Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    Nykimisviat FAQ

    Bemarin nykimisviat ovat hyvin yleisiä ja niistä puhutaan lukuisissa viestiketjuissa. Voisi olla järkevää koota eräänlainen 'Nykiminen FAQ' tapauksista, joissa on oikeasti saatu selville vian aiheuttaja. Tätä varten pitäisi kirjoittaa
    • (1) oire eli suht. tarkka kuvaus nykimisestä: milloin nykii (esim. kylmänä, lämpimänä, satunnaisesti), millä tavalla nykii (tietyllä kierrosalueella, pehmeästi, voimakkaasti) ja
      (2) selitys siitä mikä vian aiheutti (imuvuoto, ilmamäärämittari, jokin anturi, bensapumppu)

    Kuka aloittaa? (PS. Myös oma E30/M40 nykii. Vaihdettu imusarjan tiivisteet, tulpat, johdot, jakajan kansi ja pyörijä, putsattu ilmamäärämittari, vaihdettu DME-rele ja bensapumpun rele... Tähän ketjuun haluaisin kuitenkin vain ne tapaukset, jotka on onnistuneesti ratkaistu.)
  • Blitz
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 260
    • Helsinki

    #2
    (1) M52tuB28 nyki "pehmeästi" osakaasulla
    (2) Pakopuolen nokka-akselin asentotunnistin vaihdettiin -> ok
    X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
    YV:llä lisätietoja

    Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
    996 Turbo X50
    500whp.net

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5140
      • Kuopio

      #3
      foorumille on tulossa kunnollinen "FAQ" kunhan tekninen todeutus saadaan suunniteltua
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • Xhawk
        OBTCF Member
        • Jul 2004
        • 2326
        • Kierrosalueella (hki)

        #4
        Originally posted by jani
        foorumille on tulossa kunnollinen "FAQ" kunhan tekninen todeutus saadaan suunniteltua
        No sitä odotellessa 8)

        E30/M40B18
        1) Nyki kylmänä, jopa kesällä. Kierroksia sellaiset 1500-2000. Kykiminen voimakasta ja nopeaa.

        2) Nykiminen loppui miltei kokonaan kun otti pois katalysaattorin. Tosin minulta puuttuu koneesta lambda-anturi, joten se saattaa vaikuttaa asiaan pikkuisen.
        "Position One, Position One"
        Punainen miesten voimisteluauto

        BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #5
          E30 l-jetillä

          Nykii tasakaasulla kuin pensa olis loppumassa

          Vika:
          ilmaräämittarin piirilevy kulunut

          Korjaus:
          mittari tai piirilevy vaihtoon

          Voi myös antaa tehohengitystä irrottamalla piirilevyn ja sorvaan sen kiinnitys reikiä, voi toimia muutaman viikon.
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • Damien83
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 527
            • Seinäjoki

            #6
            Re: nykkii

            Originally posted by e0400138
            joo, ja mun e36 2.5 24v nykii joskus ku täysillä kiihyttää.
            WHY?
            Tähän epäviralliseenkaan versioon ei tosiaankaan ole tarkoitus laittaa pelkästään kysymyksiä. :|

            Tarkoitus on kertoa oireet sekä millä "parani", eli kokemuksia elävästä elämästä.

            Juuri näiden kysymysten ehkäisemiseksi ja/eli meidän avuksemme tätä tehdään.

            Comment

            • tsbmw
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 1491
              • Ilvola

              #7
              Tuskaillut satunnaisen ongelman kanssa E28/518 kaasarikone:

              1) Yleensä toimii mukavasti normaaliajossa, mutta kakkoskurkku ei ilmeisesti avaudu tai toimi koska tehoja puuttuu, huippu nyt 135km/t

              2) Sitten yllättäen ei saa bensaa eli sammuu kesken ajon, pysähdyttyä joko heti toimii tai sitten ei heti vaan esim 4:llä käynnistyksellä jää käymään muilla ei kertakaikkiaan saa vielä bensaa vaan sammuu heti käynnistyttyään. Siis bensaa ei mene koneeseen.

              3) Voi polttaa sammuttuaan pamauttaen imusarjassa käynnistettäessä ja sitten ei käynnisty, koska se pieni metallivipu kaasarin sisällä on irronnut yläpäästään siinä takaiskussa ja täytyy taas laittaa paikalleen siihen muovihaarukkaan. Takapotkun jäkeen pelaa hetken mainiosti eli tehoja löytyy hetken - eikä yleensä samalla reissulla enää tilttaa.

              4) Kylmänä käynnistettäessä tarvii sahata siinä 45s ennen kuin saa bensaa ja käynnistyy vain jos kaasuun ei koske.

              5) Kaikki ohuet letkut on vaihdettu, sytysjärjestys tarkistettu, ajoitus tarkistettu, kaasari ihan hirveen likasen näkönen kun se pamauttaa imusarjassa välillä. Kansiremppa tehty ja joka sylinteri sytyttää, jakopää ropeltaa eli siinä voi olla ketju köysällä, bensapumppu mekaaninen nokka-akselilta ja siinä n. 1cm pakeliittikorotus näkyy olevan, painetta ei mitattu.

              6) Bensapumpulta kaasariin ei ainakaan puhaltamalla mene mitään läpi, kaasarin suuttimet tuntuvat olevan auki ja kaasarin yläaltaissa on välillä lainehtien bensaa.

              ################################################
              Vika:

              Tällä kertaa löytyi sytytyksen mekaniikkapuolelta!

              1) Jakopäänketjun oikea pidempi laahain oli kokonaan kulunut pois (miksi muovista?), enkä havainnut puutetta ennenkuin räjäytyskuvaan vertaamalla! Toinenkin laahain oli kulunut urille joten osat vaihtoon. Nokka-akselin hammaspyörän olin vaihtanut aiemmin. Ketju oli millilleen mitoissaan.

              Vaihto kävi nätisti kun hoksasi laittaa kampiakselin pään mutteriin hylsyavaimen tuettuna runkopalkkiin ja käynnistää startilla ilman virranjakajan kantta - naiks ja aukesi vaikka kuulemma momenttia vaatii 100Nm eikä mistään saa tukea.

              2) Käynti parani oleellisesti, muttei täysin. Toinen vika löytyi käymällä läpi threadeja ja aloittamalla helpoimmasta Eli virranjakajaan ja samalla tietenkin keskipakosäätimeen CRC:tä ja - nyt toimii.
              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
              - E28 528i, 528i+, M5

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                E28 518 kaasuttimella Weber DMTL 32/34 (korvauskaasutin)

                1) Kylmänä toimi moitteetta, mutta lämmettyään normaalilämpöön, alkoi hyytymään ja tarvitsi nopeuden ylläpitoon huomattavasti enemmän kaasua sekä ryypyn vetämisen päälle.

                2) Vian aiheutti kaasuttimen ja imusarjan välissä oleva tiiviste, joka oli halkeillut pahoin ja vuoti ohiteseen hieman ilmaa.
                Uusi tiiviste, kaasuttimen puhdistus ja paketti kasaan niin taas pelitti.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • DaMaza
                  Newbiemmer
                  • Jan 2005
                  • 2

                  #9
                  E36 -98 316i

                  Nykii lähes kokoajan voimakkaasti, varsinkin kiihdyttäessä.

                  ratkaisu oli imusarjan ja ilmanputsarin välissä oleva silikoni/kumi letku joka oli revennyt.. on kuulemma hyvin yleistä e36 korimallissa

                  Comment

                  • Phaedrus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1888
                    • Helsinki

                    #10
                    Oire: satunnaista, erittäin voimakasta nykimistä, jolla ei tuntunut olevan minkäänlaista yhteyttä lämpötilaan, koneen kierroslukuun eikä viikonpäivään.

                    Selitys: E30/M40/316i/89 konstruktiossa sytytyksen induktioanturin johto (jonka toinen pää on siis tulpanjohtimen ympärillä) kulkee yllättävän läheltä vesipumpun kiilahihnapyörää. Jos johdot kiinnitetään huolimattomasti paikoilleen esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä, voi käydä niin, että kiilahihnapyörä hankaa johdonsuojuksen ja em. johtimen rikki, mikä aiheuttaa satunnaisia maadoitusvikoja (=kovaa nykimistä).

                    Ratkaisu: tämän vikamahdollisuuden voi poissulkea yksinkertaisesti irrottamalla johdon kiinnikkeestään. Kiinnike on hieman ikävässä paikassa imusarjan alla, mutta löytyy kyllä seuraamalla johtoa (pieni peili on kätevä apuväline). Itse jätin johdon uusimatta, kun se ei ole välttämätön moottorin toiminnan kannalta (uusi johto tekee n. 90 euroa).

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Laitetaas nyt sitten jotain...

                      E34 535 -92

                      Oire: Nykimistä pintakaasulla.

                      Syy: Imuvuoto ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välisessä haitariputkessa (halkeamia) ja bensanpaineensäätimen alipaineletku lähes poikki.

                      Ratkaisu: Ko. osat uusittu ja ilmamäärämittaria säädetty pari pykälää löysemälle.

                      Edit: Laitetaanpa stickyksi joksikin aikaa, laittakaa lisää ongelman ratkaisuja kun niitä löytyy.
                      Last edited by Leka; 19-05-2005, 09:17.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • hawkki
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 458
                        • Vuosaari

                        #12
                        Moottori: S50B30
                        Ongelma: Nykiminen sekä seilaava tyhjäkäynti
                        Vika: Viallinen lambda-anturi (ehkä molemmat?)
                        Ratkaisu: molempien antureitten vaihto

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by Poksia
                          joo itselläni nykii myös m20b20,nykii silloin kun ajelee pintakaasulla ja nykii myös kun moottorilla jarruttaa ja sitten erehtyy hipasemaan kaasua,ilmeisesti imusarjan tiiviste alkanu vuotamaan kun alko yhenäkin kuulumaan koneesta suht kova sihinä ja tyhjäkäynti meni aika puuroseks.
                          Onko tuo imusarjan irroitus miten iso/paha homma tehdä?,paljonko kannattaa varata aikaa?
                          Tuotanoin...

                          Originally posted by Damien83
                          Tähän epäviralliseenkaan versioon ei tosiaankaan ole tarkoitus laittaa pelkästään kysymyksiä. :|

                          Tarkoitus on kertoa oireet sekä millä "parani", eli kokemuksia elävästä elämästä.

                          Juuri näiden kysymysten ehkäisemiseksi ja/eli meidän avuksemme tätä tehdään.
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • Poksia
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 138
                            • Juankoski

                            #14
                            joo sori tuosta en huomannu mutta kuitenkii nyt on se m20b20 koneen nykiminen korjattu eli sen aiheutti vuotava imusarja,se vuotaminen kuuluu aika kovana sihinänä konehuoneesta
                            e39 M5
                            ex:e36 M3 sedan -96
                            ex:e30 335 4d M-technic II

                            Comment

                            • Staffel
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 165
                              • Turku

                              #15
                              Ongelma: M10B18 ruiskulla. voimakas nykiminen hitaasti kiihdyttaessa 1:lla seka tyhjakaynti todella huono. tyhjakaynti pikkaisen parempi jos kone lampimana.

                              Ratkaisu: Bemarin ainainen ongelma. Haitariputkessa viiltoja. Eli kannattaa yleensa kattoo toi haitarikumiputki ja vaihtaa uuteen tai valiaikaisesti ilmastointiteipilla reilut kierrokset putken ympari.

                              Edit: joo eli sama ku Lekalla, mutta nuhasemmalla koneella
                              Last edited by Staffel; 08-06-2005, 20:55. Reason: laput silmilla lukee forumia
                              850i '92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎