Announcement

Collapse
No announcement yet.

Common Rail suuttimien huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • buubaa
    Bimmer Rookie
    • May 2013
    • 140
    • Lahti

    No siis kyllä sen käyntiin saa, kauheella sahauksella apuvirran kans ja tais starttikin ottaa jo itteensä kun alko pitään vähän omituista ääntä startatessa. Hehkuihin en usko, viime talvena oli samalla koneella auto josta neljä hehkua pimeenä ja lähti sahaamatta käyntiin -26. Ulkolämpö anturi on kyllä pimeenä kun mittaristo näyttää kokoajan -40 mut ei se kaiketi tollasta aiheuta.

    Edit. Niin ja kyllä sie 460tkm on lasissa. Käyntiin lähtiessä pukkaa kauheen harmaan savun ja savuttaa muutenkin harmaata jonkin verran. Imusarja oli just kuukausi sitten irti ja oli puhdas.
    Last edited by buubaa; 25-12-2021, 20:14.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5266
      • Pirkkala

      Originally posted by buubaa View Post
      No siis kyllä sen käyntiin saa, kauheella sahauksella apuvirran kans ja tais starttikin ottaa jo itteensä kun alko pitään vähän omituista ääntä startatessa. Hehkuihin en usko, viime talvena oli samalla koneella auto josta neljä hehkua pimeenä ja lähti sahaamatta käyntiin -26. Ulkolämpö anturi on kyllä pimeenä kun mittaristo näyttää kokoajan -40 mut ei se kaiketi tollasta aiheuta.

      Edit. Niin ja kyllä sie 460tkm on lasissa. Käyntiin lähtiessä pukkaa kauheen harmaan savun ja savuttaa muutenkin harmaata jonkin verran. Imusarja oli just kuukausi sitten irti ja oli puhdas.

      Noilla metreillä kaikki on mahdollista
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Laakeri
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 983
        • Rovaniemi

        Onko hehkureleen plussakaapelia tarkistettu/vaihdettu? Jos se lattaliitin on löysä ei kyllä lähde pakkasilla ilman taistelua. Ihan tyypillistä, että löystyy ajan kans.
        E34 S38B38
        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
        2gen RAM 5.9 cummins

        Comment

        • buubaa
          Bimmer Rookie
          • May 2013
          • 140
          • Lahti

          Ei oo hehkuissa ongelmaa, ne toimii kyllä. Eikä hehkut tota savutustakaan selittäis Ja kyllä kunnossa oleva m57 lähtee kympin pakkasesta ilman hehkuja, viime talven ajelin toisella m57:lla josta oli neljä hehkua pimeenä eikä mitään ongelmaa edes -26.
          Last edited by buubaa; 26-12-2021, 17:02.

          Comment

          • buubaa
            Bimmer Rookie
            • May 2013
            • 140
            • Lahti

            Hmm, kattelin tossa startatessa inpalla rail painetta. Pyynti on startatessa n.480bar ja toteutunut reilu 500bar. Olikos nyt niin että jos suuttimella/suuttimilla olis reilusti ohivuotoo niin paine ei nousisi tarpeeks isoksi?

            Comment

            • Elätti
              Bimmer Rookie
              • Nov 2009
              • 159
              • Great Kuopio Area

              Sattuisiko joku tietämään minkä kokoiset nuo o-renkaat on tuossa paluulinjan suuttimen liittimissä? Räjäytyskuvassa niitä ei siis ole esitetty, vaan kuuluu letkuun 20. Moottori M47N2.
              Last edited by Elätti; 27-12-2021, 13:53.

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                Originally posted by buubaa View Post
                Hmm, kattelin tossa startatessa inpalla rail painetta. Pyynti on startatessa n.480bar ja toteutunut reilu 500bar. Olikos nyt niin että jos suuttimella/suuttimilla olis reilusti ohivuotoo niin paine ei nousisi tarpeeks isoksi?
                Tuolla erolla ei ole merkitystä. Ei ne koskaan ole jokaisella mittaussyklillä samassa arvossa, pääsääntöisesti kyllä.

                Jos on liikaa vuotoa, kone ei lähde käymään ilman pilottia.

                Koitatko nyt keksimällä keksiä jostain vikakohdetta? Jos vikaa ei ole, ei sitä kannata etsiäkään.

                Comment

                • buubaa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2013
                  • 140
                  • Lahti

                  Originally posted by Hezman View Post
                  Tuolla erolla ei ole merkitystä. Ei ne koskaan ole jokaisella mittaussyklillä samassa arvossa, pääsääntöisesti kyllä.

                  Jos on liikaa vuotoa, kone ei lähde käymään ilman pilottia.

                  Koitatko nyt keksimällä keksiä jostain vikakohdetta? Jos vikaa ei ole, ei sitä kannata etsiäkään.
                  En kai niin väittänytkään? Kysymys oli että oliko niin että jos ohivuotoa on liikaa niin silloinko ei toi railpaine nouse riittävästi? Tässä näyttäisi nousevan joten se pois sulkisi suutin vian. Ja vikaahan autossa on kun ei tahdo lähteä pakkasella käyntiin.

                  Comment

                  • Elätti
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2009
                    • 159
                    • Great Kuopio Area

                    Eihän m47n2 tarvitse suuttimen vaihdon jälkeen nollata mitään adaptaatioita, vaan riittää pelkkä suuttimen koodaus? Liekö edes minkään adaptaation nollaus mahdollista?

                    Eniveis, tänään tuuppasin kolmospyttyyn huolletun ja säädetyn suuttimen. Suutin koodattu ja muuttui korjausarvo sillä vielä enemmän miinukselle. Opetteleeko auto hetken tuon uuden suuttimen kanssa oloa? Kun korjausarvot olivat muuttuneet melkoisesti sitten viime viikon suuttimen vaihdon.

                    Lisäyllätyksenä nyt kun katsoo tyhjäkäyntinopeuksia, niin ykkösmuki pyörii 15-20 kierrosta vähemmän kuin muut, kun ennen tätä viimeisintä remonttia ykkönen pyöri käytännössä samaa kyytiä kuin muutkin. Tuollainen ero jo pisti täristämään melkoisesti

                    Eli ajelenko nyt hyvillä mielin tovin ja katson olisiko arvot asettuneet?

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5266
                      • Pirkkala

                      Originally posted by Elätti View Post
                      Eihän m47n2 tarvitse suuttimen vaihdon jälkeen nollata mitään adaptaatioita, vaan riittää pelkkä suuttimen koodaus? Liekö edes minkään adaptaation nollaus mahdollista?

                      Eniveis, tänään tuuppasin kolmospyttyyn huolletun ja säädetyn suuttimen. Suutin koodattu ja muuttui korjausarvo sillä vielä enemmän miinukselle. Opetteleeko auto hetken tuon uuden suuttimen kanssa oloa? Kun korjausarvot olivat muuttuneet melkoisesti sitten viime viikon suuttimen vaihdon.

                      Lisäyllätyksenä nyt kun katsoo tyhjäkäyntinopeuksia, niin ykkösmuki pyörii 15-20 kierrosta vähemmän kuin muut, kun ennen tätä viimeisintä remonttia ykkönen pyöri käytännössä samaa kyytiä kuin muutkin. Tuollainen ero jo pisti täristämään melkoisesti

                      Eli ajelenko nyt hyvillä mielin tovin ja katson olisiko arvot asettuneet?
                      Ei korjausarvo kerro suoraan että suuttimessa on vikaa
                      vaan se kertoo siitä, mitä moottorinohjaus on tehnyt saadakseen moottorin pyörimisen tasaiseksi.

                      Koodaus suuttimelle riittää.

                      Käytä kaikki suuttimet testissä se maksaa n. 35€ kpl ja sen jälkeen ei tarvitse arpoa onko suuttimissa vikaa

                      Edit: vai onko tuossa piezot? Jos on, sitten maksaa testi melkeen tuplahinnan
                      Last edited by Urpo_rotta; 29-12-2021, 08:50.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • vexu524tdic
                        BTCF Member
                        • Jan 2004
                        • 776
                        • Gallia = Kinnula



                        Piezojen testaus
                        e70 X5 3.0sd -08
                        f30 320i xdrive -16
                        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                        e30 316 -88 2,2TIC M10
                        e21 323i -81 ruostekasa...

                        Comment

                        • Elätti
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2009
                          • 159
                          • Great Kuopio Area

                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Ei korjausarvo kerro suoraan että suuttimessa on vikaa
                          vaan se kertoo siitä, mitä moottorinohjaus on tehnyt saadakseen moottorin pyörimisen tasaiseksi.

                          Koodaus suuttimelle riittää.

                          Käytä kaikki suuttimet testissä se maksaa n. 35€ kpl ja sen jälkeen ei tarvitse arpoa onko suuttimissa vikaa

                          Edit: vai onko tuossa piezot? Jos on, sitten maksaa testi melkeen tuplahinnan

                          Juu tiedän kyllä että nuo korjausarvot on vain viitteellisiä siihen kuntoon nähden. Eniten nyt ihmetyttää että miten tuo ykköspytyn tyhjäkäynti on tippunut niin paljon kun siihen ei ole koskettu millään muotoa. Ainakin itse sen niin ymmärsin, että kun Inpalla testaa engine roughessia sillä rotary conformation tms toiminnolla, niin siinä ei ole käytössä tyhjäkäynnin tasausta eli ei korjata suuttimilla tyhjäkäyntiä. Eli muitten suutinten vaihto tai muutkaan toimenpiteet ei pitäisi vaikuttaa ykkösmukiin. Olosuhteet ja lämmöt yms on olleet testien aikaan samanlaiset. Seurailen nyt muutaman viikon kun auto kuitenkin toimii ja kulkee kohtuu normaalisti.



                          Ja tosiaan solenoidit tuossa on. 40€ oli suuttimen testaus Kuopiossa Kuopion Auto-Dieselillä ja rapsat sai mukaan.

                          Comment

                          • Kouris
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 713

                            Jos se startatessa heti rupeaa rykimään ja edes hieman yrittää niin kyllä sen luulisi vahvasti viittaavan suuttimiin.

                            Mille pakokaasu haisee kun auto käy tyhjäkäyntiä?

                            Jos haisee sille kuin "keittäisi" dieseliä pannulla niin luultavasti suutinvika. Ainakin mitä näissä omissa laitteissa on ollut, M47N2 ja useita muita ei autoja.


                            Vaikka hehkutus toimisi niin jos se ei heti lähde niin niistä on hyvin vähän apua. Kuuma tulee heti koneesta ulos kun pyörii ilman käynnistymistä.


                            Omassa M47N2 taas ei ilmeisesti nouse railpaine tarpeeksi että lähtisi -17 käyntiin (ei yritä yhtään). -15 vielä ok. Aina kun lähtee käy "heti" täydellisesti. Jostain vuotaa painetta pois.. suuttimet vaihdettu korjattuihin mikä vähän auttoi koska ne olivat jo 250tkm kohdalla huonot. Ainakin kaksi kärkeä oli huonoja jo ihan sillä päätelmällä että ne olivat aivan märkiä dieselistä irroituksen yhteydessä.

                            Suuttimet testiin, sillä pääsee helpoiten alkuun.

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2323
                              • Uusimaa

                              Mikäs on yleisesti mielipide näistä remanufactured-suuttimista (pietzot)?

                              Nimittäin jos tässä parin viikon sisällä joutuu tilaamaan uudet suuttimet N57Z-koneeseen, niin olisi vaihtoehtona tilata saksasta 840€ hinnalla kuusi kappaletta remanufactured suuttimia mittaustodistuksineen (eps-turbo.de).

                              Toinen vaihtoehto on kokonaan tehdas-uudet suuttimet saksasta, toisesta firmasta hintaan 1300€.

                              Kolmas vaihtoehto on sitten kotimainen mittaus+korjaus Kuopiossa.

                              Saako tuolla uusien suuttimien muutaman satasen lisähinnalla mitään käytännön lisäarvoa hankintaan?
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • TeppoN
                                Newbiemmer
                                • Apr 2021
                                • 3
                                • Turku

                                Tervehdys. Missä tänä päivänä kannattaa korjauttaa n47 suuttimet, vai kannattaako ostaa jostain uudet?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎