Remmiahtimen asennusta ensikertaa tekemässä, tarvitaan apua kopressori kartan lukuun. Eli tarkoitus on tehdä 0,5b painetta ja moottorin max. rpm 6000. Välitykset tulossa 2:1 eli 12krpm rajoittajalla. Kertokaapa vaikka kuvin, miten tota karttaa lähdetään lukemaan, ei ihan aukea.
Numero kertoo sen sisäpuolelle jäävän alueen hyötysuhteen.
Rootsin hyötysuhde on parhaimmillaan n. 65 %. Ruuviahtimen n. 70 % ja keskipakoahtimen öbaut 75 %. Omaan makuun kaikki 50 % yläpuoliset alueet ovat käyttökelpoisia. Muualla syntyy ohivuotoa ja lämpöä ja se hukkaa energiaa.
Sinulla on siis 0,5 bar painealueella 200-800 m3/h ilmamäärillä koko ajan hyvä hyötysuhde.
Noniin täähän kuullostaa hyvältä Toisaalta omassa kokoonpanossa pakokaasuahdin painaa remmin läpi, niin remmiahdin pääsee joka tapauksessa helpommalla ja tuottaa vähäemmän lämpöä.
Ei se vähemmän tuota lämpöä kuin samalla painesuhteella ilman turboa mutta ei toki enempääkään. Tuo on ihan toimiva tapa tehdä, maailmallakin löytyy monta vastaavaa rakennelmaa googlaamalla esim 'compound charging'.
"Esiahtaminen" tuolle M62:lle tekee sen ettei tuo linkittämäsi kartta pidäkään enää kutiaan.. Tuo kartta nimittäin on mitattu ahtimella jossa on normaalit imuvastukset ja ilmakehän ilmanpaine etupuolella. Hyvä asia se on siinä mielessä että todennäköisesti hyötysuhde kasvaa hieman ja ainakin isoilla ahtimen kierroksilla täytös paranee jolloin "hyvä alue" ulottuu joka suuntaan pidemmälle.
Mistä takalaakerien rasvat ja rataskotelon öljyt suomesta? 1K Motorsport Laittelin viestiä, mutta ainakin verkkokauppa nurin, saa nähdä tuleeko vastausta.:think
Itseäni kiinnostaisi remmiahtaminen suuresti, nyt kun konttorilta sain tekniikanvaihon yhteydess Euro2 päästöluokan.
Näin eräässä Opelin kolmelitraisessa moottorissa lohkon alapäähän asennetun ahtimen, miksi kyseinen tapa ei ole suosittu vrt. Imusarjan väliin ahtaasti? Kumminkin itseltänikin ilmastointi poistettu, siihen tilalle mahtuisi toisenlainen ilmapumppu. Keskustelua aiheesta? Remmin kiristimelle tilan löytäminen miinuspuolena, muita mieleen juolahtavia asioita?
E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4 Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/
Itseäni kiinnostaisi remmiahtaminen suuresti, nyt kun konttorilta sain tekniikanvaihon yhteydess Euro2 päästöluokan.
Näin eräässä Opelin kolmelitraisessa moottorissa lohkon alapäähän asennetun ahtimen, miksi kyseinen tapa ei ole suosittu vrt. Imusarjan väliin ahtaasti? Kumminkin itseltänikin ilmastointi poistettu, siihen tilalle mahtuisi toisenlainen ilmapumppu. Keskustelua aiheesta? Remmin kiristimelle tilan löytäminen miinuspuolena, muita mieleen juolahtavia asioita?
Jos itse omaan autoon rakentaisin niin ilmastoinnin kompuralle varattuun paikkaan laittaisin, jos vain pituus sallisi. Yrittäisin myös hyödyntää ilmastoinnin hihnan komponentteja.
Itseäni kiinnostaisi remmiahtaminen suuresti, nyt kun konttorilta sain tekniikanvaihon yhteydess Euro2 päästöluokan.
Näin eräässä Opelin kolmelitraisessa moottorissa lohkon alapäähän asennetun ahtimen, miksi kyseinen tapa ei ole suosittu vrt. Imusarjan väliin ahtaasti? Kumminkin itseltänikin ilmastointi poistettu, siihen tilalle mahtuisi toisenlainen ilmapumppu. Keskustelua aiheesta? Remmin kiristimelle tilan löytäminen miinuspuolena, muita mieleen juolahtavia asioita?
Omassa M50 koneessa tein niin, että laitoin ahtimen (rotrex) laturin tilalle, ja siirsin laturin koneen toiselle puolelle ilmastoinnin kompuran paikalle. Tossa autossa on konehuone sen verran kapea, et tila ei riittänyt siirtää ahdinta toiselle puolelle, eikä laturin yläpuolelle niinkuin näissä yleensä on.
Noin sen sai aika kompaktiksi paketiksi, ja jää hyvin tilaa ahtoputkille. Lisäksi ahtimen kannakkeesta tuli aika pieni, niin on jämäkkä kun ahdin ei oo pitkän varren päässä.
Onko täällä muilla Rotrexin ahtimia? Jos on, niin pitääkö teillä ahdin kimeää ulinaa? Youtubesta oon kattonu videoita, ja niissä ahtimet tuntuis pitävän hiljaisempaa ääntä mitä toi oma.
Vaikka ny ihan eri konsernin vehje kyseessä, niin päivitetään väliaikatieto tuosta omasta projektista joka pikkuhiljaa edistyy. M112:nen sopii konehuoneeseen, kiinnitykset tehtynä ja coolerihommat mietittynä. Eli järjestys tulee M112 -> cooleri -> turbo -> iso cooleri -> kaasuläppä -> imusarja, ja kun turbo herää niin ohittaa M112:n ja ekan coolerin.
Comment