Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Tämmönen sieltä saapua tupsahti. Jösses tuo onkin iso verrattuna edelliseen, hieman voi tehä tiukkaa sovituksessa.



    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • andhu
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 535
      • vihti

      Remmiahtimen asennusta ensikertaa tekemässä, tarvitaan apua kopressori kartan lukuun. Eli tarkoitus on tehdä 0,5b painetta ja moottorin max. rpm 6000. Välitykset tulossa 2:1 eli 12krpm rajoittajalla. Kertokaapa vaikka kuvin, miten tota karttaa lähdetään lukemaan, ei ihan aukea.



      Käsittääkseni paras toiminta alue on tuo tumman sininen läntti? ~4300-7900rpm. Mikä tarkoituis numeroilla on eri aluidein laidoilla?
      E30 316 Turbo

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        Numero kertoo sen sisäpuolelle jäävän alueen hyötysuhteen.

        Rootsin hyötysuhde on parhaimmillaan n. 65 %. Ruuviahtimen n. 70 % ja keskipakoahtimen öbaut 75 %. Omaan makuun kaikki 50 % yläpuoliset alueet ovat käyttökelpoisia. Muualla syntyy ohivuotoa ja lämpöä ja se hukkaa energiaa.

        Sinulla on siis 0,5 bar painealueella 200-800 m3/h ilmamäärillä koko ajan hyvä hyötysuhde.
        Last edited by -Tapi; 22-03-2016, 08:28.
        ---

        Comment

        • andhu
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 535
          • vihti

          Noniin täähän kuullostaa hyvältä Toisaalta omassa kokoonpanossa pakokaasuahdin painaa remmin läpi, niin remmiahdin pääsee joka tapauksessa helpommalla ja tuottaa vähäemmän lämpöä.
          E30 316 Turbo

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            Ei se vähemmän tuota lämpöä kuin samalla painesuhteella ilman turboa mutta ei toki enempääkään. Tuo on ihan toimiva tapa tehdä, maailmallakin löytyy monta vastaavaa rakennelmaa googlaamalla esim 'compound charging'.

            "Esiahtaminen" tuolle M62:lle tekee sen ettei tuo linkittämäsi kartta pidäkään enää kutiaan.. Tuo kartta nimittäin on mitattu ahtimella jossa on normaalit imuvastukset ja ilmakehän ilmanpaine etupuolella. Hyvä asia se on siinä mielessä että todennäköisesti hyötysuhde kasvaa hieman ja ainakin isoilla ahtimen kierroksilla täytös paranee jolloin "hyvä alue" ulottuu joka suuntaan pidemmälle.
            ---

            Comment

            • andhu
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 535
              • vihti

              Mistä takalaakerien rasvat ja rataskotelon öljyt suomesta? 1K Motorsport Laittelin viestiä, mutta ainakin verkkokauppa nurin, saa nähdä tuleeko vastausta.:think
              E30 316 Turbo

              Comment

              • ///JATKE
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2013
                • 377
                • Nokia

                Itseäni kiinnostaisi remmiahtaminen suuresti, nyt kun konttorilta sain tekniikanvaihon yhteydess Euro2 päästöluokan.

                Näin eräässä Opelin kolmelitraisessa moottorissa lohkon alapäähän asennetun ahtimen, miksi kyseinen tapa ei ole suosittu vrt. Imusarjan väliin ahtaasti? Kumminkin itseltänikin ilmastointi poistettu, siihen tilalle mahtuisi toisenlainen ilmapumppu. Keskustelua aiheesta? Remmin kiristimelle tilan löytäminen miinuspuolena, muita mieleen juolahtavia asioita?
                E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
                Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  Originally posted by ///JATKE View Post
                  Itseäni kiinnostaisi remmiahtaminen suuresti, nyt kun konttorilta sain tekniikanvaihon yhteydess Euro2 päästöluokan.

                  Näin eräässä Opelin kolmelitraisessa moottorissa lohkon alapäähän asennetun ahtimen, miksi kyseinen tapa ei ole suosittu vrt. Imusarjan väliin ahtaasti? Kumminkin itseltänikin ilmastointi poistettu, siihen tilalle mahtuisi toisenlainen ilmapumppu. Keskustelua aiheesta? Remmin kiristimelle tilan löytäminen miinuspuolena, muita mieleen juolahtavia asioita?
                  Jos itse omaan autoon rakentaisin niin ilmastoinnin kompuralle varattuun paikkaan laittaisin, jos vain pituus sallisi. Yrittäisin myös hyödyntää ilmastoinnin hihnan komponentteja.
                  Olli.

                  Comment

                  • TeemuM
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 233
                    • Turku

                    Originally posted by ///JATKE View Post
                    Itseäni kiinnostaisi remmiahtaminen suuresti, nyt kun konttorilta sain tekniikanvaihon yhteydess Euro2 päästöluokan.

                    Näin eräässä Opelin kolmelitraisessa moottorissa lohkon alapäähän asennetun ahtimen, miksi kyseinen tapa ei ole suosittu vrt. Imusarjan väliin ahtaasti? Kumminkin itseltänikin ilmastointi poistettu, siihen tilalle mahtuisi toisenlainen ilmapumppu. Keskustelua aiheesta? Remmin kiristimelle tilan löytäminen miinuspuolena, muita mieleen juolahtavia asioita?
                    Omassa M50 koneessa tein niin, että laitoin ahtimen (rotrex) laturin tilalle, ja siirsin laturin koneen toiselle puolelle ilmastoinnin kompuran paikalle. Tossa autossa on konehuone sen verran kapea, et tila ei riittänyt siirtää ahdinta toiselle puolelle, eikä laturin yläpuolelle niinkuin näissä yleensä on.
                    Noin sen sai aika kompaktiksi paketiksi, ja jää hyvin tilaa ahtoputkille. Lisäksi ahtimen kannakkeesta tuli aika pieni, niin on jämäkkä kun ahdin ei oo pitkän varren päässä.

                    Comment

                    • TeemuM
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 233
                      • Turku

                      Onko täällä muilla Rotrexin ahtimia? Jos on, niin pitääkö teillä ahdin kimeää ulinaa? Youtubesta oon kattonu videoita, ja niissä ahtimet tuntuis pitävän hiljaisempaa ääntä mitä toi oma.

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        Vaikka ny ihan eri konsernin vehje kyseessä, niin päivitetään väliaikatieto tuosta omasta projektista joka pikkuhiljaa edistyy. M112:nen sopii konehuoneeseen, kiinnitykset tehtynä ja coolerihommat mietittynä. Eli järjestys tulee M112 -> cooleri -> turbo -> iso cooleri -> kaasuläppä -> imusarja, ja kun turbo herää niin ohittaa M112:n ja ekan coolerin.

                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎