Announcement

Collapse
No announcement yet.

Common Rail suuttimien huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schwarze
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 2017
    • Kangasala

    Common Rail suuttimien huolto

    Olisi tarkoitus kerätä kokemuksia huoltopaikoista, linkkejä työkaluja sekä suuttimen osia/tiivisteitä myyvistä firmoista ja mielellään haalitaan tietty DIY -ohjeita. Itselläni meni herne, kun kyselin tiivisteitä tuollaiseen ruuttaan ja sain vastuksen, ettei sitä saa avata muualla kuin tehtaalla

    Linkkiä hommasta ->


    Mersufoorumilla jo huolletaan itse ->


    Itselläni pötköttää tuossa pöydällä harjoituskappale (0445110047), jossa ohivuotoa on vain vähän, mutta liikaa
    Last edited by schwarze; 03-12-2011, 23:26.
    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Ei mikään kovin valaiseva opas, mutta työkalujen mallia luntattavissa:

    Olli.

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 513
      • Rauma

      #3
      Originally posted by schwarze View Post
      Olisi tarkoitus kerätä kokemuksia huoltopaikoista, linkkejä työkaluja sekä suuttimen osia/tiivisteitä myyvistä firmoista ja mielellään haalitaan tietty DIY -ohjeita. Itselläni meni herne, kun kyselin tiivisteitä tuollaiseen ruuttaan ja sain vastuksen, ettei sitä saa avata muualla kuin tehtaalla ...
      Tuulilasin syksyn numerossa asiaa vähän jo sivuuttiin. Kannattaa kaivaa kyseinen aviisi esiin ja tutustua siihen ennen suurempia kuvitelmia itsestään. Käyntiongelmaa oli ratkottu 4-5 huoltoyrityksen verran eri dieselhuolloissa ja lopulta vaihdettiin uudet suuttimet. Mielenkiintoisinta jutussa oli kuitenkin selvitys, miksi dieselhuolloissa ei suuttimia saatu kuntoon.
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #4
        Tammerdieselistä tilasin suuttimien teflontiivisteet ja tukirenkaat, ~15€ kotiin toimitettuna. Löytyy suuttimen boschin varaosanumerolla.

        e. Biltema myy noita jyrsinpäitä jolla saa vahan tiivisteen jyrsittyä pois.
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2017
          • Kangasala

          #5
          Originally posted by jsr85 View Post
          Tammerdieselistä tilasin suuttimien teflontiivisteet ja tukirenkaat, ~15€ kotiin toimitettuna. Löytyy suuttimen boschin varaosanumerolla.

          e. Biltema myy noita jyrsinpäitä jolla saa vahan tiivisteen jyrsittyä pois.
          Samaisesta puljusta tuo: "Ei saa avata" vastaus mulle tuotettiin Pitääpä jalkautua tiskille ja kysyä uudestaan mikäli päädyn tuon suuttimen avaamaan. Edullisin huoltohinta oli PP-dieselillä, ~80€ + matkat Mh:lla, ei paha
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            #6
            Jahans, eikö kukaan oo roputtanu noita nauloja. Kaamea pimeys valtaa maan
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • enins
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2009
              • 513
              • Rauma

              #7
              Originally posted by enins View Post
              Tuulilasin syksyn numerossa asiaa vähän jo sivuuttiin. Kannattaa kaivaa kyseinen aviisi esiin ja tutustua siihen ennen suurempia kuvitelmia itsestään. Käyntiongelmaa oli ratkottu 4-5 huoltoyrityksen verran eri dieselhuolloissa ja lopulta vaihdettiin uudet suuttimet. Mielenkiintoisinta jutussa oli kuitenkin selvitys, miksi dieselhuolloissa ei suuttimia saatu kuntoon.
              Tässä sitä syytä on ihan tarpeeksi.
              Autokalusto: 320d f30

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by enins View Post
                Tässä sitä syytä on ihan tarpeeksi.
                Joka oli..? :think
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Joka oli..? :think
                  Varmaan haetaan sitä, että ei dieselhuollotkaan saa niitä aina kuntoon, niin ei monikaan tavan tallaaja niitä ole alkanu ropaamaan.
                  Ja luin itekin tuon artikkelin, niin leikkaussalin puhtaus on tärkeää noitten kasaamisessa, ei saa mitää roskaa yms joutua suuttimiin.
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • enins
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2009
                    • 513
                    • Rauma

                    #10
                    Tuulilasi 12/2011, sivu 77:
                    "Säätö olisi auttanut
                    Jos korjaus ei onnistu viimeisen päälle, ongelmat jatkuvat. Tässä kerrotussa esimerkkitapauksessamme oleva common rail-dieselmoottori ei käynnistynytkunnolla, joten se vietiin korjaamolle. Diagnoosi oli selvä: liikaa paluuvirtausta.

                    Korjaaminen ei ollut aivan niin yksinkertaista. Ohivirtaus saatiin suutinkorjauksella kuriin ja auto käynnistyi, mutta tilalle oli tullut uusi vika: moottori nyki alhaisilla käyntinopeuksilla.

                    Yksisuutin irroitettiin ja toimitettiin takaisin korjaamolle tarkistusmittaukseen. Sen todettiin testerillä olevan kunnossa, joten alkoi "vika-arvonta", ja välissä tehtiin jo venttiiliremonttiakin. Kun vikaa ei vieläkään saatu korjattua, suuttimet vietiin toiselle korjaamolle. Siellä ne korjattiin uudelleen, sillä testerin mukaan ruiskutusmäärät eivät olleet toleransseissa.

                    Palikat pantiin siis uuteen uskoon ja suuttimet asennettiin takaisin moottorin kylkeen. Vika ei kuitenkaan poistunut: nykiminen vain siirtyi korkeammille kierrosluvuille. Lopulta vain suuttimien uusiminen auttoi, eikä ongelmia enää tämän jälkeen esiintynyt.

                    Korjattujen suuttimien tarkastusmittauksessa selvisi, ettei niiden kunnostus ollut mennyt ihan kohdalleen. viidestä suuttimesta neljän ruiskutusmäärät olivat lähes 40 prosenttia sallittua korkeammat. Vain yksi suutin toimi kuten pitikin. Suuttimien esiruiskutuksessa oli niinikään sanomista: ruiskutusmäärät olivat yli kaksinkertaiset toleranssin ylärajaankin verrattuna.

                    Korjauksen epäonnistumiseen voi tietysti löytää monta syytä, mutta suurimpana lienevätkuitenkin väärät laitteet ja heikko mittatarkkuus. tarkkuudet olisivat varmasti ollet riittävät pienemmillä paineilla toimiville suuttimille, mutta eivät uudemmalle tekniikalle.
                    "

                    Lisätäänpä oma kysymys: Minkälaista tarkkuutta sitten tarvitaan?
                    - Ja poimitaan tuohon vastaus artikkelista: "... Toleranssit välyksissä ovat minimaalisen pieniä. Esimerkiksi esiruiskutuksen kohdalla tuhannesosamillimetrin ero suuttimen venttiilin liikkeessä merkitsee 10 prosentin eroa ruiskutusmäärässä...".

                    Siitä vain korjailemaan, normi mittakellolla pääseekin jo lähelle; vain 100 % ero tuossa esiruiskutustapauksessa
                    Autokalusto: 320d f30

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      En ihmettele yhtään, että suuttimien korjaus on saatu ryssittyä. Töhöjä sopii kuitenkin joka lajiin, voihan tästä vääntää samanlaisen keissin kuin VNT-ahtimista ettei passaa lainkaan koskea ilman manaajan papereita Tehtaalta olis hyvä pistää kuvia kun vanhat käyrät kasailee kumpiakin haalarihousuissaan, vois vähän se illuusio valkoisista haalareista ja puhdaslaboratorioista särkyä.

                      Noista toleransseista ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä, ei ne kerro mitään tarvittavista työvälineistä tai tiloista. Hiekkalaatikossa niitä ei tietenkään voi kasata, mutta ei CR-suutin ainoa osa autossa ole mihin ei saa likaa mennä.

                      Tietty uuden kun ostaa niin ei tartte jännittää jos semmoseen helposti on taipuvainen...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Kokemuksia kuka paja huoltaa järkihintaan suuttimia?
                        Kysyin äsken Diesel-Asennus Oy:stä ja huolto kustantaa 250euroa, n. 80% suuttimista korjattavissa.
                        Eihän tuossa ole mitään järkeä kun uuden suuttimen saa n. 350 euroon

                        Jotkut ovat kuulemma satkun paikkeilla tai vähän allekkin huollattaneet, missä?
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by Supa View Post
                          Kokemuksia kuka paja huoltaa järkihintaan suuttimia?
                          Kysyin äsken Diesel-Asennus Oy:stä ja huolto kustantaa 250euroa, n. 80% suuttimista korjattavissa.
                          Eihän tuossa ole mitään järkeä kun uuden suuttimen saa n. 350 euroon

                          Jotkut ovat kuulemma satkun paikkeilla tai vähän allekkin huollattaneet, missä?
                          PP-Diesel, Ylivieska. Kyselin sieltä taannoin ja huolto maksaisi 80€ + rahdit MH:lla. Tammerdieselistä kaveri tuli ostaneeksi uudet suuttimet, jotka sitten olikin tehdaskunnostettu Turkissa, 340€/kpl ja vanha vaihdossa. Voihan nuo tietysti ollakin uutta vastaavat, muttei uudet
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by schwarze View Post
                            PP-Diesel, Ylivieska. Kyselin sieltä taannoin ja huolto maksaisi 80€ + rahdit MH:lla. Tammerdieselistä kaveri tuli ostaneeksi uudet suuttimet, jotka sitten olikin tehdaskunnostettu Turkissa, 340€/kpl ja vanha vaihdossa. Voihan nuo tietysti ollakin uutta vastaavat, muttei uudet
                            Totta, mutta mistähän saa edes UUSIA suuttimia varsinaisesti, onko boschin osat uusia vai kunnostettuja?
                            Esim bemarihan myy uudetkin suuttimet nykyään korjattuina kuitenkin, rmfd.
                            Bemarin osana kun tilaa tuon M67 suuttimen esim smiidin kautta jää hinnaksi ~320 euroa mulle.

                            EDIT: Kysely pistetty pp-dieseliin
                            Last edited by Supa; 29-12-2011, 11:37.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17522
                              • Turku

                              #15
                              Yhden ainoan suuttimen puhdistus 250 euroa ?
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎