Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudenorth
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 2415
    • Iisalmi

    #46
    Originally posted by ritariässä View Post
    Kun täällä on asiantuntijoita, niin mikä on hyvä/paras/oikea/väärä öljy N42 koneiseen, sellaiseen +150tkm ajettuun joka toimii normaalisti.

    Öljyillä ajellaan 5-10tkm eli ns longlife kestoa kilsojen suhteen ei tarvita.

    Mikä öljy antaa oikeat paineet käytetylle koneelle ja onko jostain jäykkyydestä haittaa/hyötyä vanokselle/valvetronikille/oikealle ketjukiristykselle, tms.

    Laitanko vain Castrolin 5w/40 jumalaöljyä tai ehdottomasti 0w/30 litkua ja jos , niin miksi???
    Castrolin sivujen mukaan N42 moottoriin käy 0w-30, 0w-40 ja 5w-40. Noin lyhyellä vaihtovälillä on melkeinpä ihan sama mitkä litkut sinne työntää, kunhan luokitukset vain täyttyy.
    MB W204 C320 CDI
    Kawasaki Ninja ZX-7R

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3605
      • Raisio

      #47
      Originally posted by Rudenorth View Post
      Castrolin sivujen mukaan N42 moottoriin käy 0w-30, 0w-40 ja 5w-40.
      Samaan tekstiin olen törmännyt itsekin, mutta onko jollain laajempaa näkemystä aiheeseen?
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • LUMI
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 251
        • kotona

        #48
        bemarissa Castrol 10W60
        kaikissa muissa Mobil Delvac MX 15W40 eli
        Mopar 607CID josta 955HV ja 1200Nm
        124 MB 300D, Opel CIH, Kawasaki ZL

        Comment

        • Zeik88
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 300
          • Suonenjoki

          #49
          Mulla on ainakin diisseleissä pelannu diamondit. Ja sbc:ssä tietysti gulf 20w50.
          Minkähänlaista tuo valvolinen 20w50 tai 10/60 olis tuommoseen vanhempaan viritettyyn strokeri pikkulohkoon, ainaskaan ei hinnan kiroissa ole ja ajettua tulee ehkä noin 5000km kesässä. Isot pojat vaan joskus väitti et toi valvolinen vaahtoaa mutta onko tuolle perusteita? mulla ainakin pvc käytössä.
          chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
          ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            #50
            Originally posted by Hemi View Post
            No, itselläni taas ihan päinvastaiset kokemukset Teboilin Diamod Dieselistä, eli saa vetää niin bemarin kuin volkkarinkin dieseleissä tosi pitkän siivun ennen kuin antaa ääntä?
            Sehän muuten on Bemarin Long Life luokituksin, eli LL-04, joten aika outoa ettei kestä kilometriä, varsinkin kun testeissä Diamond on säilyttänyt ominaisuutensa parhaiden joukoss(siis testeissä jotka se yleensä voittaa)?
            En tosiaan tiedä mikä on, mutta entiseen kolmeneloseen testasin sitä pari kertaa -> siirryin Gold S ölppään kun rupes nopeesti pitämään korvakuulolla mekkalaa ja sama juttu tossa kolmeysissä. Eli siinäkin testasin sen kahden öljynvaihdon verran että rauhoittuuko vai alkaako "nopeesti" pitämään mekkalaa, ja kyllä se vaan rupes nopsaan ääntämään. Ja tämä nyt on täysin subjektiivista mutuilua, mutta vaikuttais siltä että se Diamondi on _aivan_ kusta kun sen koneesta sitten valuttaa pihalle. Siitä on nyt kolmisen vuotta kun viimeksi olen testannut, että ehkä se on muuttunut mutta kynnys lähteä kokeilemaan uudelleen on iso.

            Ton fransmannin öljyn kanssa tulee taasen kyllä huoltovalo ennemmin silmien eteen kuin mitä korvat sanoo. Eilen täräytin Magnatecit sisään tonne kiukaaseen kun sitä sai alta 100 euroa sen 20-litraa nahkahousuilta, ja se käy luokituksen puolesta tuohon tuoreempaankin käyttikseen.

            Yks mitä olis tehny mieli testata on Petro Canadan Europe Synthetic, mutta sitä ei ollu hyllyssä riittävästi tilaushetkellä. Se ainakin valui veli venäläisen huipputieteellisessä kokeessa nopeesti pullon pohjalta korkkiin kun juutuupista katteli noita jotain -28 öljytestejä. Harvemmin onneks on tollasia pakkasia tosin täällä etelässä...

            Viime vuonna tuli siirryttyä sitten noitten vanhempien rutkujen kanssa samalle linjoille kuin LUMI. Silloin tärähti Mantan (ja kompuraan ja Agromaticciin kesäks) mottiin Delvac MX 15W40. Tänä kesänä ostin yhden E30 325 avon, ja siihenkin täräytin Delvacit kun sieltä pitäis löytyä sinkkiä ihan eri tavalla vanhojen patojen tarpeisiin kuin näistä moderneista henkilöauton öljyistä. Hyvin nuo on pelittäneet, mutta eipä noitten harrastuslaitteiden ajosuoritteet kovinkaan kummoisia ole, ja tulee joka ajokausi kuitenkin vaihdettua ne ölpät niihin.

            Prätkän mottiin en kyllä tuota laittaisi kun ei ole mitään takeita mitä märkäkytkin siitä tykkää. Ja offtopic hengessä pitää sanoa, että viime kesään asti olen mopoihin törkänny kautta vuosien aina Castrolin öljyt ja hyvin on pelannu eri Kawojen ja Jamppien vaihdelootat sekä kytkimet niillä. Viimeks löin Motulia omaan ja muijan mopoon, ja hyvin tuntui sekin pelittävän mahtavan 500km ajosuoritteen perusteella

            Comment

            • 426Hemi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2008
              • 621
              • Pälkäne

              #51
              Originally posted by Zeik88 View Post
              Mulla on ainakin diisseleissä pelannu diamondit. Ja sbc:ssä tietysti gulf 20w50.
              Minkähänlaista tuo valvolinen 20w50 tai 10/60 olis tuommoseen vanhempaan viritettyyn strokeri pikkulohkoon, ainaskaan ei hinnan kiroissa ole ja ajettua tulee ehkä noin 5000km kesässä. Isot pojat vaan joskus väitti et toi valvolinen vaahtoaa mutta onko tuolle perusteita? mulla ainakin pvc käytössä.
              Mulla käytännös aina nois vanhemmis jenkkikoneis ollu valvolinet (VR1 20w50 tai 10w60). Mitään vaahtoamista tai muita ongelmia ei ole ollut. Käyttö on ollut kaikkea 10 sekunnin varttimailin ja pakkasella käynnistämisen välistä.
              ex: viitisenkymmentä bmw+muut

              Comment

              • ämkolme
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 147
                • JKL

                #52
                Castrol EDGE Professional TWS 10W-60
                BMW 135i performance

                ex: BMW e46 M3

                Comment

                • LUMI
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2011
                  • 251
                  • kotona

                  #53
                  Originally posted by Macke View Post
                  Delvac MX 15W40
                  Prätkän mottiin en kyllä tuota laittaisi kun ei ole mitään takeita mitä märkäkytkin siitä tykkää.
                  mulla nuo Kawat on 80 luvun puolivälin GPZ900 16v moottoreilla ja niiden kytkimien kans oli pyöräöljyllä aina vaihdemissejä nopeissa vaihdoissa (jokunen prosentti vaihdoista) kun kytkin liimautu kiinni nyt vuosia delvakeilla eikä koskaan yhtään missiä, eikai -80 luvulla ollut edes pyöräljyjä
                  ja tiedän useempia nyky ärräpyöriä jotka toimii hyvin delvakilla

                  Comment

                  • Rudenorth
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 2415
                    • Iisalmi

                    #54
                    Originally posted by LUMI View Post
                    mulla nuo Kawat on 80 luvun puolivälin GPZ900 16v moottoreilla ja niiden kytkimien kans oli pyöräöljyllä aina vaihdemissejä nopeissa vaihdoissa (jokunen prosentti vaihdoista) kun kytkin liimautu kiinni nyt vuosia delvakeilla eikä koskaan yhtään missiä, eikai -80 luvulla ollut edes pyöräljyjä
                    ja tiedän useempia nyky ärräpyöriä jotka toimii hyvin delvakilla
                    Itellä kans ex pyörässä (Honda Hornet) oli ongelmia kytkimen kanssa. Mp öljyt ulos, Delvacit sisään ja kytkin pelasi kuin unelma. Delvaceilla ajoin about 5000km, eikä mitään ongelmia ollut.
                    MB W204 C320 CDI
                    Kawasaki Ninja ZX-7R

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      #55
                      Originally posted by LUMI View Post
                      mulla nuo Kawat on 80 luvun puolivälin GPZ900 16v moottoreilla ja niiden kytkimien kans oli pyöräöljyllä aina vaihdemissejä nopeissa vaihdoissa (jokunen prosentti vaihdoista) kun kytkin liimautu kiinni nyt vuosia delvakeilla eikä koskaan yhtään missiä, eikai -80 luvulla ollut edes pyöräljyjä
                      ja tiedän useempia nyky ärräpyöriä jotka toimii hyvin delvakilla
                      Ai että oikein Top Gun vermeitä Ei mullakaan mitään ihan uutta tallissa pyöräpuolella ole, mutta silti jotenkin vastustaa ajatus törkkästä Delvaccia R1 tai ZX-6R kiukaaseen. Kaikkiin katumopoihin on aina tullu vaihdeltua ölpät viimeistään 5000km välein ja nykyisin kilsoja tulee kaudessa yleensä jopa vähemmän -> sais siitä säästöä tietty jos tota Delvaccia koneeseen törkkäis. Tosin sillä Castrolilla on toiminu kaikkien mun kwaakkujen lootat hyvin ja pelittää tossa jampissakin, eli jos toi Motuli rupee pilluilee niin sit varmaan laitellaan fidel castrolia kehiin taas :think

                      Comment

                      • JaniLah
                        Newbiemmer
                        • Dec 2012
                        • 14
                        • Turku

                        #56
                        Originally posted by 426Hemi View Post
                        Jatkoa ketjusta http://www.btcf.fi/forum/showthread....17071&page=169

                        Kyllä se 10w30 on ihan yhtä jäykkää tai notkeaa pakkasella kuin 10w60:kin.
                        No ei nyt kuitenkaan Asia ei ole ihan niin yksinkertainen, että jos molemmilla on 10W purkin kyljessä, ne ovat yhtä paksuja kylmänä. Tuo kylmäluokitusmerkintä (samoin kuumanpään), tarkoittaa, että sarja standardoituja testejä on suoritettu tietyssä lämpötilassa ja että nämä testien raja-arvot on alitettu tai ylitetty hyväksytysti. Missä lämpötilassa, riippuu minkä viskositeetin öljystä kysymys. Tämäkin jo paljastaa asian nurinkurisuuden. Ensin on tiedettävä minkä viskositeetin öljystä kysymys ennen kuin voidaan valita testilämpötila.

                        Jotta kanisteriin voidaan merkitä 10W, öljyn täytyy saada kylmäkäynnistyvyystestissä (CCS) tulos max. 7000cP -25c lämpötilassa. Tämän lisäksi pumpattavuustestissä MRV max. 60 000cP -30c lämpötilassa. Pienempiä arvoja voi saada ja olisikin suotavaa. Lisäksi 10W öljylle vaaditaan kinemaattinen viskositeetti 100c min. 4.1 cSt.

                        Esimerkki kahdesta eri öljystä joilla sama kylmäluokitus.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #57
                          Meillä laitettiin syksyllä Teboil Diamond 5W-40 öljyt M54B25 moottoriin. Kaikki oli OK vielä lauhasta alkutalvesta, mutta nyt kun tuli kovemmat pakkaset, puskee.todella reilusti kylmäliimaa. Aivan majoneesissa siis öljykorkin alta.

                          Eikö muilla ole ollut vastaavia ongelmia? Autolla ei edes ajeta erityisen lyhyttä matkaa. Lohkolämmitintä käytetään melko usein, ajettava matka tyypillisesti 21 km / suunta, termostaatti kunnossa ja autoon vaihdettu eristetty huohotin sekä letkut.
                          Last edited by Juhis; 13-01-2014, 17:38.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • ///Myhä
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 83
                            • Kokkola

                            #58
                            Mulla myös käytössä M54B30 koneessa 5W40 diamondit. Huohottimet on päivitetty. Limaa muodostuu erittäin vähän. Ajo on pääosin vaihtelevaa taajamapyöritystä. Itse käyn aina välillä antamassa kunnolla kenkää talvisaikaan, jolloin lima häviää kokonaan.
                            E30 320iS Diamantschwarz
                            K100RS 16v

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Originally posted by Juhis View Post
                              Meillä laitettiin syksyllä Teboil Diamond 5W-40 öljyt M54B25 moottoriin. Kaikki oli OK vielä lauhasta alkutalvesta, mutta nyt kun tuli kovemmat pakkaset, puskee.todella reilusti kylmäliimaa. Aivan majoneesissa siis öljykorkin alta.

                              Eikö muilla ole ollut vastaavia ongelmia? Autolla ei edes ajeta erityisen lyhyttä matkaa. Lohkolämmitintä käytetään melko usein, ajettava matka tyypillisesti 21 km / suunta, termostaatti kunnossa ja autoon vaihdettu eristetty huohotin sekä letkut.
                              Todella outoa jos/kun koneessa on Diamondit?

                              Comment

                              • tetapi
                                Newbiemmer
                                • Jan 2011
                                • 27
                                • Pirkanmaa

                                #60
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Todella outoa jos/kun koneessa on Diamondit?
                                Kylmälima kuuluu vain asiaan näiden kanssa ja semminkään kun tiedostettuna/seurattuna ilmiönä tästä ei vaaraa ole. Ittellä m52 koneisessa tekee pätkäajossa hieman, mutta kyllähän se sieltä häipyy tai jää muodostumatta matka-ajossa. Niin ja omassa koneessa pyörii pahamaineiset 5W40 Magnatec-öljyt vuodesta toiseen.

                                Kuinka korkeaksi lämmöt nousee tuolla 21 kilometrin matkalla? Lämpöhän se suurin lääke tuohon ilmiöön on.
                                Last edited by tetapi; 13-01-2014, 18:17. Reason: täydennys

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎