Announcement

Collapse
No announcement yet.

GM 5L40 steptronicin lukon uudelleenohjelmointi (ecotuning-automatic.de)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • walopower
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 294
    • Espoo

    #76
    No jos ton modin kanssa kitkalevy kestää 130tkm, niin bensasäästöillä saa kunnostetun muuntimen ja vaihtotyön sillä rahalla ja uudet öljyt laatikkoon. ½L säästöllä laskettuna. Ja tolla modilla ainakin huomaa jos rupee luistaan, jolloin voi välttyä kalliilta remontilta jos koko laatikko on täynnä purua.
    Mutta se voi olla että agressiivinen ajotyyli rikkoo lukkopinnan nopeammin modin kanssa. Onko ZF laatikoista hajonnut noita kitkapintoja. ZF19 service manuaalissa sanotaan että "turbiini lukittuu osittain" ~65-120km/h. Jos toi tosiaan tarkoittaa kitkapintalukitusta, niin luulisi että sellainen vasta pintaa kuluttaakin.
    Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

    Comment

    • E.K.
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 494
      • Helsinki

      #77
      Originally posted by walopower View Post
      No jos ton modin kanssa kitkalevy kestää 130tkm, niin bensasäästöillä saa kunnostetun muuntimen ja vaihtotyön sillä rahalla ja uudet öljyt laatikkoon. ½L säästöllä laskettuna. Ja tolla modilla ainakin huomaa jos rupee luistaan, jolloin voi välttyä kalliilta remontilta jos koko laatikko on täynnä purua.
      Mutta se voi olla että agressiivinen ajotyyli rikkoo lukkopinnan nopeammin modin kanssa. Onko ZF laatikoista hajonnut noita kitkapintoja. ZF19 service manuaalissa sanotaan että "turbiini lukittuu osittain" ~65-120km/h. Jos toi tosiaan tarkoittaa kitkapintalukitusta, niin luulisi että sellainen vasta pintaa kuluttaakin.
      Eiks tässä topicissa ole kyse GM valmistamasta laatikosta eikä ZF.

      Vai onko noi toimintaperiaatteeltaan samanlaiset?

      Comment

      • walopower
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 294
        • Espoo

        #78
        Topicista huolimatta ei varmaan ole hyvä avata uutta säiettä ZF:lle.
        Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 883
          • Kainuu

          #79
          Tietääkö joku onko 330d ja 530d malleille omat modinsa, vai käykö sama?

          EDIT: Ja boksin itsessään voinee softata eri autoihin >E46 >E39?
          Last edited by expertti; 24-10-2012, 11:01. Reason: tarkennusta...

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #80
            Originally posted by walopower View Post
            No jos ton modin kanssa kitkalevy kestää 130tkm, niin bensasäästöillä saa kunnostetun muuntimen ja vaihtotyön sillä rahalla ja uudet öljyt laatikkoon. ½L säästöllä laskettuna. Ja tolla modilla ainakin huomaa jos rupee luistaan, jolloin voi välttyä kalliilta remontilta jos koko laatikko on täynnä purua.
            Mutta se voi olla että agressiivinen ajotyyli rikkoo lukkopinnan nopeammin modin kanssa. Onko ZF laatikoista hajonnut noita kitkapintoja. ZF19 service manuaalissa sanotaan että "turbiini lukittuu osittain" ~65-120km/h. Jos toi tosiaan tarkoittaa kitkapintalukitusta, niin luulisi että sellainen vasta pintaa kuluttaakin.
            Mersun laatikoissa, osittainen lukitus saadaan aikaan turbiinin öljynkiertoa säätelevällä/ rajoittavalla solenoidiventtiilillä.

            Oliskos näissä saman tapainen toteutus?
            Eihän se voi ainakaan lukituksen kitkapinnasta luistaa, olisi loppu aika nopeasti.

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #81
              Originally posted by Risto113 View Post
              Eihän se voi ainakaan lukituksen kitkapinnasta luistaa, olisi loppu aika nopeasti.
              Siinäpä se juuri onkin miksi se kestää ehkä huonosti, jos se olisi 100% lukko, kestäisi se kyllä niinkuin muutkin laatikon kitkapinnat.
              Last edited by Esal; 25-10-2012, 11:37.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 883
                • Kainuu

                #82
                Originally posted by Risto113 View Post
                Mersun laatikoissa, osittainen lukitus saadaan aikaan turbiinin öljynkiertoa säätelevällä/ rajoittavalla solenoidiventtiilillä.

                Oliskos näissä saman tapainen toteutus?
                Eihän se voi ainakaan lukituksen kitkapinnasta luistaa, olisi loppu aika nopeasti.

                Originally posted by Esal View Post
                Siinäpä se juuri onkin miksi se kestää vaan 100-150tkm, jos se olisi 100% lukko, kestäisi se kyllä niinkuin muutkin laatikon kitkapinnat.
                Mutta eikös tuossa modissa ole säätö juuri tuota öljynpainetta varten jolla lukituksen saa pitäväksi? Ja taitaa olla juuri tuo TCC- solenoidi(iso yksinäinen solenoidi venttiilistön päädyssä) se joka tuota öljynpainetta/virtausta hoitaa. Sehän kannattaa näistä laatikoista uusia.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #83
                  Originally posted by expertti View Post
                  Ja taitaa olla juuri tuo TCC- solenoidi(iso yksinäinen solenoidi venttiilistön päädyssä) se joka tuota öljynpainetta/virtausta hoitaa. Sehän kannattaa näistä laatikoista uusia.
                  Miksi se uusia kannattaa?


                  Ei ne osittaiset lukitukset näissä normaaleissa tapauksissa ainakaan tarkoita kuin sitä että turbiini lukittuu pehmeästi entisen on/off sijaan, ei se sieltä silti luistata kun tulisi äkkiä levylle loppu vastaan. Normaalisti ne kestää kyllä reilusti enemmän kuin tuon 100-150tkm, vähän btcf-legendaa taas.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #84
                    Originally posted by Cell View Post
                    Ei ne osittaiset lukitukset näissä normaaleissa tapauksissa ainakaan tarkoita kuin sitä että turbiini lukittuu pehmeästi entisen on/off sijaan, ei se sieltä silti luistata kun tulisi äkkiä levylle loppu vastaan. Normaalisti ne kestää kyllä reilusti enemmän kuin tuon 100-150tkm, vähän btcf-legendaa taas.
                    Omassa alkoi luistaa lukko ylämäessä kun oli 165-170 tkm ajettu, ellei sitten mittarilukemaa ollut rukattu.
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #85
                      Originally posted by Esal View Post
                      Omassa alkoi luistaa lukko ylämäessä kun oli 165-170 tkm ajettu, ellei sitten mittarilukemaa ollut rukattu.
                      Ja mulla on 305tkm ajettu edelleen ehjillä osilla. Ei yksi satunnaisotanta meinaa sitä että noista porsii turbiinit 100-150tkm kohdalla.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9158
                        • Oulu

                        #86
                        Jep, täällä mittarissa kohta 290 tkm orkkis-laatikolla. Öljyt ja suodatin on kahdesti vaihdettu. Uusi LuK:n muunnin tosin tuossa odottelee ennaltaehkäisevää vaihtoa.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #87
                          284tkm täällä ja orkkispalikoin. "Huoltoringissä" on muitakin joilla on menty jo ~300tkm laatikkoon, momentinmuuntimeen tai turboon kajoamatta. No mutta joskushan nämä tietysti vikaantuu -väistämättä-
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #88
                            Originally posted by Cell View Post
                            Normaalisti ne kestää kyllä reilusti enemmän kuin tuon 100-150tkm, vähän btcf-legendaa taas.
                            En väitäkään että osa olisi huonokestoinen siksi että itseltä se meni aikaisin, oli vaan tullut sellainen kuva että näitä menee...Kilometri lukemia tosiaan oli turha mainita.

                            Samanlaisia legendojahan täältä löytyy tosiaan "surullisen kuuluisa automaattilaatikko", "taistelu läpistä bmw vastaan" yms. jotka viat on tullut joillekin kalliiksi. Mutta kun kyseltiin faktaa montako tapausta löytyi joissa koneeseen mennyt esim. läppä, eipä sinne pitkää listaa tullut, olisi tietysti voinut tulla jos niitä ei olisi alettu poistamaan.
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • Siankarlo
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 133
                              • Helsinki

                              #89
                              Omassa nyt karvan vajaa 250.000, vielä mennään alkuperäisillä palikoilla eikä mitään hälyttäviä oireita ole. Tekis vaan mieli osata vaihtaa turbiini ennakoivasti ettei turhaan menisi koko laatikko vaihtoon. Samalla tulisi kätevästi vaihdettua laatikon pusla, moottorituet ja kardaanin kuluvat osat uusiin alkuperäisiin.

                              Muutaman kerran modilla on tuntunut että turbiini olisi vähän luistanut, pitäis jaksaa muuttaa jumpperilla painetta vähän suuremmaksi. Nyt on alla runsaat 3000 kilsaa ja keskikulutusmittarin mukaan kulutukset on tippuneet 0,7 litraa (viimeisten 3000 keskikulutus on nyt tasan 7, aiemmin vakiintui yleensä 7.7 kohdalle). Ajot on pysyneet samoina.
                              2012 F11 530DAt Xdrive
                              Ex 2002 E39 530DAt

                              Comment

                              • hw74
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2012
                                • 49
                                • Finland

                                #90
                                Originally posted by Cell View Post
                                Ei ne osittaiset lukitukset näissä normaaleissa tapauksissa ainakaan tarkoita kuin sitä että turbiini lukittuu pehmeästi entisen on/off sijaan, ei se sieltä silti luistata kun tulisi äkkiä levylle loppu vastaan.
                                Mitä tarkoittaa normaalitapaus?

                                Kyllä ainakin 5L40-E pitää tietyillä nopeuksilla turbiinilukkoa osittain lukittuna luistattamalla levyä. GM:n materiaalista:

                                Regulated Apply fluid is routed through the TCC Enable valve and through the TCC Control valve into the Apply circuit. The pressure value in the Regulated Apply circuit is precisely controlled to maintain a small amount of slippage (20 to 80 RPM) between the engine and the turbine, reducing driveline torsional disturbances.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎