Täälläkin tuli juuri 300tkm täyteen orkkishiluilla ja tuo modi olisis suunnitelmissa, toki kilometrejä voi olla enemmänkin. Btw läpät pysyi mukana 270tkm, tuli vähän yllätyksenä hehkuja vaihtaessa, koska luulin että tulivat vasta faceliftiin
Onko turbiinin kytkin yleensä märkäkytkin? Ilmeisesti koska kuluessa materiaali menee öljyn sekaan. Märkäkytkin kestää paremmin pitkäaikaista luistatusta kun öljy voitelee ja jäähdyttää. Sinänsä manuaalilaatikonkin kitkapinta on ohut, muutama millimetri. Sitä käytetään lisäksi liikkeellelähtöihin ja muutenkin useammin, automaatissa vielä turbiini tasaa pintojen välistä pyörimistä. Tosin manuaalikytkimenkin saa paskaksi kuulemma yhdellä vetäisyllä kun kytkin kuumenee tarpeeksi. Automaattilaatikon kytkimen luulisi kestävän hyvin, ellei laatikossa ole vikaa, tai juurikin tuollainen värähtelyjä vaimentava hienous että kytkin luistaa koko ajan.
Muutaman kerran modilla on tuntunut että turbiini olisi vähän luistanut, pitäis jaksaa muuttaa jumpperilla painetta vähän suuremmaksi.
Nyt tuli jaksettua. Paineen nosto 1-asetuksesta eduardin jäljiltä keskimmäiseen eli 3-asetukseen poisti vajaan 300 km kokemuksien perusteella hienoiset luistamiset ja ajoittaiset värinät 50-60 vauhdissa. Lukittumisnopeutta ei tarvinnut nostaa, se on 50 km/h edelleen.
Nyt tuli jaksettua. Paineen nosto 1-asetuksesta eduardin jäljiltä keskimmäiseen eli 3-asetukseen poisti vajaan 300 km kokemuksien perusteella hienoiset luistamiset ja ajoittaiset värinät 50-60 vauhdissa. Lukittumisnopeutta ei tarvinnut nostaa, se on 50 km/h edelleen.
Ja vielä päivitystä tähän, paineen nosto tosiaan nyt muutaman tuhannen ajon perusteella poisti kaikki laatikon lieveilmiöt. Eli summa summarum koko touhusta: oman kokemuksen perusteella suosittelen varauksetta 530da-malliin. Jos turbiinilla alkaa olla ikää, kannattaa suosiolla heti noudattaa eduardin ohjetta ja nostaa painetta vähän. Muihin malleihin en ota kantaa.
Onko turbiinin kytkin yleensä märkäkytkin? Ilmeisesti koska kuluessa materiaali menee öljyn sekaan. Märkäkytkin kestää paremmin pitkäaikaista luistatusta kun öljy voitelee ja jäähdyttää. Sinänsä manuaalilaatikonkin kitkapinta on ohut, muutama millimetri. Sitä käytetään lisäksi liikkeellelähtöihin ja muutenkin useammin, automaatissa vielä turbiini tasaa pintojen välistä pyörimistä. Tosin manuaalikytkimenkin saa paskaksi kuulemma yhdellä vetäisyllä kun kytkin kuumenee tarpeeksi. Automaattilaatikon kytkimen luulisi kestävän hyvin, ellei laatikossa ole vikaa, tai juurikin tuollainen värähtelyjä vaimentava hienous että kytkin luistaa koko ajan.
Mitäköhän ihmettä nyt oikein selität?
Siinähän on momentinmuunnin eikä kytkintä vai tarkoitatko kenties pakkoja tai turbiinilukkoa?
Mitäköhän ihmettä nyt oikein selität?
Siinähän on momentinmuunnin eikä kytkintä vai tarkoitatko kenties pakkoja tai turbiinilukkoa?
Kyllä "turbiinilukkokin" on kytkin. Kytkimen tyyppi on yleensä märkä yksilevyinen kytkin. Joissain momentinmuuntimissa on myös monilevyisiä kytkimiä. "Pakat" ovat taas märkiä monilevykytkimiä.
En tiedä yhtään momentinmuuntimella varustettua täysautomaattista vaihteistoa, jossa olisi kuivia kytkimiä.
Minulla on ylimääräisenä yksi modattu boksi. Osanumero on 7518709. Sopii mm. E39 ja E46 (vaatii ohjelmoinnin). Ota yhteyttä YV:llä, jos on mielenkiintoa.
Ja vielä päivitystä tähän, paineen nosto tosiaan nyt muutaman tuhannen ajon perusteella poisti kaikki laatikon lieveilmiöt. Eli summa summarum koko touhusta: oman kokemuksen perusteella suosittelen varauksetta 530da-malliin. Jos turbiinilla alkaa olla ikää, kannattaa suosiolla heti noudattaa eduardin ohjetta ja nostaa painetta vähän. Muihin malleihin en ota kantaa.
Lupasin päivittää miten modin kanssa käy. Nyt ajettu modilla viitisen kuukautta ja noin 15.000. Toimii mainiosti, ei mitään häikkää ja omaan makuun auto on hauskempi ajettava. Kulutus on asettunut talviajossa omilla ajoilla runsaan 1,5 litraa viime talvea alemmalle tasolle obc:n mukaan.
Lupasin päivittää miten modin kanssa käy. Nyt ajettu modilla viitisen kuukautta ja noin 15.000. Toimii mainiosti, ei mitään häikkää ja omaan makuun auto on hauskempi ajettava. Kulutus on asettunut talviajossa omilla ajoilla runsaan 1,5 litraa viime talvea alemmalle tasolle obc:n mukaan.
Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta modaukselta.
Pitäisiköhän toteuttaa itsekkin tämmöinen. Ei tuo GM ole ihan mukavin ajotuntumaltaan. Juuri tuossa ajelin täysin identtistä 530IA:ta ja täytyy sanoa että tykkäsin sen automaatin toiminnasta paljon enemmän.
Jos tuolla boksilla saisi edes jonkinlaista lähestymistä tuohon ZF toimintaan, olisi se jo huomattava parannus.
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Nythän tuon modin kanssa mennään lähes kokoajan itse turbiinilukon varassa, kestääkö laatikko sitä miten? Entä jos on "lastutettu" auto? Tarkoitan siis normaalia ajoa ja reippaita ohituksia, en katuvaloissa leikkimisiä tms...
Pistetääs myös omia kokemuksia modista. Autona siis 530da Harisen softalla. Kokemukset menee kyllä reilusti plussan puolelle. Varsinkin jos paljon ajelee 60-80km/h alueella tämä modi on todella loistava. Ilman modia laatikko irroittaa lukon todella ärsyttävästi aina kun painaa kaasua vähänkin enemmän alle 90km/h nopeuksissa. Modin kanssa turbiini pysyy lukossa (4. vaihteella) ja meno on paljon mukavampaa. Miinuksena ainakin mun autossa on 4->5 vaihto, joka menee välillä vähän töksähtäen, mutta se on pientä muihin parannuksiin nähden. Voisi kuvitella, että alentaa kulutusta selvästi jos paljon ajelee 60-80km/h alueella. Itsellä kulutus pysynyt about samana kun tulee ajettua motaria paljon. Laatikon kestävyys itseänikin arveluttaa, mutta ainkain noin 8tkm on menty ilman mitään ongelmia.
Nyt tuli jaksettua. Paineen nosto 1-asetuksesta eduardin jäljiltä keskimmäiseen eli 3-asetukseen poisti vajaan 300 km kokemuksien perusteella hienoiset luistamiset ja ajoittaiset värinät 50-60 vauhdissa. Lukittumisnopeutta ei tarvinnut nostaa, se on 50 km/h edelleen.
No niin. Vajaan puolen vuoden päästä päivitystä. Yllämoleva oli juuri talvirenkaiden vaihdon aikaan. Vaihdoin nyt perjantaina kesäpyörät alle, sama vakiokoko kuin talvirenkaissa. Nyt uutena ilmiönä taas ajoittaista värinää 50-60 vauhdeissa, lähinnä loivaan ylämäkeen mentäessä. Tätä ei esiintynyt talvikumeilla jostain syystä. Poistuu kun palauttaa vaihdekepillä vakio-ohjelman, jolloin ei mitään värinöitä millään nopeudella kun luistoa on enemmän. Myöskään modi päällä automaatin S-asennossa ei värise kun kierrokset on aavistuksen korkeammalla.
Viimeksi värinäoire hävisi painetta nostamalla, ja vielä olisi varaa nnostaa painetta asetuksissa. Toinen tapa päästä oireesta eroon olisi varmaankin nostaa lukitusnopeutta niin, että luistattaisi tuolla oirenopeudella.
Kysymys kuuluu, voiko tästä päätellä, onko oire merkki turbiinin tulosta vähitellen tiensä päähän vai muista voimansiirron kulumista (mieleen tulee ainakin laatikon tukikumit, rättinivelet ja vetoakselit)?
Värinä ilmenee siis em. nopeuksilla, alle 1500 kierroksilla sellaisena eteen-taakse-nytkytyksenä, joka ei ole voimakasta mutta kuski havaitsee kyllä poikkeaman.
Autolla ajettu nyt 260.000 ja alkuperäinen turbiini.
Meinasin kanssa laittaa omaan, mutta on nostanut hintaa ahneuksissaan sen verran ylös, etten taida lisäjyrinöitä nyt laittaakaan. Jos saan muuten hiljaiseksi tuon voimansiirron, voin harkita uudestaan.
Kysymys kuuluu, voiko tästä päätellä, onko oire merkki turbiinin tulosta vähitellen tiensä päähän vai muista voimansiirron kulumista (mieleen tulee ainakin laatikon tukikumit, rättinivelet ja vetoakselit)?
Värinä ilmenee siis em. nopeuksilla, alle 1500 kierroksilla sellaisena eteen-taakse-nytkytyksenä, joka ei ole voimakasta mutta kuski havaitsee kyllä poikkeaman.
Autolla ajettu nyt 260.000 ja alkuperäinen turbiini.
Itse itselleni vastaten, en usko että turbiinissa on vieläkään mitään uutta vikaa, oireita seuraamalla vaikuttaa siltä että jokin tukikumi on väsynyt ja veto päälle-pois - vaiheessa moottori ja/tai laatikko pääsee liikkumaan. Oire tulee vaan nyt kuivalla asfaltilla ja kesärenkailla selvemmin esiin, kun pito on sataprosenttinen.
Nyt siis kysymys on, mitä muuta vaihdettavaa ja asiaan vaikuttavaa on kuin moottorin tukikumit (niistä ainakin osa vaihdettu hiljan)? Kuinka monta vaihdettavaa tukikumia vaihteistossa? Kun ei ole omaa nosturia ja auton suojamuovit on pohjassa tallella niin kurkkimalla asia ei selviä. Pitäisi olla faktaa kun menee huoltamoon neuvottelemaan hommasta, näissä usein käy muuten niin että kaikki helposti vaihdettavat kumit vaihdetaan ja vaikeammin vaihdettavat jää vaihtamatta (esim. E39 moottorin alatukikumi).
Comment