Announcement

Collapse
No announcement yet.

GM 5L40 steptronicin lukon uudelleenohjelmointi (ecotuning-automatic.de)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Siankarlo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 133
    • Helsinki

    Update on tilattu, boksi käymässä saksassa. Koitin katsella ylimääräisen johdon kytkentäohjeita saksalaisilta sivuilta mutta vähän epäselväksi jäi. Osaako joku antaa täällä suomeksi selvät ohjeet, mihin johtoon ryöstö tehdään, ja mikä on suositeltavin liitostapa? Juotos? Minkälainen tina on parasta autosähköissä?

    Ja toisin päin, onko mitään käsitystä miten päivitetty boksi oireilee, jos liitos pätkii/ei toimi?

    Vähän jännittää alkaa kikkailemaan ohjausboksien johtosarjojen kanssa.
    2012 F11 530DAt Xdrive
    Ex 2002 E39 530DAt

    Comment

    • Akuaku
      Newbiemmer
      • Sep 2012
      • 8
      • Tampere

      Johdon liittäminen

      Originally posted by Siankarlo View Post
      Update on tilattu, boksi käymässä saksassa. Koitin katsella ylimääräisen johdon kytkentäohjeita saksalaisilta sivuilta mutta vähän epäselväksi jäi. Osaako joku antaa täällä suomeksi selvät ohjeet, mihin johtoon ryöstö tehdään, ja mikä on suositeltavin liitostapa? Juotos? Minkälainen tina on parasta autosähköissä?

      Ja toisin päin, onko mitään käsitystä miten päivitetty boksi oireilee, jos liitos pätkii/ei toimi?

      Vähän jännittää alkaa kikkailemaan ohjausboksien johtosarjojen kanssa.
      Itse tinasin lisäjohdon kiinni keltaiseen johtoon. Eduardin web-siten mukaan myös mustaan johtoon voi liittää, siinäkin sanoo kulkevan saman moottorin kierosluvun.
      Siellä on kohtuullinen kuva aiheesta.


      Moottoriohjauksen keskimmäiseen 52-pinniseen liittimeen tulee harmaan kutistesukan sisällä kolme johdinta, keltainen, musta ja vaalea.
      Noista sekä musta että keltainen antavat molemmat moottorikierrokset.

      Itse tein kuten Eduard suositteli.
      Avasin keltaisen johdon muovin terävällä veitsellä niin että johto on hyvin näkyvillä ja juotin siihen kiinni lisäjohdon.
      Ei ollut kunnon työkalua, jolla irrottaa johdin liittimestä.
      Olisi ollut parempi, saanut liimasukan nätisti päälle.
      Nyt laitoin vain erkkaria siihen.
      Paikka on vähän ahdas, kannattaa laittaa juotoskohdan alle jokin suoja työn ajaksi etteivät muut johdot vahingossa sula. Itse laitoin palan pahvia.
      Tavallinen pieni sähkökolvi ja n. 1mm juotostinalanka.

      Saattaa tuon kai kaapparillakin tehdä, mutta kyllä juotos on aina varmempi ja suositeltava.

      En osaa sanoa tuohon oireiluun. Mutta jos boxi ei saa nopeustietoa, ei se välttämättä osaa lukita oikein.
      Tuo nopeustietohan on sitä varten että lukitus tehdään vasta kun kierrokset ovat moottorissa ja vaihteistossa samat.
      Vain Eduard tietää miten on piirinsä ohjelmoinut ja osaa antaa tarkemmat tiedot.
      Last edited by Akuaku; 04-10-2013, 11:25. Reason: kirjoitusvirheen korjaus
      ____________________________________________

      BMW E39 530dA Touring 2003

      Comment

      • Siankarlo
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 133
        • Helsinki

        Kiitos hyvistä ohjeista, eiköhän tuo nyt onnistu.

        Nyt kun alkaa olla 100.000 kohtuullisen huoletonta kilometriä takana sigun autolla niin mielessä kävi auton lastuttaminen. Mitenkähän tuo modi vaikuttaa siihen yhtälöön? Oma mutuun perustuva teoria on, että modin vähempi luistatus ja isompi paine lisää laatikon kestoa maltillisella käytöllä tiettyyn rajaan asti, minkä jälkeen lastutetun auton suurempi vääntö rikkoo isolla paineella lukitun turbiinin helpommin.

        Vai onko lopulta mitään eroa tässä suhteessa vakioon?
        2012 F11 530DAt Xdrive
        Ex 2002 E39 530DAt

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          Originally posted by Siankarlo View Post
          Kiitos hyvistä ohjeista, eiköhän tuo nyt onnistu.

          Nyt kun alkaa olla 100.000 kohtuullisen huoletonta kilometriä takana sigun autolla niin mielessä kävi auton lastuttaminen. Mitenkähän tuo modi vaikuttaa siihen yhtälöön? Oma mutuun perustuva teoria on, että modin vähempi luistatus ja isompi paine lisää laatikon kestoa maltillisella käytöllä tiettyyn rajaan asti, minkä jälkeen lastutetun auton suurempi vääntö rikkoo isolla paineella lukitun turbiinin helpommin.

          Vai onko lopulta mitään eroa tässä suhteessa vakioon?
          Vakiona tuo lukko luistaa hieman koko ajan, tosin erittäin vähän, mutta eron huomaa modin laiton jälkeen siten että kierrokset on mielestäni viisarin leveyden verran pienemmät kuin ennen moottoritienopeudessa?

          Lastutettuna tuolla uudella itsestään säätyvällä modilla ainoa haitta on esim. moottoritien rampista kiihdyttäessä, ellei runttaa kaasua todella reilusti, se pitää lukon kiinni 5-vaihteella ja saa kaasua lisätessä lukon luistamaan väkisin hetkellisesti, jolloin kuulluu ilkeä jurahdus. Tuota luonnollisesti kannattaa välttää, muutoin joku paikka pettää.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • Siankarlo
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 133
            • Helsinki

            Originally posted by Siankarlo View Post
            Update on tilattu, boksi käymässä saksassa. Koitin katsella ylimääräisen johdon kytkentäohjeita saksalaisilta sivuilta mutta vähän epäselväksi jäi. Osaako joku antaa täällä suomeksi selvät ohjeet, mihin johtoon ryöstö tehdään, ja mikä on suositeltavin liitostapa? Juotos? Minkälainen tina on parasta autosähköissä?

            Ja toisin päin, onko mitään käsitystä miten päivitetty boksi oireilee, jos liitos pätkii/ei toimi?

            Vähän jännittää alkaa kikkailemaan ohjausboksien johtosarjojen kanssa.
            Päivitystä tähän, akuakun rohkaisulla eduardin ohjeet avautui ja boksin asentaminen oli 20 minuutin homma.

            Nyt 2000 kilsan ajon jälkeen ei oikeestaan voi todeta muuta kuin että minulle modi on nyt täydellinen. Aiempaan verrattuna vaihdot on täysin huomaamattomia, vaihdot on mun takapuolella yhtä pehmeitä kuin orkkisboksilla, mutta tapahtuvat vaan alempana joten laatikon toiminta on "modernimpaa" ja etenkin taajama-ajossa ajo on siksi hiljaisempaa kun autoa liikutetaan väännöllä eikä kierroksilla.

            Alkuperäisellä turbiinilla mennään edelleen. Modin kanssa kilsoja on tullut jo pitkälti yli 20000, moottorin ja vaihteiston tukikumit on kaikki uudet, konetta ei edelleenkään ole lastutettu. Auto siis 2002 530dat ja 280000 ajettu.
            2012 F11 530DAt Xdrive
            Ex 2002 E39 530DAt

            Comment

            • Antsa320
              Newbiemmer
              • Jun 2012
              • 15
              • Nurmijärvi

              Moi,

              Onko kenelläkään kokemuksia uudesta modista lastutetun e46 320d:n kanssa?
              E46 320d touring M-sport II
              E90 325i

              Comment

              • finark
                Bimmer Rookie
                • Jul 2010
                • 49
                • Rovaniemi

                Mitenkä modit on toimineet 330d:ssä? Miten kestävyys esim kunnolla happea antaessa, kikdown vaihdot neloselta ja vitoselta? Ja onko jollain ollut ohjelmoidussa autossa? Mulla itsellä laatikko remtoitu täysin 450000km kohdalla, tehdas uusi turbiini, kitkalevyt ym kaikki uutta. Nyt ajettu 533000 ja yksi öljynvaihto tehty. Modi kyllä kiinnostais...

                Comment

                • Pekuz
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 687
                  • Pirkanmaa

                  En ole itse sen kummemmin perehtynyt ecotuningin virityksiin, mutta suosittelen varmistumaan että laatikon softa on viimeisimmän version mukainen. Omassa oli alkuperäinen softa vuodelta -01 330d:ssa ja automaattilaatikon softapäivitys muutti laatikon toimintaa huomattavasti.

                  Tuosta on myös huoltotiedote olemassa jossa on turbiinin vaihto ja laatikon ohjelmointi näillä 5L40E askilla oleviin malleihin, mikäli auto jyristää tai turbiini luistaa jne..
                  ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                  Comment

                  • finark
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2010
                    • 49
                    • Rovaniemi

                    Originally posted by Pekuz View Post
                    En ole itse sen kummemmin perehtynyt ecotuningin virityksiin, mutta suosittelen varmistumaan että laatikon softa on viimeisimmän version mukainen. Omassa oli alkuperäinen softa vuodelta -01 330d:ssa ja automaattilaatikon softapäivitys muutti laatikon toimintaa huomattavasti.

                    Tuosta on myös huoltotiedote olemassa jossa on turbiinin vaihto ja laatikon ohjelmointi näillä 5L40E askilla oleviin malleihin, mikäli auto jyristää tai turbiini luistaa jne..
                    Alkuperäisestä sofasta ei mitään hajua onko päivitetty. Mutta kuvaamiasi ongelmia ei koskaan ole ollut. Turbiinikun loppui niin se loppui ku seinään, ennen sitä ja rempan jälkeen laatikon toiminnassa ei huomannut mitään eroa.

                    Mutta tämä modi ja kokemukset siitä nyt kiinnostaisi? Ja miten jos ottaa voimaa vielä lisää niin tuleeko ongelmia? Ei kellään sattuis oleen modia jouten...

                    Comment

                    • riippis
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 200
                      • Laukaa

                      Tämä "päivitys" kiinnostaisi täälläkin kovasti. Rupeaa olemaan täynnä tuota laatikon toimintaa. Halvemmaksi tulisi tämä kuin rueta autoa vaihtamaan mieluisampaan

                      Olisiko Jyväskylän alueella kellään tätä että pääsisi tutustumaan?
                      E46 320dA Touring M-sport Special Edition -04

                      Comment

                      • noze75
                        Newbiemmer
                        • Nov 2009
                        • 7
                        • Espoo

                        Tääläkin olis harkinnassa. Espoo-helsinki akselilla kenelläkään että pääsis tutustuu? Autona e46 320d -02

                        Comment

                        • Tukste
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2002
                          • 357
                          • Kouvola, Finland

                          Minua kiinnostaa oikeastaan vaan miten nopealla aikataululla tuon saa onnistumaan? Mahdollisuutta auton seisottamiseen kovinkaan montaa päivää ei ole ja pienintäkään mielenkiintoa ei ole minkäänlaisen varaboksin etsintään.

                          535d M-sport -07
                          Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
                          325ix turbo -88 (projekti)

                          Comment

                          • Akuaku
                            Newbiemmer
                            • Sep 2012
                            • 8
                            • Tampere

                            Nopein tapa on tilata valmiiksi modattu boxi.
                            Silloin ei tule katkoja auton käyttöön.

                            Originally posted by Tukste View Post
                            Minua kiinnostaa oikeastaan vaan miten nopealla aikataululla tuon saa onnistumaan? Mahdollisuutta auton seisottamiseen kovinkaan montaa päivää ei ole ja pienintäkään mielenkiintoa ei ole minkäänlaisen varaboksin etsintään.
                            ____________________________________________

                            BMW E39 530dA Touring 2003

                            Comment

                            • riippis
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 200
                              • Laukaa

                              Ymmärsinköhän nyt oikein, eli jos auton sammuttaa, pysyy valittuna ollut modi päällä?
                              E46 320dA Touring M-sport Special Edition -04

                              Comment

                              • Esal
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1344
                                • Lempäälä

                                Originally posted by riippis View Post
                                Ymmärsinköhän nyt oikein, eli jos auton sammuttaa, pysyy valittuna ollut modi päällä?
                                Eli tuon modauksen jälkeen momentinmuuntimen lukitusta ei voi ainakaan omassani saada ns. normaalitilaan, eli ennen modausta.

                                Käyttämällä alhaisessa nopeudessa tai paikoillaan vaihdevalitsinta vasemmalla nopeasti, niin se ei käytä sport-asetusta (näytössä SD) n. 55-90 kmh välillä. Mutta tuota vakio-ajoasentoa (D) ei oikein voi käyttää, koska kierrokset on tuon lukituksen takia todella alhaalla = hirveä jyrinä + kestääkö paikat. Siksi modiin on ympätty tuo sport-tilan käyttö alhaisemmilla nopeuksilla = toimii hyvin.

                                Vedin tuolla modilla varustetulla autollani traileria, jossa n. 1500 kg auto päällä, kärryineen n. 2000 kg vetopaino. Jo tyhjällä trailerilla pitkissä ylämäissä tuli ongelmaa 5 vaihteen takia, kierrokset alkoi nypyttää. Käsin valitsemalla 4 vaihteen, meni sitten tuon kuorman kanssakin ilman luistoa. Ihmeesti se lukko pitää kun paineita on vaan riittävästi, ja nehän säädetään tässä uusimmassa automaattisesti.
                                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎