Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3408
    • Kotka

    M10 -aiheisia kysymyksiä

    - Kuinka suuri ero on kanavien koossa E30 kaasari- ja ruiskukansissa? Olisiko jotakin mittoja kanavien koosta? Erityisesti minua kiinnostaa imusarjan porttien koko.
    - Minkälainen ero on E21 318 ja E30 316 palotilan muotoilussa? Onko mäntien muotoilussa eroja?
    - Sopiiko E21 318 kansi E30 316 alakerran päälle? Jos ei, niin kuinka mittavia sovitustöitä joudutaan tekemään?

    Kysymysten taustalla on se, että haluaisin asentaa autooni tuplat kuluneen pystykaasuttimen tilalle. Moottorina on vasta rempattu M10B18 kaasarikone, joten alakertaa en mielelläni pane heti uusiksi. Kaikki näkemäni tuplien imusarjat on tarkoitettu isokanavaiselle kannelle. Kantta voisin kairailla imusarjalle sopivaksi, jos se on järkevästi tehtävissä. Minulla olisi käytettävissäni myös rempattu E21 318 kansi, jonka voisi sovittaa koneen päälle, jos se vastaavasti on järkevästi tehtävissä. Mistään erityisestä tehonlisäyksestä ei ole haaveita mutta tuplilla saisi paremman ilmeen konehuoneeseen ja imuäänet on hienot.
    Last edited by Skarpa; 30-08-2012, 10:48.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"
  • Vilikki
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 6309
    • Raahe

    #2
    jos meinaat tuplille kantta tehdä niin kairaa siitä kaasarin kannesta, enemmän "varaa" muotoilla kanavat. Varmaan 40 tuplat? Kunnon nokka sitten myös kehiin ja ehdottomasti kunnon synkkaus kaasuttimille.
    BMW e36 316i Turbo Compact

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #3
      Kaasarikoneen ja ruiskukoneen kansien kanavissa on todella suuret erot. E21 318:n kansi ei mene nakkaamalla E30 316:n alakertaan, johtuen palotilojen/mäntien muotojen erilaisuudesta. Sensijaan E21 318i:n kansi menee nakkaamalla E30 316:n alakertaan. Ainut ongelma tuplien kanssa tulee siitä, että tuossa E21 318i-kannessa on imukanavien vieressä reiät myöskin suuttimille ja joudut nekin jollain konstilla tukkimaan.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • basso72
        BTCF Member
        • Dec 2004
        • 1837
        • Ylä-Pinsiö

        #4
        En jaksanut minuuttia kauempaa katsella,mutta esim. tuosta: http://www.ebay.de/itm/290766721338 imusarja. Isoreikäisen imusarjoja ei kannata alkaa pienireikäiseen kanteen sovittelemaan.
        sigpic
        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
        320i -77

        Comment

        • Vilikki
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 6309
          • Raahe

          #5
          btw. moposportista saa uusia m10 imusarjoja tuplille, kenen valmistamia sit liene ja mille kaasuttimille, sitä en osaa sanoa
          BMW e36 316i Turbo Compact

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3408
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Vilikki View Post
            jos meinaat tuplille kantta tehdä niin kairaa siitä kaasarin kannesta, enemmän "varaa" muotoilla kanavat. Varmaan 40 tuplat? Kunnon nokka sitten myös kehiin ja ehdottomasti kunnon synkkaus kaasuttimille.
            Juu, todennäköisesti 40 mm. Freetechnicsin laskurin mukaan tolle koneelle ja viritysasteelle piisais 36 tai 38, mut 40-millisiä on paremmin tarjolla. Moottorissa on mieto virinokka paikallaan. Kokeillaan toimintaa sillä. Synkkauksen koitan tehdä ite. Saan työkaverilta kyllä lainaan synkkamittarin, jolla pystyy mittaamaan samaan aikaan kaikki kurkut. Tarkempaan säätöön menee ammattilaiselle.

            Originally posted by T3 View Post
            Kaasarikoneen ja ruiskukoneen kansien kanavissa on todella suuret erot. E21 318:n kansi ei mene nakkaamalla E30 316:n alakertaan, johtuen palotilojen/mäntien muotojen erilaisuudesta. Sensijaan E21 318i:n kansi menee nakkaamalla E30 316:n alakertaan. Ainut ongelma tuplien kanssa tulee siitä, että tuossa E21 318i-kannessa on imukanavien vieressä reiät myöskin suuttimille ja joudut nekin jollain konstilla tukkimaan.
            Ok. Hyvä tietää. Käytettävissä olevilla kansilla mennään, joten valinta osuu sitten tuohon E30 316 kanteen.

            Originally posted by basso72 View Post
            En jaksanut minuuttia kauempaa katsella,mutta esim. tuosta: http://www.ebay.de/itm/290766721338 imusarja. Isoreikäisen imusarjoja ei kannata alkaa pienireikäiseen kanteen sovittelemaan.
            Kiitoksia kovasti tästä linkistä. Nyt kun tietää, millä hakusanoilla lähteä hakemaan Saksan ebaystä, niin luonnistuu paremmin.

            Originally posted by Vilikki View Post
            btw. moposportista saa uusia m10 imusarjoja tuplille, kenen valmistamia sit liene ja mille kaasuttimille, sitä en osaa sanoa
            Pitää perehtyä. Tuplien sarjat on niin simppelit, että valmistajalla ei liene suurta merkitystä. Ainakin Weberin ja Dellorton tuplat menee samalla pulttijaolla, joten sopinevat paikalleen.
            Last edited by Skarpa; 30-08-2012, 10:29.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Vilikki
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 6309
              • Raahe

              #7
              sanompahan vaan että tällaisesta projektista mä tykkään. Kannattaa miettiä sitä imusarjan pituutta sitten myös. Miten nokkapyörä, olisko aihetta muuttaa sitä säädettäväksi.
              BMW e36 316i Turbo Compact

              Comment

              • majavamies
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2009
                • 480
                • Lohja

                #8
                Ajattelin hankkia motonetistä termostaatin m10b18 mottiin.
                Vaihtoehtoja on 2, 80ast ja 85ast.
                Kumpaa suosittelette?

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16465
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by majavamies View Post
                  Ajattelin hankkia motonetistä termostaatin m10b18 mottiin.
                  Vaihtoehtoja on 2, 80ast ja 85ast.
                  Kumpaa suosittelette?
                  Talvi tulee, ota 85.

                  Comment

                  • majavamies
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2009
                    • 480
                    • Lohja

                    #10
                    Noniin, vielä 2 kysymystä.
                    1. Askista kuuluu krolinaa kun vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä.
                    Tuon äänen taajuss muuttuu vähän kun vaihdekeppiä taivuttaa vasemmalle(1. ja 2. linjalle) tai oikealle (5. linjalle).
                    Ääni lakkaa kun kytkintä painaa.
                    Eli mistä mahtaa tulla tuommoinen ääni, onko syytä huolestua ja ruveta availemaan paikkoja?

                    2. M10B18, Täyskaasulla kiihdyttäessä kiihtyy hyvin kakkosella sinne 65km/h, mutta kun mittarissa on 70, teho alkaa loppua eika jaksa enää(seos varmaan laihalla) vaikka rajotin tulee vastaan 90km/h:n kohalla.
                    mulla oli tossa toinen kaasari aikasemmin, jonka ongelmat oli:
                    -Käynti oli epätasaista, kylmänä ei pysynyt tyhjäkäynillä, lämpimänä huus 2000rpm tyhjäkäynnillä, tosin tehot oli tallessa, yläkierroksille asti.
                    Nyt kun vaihdoin kaasarin, käynti tasani, mutta ilmeni tuo ongelma josta mainitsin.
                    Lisäksi autoa saa välillä sahata pitkään ennenkun käynnistyy, ja sillonkin ensin röplöttäen mutta tasaantuu muutamassa sekunnissa itsestään, välillä taas käynnistyy kuin uusi auto. Ja tätä ilmenee sekä kylmällä koneella, että lämpimällä.

                    Osa ongelmaa taitaa olla ainakin seossäätö, mutta kun tietäisi mistä ton pirupurkin seosruuvin löytää?
                    Vastauksia kiitos, ennen lumia ois kiva saada toimimaan.

                    Ja vielä lista moottorin toimintaan vaikuttavista osista mitä autoon on hiljattain vaihdettu:
                    Ilmanputsari, tulpat, sytkänjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi, bensapumppu ja se kaasari.
                    Last edited by majavamies; 23-10-2012, 23:12.

                    Comment

                    • majavamies
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2009
                      • 480
                      • Lohja

                      #11
                      Onko liian vaikeita kysymyksiä vai onko m10 tietäjät vaan luolissaan?

                      Comment

                      • basso72
                        BTCF Member
                        • Dec 2004
                        • 1837
                        • Ylä-Pinsiö

                        #12
                        Originally posted by majavamies View Post
                        Noniin, vielä 2 kysymystä.
                        1. Askista kuuluu krolinaa kun vaihde on vapaalla ja kytkin ylhäällä.
                        Tuon äänen taajuss muuttuu vähän kun vaihdekeppiä taivuttaa vasemmalle(1. ja 2. linjalle) tai oikealle (5. linjalle).
                        Ääni lakkaa kun kytkintä painaa.
                        Eli mistä mahtaa tulla tuommoinen ääni, onko syytä huolestua ja ruveta availemaan paikkoja?

                        2. M10B18, Täyskaasulla kiihdyttäessä kiihtyy hyvin kakkosella sinne 65km/h, mutta kun mittarissa on 70, teho alkaa loppua eika jaksa enää(seos varmaan laihalla) vaikka rajotin tulee vastaan 90km/h:n kohalla.
                        mulla oli tossa toinen kaasari aikasemmin, jonka ongelmat oli:
                        -Käynti oli epätasaista, kylmänä ei pysynyt tyhjäkäynillä, lämpimänä huus 2000rpm tyhjäkäynnillä, tosin tehot oli tallessa, yläkierroksille asti.
                        Nyt kun vaihdoin kaasarin, käynti tasani, mutta ilmeni tuo ongelma josta mainitsin.
                        Lisäksi autoa saa välillä sahata pitkään ennenkun käynnistyy, ja sillonkin ensin röplöttäen mutta tasaantuu muutamassa sekunnissa itsestään, välillä taas käynnistyy kuin uusi auto. Ja tätä ilmenee sekä kylmällä koneella, että lämpimällä.

                        Osa ongelmaa taitaa olla ainakin seossäätö, mutta kun tietäisi mistä ton pirupurkin seosruuvin löytää?
                        Vastauksia kiitos, ennen lumia ois kiva saada toimimaan.

                        Ja vielä lista moottorin toimintaan vaikuttavista osista mitä autoon on hiljattain vaihdettu:
                        Ilmanputsari, tulpat, sytkänjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi, bensapumppu ja se kaasari.
                        1. Käytetty Getrag kolisee,ei aiheuta toimenpiteitä,jos muutoin toimii ja lootassa on öljyä.

                        2. Pieburgista ei seosruuvia löydy ja vaikka löytyisikin se ei pierburgia korjaisi. Eikä kyllä mitään noista vioistakaan.
                        Hankala ja kallis korjattavaksi. Helpoin ja kokonaistaloudellisin tie hankkia esim. Weber tilalle. Toki uudenkin 2be:n saa n.1300€ hintaan.
                        sigpic
                        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                        320i -77

                        Comment

                        • majavamies
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2009
                          • 480
                          • Lohja

                          #13
                          Oolrait
                          Mistähän ton weberin korvauskaasarin sais edullisimmin uutena? Ja vaatiiko jotakin adaptereita liittimiin, imusarjaan jne?

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16465
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by majavamies View Post
                            Oolrait
                            Mistähän ton weberin korvauskaasarin sais edullisimmin uutena? Ja vaatiiko jotakin adaptereita liittimiin, imusarjaan jne?
                            Uutena ostetaessa mukana tulee kaikki eli sovitelaippa alkup. kumilaippaan, ilmanputsarin sovite ja suodatinkotelon 10 mm. pitempi kannatinrauta koska sovitelaipan paksuus on 10 mm.

                            Comment

                            • majavamies
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 480
                              • Lohja

                              #15
                              Näin vähän kattelin, ja löysin 450 eurolla tuommosen paketin. Ei sattus halvemmalla löytymään?
                              Tietty jos jollakulla ois tarjota käytettyä ja varmasti toimivaa pireupurkkia tai weberiä niin yv:tä ->
                              Myyjä tietää hinnan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎