Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • raattori
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 18

    E87 116 nykii

    Oireet: -nykii moottorijarrutuksessa, varsinkin matalissa nopeuksissa 10-30km/h, esim. valoihin lipuessa. vaihteilla 2,3 ja 4 nykiminen voimakkainta.
    -tulpat vaihdettu 10000km sitten, ei vaikutusta
    -kytkintä painettaessa natisee, vaihteet 1 ja 2 menevät jäykästi paikoilleen

    -voi myös liittyä asiaan: pitänyt jo pidemmän aikaa pientä vinkunaa tyhjäkäynnillä sekä ilmastointi päällä (kompressorin kiristinrulla?),
    pidemmän matkan ajon jälkeen ääni muuttuu voimakkaasti humisevaksi ja kun ilmastoinnin laittaa silloin pois, ääni katoaa

    Comment

    • spiidi10
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 78
      • Tampere

      Originally posted by dunkelgrun View Post
      Auto: E36 328 02/98

      Oire: Tyhjäkäynti humppaa ja aaltoilevaa "pehmeähköä" nykimistä pintakaasulla ajaessa etenkin lämpimällä koneella.

      Toimenpide: ICV letkuineen irti. ICV:hen kunnolla carbutettor kliineriä ja perään kunnolla crc:n 5-56:sta. Letkuun kunnolla bräkleeniä.

      Ei enää humppaa, eikä nyi. Priceless. ICV ei todellakaan ollut hävyttömän näköinen, mutta putsauksen jälkeen se tuntui herkältä, kuin kuulalaakeriturbo.
      Me tavalliset tallaajat vaan putsaillaan tyhjäkäyntiventtiileitä kaasarin puhdistusaineilla ja sumutellaan tavallista crc:tä joka muuten kas kummaa on just sitä special 5-56 erikoisainetta. Letkuihin laitellaan vaan vaseliinia että luistaa. On se hyvä et ei priceless sullekaan mitään maksanu.
      Asiallisesti ottaen, eikö tollaset niinsanotut "ohjeet" vois "signata bullshitiks" kommentilla "PITCC."
      Toi viimenen ei mene tälle sankarille läpi, kaikki muuthan kyllä tietää et se tarkottaa Push It To Cows C... Viimestä sanaa en viitti tähän...
      Kumma et helsingin slangiakin käyttää eniten just vuosi sitten pohjosesta muuttaneet ja sitä ontuvaa kansakouluenglantia täytyy tunkee joka väliin koska muuten katu-uskottavuus kärsii.: Hyvin kuvaavaa on tämä "carbutettor kliineri": kaasutin on "carburator" eikä -tettor.
      Carbutettor- sanaa ei englanninkielessä ole. Millään mantereella. Mitä lie swahilia sitten.
      Ei kannattaisi käyttää sanoja joita ei tiedä eikä ymmärrä.
      Itse yritän päinvastoin vuosikymmeniä Tampereen nurkilla asuneena parhaani mukaan välttää "kummelikiältä" koska sitäkään ei ihan kaikki ymmärrä.
      Se ei kuitenkaan tarkoita että kuulija olisi tyhmä, pikemminkin kertoja...
      Vain savossa vastuu on kuulijalla.
      Last edited by spiidi10; 12-07-2010, 06:45.
      0400- 239 238 tai 0400- 512 904
      [email protected]

      En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

      Comment

      • kemo81
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2010
        • 1248
        • ylöjärvi

        Originally posted by kemo81 View Post
        Elikkä kyseessa n52b25 e91 325i 2005
        Käynnistettäessä auto huojuu ja heiluu.Tyhjäkäynti hetken epätasaista.Auto haukkaa öljyä ja täten myös käynnistettäessä pölläyttää välillä.Kylmänä meno on pienillä kierroksillä hivenen tökkivää.Ja jos petaalin painaa nopeeta pohjan niin tukehtuu kevyesti.Kyseisessä moottorissa selvä tehon lisäys tapahtuu n4500kierroksen kohdalla ja imu äänetkin muuttuvat täysin.Nyt sekn on vaimeempi ja ajoittain jopa puuttuu täysin.Viivalta lähdettäessä ei pääse kaverin Lexus is200 ohi jossa 150 hv ja tuossa s 218hv.Tulpat vaihdettu 10 tkm sitten ja viimeisin vikakoodi oli nokka akselin pakopuolen anturi.Nyt ne vaihdettu kummatkin eikä näytä vika koodia millekkään.Olisiko kellään vinkkiä mistä aloittaisi penkomisen???Ei viittis koko mottia vaihdella osa kerrallaan..
        Ja nyt autoon vaihdettu nokka akselin asentotunnistimet,nokka akselin magneettiventtiilit,ajettu uusi softa ja hetkellisesti testattu ilmamassamittarikin..Pienet kylmäkäynnistys ja käynti häikät ovat poistuneet näillä mutta teho tuonne 4500 kierroksen kohdille ei ole parantunut..
        e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
        Ex.
        e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
        e91 325i 2009 lci SaphireBlack
        e91 325i 2005 ArktisMetal
        e46 320ci 2001 TobassBlue
        e39 523i 1996 AlpinWhite 2

        S1000rr 2010 Thunder grey

        Comment

        • Laksman
          Newbiemmer
          • Nov 2009
          • 6
          • Oulu

          (1) oire
          E36 -96 323i
          nyki satunnaisesti, mutta voimakkaasti sekä kesken maantieajon, kaupunkiajossa, että tyhjäkäynnillä. Nykyjen välillä meno saattoi olla maantiellä aivan normaalia jopa 100km, kaupunkiajossa ehkä 20min. Bensankulutus oli oireiden poissaollessa kutakuinkin normaalia.

          Hitailla kierroksilla moottori saattoi sammahtaa kokonaan. Tämä tapahtui suunnilleen kerran kauppareissussa, yleensä vapaalle vaihdettaessa. Sen jälkeen käynnistys onnistui kuitenkin normaalisti
          Muutoin nykimisen alettua voima katosi moottorista ja se tuntui hukkuvan löpöön ja/tai käyvän vajailla pytyillä.

          (2) selitys
          Kiitos tämän foorumin, arvasin oikein lukematta edes vikakoodeja:
          kampiakselin asentosensorihan se siellä kiukutteli.
          Vanha motikka antoi vastusta vain muutaman kymmentä kilo-ohmia, kun uudessa liikutaan megaohmeissa.
          Tätä ennen olin ehtinyt vaihtaa tulpat ja bensansuodattimen, mutta niistä toimenpiteistä ei ollut avuksi ongelmaan. Tuskin juuri haittaakaan.

          Comment

          • SammyE46
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 75
            • Varsinais-Suomi

            Originally posted by kemo81 View Post
            Ja nyt autoon vaihdettu nokka akselin asentotunnistimet,nokka akselin magneettiventtiilit,ajettu uusi softa ja hetkellisesti testattu ilmamassamittarikin..Pienet kylmäkäynnistys ja käynti häikät ovat poistuneet näillä mutta teho tuonne 4500 kierroksen kohdille ei ole parantunut..
            Mulla oli samanlaista vikaa E46 318:ssa. Tyhjäkäynti seilasi ja sinistä savuakin tuli ajoittain ja öljynkulutus oli runsasta. Nyt sihen vaihdettiin uusi huohotin ja imusarjantiiviste. Vaivat ovat ainakin toistaiseksi kaikonneet.

            On muuten uskomattoman herkkä noille alipainevuodoille. Nostaa öljytikkua vähän irti ni auto sammuu..............

            Comment

            • ez-E
              Newbiemmer
              • Aug 2008
              • 6
              • Espoo

              04/2000 E46 330d, manuaali

              Lievä nykiminen alakierroksilla paheni parissa kuukaudessa sietämättömäksi rykimiseksi kaikilla kierroksilla, teho viipyili yläkierroksilla auto muutenkin epämiellyttävä ajaa.
              Vain sateella toimi moitteetta/paremmin.

              Vikaa korjasin uusimalla siirtopumpun, tulppaamaalla EGR:n, kokeilemalla redline diesel-lisäainetta, uusimalla naftasuodattimen, ajamalla MAF:fin johto irti.
              -Ei vaikutusta.

              Vian aheuttajaksi paikallistui lopulta Rail-paineen anturin liittimessä oleva hapettuma.
              Anturi ja liitin ovat koneen pituussuuntaisesti, joten sateella liittimen väliin työntyy kosteutta.
              Itse anturi on koneen takapäässä, imusarjassa, hyvin piilotettuna (E46:sta purettava moottorin melusuojat ja raitisilmasuodattimen koteloa, sisätuulettimen kotelo näkyviin, niin pääsee edes näkemään koko anturin.)
              Samoissa johdoissa ollut myös ihan johtosarja vikoja kuulemma, tällöin irroitettava imusarja, että pääsee purkamaan ja korjaamaan (uuden johtosarjan hinta n.380eur).

              Kiitokset Diesel-Otekolle, että osoittivat oikeaan suuntaan. Kiitos!
              E36 316 Sedan
              ex E39 528iA Limousine -97
              ex E46 330d Touring -00
              ex E39 523iaTouring -99

              Comment

              • MayheM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2008
                • 521
                • Oulu

                Oire (Copy-Paste omasta puusta): Elikkäs omassa noin 160 tkm poljetussa, hyvin pidetyssä E46:ssa (323i) on alkanut ilmenemään pientä nykimisvikaa. Aloin tuossa 2-3 vk takaperin mutuilla, että olisiko autosta tehoja kateissa, mutta en osannut tarkemmin ottaa kantaa, kun muija oli autolla enemmän ajellut ja omat ajot olleet hyvin vähissä - ja rauhallisia pätkiä.

                Nyt sitten viikon sisään on alkanut kone nykiä ajossa satunnaisesti. Yksi nykimiskerta tapahtui kiihdyttäessäni täysiä moottoritielle aika suurilla kiekoilla. Muuten nykimiset (2-3) on tulleet enimmäkseen hyvin kevyissä kiihdytyksissä matalilla kierroksilla. Muutama (2-3) viimeisin nykiminen on sitten tapahtunut heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle lähtiessä. Aiemmat nykimiset siis satunnaisesti ajon kesken. Nämä kaikki nykyimiset ovat siis sattuneet viimeisen viikon sisään, ajettuani noin 600 km kaupunki-/taajama-ajoa.

                Lopulta muutaman kerran kesken ajon syttyi moottorin vikavalokin palamaan vieden koneesta kaiken tehon. Tuo kuittaantui kuitenkin kun starttasin uudelleen.

                Syy: Viallinen ilmamassamittari -> vaihdon jälkeen ei ongelmia. Orkkis Siemensin mittari lähti suht edukkaasti täältä: http://www.maf-shop.com/ - ja minulla ei ole mitään tekemistä ko. puljun kanssa, mutta mainoksen saa poistaa jos rikkoo sääntöjä jonkun mielestä.
                BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                Comment

                • Tomson
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2010
                  • 251
                  • Finland

                  e30 316i -89

                  Oire: Nyki kaikilla vaihteilla ja kierrosalueilla.. mitä nyt yritti tarkemmin päätellä niin varsinkin pienillä vaihteilla ja alhaisilla kierroksilla.

                  Kevät tuli ja samalla myös tämä nykiminen.. no sitten aloin yksitellen karsimaan ongelmia. Tulpat, kaikki suodattimet, virranjakajan kansi, pyörijä, haitariputki, muut imuletkut, bensaletkut, imusarjan tiivisteet, ilmamäärämittarin puhdistus ja näperrys, antureita lävitse, sekä moottorin sähköpiuhat lävitse mahdollisten maadotusongelmien vuoksi. Lopulta alkoi näyttää paremmalta.. ja sitten taas ongelma palasi juuri kuin pääsin juhlistamaan sen pois lähtöä.

                  Syy: Vaihdoin tulpanjohdot, puhdistin tyhjäkäyntimoottorin, kaasarin, korjasin pari bensaletkua lisää ja sytytyksen induktioanturin johto kiinni uusiin tulpanjohtoihin. Ja ei ole nykinyt melkeinpä viikkoon! Saattaapi olla, että löi hatuista lävitse. Näytti reikiä olevan siellä sun täällä.. tiedä sitten Toivottavasti ei tällä kertaa pääse puun takaa taas yllättämään..

                  Comment

                  • bluemoon
                    Newbiemmer
                    • Sep 2010
                    • 3
                    • Finland

                    e46 325 compact röpeltää ja ei kulje oikein mihinkään ja moottorin vikavalo palaa. Mikä mahtaa olla vialla??

                    Comment

                    • mjat
                      Newbiemmer
                      • Jun 2010
                      • 1
                      • suomi

                      mulla on e 36 nykimis vika kertoja on ollu monia mutta kaikilla kerroilla on tullu kuntoon mutta kahdella kerralla löyty vika toinen oli imamassa mittari korjaantui kun siirsi piirilevyä anturoimaan uusilta urilta ja on toiminu vuoden päivät ja toinen kerta oli kun ohjain boxista lähtevässä johto nipussa oli kaksi johtoa ottanut maihin ja ne oli suuttimien johdot sattumoisin ja ainakun otti maihin niin suuttimet aukes ja auto (tukehtu) korjaantui kun laitto vähä eristys teippiä ja muilla kerroilla osia on vaihdettu ja jossakin vaiheessa vaan toimi

                      Comment

                      • bluemoon
                        Newbiemmer
                        • Sep 2010
                        • 3
                        • Finland

                        Joo selvis vika oli 5 pytyn puola pimeenä

                        Comment

                        • tiasma
                          Newbiemmer
                          • Apr 2010
                          • 25
                          • Lappeenranta

                          -89 520 elikkä mistä voi johtua kun on tuo kulutusmittari satasella niin käy niin et se käväsee äkkiä vähä korkeammal kierroksel (pörähtää) niin lakkaa toimimasta samantien se kulutusmittari kokonaan, jossainvälis pörähtää taas niin lähtee toimimaan, missä vika?

                          sitten muutaman kerran se on sammunu, lähteny huonosti käyntiin jolloin on lähteny mutta ei mene kävelyvauhtia kovempaan vaan matelee ja nykii vaik olis kaasu pohjassa, välil tekee tuon ongelman ilmansammumista

                          Comment

                          • Baijeri89
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2010
                            • 44
                            • Etelä-Karjala

                            E34 520i m20b20/Motronic-89

                            Oire: Röpötteli tyhjäkäynnillä,ja tärisytti koko vehjettä.

                            Ratkaisu: Venttiilinvälykset liian pienet(0,05-0,10mm). Säädetty 0,25mm ja nyt käy tasaisesti.
                            ex. E30 318i automaatti
                            ex. E21 320i

                            Comment

                            • pedroo
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 58
                              • helsinki

                              mulla 318 compact -95
                              nykäsee kierrosten ollessa n: 5000 AINA.
                              missähän vika mahtais olla?
                              tyhjäkäynti heittelehtii VÄLILLÄ 500-1500 rpm välillä..
                              Last edited by pedroo; 03-10-2010, 21:24.

                              e61 530d lci M- sport
                              e46 330i Cabriolet M- sport
                              e91 325d M-sport
                              e60 530d
                              e46 330i M-sport cabriolet
                              e39 530d M-sport
                              e39 530d
                              e46 323
                              e36 318

                              Comment

                              • pedroo
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2010
                                • 58
                                • helsinki

                                <--- niin osaisko joku kertoa missä vika??

                                e61 530d lci M- sport
                                e46 330i Cabriolet M- sport
                                e91 325d M-sport
                                e60 530d
                                e46 330i M-sport cabriolet
                                e39 530d M-sport
                                e39 530d
                                e46 323
                                e36 318

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎