasoittuu. Vikakoodeja hehkuista ei ole, mutta käynnin tasaisuus testi näyttää seuraavaa. Onko nuo plussalla olevat suuttimet varmasti viallisia --> erityisesti 5-sylinteri, vai onko myös miinusmerkkisissä mahdollisesti vikaa? Ei tunnu oikein merkkiliikkeessäkään olevan varmaa tietoa asiasta. Ajattelin uusia nuo 4 ja 5-sylinterin suuttimet, mutta varmistus ammatilaisilta kiinnostaisi.
    Kannattaa tehdä suutinten ohivuotomittaus ennen kuin vaihdat suuttimia. Muutoin hakuammuntaa. Helppo tehdä itsekin, tarvittaessa joku lähellä oleva harrastajakin tuon varmasti voi tehdä. Ihmeellistä toimintaa taas merkkiliikkeeltä.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...

    Comment

    • Esa-Pekka
      Newbiemmer
      • Oct 2008
      • 18

      #62
      Originally posted by Vesa View Post
      Kannattaa tehdä suutinten ohivuotomittaus ennen kuin vaihdat suuttimia. Muutoin hakuammuntaa. Helppo tehdä itsekin, tarvittaessa joku lähellä oleva harrastajakin tuon varmasti voi tehdä. Ihmeellistä toimintaa taas merkkiliikkeeltä.
      Onko tälle moottorityypille M57N olemassa jotain ohjearvoja/ohjeistusta ohivuotomittauksen tekemiseen? Pyörittäänkö moottoria esim 2 min tyhjäkäyntiä ja verrataan ohivuodon määrää eri suutinten välillä?

      Comment

      • Esa-Pekka
        Newbiemmer
        • Oct 2008
        • 18

        #63
        Originally posted by e46touring View Post
        DDE:lle ilmoitetaan suuttimesta löytyvä 7 merkkinen numero/kirjan sarja.
        tässä lontoon murteella lisää. esim. piezo suuttimista, mutta systeemi sama.


        ja magnettiventtiilellä olevista DDE malleista tässä


        DIS:llä voi sitten tarkistaa mitkä sinne DDE:lle on alunpitäen koodattu JOS menevät
        huollossa koodit menevät ns. sekaisin. Ja DIS:llä uudelleen koodauskin onnistuu.
        Miten tuo DDE:lle suutinten koodaus tehdään? Vaatiko SSS progmanin, vai onnistuuko V57:lla? Ite juuri opetellemassa V57:n käyttöä ja hakusessa minkä valikon alta tuo suutinten korjausarvo testi löytyy?

        Comment

        • Esa-Pekka
          Newbiemmer
          • Oct 2008
          • 18

          #64
          Originally posted by Esa-Pekka View Post
          Autossani on ongelmana kovilla pakkasilla, että ei lähde heti kaikilla sylintereillä/sylinterillä pyörimään, vaan rynkyttää muutaman sekunnin jonka jälkeen käynti tasoittuu. Vikakoodeja hehkuista ei ole, mutta käynnin tasaisuus testi näyttää seuraavaa. Onko nuo plussalla olevat suuttimet varmasti viallisia --> erityisesti 5-sylinteri, vai onko myös miinusmerkkisissä mahdollisesti vikaa? Ei tunnu oikein merkkiliikkeessäkään olevan varmaa tietoa asiasta. Ajattelin uusia nuo 4 ja 5-sylinterin suuttimet, mutta varmistus ammatilaisilta kiinnostaisi.
          Tein tänään tuon suutinten ohivuotomittauksen ja sain varmistuksen, että 4 ja 5-pytyn suuttimet ohivuotaa hivenen enemmän kuin muut. Myös korjausarvot näissä suuttimissa ovat korkeimmat. Nuo 1,3 ja 6-pytyn suuttimet ihmetyttää, kun ne ohivuotaa reippaasti, mutta korjausarvot ovat - merkkistä -->onko ohivuoto ollut korkeampi kenties jo uutena? Mitähän tästä kaiken pitäisi osata päätellä, uusinko 4 ja 5-suuttimet vai meneekö nuo kaikki uusiin.
          Attached Files
          Last edited by Esa-Pekka; 27-01-2013, 15:52.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #65
            Hyväksyttävä paluuvuodon määrä on 20 ml / 2 min. Jos sen osalta menevät toleransseihin, vaihtaisin vain 5-suuttimen, jolla korjausarvo alkaa olla jo selvästi pielessä (+2,9).
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Esa-Pekka
              Newbiemmer
              • Oct 2008
              • 18

              #66
              Originally posted by Clavurion View Post
              Hyväksyttävä paluuvuodon määrä on 20 ml / 2 min. Jos sen osalta menevät toleransseihin, vaihtaisin vain 5-suuttimen, jolla korjausarvo alkaa olla jo selvästi pielessä (+2,9).
              Kiitokset kommentista, Minulla on kaksi uutta suutinta hommattuna, joten vaihdan 4 ja 5 suuttimen samalla kertaa. Tuossa testissä pyöritin moottoria n. 3 min, mutta bilteman purkeissa asteikko taitaa olla vain suuntaa antava. Muuten simppeli homma, mutta 6-pytyn takia joutuu purkamaan autoa aika reippaasti.
              Last edited by Esa-Pekka; 27-01-2013, 18:47.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #67
                Originally posted by Esa-Pekka View Post
                Kiitokset kommentista, Minulla on kaksi uutta suutinta hommattuna, joten vaihdan 4 ja 5 suuttimen samalla kertaa. Tuossa testissä pyöritin moottoria n. 3 min. Muuten simppeli homma, mutta 6-pytyn takia joutuu purkamaan autoa aika reippaasti.
                Paljonko noiden purkkien tilavuus on, kun niissä on vain tuo viitteellinen asteikko?

                Voihan sen noinkin tehdä. Itse vaihtaisin näillä löydöksillä 5-suuttimen ja pitäisin yhden suuttimen jemmassa.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Esa-Pekka
                  Newbiemmer
                  • Oct 2008
                  • 18

                  #68
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Paljonko noiden purkkien tilavuus on, kun niissä on vain tuo viitteellinen asteikko?

                  Voihan sen noinkin tehdä. Itse vaihtaisin näillä löydöksillä 5-suuttimen ja pitäisin yhden suuttimen jemmassa.
                  Täysi purkki on 70 ml, testasin lääkeruiskulla. Tuossa kuva jossa purkkiin on ruutattu 20 ml. Tuon perusteella kaikki muut paitsi 2-suutin on yli raja-arvon. En tosin lähde kaikkia uusimaan, kun auto toimii ihan OK poislukien kylmäkäynnistystä.
                  Attached Files

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1327
                    • Tornio

                    #69
                    Originally posted by Esa-Pekka View Post
                    Miten tuo DDE:lle suutinten koodaus tehdään? Vaatiko SSS progmanin, vai onnistuuko V57:lla? Ite juuri opetellemassa V57:n käyttöä ja hakusessa minkä valikon alta tuo suutinten korjausarvo testi löytyy?
                    DIS / service function / drive / DDE / adjustment program / injector rate adjustment
                    tästä löytyy suutinten "koodaus" ja / balance test alta korjausarvo testi
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #70
                      Kysytään kun en nyt äkkiseltään löytänyt, eli kokemuksia commonrail suuttimien huoltopajoista uudellamaalla, tai vaikka pitemmältäkin jos järkevä hinta.
                      Pitäisi olla semmonen paja joka pystyy testaamaa suuttimen ja toteamaan onko vikaa ei.
                      Moni paja pystyy vaihtamaan perus osat mutta sitten arvaillaan oliko vikaa ja onko se nyt korjaantunut vai ei

                      Eli suosituksia edullisesta puljusta kuka voisi pari suutinta testata ja mahdollisesti korjata jos näyttää siltä että on tarvetta.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #71
                        Tampereella viime kuuleman mukaan tammerdiesel testasi suuttimet 40e/kpl joista voi sitten raportista ihmetellä mikä on vialla, eiköhän sieltäkin löydy tuohon ainakin omasta mielestä edulliseen hintaluokkaan testaaja ainakin. Vanhemmat suuttimet pomppaa paluuvuodosta jo reilusti ennen käyntiongelmia, joten pienen ylityksen perusteella ei heti kannata vaihtaa/korjata. Bosch ei taida hyväksyä näiden kotikorjausta, joten voi olla että pajat joilta löytyy virallinen testilaite, ei korjauspalvelua saa ja toisinpäin :think
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #72
                          Originally posted by Cell View Post
                          Bosch ei taida hyväksyä näiden kotikorjausta, joten voi olla että pajat joilta löytyy virallinen testilaite, ei korjauspalvelua saa ja toisinpäin :think
                          Ööö... Kyllähän viralliset Bosch korjaamotkin noita suuttimia korjaavat ja kaikki Boschin valmistamat suuttimien varaosat ovat vapaasti saatavilla. Eipä siitä testipenkistä olisi hirveästi hyötyä, jos hylky tarkoittaisi aina tehdaskorjattua suutinta Boschilta.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #73
                            Ou, no se on sitten hyvä homma, saa nopeammin. Korjaushinnoista ei ole tietoa, vain tuosta testauksesta kun tehdaskorjatut tuli hylättyjen tilalle, reilu 300e pala.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • BreeZi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 2371
                              • Jyväskylä

                              #74
                              Originally posted by Cell View Post
                              Ou, no se on sitten hyvä homma, saa nopeammin. Korjaushinnoista ei ole tietoa, vain tuosta testauksesta kun tehdaskorjatut tuli hylättyjen tilalle, reilu 300e pala.
                              Kuopiossa bosch dieselhuolto Räisäsellä commonrail suuttimen perushuolto&testaus= 160€/kpl. Tähän tulee tietenkin lisähintaa jos vaihdetaan kärjet ja venttiilit. Tällöin hinta nousee juurikin tuonne 300€ paikkeille/kpl.
                              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                              - E- ja F- sarjan avaimet.
                              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                              .

                              Finmodi oy
                              050-3063926
                              [email protected]

                              Comment

                              • riippis
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2007
                                • 200
                                • Laukaa

                                #75
                                Onko kellään uutta tietoa missä edullisin paikka huollattaa?

                                E. PPdiesel huoltaisi suuttimen 80e.
                                Last edited by riippis; 15-08-2013, 13:14. Reason: lisäys
                                E46 320dA Touring M-sport Special Edition -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎