Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roisto
    BTCF Member
    • Nov 2010
    • 2542
    • Kajaani

    Tämä threadi oli vissiin paremminki sitä varten että tänne pistetään oireet ja selitys mistä nykiminen johtui...
    2001 E39 525iA
    1992 E34 "540i/5"

    Comment

    • metelaah
      Newbiemmer
      • Oct 2010
      • 8
      • Riihimäki

      Originally posted by Jookuj View Post
      Joo eli täällä ilmeni sellanen nykimis vika että kun ajaa tasasesti, ja löysää kaasun niin nykäisee voimakkaasti. Selkä nousee penkistä. Sama melkeen millä vaihteella ajaa niin aina kun löysää kaasun niin nykäisee voimakkaasti, niinkun se alkas jarruttamaan. Tosi ärsyttävää varsinkin kaupungissa ajaessa, eikä ole väliä onko kylmä vaiko lämmin kone. mistähän vois alkaa vikaa hakemaan...?
      Mulla on alkanut kanssa tekemään samaa tosin paljon miedommin, ei nouse selkä mutta ärsyttää silti. Mulla on myös vikana tyhjäkäyntitärinä ja olen koittanut haeskella imuilma yms. vuotoja muttei löydy millään. Veikkaan että ongelma on tarvike MAFfissa.

      Oisko kellään antaa testiin pk-seudulla tai Riksussa MAFfia hetkeksi jotta näkis onko vika tosiaan siinä. Maksaa niin julmetusti kokeilla muuten vaan uutta maf-anturia.

      Niin ja kone on M62 ennen 9/98, sen jälkeen tuli toisenlainen maf.
      Last edited by metelaah; 07-07-2011, 13:07. Reason: lisäys maf:in vuosimalliin
      e39 540ia Sedan 01/1998

      Comment

      • egumies
        Newbiemmer
        • Jun 2007
        • 17
        • Kankaanpää

        Auto E34 530i V8 M60B30 -93

        1) Oire: Suoraan ajossa alkoi kone hyytymään ja nykimään. Kierrokset nousivat vain maksimissaan 1500 ja kaasupolkimen painalluksella ei ollut vaikutusta. Pääsin autolla noin 450 m johon auto sitten sammui. Startatessa auto kävi aluksi hetken mutta huonosti. Hinattiin auto lähimmän huoltamon pihaan. Seuraavana päivänä tutkittiin enemmän moottoria ja todettiin että bensapumpulle tulee jännite. Irttoittamalla ICV:n ja MAF:in saatiin auto pysymään käynnissä mutta heikosti. Mitattiin kaasupolkimen asentounnistin ja se näytti hyvää lukemaa. Moottorista kuului imusarjan puolelta poksahduksia. Kaasun painalluksella moottori ei reagoinut kunnolla mutta kaasupolkimen tietty asento ja polkimen noin 2 cm liikuttaminen selkeästi nosti ja laski kierroksia. Tällä tuskaisella tyylillä ajoimme auton noin 70 km kotipihaan. (auto sammui 50 m pihasta ja loppumatka hinattiin ) Kotona testattiin kampi- ja nokka-akselin asenotoanturi, molemmat näyttivät yleismittarilla hyvää lukemaa. Painellessa bensaletkut konehuoneessa tuntuivat melko löysiltä.

        2)Syy: Bensapumppu toimi vajavaisesti ja lopuksi ei enää ollenkaan. Uudella bensapumpulla kone herähti heti käyntiin ja auto toimii moitteetta.

        Tällä vitutuksen määrällä päätin tänne kirjoittaa. Toivottavasti muut eivät moista joudu kokemaan.

        Comment

        • Tico
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 57

          Auto 728 E38 M52B28TU koneella.

          Oireet:

          - Alakierroksilla tehoton, herää 2,5krpm kohdalla hieman ja 4krpm kohdalla kunnolla
          - Pölläyttää, kun käynnistää kylmän moottorin, hukkaa myös hieman öljyä
          - Ravistaa tyhjäkäynnillä (pahiten D-silmässä jarrua vasten esim. valoissa seisoessa, N-silmässä ravistaa vähemmän, mutta kierrokset laskevat välillä n. 600rpm ja sitten nousevat yhtäkkiä n. 1000rpm tasolle hetkeksi)
          - Jurisee, nykii ja ravistaa koko koria yli 80km/h vauhdissa (sport modella ei tee tätä, eikä manuaalimodella käskettäessä pakkonelosella)
          - Pitää kummallista rallatusta tyhjäkäynnillä

          Ratkaisu:

          Vanoksen tiivisteet ja huohottimen separaattori ja sen putket ja letkut vaihdettu.

          Tiivisteet olivat todella kovettuneet ja männät muljuivat sylintereissään miten sattuivat. Huohottimen letkut ja putket olivat kovettuneita ja haperoituneita. Lisäksi ne olivat täysin tukossa epämääräisestä öljymöhnästä.

          Vaikutuksista:

          - Käyntiäänen karheus vaimeni huomattavasti.
          - Epäily turbiiniviasta poistui, yli 80km/h pystyy taas ajamaan normaalisti
          - Alavääntöä tuli rajusti lisää (en tiennyt, että näin pieni moottori voi liikuttaa näin isoa koria näinkin vaivattomasti)
          - 300km sekatestiajon (n. 70% maantietä n. 80km/h nopeudella) perusteella kulutus tipahti radikaalisti, n. 2 litraa/100km
          - Kone käy lämpimänä tyhjää täysin värinättömästi ja tasaisesti, koneen käynnissäoloa ei edes huomaa!
          - Käynnistyspölläytys katosi

          Comment

          • Late155
            Bimmer Rookie
            • Aug 2011
            • 28
            • -

            Auto on e36 sedan 318i.

            Oire: hyytyy 4000rpm jälkeen pahasti ja meinaa sammua sen jälkeen, moottorina m40.

            Ratkaisu: Venttiili koneisto uusiks, nokka-akseli, keinuvivut ym.

            Comment

            • Jookkeri
              Newbiemmer
              • Sep 2011
              • 5
              • Suomi

              -01 520 käyntiongelma

              Vika: Auto aamulla käyntiin, kun ryyppy lähtee pois päältä, auto huojuu kovasti. Kuin olisi pari pyttyä poissa pelistä. Kun sammuttaa auton ja starttaa uudelleen niin ei mitään vikaa... :think

              Comment

              • salamine
                Bimmer Rookie
                • May 2011
                • 109
                • Finland

                Bmw 320 e36 -91

                Nykii voimakkaasti alakierroksilla, ja sammuu helposti sen seuraksena.

                Vikaa kun en ole vielä löytänyt. Puolia vaihdeltu, lambda joku kuukausi sitten, tarkistettu letkut, 1 epäilyttävä liitos kylläkin. Ilmamäärämittari. Tulpat vaihdettu. Silti nykii. Lämpimänä pyörii huonommin.

                Tarvitsis apua että saisi auton leimoihin.
                Last edited by salamine; 30-09-2011, 23:29.

                Comment

                • janne30
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 2198
                  • Vantaa

                  e46 320d 2002vm manuaali, nykii tasakaasulla silloin tällöin. kierroslukumittari heittelehtii esim 1200-1500. missähä vika?
                  G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                  E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                  1 x F20
                  3 x E30
                  2 x E36
                  5 x E46
                  3 x E9X

                  Comment

                  • nikke33
                    Newbiemmer
                    • Nov 2011
                    • 3
                    • Rauma

                    alkaa prkl menee hermo toho kärryhy.. elikkäs mikä nytten mahtaa vaivata, tasakaasulla kun ajelee ni on alkanut nykimään! ei mitenkään terävää nykimistä, mutta kiekkamittarista näkee kun kierrokset huojuu vaikka ajaa tasakaasulla ja tämän lisäksi on laatikko alkanut vaihtaa ainakin 3vaihteelle kohtuu teräväste.. voi bmw

                    ja auto on e46 330d automaatti vm.01

                    Comment

                    • Hatch
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2011
                      • 81
                      • Finlandia

                      Ajoneuvo BMW E36 316 vm. 94

                      Vika: Tyhjäkäyntikierrokset pomppivat jatkuvasti "0":n ja 1500 rpm:n väliä. Varsinkin kylmänä ei pysy ilman raskasta kaasuttamista käynnissä. Lämpimänä pysyy käynnissä joten kuten.

                      Ratkaisu: Moottorin ÖLJYKORKKI vuosi ilmaa. Korkin vaihtamalla ongelma hävisi.

                      Comment

                      • tiainene
                        Newbiemmer
                        • Dec 2011
                        • 7
                        • finland

                        316 E46 2004 touring valvetronic.
                        Toimi kunnolla kun kierrokset yli 2000. jos sen alle niin käynti tosi huono eikä vääntöä.
                        Syy:nokka-akseli kulunut ja keinuvarsi jumitti. Kaikki meni vaihtoon ja mukava lasku (oli pari päivää merkkihuollossa tutkittavana). Autolla ajettu 100000km ja suomiauto! Usko meni tähän merkkiin TÄYSIN!
                        Last edited by tiainene; 09-12-2011, 18:31. Reason: pakko

                        Comment

                        • joenbimmeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 203

                          E34 M20 suuttimien huolto...

                          ...auttoi nykimiseen.

                          Tuntomerkit:
                          - Onneton kylmäkäynnistyminen. Joskus piti polettaa pitkään kaasua jotta lähti käyntiin.
                          - Pyttyjä puuttui, etenkin kylmänä. Myös puolilämpösenä tyhjäkäynnillä puuttui pyttyjä ja koko auto heilui.
                          - Lämpimänä sentään lähti käyntiin.

                          Vika1: Vuotavat suuttimet.
                          Vika2: Se että kone on M20 ja ruisku vanha Motronic.

                          Testasin seuraavasti:
                          - Mineraalitärpättiä löytyi - ei haise niin pahalta kuin bensa tai liuotin. Suuttimet irti, jokaisen suuttimen testaus erillään, ensin lääkeruiskulla suutin täyteen tärpättiä (suuttimessa oleva suodatin ja kärkikupit oli otettu pois), sitten ilmanpainetta suuttimeen. Jos suuttimen kärki kostuu, niin sillo vuotaa. Sitten vielä 12V ohjaus suuttimelle ja tsekkaus että tavaraa tulee ulos kärjestä.
                          - Lisäksi mututuntumalla kuuntelin, mikä suutin "soi" (sähköllä) ohjattaessa vähiten ja myös sen mukaan tsekkasin parhaimmat vuotamattomat ja vähiten ääntä pitävät. Onneksi oli suuttimia varastossa jemmassa.
                          - Toki suuttimet voi olla tukissakin kiinni.

                          Teoria: Jos M20 koneella ajettu >300tkm, niin nykimisiin voi olla syypäänä suuttimet. Etenkin jos ilmamäärämittari, letkut, imusarjan tiivisteet (ilmavuodot yleensä), tulpat, tulpan johdot, tyhjäkäynnin säädin, kampiakselin anturi, ruiskuboksi, lämpöanturit eli suurinpiirtein kaikki muut on vaihdettu ja silti nykiminen jatkuu.

                          Ja kun M20 moottori on kyseessä, niin nykimisviat kuuluvat melkeimpä ehjänkin moottorin toimintaan. Johtuen myös siitä että elettiin Motronic-ruiskujen alkuaikoja. Teoria2: kun ostaa E34:sen, kannattanee ostaa uudemmalla eli M50 koneella. Koko M20:stä ei oo muuta kuin harmia: M20B20 vain 130hp kun M50B25 200hp. Turbotus: M20 repeilee jo ilman turbotustakin, keinut katkeilee. M50 turbo: Tästä pystyy vakiona repimään >300hp ilman että kone särkyy. jne jne. Mitään muuta hyvää M20:stä en löydä kun että legendaarisuuden, sen että jos on -89 ja orkkis meininkin niin siinä pitää sitten olla M20. Muita perusteita ei ookaan. Jopa itse M20 omistajan suosittelisin konevaihtoa M50:een. Jonniinjoutavia myös suuttimet puhdistavat tökötit - ei tietenkään auta tämmösiin "vakaviin" ongelmiin mitkään puhistuslisäaineet.
                          Last edited by joenbimmeri; 12-12-2011, 19:17.

                          Comment

                          • MKV
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2012
                            • 116
                            • Kainuu

                            Minulla oli E46 320d vm.-04 manuaalissa aikoinaan nykimisongelma, joka ilmeni tasakaasulla ajellessa n. 1500-2500rpm välillä ja vaihteilla 2-5. Ongelmaan yriteltiin löytää ratkaisua ilmamäärämittaria ja jopa turboakin vaihtamalla. Lopulta ongelma poistui, kun vaihdettiin uusi ahtopaineensäätöventtiili. Onneksi auto oli silloin vielä takuunalainen niin ei tarvinnut itsellä noita osia kustantaa!!!

                            Comment

                            • Akiilari
                              Newbiemmer
                              • Oct 2011
                              • 1
                              • Espoo

                              E91 320d nykimisvaiva (ratkaistu?)

                              Omassa 320d 120kw 6v man farkussa on mystistä nykimistä / vedon loppumista ollut havaittavissa loppu kesästä ja taas nyt keväällä ilmojen lämmettyä. Ensin luultiin, että pa suodatin korjasi ominaisuuden kun se ajoittui ilmojen kylmenemiseen. Talvella auto toimi siis ongelmitta.

                              Auto käytettiin vähän aikaa sitten testerissä ja vikakoodien perusteella uusi turbo laitetaan alle ensi viikolla. Ilmoittelen jos ongelmat on sillä ohi.

                              Comment

                              • kmn
                                Moderator
                                • May 2009
                                • 6022
                                • Sipoo

                                Ei mitään..

                                Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                                Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                                --
                                Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎