Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 5/5
    Bimmer Rookie
    • Oct 2012
    • 135
    • suomi

    Onko normaalia että e46 316 -99 1.9l tankillisella pääse n. 650km?
    Siitä maantie ajoa 100 - 120 kmh vauhdilla n. 500km. Kulutus mittari näyttää 6,5l / 100km maantie ajossa.
    n. 20 km/h vauhdissa auto pröpöttää ja auto lähtee usein nykien liikkeelle.

    Comment

    • Tuonela
      BTCF Member
      • Sep 2004
      • 368
      • Tampere

      530iA -02

      Ilmeni tällä viikolla outo nykiminen tuohon otsikon pirssiin: nykii "kylmänä" moottorijarrutuksessa voimakkaasti, kun pysähtyy niin tyhjäkäynti on ok (kierrokset tasaisesti 600-700rpm). Tekee tätä aina kun auto seisonut yli kymmenen tuntia, ja vain tuon yhden kerran...

      Autolla ei ajettu kuukauteen kuin muutama kymmenen kilometriä, liekö suuttunut tästä...
      Last edited by Tuonela; 17-07-2014, 20:23.

      Comment

      • Volskier
        Bimmer Rookie
        • May 2014
        • 40
        • Kuopio

        Potilas e46 320d -05 eli 110kw M47TUD20

        Oireena satunnainen tyhjäkäynnin seilaaminen. Joskus käynnistäessä, joskus moottorin lämmetessä, joskus lämpimällä moottorilla kun pysähtyy eli moottorin tai ulkoilman lämpötila +15/+30 välillä ei vaikuta tilanteeseen.

        Käy pääsääntöisesti tasaisesti tyhjäkäyntiä, mutta vian ilmetessä kierrokset putoavat parin viisarin verran ja humppaa tämän ja normaalin tyhjäkäynnin välillä. Toinen oire joskus noin kierrosalueella 1800-2200 tehot kateissa, ei varsinaisesti hyydy mutta huomaa kuinka kiihhdyttäessä on hieman tehottomampi hetki. Tyhjäkäynnin seilaaminen ja nykiminen ovat satunnaisia, joten suljen pois mekaanisen vian kuten suutinvian?


        Mahdolliset viat tätä topickia selaillessa:
        -Ilmamassamittari eli MAF?
        -ahtopaineensäätöventtiili?
        -turbon alipaineletkut?
        -muita ehdotuksia?

        Kuinka kannattaisi vikaa tutkia, näkeekö livedatalla jotain vihjeitä, koska vikakoodeja auto ei anna. MAF piuha irti ja kokeilemaan?

        Comment

        • JoonasT
          Bimmer Rookie
          • Oct 2011
          • 34
          • Espoo

          MAF irti ja kokeilemaan. Yksi mahdollinen vaiva tehottomuuteen on ahdinsiivikon jumiaminen. Kokeile käsin liikkuuko VNT-kellon tanko kunnolla?

          Kierrosten hummailu voisi viitata myös osittaiseen suutintukokseen tai korkeapainepumpun rampautumiseen.

          Livedatalla voi katsoa miltä ahdot ja ruiskutuspaine näyttävät ajossa. Kertovat varmasti hyvää tietoa kummasta suunnasta vikaa tulisi etsiä.
          - Bittien kääntöä/tehonlisäykset EDC15 ja EDC16 dieseleihin (M47- ja M57 moottorit)
          - INPA/DIS/ Vikakoodien luku PK-seudulla
          - NCS Expert koodaukset (valot, lukot, retrofitit, piilotoiminnot)
          - SSS Progman koodaukset (moduulien istuttaminen)

          Comment

          • janne36
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 72
            • Liperi

            m10 ja weber dmtl kaasutin.

            Toimii välillä täysin normaalisti, Välillä katoaa välikaasu kokonaan niin että sammuu ihan jos pitää kaasua hieman, tällöinkin tyhjäkäynti ja täysikaasu toimivat suht normaalisti.

            Välillä myös tekee sitä että rupee nykimään välikaasulla ja ryypyn vetäminen auttaa siihen eli laihalle vetää.

            Kohokammio ja suuttimet putsattu moneen otteeseen.

            uudet tulpat ja virranjakaja/pyörijä ja bensapumppu vaihdettu.

            mikä ihme voisi olla vikana? Luultavastihan siinä kaasuttimessa joku menee aina tukkoon välillä vaan en ole keksinyt että mikä..
            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten


            e21 316, e30 316, e39 523i
            Entiset:e46 328i, e39 523i, e39 530d, e34 518i, e36 320i, e38 728i, e34 525tds, e30 325i, e36 325i, e30 320i, e36 320i, e39 540ia, e34 520i, e38 740ia, e36 316i, e30 316, e60 525d, e90 330d

            Comment

            • Canbanja
              Newbiemmer
              • Sep 2015
              • 8
              • Vantaa

              328 e46 1998

              328 e46 1998
              nykii lämpimänä välillä enemmän ja välillä vähemmän ja kylmänä ei yhtään kierros alueella 1500-2000. tehot kadoksissa kanssa tuolla kierrosalueella..
              2000 etee päi ei mitää ongelmaa...
              ja lämpimänä välillä tyhjäkäynti 1000rpm josta laskee takas 600 :think onkos kellää ollut samaa ongelmaa?
              apua kiitos

              Comment

              • Att1Tude
                Bimmer Rookie
                • Feb 2013
                • 152
                • Joensuu

                m40 röpelsi kylmänä

                1.otsikko
                2. Öljyn mittatikku ei ollut jostain syystä pohjassa, nappasin pohjaan ja seuraavana aamuna käy kuin pitää
                ex.E30 316i'90
                ex.E36 320i'91
                Ja muita merkkejäkin on ollut, ja tulee olemaan.

                Comment

                • turski
                  Bimmer Rookie
                  • May 2010
                  • 34
                  • Suomi - Lappeenranta

                  E38 nykiminen ja huono käynti

                  Auto kävi aikaajoin tosi huonosti, joutu starttaamaan monta kertaa. Taajamanopeuksilla toimi suht hyvin mutta, kunnolla kaasuttaessa ja kickdownilla alkoi tukehtua ja nykimään voimakkaasti.

                  Osia vaihdoin: Lambdat, polttoainesuodin, tulpat,polttoaineenpaineensäädin ja katsoin että ilmavuotoja ei ollut.

                  Polttoainepumpun vaihdosta ei ollut montaa kuukautta kun kyseessä oli ns tarvikepumppu Ebaysta tilattu ja kun sattui edellinen pumppu olemaan tallessa ajattelin kokeilla ja sehän lähti toimimaan ja vanhan pumpun ääntäminenkin oli hävinnyt jonku vuoksi se muutama kuukausi sitten vaihdettiin.

                  Mitä tästä opimme? Älkää tinkikö ainakaan polttoainepumpun laadusta vaikka vähän arvokkaita ovatkin.

                  Comment

                  • Kv1984
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2013
                    • 584
                    • Jyväskylä

                    E34 520 -89 (M20) nykiä rytkytti voimakkaasti moottorijarrutuksissa, kylmänä tai lämpöisenä, kostealla tai kuivalla kelillä. Pitkän etsimisen jälkeen aiheuttajaksi paljastui tarvikemallin puola tai viallinen ilmamassamittari, tai molemmat yhdessä. Kun kumpikin vaihdettiin (puola orkkikseen ja imm toimivaan), vika katosi.

                    E34 518i Jet Black (ex)
                    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                    E38 M52B28 Oxfordgrün

                    Comment

                    • Bm-w
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2014
                      • 300
                      • Oulu

                      Mistähän johtuu m54b30 koneen nykiminen? Vain kylmänä lähtiessään nykäisee kerran tai kaks. Mitään muita oireita ei ole. Ja taisi olla niin jos hetken antaa auton lämmetä paikallaan niin ei lähtiessään nykäise vaan vain silloin kun samantien lähdet ajaan.

                      Kesällä tehty vanosremontti, huohotinputket uusittu ja disa huolettu. Samalla katsottu kaikkien letkujen kunto. Muistaakseni teki näin myös jo ennen huoltoja.

                      Voisiko liittyä asiaan moottorivikavalo, vaikka en tuohon usko? Valo palaa koska katit on tyhjennetty. (Ehjät katit odottaa asennusta.)
                      Last edited by Bm-w; 16-08-2016, 16:24.

                      Comment

                      • 4llu-
                        BTCF Member
                        • Jul 2010
                        • 1061
                        • Esbo

                        Potilas: N47D20S - 123d Bi-turbo

                        Oireet: Tänään aamulla töihin ajaessa ohitustilanteessa auto alkoi yhtäkkiä nykimään voimakkaasti kesken kiihdytyksen, nykiminen tapahtuu vain täyskaasukiihdytyksessä juuri siinä kohtaa kun auton pitäisi alkaa vetää kunnolla. Esim puolikaasulla pystyy kierrättämään vaikka rajoittajalle asti, mutta heti kun painaa kaasun pohjaan alkaa tajuton nykiminen ja tuntuu että auto "tukehtuu"

                        Vikakoodeja ei ole ehtinyt vielä lukea mutta ajattelin että kysäisen täältä jos jollakulla tulisi joku mahdollinen vika mieleen suorilta käsin?

                        Kiitos jo etukäteen!

                        Edit:

                        Vikakoodit luettu ja sieltähän löytyi koodi:

                        428b DDE: Boost pressure control, low pressure stage, control deviation.

                        Pikaisella googletuksella en löytänyt selvää vastausta mikä voisi olla kyseessä, joku viallinen anturi tms? Kellään ollut vastaavaa omassa autossaan?
                        ________
                        Last edited by 4llu-; 22-08-2016, 18:18.
                        Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                        Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                        Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                        Ex. M140i -17
                        Ex. 430D -14
                        Ex. F20 M135i -15

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          Originally posted by Bm-w View Post
                          Mistähän johtuu m54b30 koneen nykiminen? Vain kylmänä lähtiessään nykäisee kerran tai kaks. Mitään muita oireita ei ole. Ja taisi olla niin jos hetken antaa auton lämmetä paikallaan niin ei lähtiessään nykäise vaan vain silloin kun samantien lähdet ajaan.

                          Kesällä tehty vanosremontti, huohotinputket uusittu ja disa huolettu. Samalla katsottu kaikkien letkujen kunto. Muistaakseni teki näin myös jo ennen huoltoja.

                          Voisiko liittyä asiaan moottorivikavalo, vaikka en tuohon usko? Valo palaa koska katit on tyhjennetty. (Ehjät katit odottaa asennusta.)
                          Mulla on saman tehnyt siitä asti, kun auton hankin ja tullut ylihuollettua antureita ym. aika hyvin sen jälkeen, eikä tuohon ole mitään muutosta koskaan tullut. Itellä mielessä, että tuo johtuu ihan vain siitä, että kylmällä vasta startatulla koneella on ilmeisesti joku automaattiryyppy päällä, antureiden signaaleja ei vielä hyödynnetä täysin, vaan mennään jollain vakiokartoilla, koska vanos yrittää ajoittaa nokkia niin, että lambdat ja katit lämpiää nopeammin, jotta saadaan mahdollisimman äkkiä lambda-arvot kohdalleen ja päästöt minimiin. Kun tyhjäkäyntikierrokset putoaa hetken päästä alemmaksi, alkaa ohjaus siirtyä vakiokartoilta antureiden signaalien ja adaptaatioarvojen mukaiseksi ja kylmänykiminen häviää täysin. Tämmösiä ajatuksia mulla tästä. Mielenkiinnolla kuuntelen, jos joku viisaampi tietää enemmän asiasta... :think

                          Edit. Eli käyttää näillä koneilla sen puoli minuuttia, että kierrokset taasaantuu ja lähtee sitte vasta ajamaan, niin ei nyi turhia. Mutta eihän perus kaupunkilainen Skodakuski tuommosta jaksa, kun on kiire päiväkotiin. Pakottaa koneen käyntii, ennenku on kerenny kuskinpenkille istua, peruuttaa puolen sekunnin päästä naapurin minkin yli ja kurvaa hallista ulos omat kersat kahvoista roikkuen ja mutisee, kun naapurin mulkku bemaristi pätee lämmitellen vehkeitään lähtöruudussa. No, voitto lämmittää mieltä, kylmälläkin koneella.
                          Last edited by Bomb5; 27-08-2016, 22:51.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • Bm-w
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2014
                            • 300
                            • Oulu

                            Joo itse mietin samaa josko se automaattiryypystä johtuisi? :think Silloin ei tosiaan nykäise jos antaa kierroksien laskeutua ja lähtee silloin vasta liikkeelle.

                            Comment

                            • Henreey
                              BTCF Member
                              • Nov 2014
                              • 161
                              • Uusimaa

                              Olen tässä jo tovin taistellut rataautoni moottoriongelman vuoksi joten, päätin kysellä kokemuksia onko täällä kukaan törmännyt seuraavanlaiseen ongelmaan m5x moottorin kanssa:

                              Oireet: Vaihdettaessa 3->4 sekä 4->5 vaihteelle korkeilta kierroksilta ja aloittaessaan seuraavan vaihteen moottori pätkäisee pahasti. Tässä tilanteessa laajakaista näyttää että seos menee laihalle sekä veto loppuu noin 1sec ajaksi. Pienemmillä vaihteilla vaihtaessa ongelmaa ei ole oikeastaan esiintynyt.

                              Autoon on vaihdettu:
                              - suurin osa antureista (maf, kampi-/nokkaakselin, lambda yms.)
                              - Bensanpaineet ovat normaalit ja bensapuolella on uusi pumppu sekä suodatin.
                              - Tulpat on vaihdettu sekä puolat on todettu ehjiksi.

                              Imuvuotojakaan ei pitäisi olla. Auto käy hyvin tyhjäkäyntiä.

                              Autossa on kevyt n.3kg vauhtipyörä sekä 3,73 välityksellä oleva perä. Moottori on täysin vakio.

                              Mikä voisi olla ongelma, mistä olisi vielä hyvä tutkia?

                              Jos myös joku lukee vikakoodeja PK-seudulla ja mahdollisesti myös on kokemusta vastaavanlaisista ongelmista saa ehdottamasti ottaa yhteyttä.

                              Vinkkejä saa laittaa myös yksityisviestillä.
                              Last edited by Henreey; 21-10-2016, 19:02.
                              S5X moottorit, viritysosat & varaosat
                              Sachs/Tilton Kilpakytkinsetit & varaosat

                              Ota yhteyttä!

                              E36 M3 S54 Widebody-projekti @henryaittokoski



                              sigpic

                              Comment

                              • karri.m
                                Newbiemmer
                                • Apr 2016
                                • 8
                                • Lahti

                                M43B16 nykii

                                1. Elikkäs E36 316 (M43B16) nykii/pätkii kiihdyttäessä alla 3000rpm. välillä tyhjäkäynti hyvin epätasaista ja 500-1200 rpm luokkaa. Tällöin kun ottaa imm johdon irti niin käynti tasaantuu, mutta ajettaessa imm johto irti, ei nykiminen lopu?
                                Tulpat siihen vaihdoin huollon yhteydessä. (Teki samaa ennen huoltoa).
                                Imuvuodot on katsottu ja viime syksyllä muutenkin näissä koneissa tyyppivikaisen haitariputken vaihdoin, kun vanha oli niin reiällä että ei meinannut pysyä käynnissä.
                                2. Takapönttö ihan tukossa, lambdan lämmitysvastus ääretön --> anturi vaihdettu. Taas mennää, tovi.
                                Last edited by karri.m; 27-03-2017, 02:33.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎