Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7061
    • Turenki

    #91
    Itellä meni TDi sisään teboil super hpd 5w40. Hyvin roksottaa vieläkin
    DUCATI 1098 RACING EVO

    Comment

    • jukkae
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3506
      • 70800

      #92
      Emännän E46 m52 lurahti motoxin täyssynteettiset sisään, hyvin meni edellisilläkin kun ei muodosta pahasti edes kylmälimaa ja ei hävinnyt yhtään öljyä 16tkm aikana. Minkäköhän valmistajan öljyjä nuo on kun ei lue oikeen?

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #93
        Originally posted by jukkae View Post
        Emännän E46 m52 lurahti motoxin täyssynteettiset sisään, hyvin meni edellisilläkin kun ei muodosta pahasti edes kylmälimaa ja ei hävinnyt yhtään öljyä 16tkm aikana. Minkäköhän valmistajan öljyjä nuo on kun ei lue oikeen?
        Mikäli olen käsittänyt oikein niin valmistaja vaihtelee noissa.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #94
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Mikäli olen käsittänyt oikein niin valmistaja vaihtelee noissa.
          Taitaa nykyisin olla pääosin Eurol:in tuotteita.

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #95
            Originally posted by Hemi View Post
            Todella outoa jos/kun koneessa on Diamondit?
            Kyllä on varmasti Diamondit, kun itse omakätisesti ne kyseiseen M54B25 moottoriin vaihdoin. Tarkempi malli Teboil Diamond 5W-40. Erittäin ikävä yllätys oli kovien (n. -15 astetta) pakkasten tullessa tuo kylmäliiman määrä.

            En tiedä onko mahdollista että Diamondin koostumusta on muutettu vai voisiko joku kyseisessä moottoriyksilössä aiheuttaa tuota kylmäliimaa. Autoon on tosiaan edellisen omistajan aikana vaihdettu eristetty huohotin. Ja moottori toimii muuten moitteettomasti. Lämmöt nousee yli 90 asteeseen tuolla reilulla 20 km matkalla mitä autolla tyypillisesti ajetaan.

            Eihän tuo kylmäliima muuten niin kiinnostaisi, mutta kun omissa autoissa on aikoinaan kaksi kertaa mennyt huohotin tukkoon ja öljyt pihalle. Ja nimenomaan M54 moottorilla varustetuissa - sekä M54B30 että M54B25. Öljyinä oli silloin Castrol Edge Sport 0W-40 ja Castrol Magnatec 5W-40. Alkuperäiset huohotinjärjestelmät oli molemmissa.
            Last edited by Juhis; 21-01-2014, 13:43.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #96
              Originally posted by Juhis View Post
              Kyllä on varmasti Diamondit, kun itse omakätisesti ne kyseiseen M54B25 moottoriin vaihdoin. Tarkempi malli Teboil Diamond 5W-40. Erittäin ikävä yllätys oli kovien (n. -15 astetta) pakkasten tullessa tuo kylmäliiman määrä.

              En tiedä onko mahdollista että Diamondin koostumusta on muutettu vai voisiko joku kyseisessä moottoriyksilössä aiheuttaa tuota kylmäliimaa. Autoon on tosiaan edellisen omistajan aikana vaihdettu eristetty huohotin. Ja moottori toimii muuten moitteettomasti. Lämmöt nousee yli 90 asteeseen tuolla reilulla 20 km matkalla mitä autolla tyypillisesti ajetaan.

              Eihän tuo kylmäliima muuten niin kiinnostaisi, mutta kun omissa autoissa on aikoinaan kaksi kertaa mennyt huohotin tukkoon ja öljyt pihalle. Ja nimenomaan M54 moottorilla varustetuissa - sekä M54B30 että M54B25. Öljyinä oli silloin Castrol Edge Sport 0W-40 ja Castrol Magnatec 5W-40. Alkuperäiset huohotinjärjestelmät oli molemmissa.
              En usko että olisi muutettu, koska nytkin kun nämä pakkaset alkoi, oli muutamaan vaihdokkiin pakko vaihtaa öljyt Diamondeihin juuri tuon kylmäliman muodostumisen vuoksi, näillä kun ei tule pitkää pätkää(varsinkin muutamissa ranskiksissa ihan pakko). Kuitenkin vaihot selvästi taas auttoi.
              Ok, kyllähän sitä kylmälimaa voi moottorikohtaisesti tulla jonkin verran toki siltikin, mutta juurikin tuo bemarin M54 on kyllä aika kriittinen talviöljyistään ja niissä kyllä ainakin Castrolit ja Motoxit tahtoo ainakin pätkäajossa paukata jäähän asti.
              Diamondilla röörit pitäisi kuitenkin pysyä auki jos kaikki muutoin on ok, eli mm.venttiilikopan tiiviste tai öljyntäyttökorkki ei falski.

              Comment

              • jumbo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 6603
                • Lappeenranta

                #97
                Ihan sivuhuomiona kun on tuossa pihalla purkissa Teboil diamond 5w-40:stä ja tuota foordeihin tarkoitettua Mobil Super 3000 5w-30:stä.

                Niin tuo diamondi on nyt melkein -20 asteen pakkasilla aikamoista siirappia(jäykkää), kun taas tuo mobili on edelleen hyvinkin juoksevaa.
                M550d

                Comment

                • JaniLah
                  Newbiemmer
                  • Dec 2012
                  • 14
                  • Turku

                  #98
                  Originally posted by jumbo View Post
                  Ihan sivuhuomiona kun on tuossa pihalla purkissa Teboil diamond 5w-40:stä ja tuota foordeihin tarkoitettua Mobil Super 3000 5w-30:stä.

                  Niin tuo diamondi on nyt melkein -20 asteen pakkasilla aikamoista siirappia(jäykkää), kun taas tuo mobili on edelleen hyvinkin juoksevaa.
                  Sama kuin vertailisi omenoita ja appelsiineja. Tuo Mobil on 5W30 ja Diamond 5W40. Ero näkyy myös kylmänä.

                  Comment

                  • jumbo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 6603
                    • Lappeenranta

                    #99
                    Originally posted by JaniLah View Post
                    Sama kuin vertailisi omenoita ja appelsiineja. Tuo Mobil on 5W30 ja Diamond 5W40. Ero näkyy myös kylmänä.
                    ok, itsellä ei öljyalan asiantuntemusta. Luullut vaan että tuo ensimmäinen luku kuvastaa öljyn notkeutta kylmänä paremmin kuin jälkimmäinen.
                    M550d

                    Comment

                    • JaniLah
                      Newbiemmer
                      • Dec 2012
                      • 14
                      • Turku

                      Originally posted by jumbo View Post
                      ok, itsellä ei öljyalan asiantuntemusta. Luullut vaan että tuo ensimmäinen luku kuvastaa öljyn notkeutta kylmänä paremmin kuin jälkimmäinen.
                      No ensimmäinen luku kertookin kylmäominaisuuksista. Ihmetystä aiheuttaa yleensä se, miksi kaksi saman ensimmäisen luvun omaavaa öljyä käyttäytyykin eri tavalla kylmänä.
                      Tämä johtuu siitä, että tuo viskositeettiluokka purkin kyljessä on ensisijaisesti pelkkä min tai max. arvo joka pitää ylittää tai alittaa. Toinen öljy vain alittaa sen paljon reippaammin kuin toinen.

                      Virallisempi selitys voisi mennä vaikka niin, että jos kyseessä on täyssynteettinet moottoriöljyt 5W-30 ja 5W-40. Niin hyvin suurella todennäköisyydellä (tottakai valmistaja riippuvainen),
                      nuo kaksi on tehty suunnilleen samanpaksuiseen perusöljyihin, tuo paksumpi 40 -kuumapää on saavutettu käyttämällä hieman enemmän viskositeetti-indeksin parantajaa, joka sitten tuolla 100C:n tuntumassa
                      paksuntaa öljyä enemmän kuin 5W-30 -öljyssä. Tämän lisäys tosin vaikuttaa myös kylmäpäähän eli kylmäpääkin on jo hieman paksumpaa kuin 5W-30 -versiossa. Tottakai sitten koko seos ja eri lisäaineiden tiheydet jne, käytetyt perusöljyt vaikuttavat millaiset ovat viskositeetit missäkin lämpötilassa.

                      Erityisen ongelmallinen on juurikin 0W-luokka, koska sen alapuolella ei ole enää muita luokkia. 0W-luokkaan voi kuulua öljy joka nipinnapin läpäisee testit, tai sitten öljy joka kuuluisi jo "-1W" -luokkaan .
                      Kuumanpään rajat ovat myöskin määrätty, mutta niissä on paljon pienemmät toleranssit.
                      Last edited by JaniLah; 24-01-2014, 18:32.

                      Comment

                      • Jamppa
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 387
                        • Kerava

                        Onko ihmisille kertynyt muista öljyistä (kuin TWS) kokemusta S-moottoreissa? Noita laakerivikojahan osa on pistänyt juuri tuon 10w-60 öljyn piikkiin.
                        Lähinnä tuo Mobilin 5w-50 itseä kiinnostaisi, tosin bemarilta saanut suosituksen vain dieselkoneisiin.



                        Mobil 1 Peak Life 5W-50 täyttää tai ylittää seuraavien spesifikaatioiden vaatimukset:
                        API SN,SM,SL
                        ACEA A3/B3, A3/B4
                        Lexus LFA Service Fill
                        AAE (STO 003) Group B6

                        Mobil 1 Peak Life 5W-50 on seuraavien valmistajien hyväksymä:
                        VW 501 01 / 505 00
                        PORSCHE A40
                        MB-Approval 229.1 / 229.3
                        BMW High Performance Diesel Oil
                        AVTOVAZ LADA cars

                        ExxonMobilin mukaan Mobil 1 Peak Life 5W-50 on seuraavaa laatutasoa:
                        API CF

                        Comment

                        • BMW_Harrastaja
                          BTCF Member
                          • Dec 2012
                          • 819
                          • Oulu area

                          Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta muilta olen kuullut, että Peak Life 5w50 toimii erittäin hyvin esim. S62 koneessa. Ainakin talvikäytössä kannattanee tuota käyttää ennemmin kuin TWS:ää.
                          BMW driver and owner since 2000.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by jumbo View Post
                            Ihan sivuhuomiona kun on tuossa pihalla purkissa Teboil diamond 5w-40:stä ja tuota foordeihin tarkoitettua Mobil Super 3000 5w-30:stä.

                            Niin tuo diamondi on nyt melkein -20 asteen pakkasilla aikamoista siirappia(jäykkää), kun taas tuo mobili on edelleen hyvinkin juoksevaa.
                            Gm 5w-30 ja Fordin oma 5w-30 purkkeja juuri viikonloppuna ravistelin, Fordin öljy selvästi notkeampaa nolla kelissa.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Jamppa View Post
                              Onko ihmisille kertynyt muista öljyistä (kuin TWS) kokemusta S-moottoreissa?
                              Mihin S koneeseen?

                              Comment

                              • bimmerE34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 6209
                                • Gotham

                                Juuri Jampan mainitsemaa Peak Lifea käytin S62 moottorissa ja hyvin pelasi. Myös moni muu tällä foorumilla on tuohon moottoriin tuota öljyä kehottanut laittamaan.

                                S54 ajoin viime kesän ajot Del Ronin öljyillä. Viskositeetti oli 5W40 jos en väärin muista..

                                ///Pumppu Pojat Racing Team
                                Metaline sport #40

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎