Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • a_korkeamäki
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 63
    • Ähtäri

    316 1.6i M40 Käyntihäiriöt ja nykimisviat.

    Olen täältä lukenut, että nämä nykimis ja käyntihäiriöt ovat tässä koneessa todella yleisiä, ja tietysti itselleni tarttui kyseinen M40 koneinen bemu.

    Oireet:
    Tyhjäkäynti epätasaista, kiihdyttäessä nyki... Aivan loppuvaiheessa kun en jaksanut korjailla tätä, meni jo pahaksi. alkoi "röpeltää" pienillä kierroksilla, ettei saanut nostettua oikein kierroksia, mutta kun kovalla pumppauksella sai nostettua, niin yläkierroksilla ei tukkoisuutta huomannut.

    Ratkaisu(t) ja selitys:
    Jakopäähihna ja ilmamäärämittari. Jakopää oli hypännyt aluksi hieman, hampaan tai kaksi, ja se aiheutti pientä pätkimistä/seilausta tyhjäkäynnillä, ja nyt kun lumet tuli ja sillä tuli päästettyä mono selällään aika pitkiäkin aikoja niin jako hyppäs oikein kunnolla, mutta niin ettei ihan ollut venttiilit mäntiä vasten. Laitoin jakopään (TODELLA TARKKA HOMMA) kuntoon uusilla hiluilla ja katsoin jaon venttiileistä ja männästä, niin kummasti loppui nykimiset. Jälkeenpäin huomasin, että ilmamäärämittarikin on ollut rikki, joka on vain pahentanut asiaa, ja turhien korjausyritysten jälkeen jouduin uuden ostamaan. Toimii kuin unelma.

    Joten:
    M40 kuskit, KATSOKAA OIKEASTI SE JAKOPÄÄ SYSTEEMI. M40 KONEESSA HIHNAN KIREYS ON TODELLA TARKKA, JA SE PITÄÄ OLLA AIKA LÖYSÄLLÄ JA SIITÄ SYYSTÄ SE PÄÄSEE JOSKU POMPPAAMAAN VÄÄRÄÄN, JA SE AIHEUTTAA TÄLLAISTA VAIKKA OLISIKIN VAAN PARI HAMMASTA PIELESSÄ. Ilmamäärämittarin "magneettipinta" kannattaa tarkistaa kuitenkin ensin.

    Toivottavasti tästä on hyötyä

    Comment

    • marrom
      Newbiemmer
      • Jul 2009
      • 15
      • Finland

      Nykiminen loppu \0/

      Kyseessä 525i touring m50b25 vanos vm 95. Oli nykimistä, aaltomaista kiihtymistä, puuroutumista 1500-2500 kierroksilla, bensa maistu yms yms samoja vikoja mitä kaikilla muillaki. Kaikkia mahollista vaihdeltiin ja kokeiltiin ilman parempaa tulosta muutaman päivän miettimisen jälkeen huomasin että vika oli loppujen lopuksi helppo korjata/poistaa.


      VAIHDOIN AUTOA!!!!

      Ei oo ennää nykimisiä yms vittumaisia turhia vikoja jotka tuon "laatuisesta" autosta pitäisi puuttua jo muutenkin

      Enkä vaihtanut saman konsernin autoon. Elämäni ensimmäinen ja viimeinen bemari.

      Comment

      • Maforca
        Newbiemmer
        • Nov 2009
        • 8
        • Finland

        Elikkäs 325i e36 91- bemu

        Oireet: Nykii tasakaasulla ajettaessa (1500-2000) lähinnä kolmos vaihteella ajaen taajama nopeuksia (40-50km/h). Ei nyi kiihdytäessä eikä ajaessa isommilla vaihteilla. Tyhjäkäynti aaltoilee hieman, mutta olen pitänyt sitä normaalina näin vanhalle kutoskoneelle. Kylmänä kadottaa joskus vedot, noin 10km sisällä liikkeellelähdöstä, lämpimällä koneella ei ole vielä kertaakaan tehoja kadottanut. Vetojen hävitessä oon pysähtyny tien syrjään kuuntelemaan ja ihan kuin kävis vain kolmella tai neljällä sylinterillä. Kone ei ihan sammu, mutta tyhjäkäynti putoaa noin 350kierrokseen ja kone röpöttelee mutta kuitenkin pysyy käynnissä.. Ja kaiken huippu että tätä röpötystä kestää noin 30sek jonka jälkeen tyhjäkäyntikierrokset palautuu normaaleiksi kuin napista painaen ja matkaa voi jatkaa täysin normaalisti
        Omituista tuollainen että kadottaa hetkellisesti tehot, mutta tehot myöskin palautuu yhtä yllättäen kuin katoaa. Tuskin on kellään muulla sattunut vastaavaa?
        Ajotietokone valittaa välillä "Chek control inact." ja huomenna tarkotus mennä autosähkö liikkeeseen luetuttamaan vikakoodit ja saavat samalla tarkistaa sytytyksen ym. Sellainen on myös pistänyt silmään, että samalla kun vedot häviää, ajotietokoneen ja matkamittarin valot alkavat välkkyä (himmenee ja kirkastuu). Tiedä sitten voiko jotenkin liittyä tähän.. Jos jollain on ollu vastaavia oireita niin kertokaa ihmeessä mikä tuota autoa vaivaa

        e: ja tulppien vaihdolla ei merkitystä asiaan, tulpankoloissa oli ihan hitunen öljyä.

        Comment

        • Luntti
          2Wheel Driver
          • Jul 2003
          • 5021
          • Yka

          Originally posted by riparipa View Post
          528 E39 '97, automaatti

          Kylmänä ensimmäisen ja toisen käynnistyksen jälkeen sammuu. Muutaman kerran jälkeen käy tosi huonosti (300-500rpm, viidellä tai neljällä pytyllä). Joskus sammuu, kun laittaa vaihteen päälle. Liikkeellelähtö nykivää.

          Lämpimänä oireet vähenevät, liikennevaloissa kuitenkin huomaa että täristää eikä meinaa käydä kunnolla.

          Oireet alkoivat keväällä ja pahenee kokoajan.

          Vikakoodit luettu. Näyttää lambda vikaa katalysaattorin jälkeen, pytyt 3-6. Ei muita vikakoodeja. Tämä vikakoodi on ollut koko auton omistusajan (2v).

          Vaihdettu: Tulpat, 2kpl tulpanhattuja, rikkinäinen huohotinputki.

          Ongelma ei siis ole korjaantunut. Mitä seuraavaksi? Kampiakselin asennontunnistin? Puolat? Lambda?

          Helppiä tarvitaan!
          Nokan anturi ja Lambda vaihtoon.

          Comment

          • TeeDee
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 497
            • Rovaniemi

            M50B25 ei vanosta. Ilmeni jännä vika konepuolelle. Pientä nykimistä tyhjäkäynnillä (ei huomattavaa häiriötä tästä). Alakierroksilla alle 1500rpm (ja etenkin suurimmalla vaihteella kun 1500rpm ja alkaa vedättään) huomattavaa nykimistä. Kierrosalueen noustessa nykimistä ei ilmene. Mistäs lähtis vikaa hakemaan? Vika tuli tosiaan aivan yhtäkkiä nykyiseen muotoonsa.

            Ratkaisu. Puolavika. Vaihdettiin puolat ehjiin ja samalla venttiilikopantiiviste (oli vuotanut) ja tulpat. Venttiilikopantiivisteen vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös kiinnityspulttejen alle tulevat "kuminapit" 14kpl. Aika väsyneet oli vanhat.
            Last edited by TeeDee; 25-01-2010, 22:11.
            Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

            Comment

            • Luntti
              2Wheel Driver
              • Jul 2003
              • 5021
              • Yka

              Originally posted by TeeDee View Post
              M50B25 ei vanosta. Ilmeni jännä vika konepuolelle. Pientä nykimistä tyhjäkäynnillä (ei huomattavaa häiriötä tästä). Alakierroksilla alle 1500rpm (ja etenkin suurimmalla vaihteella kun 1500rpm ja alkaa vedättään) huomattavaa nykimistä. Kierrosalueen noustessa nykimistä ei ilmene. Mistäs lähtis vikaa hakemaan? Vika tuli tosiaan aivan yhtäkkiä nykyiseen muotoonsa.
              Yksi tai useampi puola. Tai sitten puolan ja tulpan välinen "tulpanhattu".
              Vasta korjattu sellanen missä oli "tulpanjohto" rikki. Ja yksi rikkinäinen riitti vastaavanlaisiin ongelmiin.

              Comment

              • amot
                Bimmer Rookie
                • Jul 2009
                • 52
                • Tampere

                Originally posted by Luntti View Post
                Yksi tai useampi puola. Tai sitten puolan ja tulpan välinen "tulpanhattu".
                Vasta korjattu sellanen missä oli "tulpanjohto" rikki. Ja yksi rikkinäinen riitti vastaavanlaisiin ongelmiin.
                Onko tämän testaamiseen ohjetta (kuvallista vielä) jossain? Muistelin joskus nähneeni jonkun suomenkielisen ohjeen, mutta enää en löytänyt sitä millään.

                Comment

                • Diamond
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2007
                  • 61
                  • Keski-suomi

                  Ei ole varsinainen nykimisvika, mutta liittyy asiaan.

                  E30 318i -92 sammui vauhdista, eikä millään käyntiin. Startti pyöri, mutta ei inahtanutkaan. Sähkövialta vaikutti. Otin bensaletkut irti ja starttailin. Bensaa ei tullut ja pumpun ääntä ei kuulunut.

                  Kaivoin verhoiluiden alta pumpun esiin ja annoin suoraa virtaa pumpulle. Ei pyörinyt. Tästä johtuen purin pumpun irti ja koitin vielä irrallaan ja avot, pyörimään lähti. Laitoin takaisin paikoilleen ja johdot kiinni. Sama juttu kuin aiemmin eli ei pyörinyt. Pumpun virtajohtoon huomasin virtakynällä voimaa tulevan ja tästä päättelin vian olevan jossain muualla. Vika löytyi sattumalta irrotettuani bensamittarin koholle menevän johdon. Sen irti nyppäämällä pumppu alkoi pyöriä ja auto lähti käyntiin. Putsasin liittimen ja vika poistui.

                  Joutavalta vaikuttavia juttuja, mutta onneksi selvisi.

                  Comment

                  • MTW
                    Newbiemmer
                    • Dec 2009
                    • 1
                    • suomi

                    Minulla on bmw 535d, jonka kierrokset alkaa heijaamaan pienillä kierroksilla.
                    Vika ilmenee varsinkin kylmällä ilmalla, mahtaisiko olla imuläppä vika vai mikä?
                    Olisiko kellään ohjetta imuläppien poistamiseen?

                    Comment

                    • Jukkis30
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 377
                      • Oulu

                      Mulla alkanu matkaajossa pikkasen nykimään 523ia-96 ja välillä nykäsee voimakkaammin..tänään sit ei enää käy tyhjäkäyntiä ku tosi huonosti et meinaa sammua..lähtee hyvin käyntiin..piuhan nokkaan pitäs varmaan kiikuttaa..oli kyllä lämpimässä tallissa ja pakkasta -27 et liittysköhän tyhjäkäyntihäiriö jotenki siihen mut toi pikku nykiminen on tosi ärsyttävä..

                      Comment

                      • _juhaR
                        Newbiemmer
                        • Jul 2009
                        • 13
                        • Finland

                        auto: e36 316 compact -99 m43 koneella

                        oireet: nyki paljon kaikilla kierroksilla ja varsinki kylmänä nyki ihan vitusti. tyhjäkäyntiki välillä vähä seilas.


                        syy: ilmamassa anturi oli paskana


                        nyt taas toimii niinku pitääki

                        Comment

                        • El_Ucca
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 66
                          • Tampere

                          E39 520 v. 2001 2.2 bensa

                          Oireet alkoivat silloin kun oli talven kovimmat pakkaset (-27).
                          - Käynnistyksen jälkeen auto tärisi, eli kävi viidellä pytyllä
                          - Check engine-valo (Service Engine Soon) syttyi

                          Parin minuutin päästä oireet poistuivat ja service engine-valo sammui

                          Nyt kun alkoi taas kovat pakkaset, niin teki saman, mutta oireet eivät postuneetkaan aivan heti. Kuudes pytty ei herännyt kuin vasta 10 minuutin jälkeen ja Check Engine valo jäi palamaan. Lisäksi tehot tuntuivat välillä katoavan ja oli havaittavissa lievää nykimistä.

                          Vikakoodi antoi syyksi puolan. Yhden pytyn tulppa oli täysin hapettunut.

                          Tulpan puhdistuksella lähti toimimaan taas.
                          Last edited by El_Ucca; 22-01-2010, 14:57.

                          Comment

                          • TeeDee
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2007
                            • 497
                            • Rovaniemi

                            Originally posted by TeeDee View Post
                            M50B25 ei vanosta. Ilmeni jännä vika konepuolelle. Pientä nykimistä tyhjäkäynnillä (ei huomattavaa häiriötä tästä). Alakierroksilla alle 1500rpm (ja etenkin suurimmalla vaihteella kun 1500rpm ja alkaa vedättään) huomattavaa nykimistä. Kierrosalueen noustessa nykimistä ei ilmene. Mistäs lähtis vikaa hakemaan? Vika tuli tosiaan aivan yhtäkkiä nykyiseen muotoonsa.

                            Ratkaisu. Puolavika. Vaihdettiin puolat ehjiin ja samalla venttiilikopantiiviste (oli vuotanut) ja tulpat. Venttiilikopantiivisteen vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös kiinnityspulttejen alle tulevat "kuminapit" 14kpl. Aika väsyneet oli vanhat.
                            Tähän vielä sen verta updatea, että tarkemmin tutkittuna neljä puolaa kuudesta sisälsi jonkinsortin halkeamia. Auton moottoriin tuli huomattava teholisäys, lie kuinka kauan tämä vika häirinnyt moottorin käyntiä. Alkupään m50 koneissa kannattaa siis puolien kunto kyllä tarkastaa, moottori kuin uusi tämän remontin jälkeen.
                            Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

                            Comment

                            • Dakar
                              Newbiemmer
                              • Aug 2009
                              • 9
                              • Lappi

                              Moi! e30 318is ajettu 220tkm. Ongelmana on koneen epätasainen käynti,
                              kierroksilla välillä 2000-3000rpm. Saattaa heilahdella/täristä kovemmmillakin kierroksilla, mutta kun se pörisee siihen malliin- että kovilla kierroksilla diaknoosin tekeminen vaikeampaa. Moottori heilahtelee yms. tuolla kierrosalueella. Ajossa ei huomaa, auto käynnistyy joka lämpötilassa hyvin, ei nyi eikä värkkäytä muuten... mutta tuo koneen käynti vaivaa...
                              Uutta osaa on: tulpat, bensasuodatin, nokka-akselin ja kampiakselin asento tunnistimet. Ilmamäärä mittarin kumi- joustin osa(vaimikäseoli).
                              Eikä antanut vikakoodeja. Lambda- anturi ja katti alkuperäisiä, meni katsastuksesta läpi heittämällä. Otetaan ideoita vastaan!

                              Comment

                              • piritek2
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2009
                                • 87
                                • Oulu

                                Originally posted by Luntti View Post
                                Yksi tai useampi puola. Tai sitten puolan ja tulpan välinen "tulpanhattu".
                                Vasta korjattu sellanen missä oli "tulpanjohto" rikki. Ja yksi rikkinäinen riitti vastaavanlaisiin ongelmiin.
                                Just mittailin vastusarvoja ja puolat näytti noin 0,14ohm ja ohjearvo näyttäis olevan 0,2-0,28ohm. Puolan kuoret ehjiä. Millaisia arvoja nuo vialliset puolat on antanut?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎